2013-12-03, 11:39
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är ingen som har pratat om religion, det är skillnad mellan tro och religion. Och det finns dessutom olika meningar med ordet "tro" som Sepiritz och även jag har tagit upp.

Tro är en del av religion, att tro är att ha en religion oavsett om det heter kristendom eller paganism.

Citat:
Ursprungligen postat av TheimpossibleD
Det där är lögn och förbannad lögn, du har uppenbarligen en religion och det är vetenskapen. Den förklarar kosmos för dig, trots att den inte alltid har auktoritet att göra det. Du pratar om vetenskapen som troende pratar om Gud.

Hur kan du inte se det.

Och det är lögn för att? Du säger det, eller vaddå? Firar jag högtider som jag inte vet om som ateismen har bestämt åt mig? jäkla IQ-reserv.

Citat:

...

Sovjetunionen var en ateistisk stat som försökte förinta religionen, det fanns nog kvinnoförtryck även där.

Kvinnoförtryck var extremt ovanligt i Sovjetunionen, och de som blev illa behandlade var oftast religiösa.
Citera
2013-12-03, 11:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, jag ser ingen direkt skillnad då det är vad man dömer mest troligt, likt hur många anser att det som är mest troligt är att världen är så "perfekt" och svår att förstå att det kräver en entitet som har skapat den.

Du jämför äpplen med ruttna päron.

Citat:
De normer och saker som ligger inom vårt förståelserum.

Då förstår jag inte vart du vill komma. Vetenskapen är tydlig med att säga att den inte vet allt.

Citat:
Så varför har du tillit till den då, din värld baseras på intelligenta gissningar i ett begränsad förståelserum.

Jag bedömer den efter de resultat den producerar. Har du en bättre sanningssökane metod?

Citat:
Det är klart den gör,

Nej, det är en modell för att förklara livets mångfald.

Citat:
vad är meningen med livet om du ser till EvoT?

Non sequiteur.

Citat:
Det är att föröka sig, och den som är mest anpassad till sin omgivning går vidare i evolutionen. Hur är det inte en klar indikation till meningen med livet?

För att mening är något helt annat. Och kan dessutom betyda många olika saker.
Citera
2013-12-03, 11:53
Medlem
Citat:
Du kan se ovanstående svar, synd att du har en sådan fast tro att du inte är troende.

Jag VET att jag inte är troende, jag tror INTE att jag inte är troende.

Vad är det för allmänn begreppsförvirring som har drabbat forumet de senaste dagarna?
Citera
2013-12-03, 11:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du kan förneka något,

För helvete...jag har ju redan förklarat tusen gånger att jag inte förnekar något. Att inte tro är inte att förneka.

Citat:
för att sedan säga att du inte vet att det inte finns.

Det vet jag inte.

Citat:
Du tror det berör olika saker, men det är inte sant. Du kan vara ateist eller agnostiker inte både och, det kan du vara är såklart agnostiskt ateist men det gör dig fortfarande till agnostiker och inte ateist.

Jo det är precis vad det gör. Och jag har förklarat varför. Du tycks mer vilja upprepa samma nonsens som en papegoja. Visa vad som är fel med argumentet istället.

Citat:
Du kan inte å ena sidan förneka att något finns,för att sedan säga att du har ingen aning om det finns eller inte. Förstår du inte hur dumt det låter?

MEN JAG FÖRNEKAR JU INGENTING! Försök fatta!

Citat:
Jag förnekar att det finns atomer, men jag vet inte om det är så. Det är din härliga förklaring.

Nej, det är din strawman, som är arbetsmodell i ditt väderkvarnskrig.
Citera
2013-12-03, 11:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad du inte förstår är att jag ser till resultatet inte utövandet, din tro är att universum skapades vid Big Bang.
Big Bang, evolutionsteorin och annat har NOLL OCH INGET med ateism att göra.

