Citat:
Ursprungligen postat av
MrsMagoo
Han dömdes till rättspsykiatrisk vård för övergreppen, så det innebär allvarlig psykisk störning, men det kanske du inte visste?
Det är nog du som spelar över och tror du är insatt i fallet, men faktan kan du inte bortse ifrån oavsett vilket tillmäle du använder. Faktum kvarstår att han bedömts många gånger att vara allvarligt psykiskt störd. Idioter ska läsa på först, så kanske faktan kommer fram.
Långt före de kontroversiella domarna för åtta mord gjorde sig Thomas Quick skyldig till flera brutala brott. Brott som det inte råder något tvivel om att han begått. I morgon visar SVT andra delen i den uppmärksammade granskningen av Thomas Quick i "Dokument inifrån".
http://www.dn.se/nyheter/sverige/quick-domd-for-grova-brott-redan-fore-morden/
Du har litet otur när du tänker . . . Varför blir de flesta som begår sådana övergrepp dömda till fängelse, då?
(Jag har litet svårt att greppa hur ett övergrepp är "en allvarlig psykisk störning", allvarlig psykisk störning är för mig en diagnos och inte en en handling. Men det är säkert MrsMagoo som har rätt. Jag jobbar ju bara i psykiatrisk slutenvård.)
EDIT: Jag får bli övertydlig då:
Detta är de allvarliga psykiska störningarna enligt LRV:
Citat:
* Psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar
* Depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk
* Svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende