Citat:
Ursprungligen postat av
TheimpossibleD
Filosofi är det enda sättet du kan angripa religion eller ett problem,
Nej.
Citat:
ateism är motsatsen av gudatro.
Ja. Och vad är motsatsen till att tro? Just det:
Inte tro
Annars stälelr du upp en falsk dikotomi.
Citat:
Dvs man förnekar en guds existens,
Nej, man tror bara inte på den utan att säkert veta huruvida den finns eller inte. Det kallas agnostisk ateism.
Citat:
att du tror att man kan säga att man inte tror på någon gud och att det inte betyder att en guds existens eller flera förnekas visar endast att du är fortfarande väldigt ung eller outbildad inom ämnet.
Du tycks vara väldigt säker på att du har rätt?
Citat:
Jag tror inte på att det finns någon gud, är samma sak som att förneka en guds existens.
Nej. Jämför med en domstol: En domstol bedömer inte om någon är oskyldig, den bedömer om någon är skyldig eller icke-skyldig. Om någon anses icke-skyldig betyder det inte att personen är oskyldig, bara att bevisen för skyldig inte räckte. Hände du med?
Citat:
Däremot att säga att jag vet inte om det finns en gud, men tills jag är övertygad och fått tillräckligt med bevis är inte ateism.
Jo, agnostisk ateism. Vilket sannolikt utgör typ 99 % av alla ateister. Det går utmärkt att vara agnostiker och ateist på samma gång, eftersom det berör olika saker. Ateism/teism handlar om vad man tror, agnostisicm/gnosticism (a.k.a stark) handlar om vad man vet. Agnostisk ateism betyder alltså "jag tror inte på en gud, men vet inte om den finns". Överens?