2013-12-03, 11:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheimpossibleD
Filosofi är det enda sättet du kan angripa religion eller ett problem, ateism är motsatsen av gudatro. Dvs man förnekar en guds existens, att du tror att man kan säga att man inte tror på någon gud och att det inte betyder att en guds existens eller flera förnekas visar endast att du är fortfarande väldigt ung eller outbildad inom ämnet.

Jag tror inte på att det finns någon gud, är samma sak som att förneka en guds existens. Däremot att säga att jag vet inte om det finns en gud, men tills jag är övertygad och fått tillräckligt med bevis är inte ateism.

Jag förnekar ingen existens. Jag tror bara inte på påståendet om den. Nollhypotesen gäller även här. Om Gud är obevisad så finns han förmodligen inte. Däremot gör jag inga absoluta påståenden.

Agnostisk ateism är den absolut vanligaste formen av ateism.
Att du inte har koll på dina definitioner kan jag inte hjälpa. Det är sorgligt att man får så dålig utbildning i ämnet idag.
Citera
2013-12-03, 11:11
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
...

Ateism är en tro, det fungerar på exakt samma sätt som en religion alltså är det en tro.

Är du dum i huvudet på riktigt??
Ateism har inga regler för hur du ska leva, ateism har inga högtider, ateism talar inte om för dig hur universum skapades, ateism har mig veterligen inte varit till grund för en enda beväpnad konflikt, ateism förtrycker inte kvinnor. HUR fungerar ateism som en religion??
Citera
2013-12-03, 11:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Filosofi är det enda sättet du kan angripa religion eller ett problem,

Nej.

Citat:
ateism är motsatsen av gudatro.

Ja. Och vad är motsatsen till att tro? Just det: Inte tro

Annars stälelr du upp en falsk dikotomi.

Citat:
Dvs man förnekar en guds existens,

Nej, man tror bara inte på den utan att säkert veta huruvida den finns eller inte. Det kallas agnostisk ateism.

Citat:
att du tror att man kan säga att man inte tror på någon gud och att det inte betyder att en guds existens eller flera förnekas visar endast att du är fortfarande väldigt ung eller outbildad inom ämnet.

Du tycks vara väldigt säker på att du har rätt?

Citat:
Jag tror inte på att det finns någon gud, är samma sak som att förneka en guds existens.

Nej. Jämför med en domstol: En domstol bedömer inte om någon är oskyldig, den bedömer om någon är skyldig eller icke-skyldig. Om någon anses icke-skyldig betyder det inte att personen är oskyldig, bara att bevisen för skyldig inte räckte. Hände du med?

Citat:
Däremot att säga att jag vet inte om det finns en gud, men tills jag är övertygad och fått tillräckligt med bevis är inte ateism.

Jo, agnostisk ateism. Vilket sannolikt utgör typ 99 % av alla ateister. Det går utmärkt att vara agnostiker och ateist på samma gång, eftersom det berör olika saker. Ateism/teism handlar om vad man tror, agnostisicm/gnosticism (a.k.a stark) handlar om vad man vet. Agnostisk ateism betyder alltså "jag tror inte på en gud, men vet inte om den finns". Överens?
Citera
2013-12-03, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Förstår inte hur man ens kan komma på tanken att säga att ateism är en tro. Teism är den religiösa uppfattningen om att det finns en oförståelig och personlig entitet, Gud. (Kort förklarat.) Ateism är motsatsen.
En religion måste innehålla vissa beståndsdelar för att det ska få kallas för religion, annars brukar det kallas för livsåskådning/filosofi. Den huvudsakliga beståndsdelen är att man tror att det finns en eller flera gudar som på ett eller annat sätt bestämmer över människan och universum. Som ateist tror man inte så och därmed är inte ateism någon religion heller.

Så sluta komma med era tafatta försök med att göra ateism till en religion och på så sätt dra ned oss till er nivå.

Det är ingen som har pratat om religion, det är skillnad mellan tro och religion. Och det finns dessutom olika meningar med ordet "tro" som Sepiritz och även jag har tagit upp.
Citera
2013-12-03, 11:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om du du inte vet, så är du agnostiker så enkelt är det.

Ja. Men man kan vara ateist samtidigt, vilket jag precis förklarade.

Citat:
Det finns massa sub-grupper såklart men det är så simpelt om du förnekar att det finns en Gud är du en ateist.

Ja, men en stark/gnostisk sådan.

Citat:
Om du väljer att säga att du inte vet så är du en agnostiker

Japp och du kan vara agnostisk teist/ateist.

Citat:
och säger du att du tror på en eller flera gudar är du religiös.

Japp.

Citat:
Eftersom ingen vad vi vet kan känna till en entitets existens eller förneka den med 100% är alltså det alltså en tro att ha en fullständig förkastelse eller erkännande en tro.

Du slåss fortfarande gnostiska ateist-väderkvarnar.

Citat:
Ateism är en tro,

Per definition: NEJ.

Citat:
det fungerar på exakt samma sätt som en religion alltså är det en tro.

Nej.
Citera
2013-12-03, 11:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är vad universitet anser,

Då kan jag bara beklaga statusen på våra universitet.

Citat:
Det finns ingen anledning att komplicera saker med stark eller svag ateism.

Uppenbarligen har du fel eftersom du annars sysslar med väderkvarnskrig.
Citera
2013-12-03, 11:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det där är lögn och förbannad lögn, du har uppenbarligen en religion och det är vetenskapen. Den förklarar kosmos för dig, trots att den inte alltid har auktoritet att göra det. Du pratar om vetenskapen som troende pratar om Gud.

Hur kan du inte se det.

Definiera "religion" är du snäll.
Citera
2013-12-03, 11:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Agnostisk ateism är fortfarande agnostisk inte ateistisk.

Den är både och, vilket framgår av namnet. Är det så svårt att förstå?

Edit: Har jag fel i något ovan? I så fall vad och varför?

Citat:
Du utgår ifrån att du inte vet, men du tror inte heller.

???
Citera
2013-12-03, 11:26
Medlem
Citat:
Är du dum i huvudet på riktigt??
Ateism har inga regler för hur du ska leva, ateism har inga högtider, ateism talar inte om för dig hur universum skapades,

Nu blandar du ihop religion och tro igen.

Man kan visst ha en tro utan att ha regler för hur man ska leva, och utan högtider, och man kan tro utan att veta hur universum skapades.

En religion däremot brukar ha regler och bestämda uppfattningar.

Citat:
ateism har mig veterligen inte varit till grund för en enda beväpnad konflikt, ateism förtrycker inte kvinnor.

Sovjetunionen var en ateistisk stat som försökte förinta religionen, det fanns nog kvinnoförtryck även där.

Citat:
HUR fungerar ateism som en religion??

Som sagt vi har inte pratat om religion, utan om tro.
Citera
2013-12-03, 11:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
* Skapelseberättelse( Big Bang )

Big bang är ingen skapelseberättelse. Det är en beskrivning av vad som skedde baserat på observerbara fakta. Ser du skillnaden?

Citat:
* Ett organ som förklarar Kosmos när Nomos inte längre räcker till(vetenskapen)

Nomos? Utveckla.

Citat:
* En absolut förståelse eller vetskap om det Transcendentala( Gud finns inte)

Vetenskapen säger inte att gud inte finns. Och sysslar heller inte med absoluta sanningar, bara modeller.

Citat:
* En gemensam förståelse vad som är meningen med livet ( Evolutionsteorin )

Evolutionsteorin berör inte meningen med livet för fem öre. Lär dig hålla isär begreppen är du snäll.
Citera
2013-12-03, 11:35
Medlem
Citat:
* Skapelseberättelse( Big Bang )

* Ett organ som förklarar Kosmos när Nomos inte längre räcker till(vetenskapen)

* En absolut förståelse eller vetskap om det Transcendentala( Gud finns inte)

* En gemensam förståelse vad som är meningen med livet ( Evolutionsteorin )

Nu tror jag nog du trollar lite? Eller så bör du nog läsa på lite innan du försöker dig på att debattera.

Big Bang är ingen skapelseberättelse.

Punkt två är trams.

Absoluter är något religiösa ägnar sig åt, inte vetenskapen. Man arbetar helt oberoende av någon guds eventuella existens.

Evolutionsteorin säger inte ett skit om meningen med livet.
Citera
2013-12-03, 11:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, det är inte både och,

Det duger inte bara att påstå det om och om igen. Jag har ovan förklarat varför man kan vara både och. Bemöt argumenten istället för att leka papegoja.

Det går utmärkt att vara agnostiker och ateist på samma gång, eftersom det berör olika saker. Ateism/teism handlar om vad man tror, agnostisicm/gnosticism (a.k.a stark) handlar om vad man vet. Agnostisk ateism betyder alltså "jag tror inte på en gud, men vet inte om den finns".

Citat:
det är en tanke som har influerats av en annan tanke.

???

Citat:
Du är i huvudsak agnostiker och inte ateist även om det är vad du väljer att tro på om du måste.

Vad vet du om vad jag tänker?

Bara för att se om polleten trillat ner ännu:

Vad är motsatsen till "tro"? "Icke-tro" eller "förnekande"?

Vad är motsatsen till X? Icke-X eller Y?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in