Citat:
Du litar blint på vad vetenskapen säger åt dig, oavsett om du själv har verifierat uppgifterna eller inte. Jag tror knappast du har undersökt allt som "vetenskapen" påstår utan du accepterar det som ett faktum, hur skiljer det sig ifrån att lyssna på en präst eller flera som berättar varför världen ser ut som den gör?
Peer review och testbarhet. Vet du ingenting om vetenskap?
Religion är hörsägen. Vetenskap är testbar.

Citat:
Sanningar förändras alltid efter att mer information tillkommer, det gör både "vetenskapen" och religionen.
Nej, inte båda.

Citat:
Om det är en modell för att förklara livets mångfald, varför tar sig då nästan alla som är sekulariserade till sig det som att det vore en sanning?
Alla som dricker vatten dör. Alltså är vatten dödligt.
Citera
2013-12-03, 11:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Agnostisk ateism är fortfarande agnostisk inte ateistisk. Du utgår ifrån att du inte vet, men du tror inte heller.

Det är båda. Det är du som har en begreppsförvirring gällande ateism.
Citera
2013-12-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Tro är en del av religion, att tro är att ha en religion oavsett om det heter kristendom eller paganism.

Nej, man kan t.ex. tro på att det finns andar som spökar i huset, utan att man tillhör en religion.
Man kan tro på att man vinner någon gång på lotto utan att man tillhör en religion.
Man kan tro på ödet utan att man tillhör en religion.
Citera
2013-12-03, 12:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad du inte förstår är att jag ser till resultatet inte utövandet, din tro är att universum skapades vid Big Bang.

Det är inte en tro om det finns observerbara fakta som ligger bakom. Du sysslar med semantisk akrobatik, "tro" kan språkligt i vardagen innebära olika saker.

Citat:
Du litar blint på vad vetenskapen säger åt dig, oavsett om du själv har verifierat uppgifterna eller inte.

Strawman. Det fina med vetenskapen är att man i många fall KAN kontrollera uppgifterna.

Citat:
Jag tror knappast du har undersökt allt som "vetenskapen" påstår

Givetvis inte.

Citat:
utan du accepterar det som ett faktum,

Nej, som bästa förklaringen för stunden.

Citat:
hur skiljer det sig ifrån att lyssna på en präst eller flera som berättar varför världen ser ut som den gör?

För att vetenskapen är transparent. Där kommer du inte undan med nonsens. Vem ställer prästen till svars?

Citat:
Sanningar förändras alltid efter att mer information tillkommer, det gör både "vetenskapen" och religionen.

Det är hela poängen med vetenskapen. Religionen brukar vara betydligt trögare med att anpassa sig.

Citat:
Om det är en modell för att förklara livets mångfald, varför tar sig då nästan alla som är sekulariserade till sig det som att det vore en sanning?

Jag kan bara tala för mig själv: För att den stöds utav BERG med forskning. Det är förmodligen den mest testade vetenskapliga teorin vi har.
Citera
2013-12-03, 12:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Grattis du är agnostiker

Ja. Och ateist. Bemöt argumentet istället för att fåna dig.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-12-03 kl. 12:07.
Citera
2013-12-03, 12:06
Medlem
Citat:
Du vet

Låter som du har en tro det där.

Jasså det tycker du? Personligen ansåg jag det vara mer eller mindre glasklart, men jag kan dessvärre inte råda bot på dina uppenbara brister i läsförståelse. Så du får givetvis fortsätta tycka vad du än må behaga!
Citera
2013-12-03, 12:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, man kan t.ex. tro på att det finns andar som spökar i huset, utan att man tillhör en religion.
Man kan tro på att man vinner någon gång på lotto utan att man tillhör en religion.
Man kan tro på ödet utan att man tillhör en religion.

Nu har du fattat grejen!
Citera
2013-12-03, 12:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jasså det tycker du? Personligen ansåg jag det vara mer eller mindre glasklart, men jag kan dessvärre inte råda bot på dina uppenbara brister i läsförståelse. Så du får givetvis fortsätta tycka vad du än må behaga!

Jag TROR han börjar inse att han har fel...men vill inte erkänna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in