2013-12-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Har inte läst hela tråden, så frågan kanske har varit uppe innan, men läste att en teori om JFKmordet är den om en slarvig säkerhetsman inom SS vars pistol skulle ha gått av och blåst bort Kennedys skalle.

Vet inte vem av agenterna som åsyftas;på Zapruderfilmen syns den närmaste säkerhetsmannen till presidentlimousinen, Clint Hill hoppa upp på bakvagnen och täcka Jackie. Kanske är det CH som jag tänker på skulle ha slarvat...
Så gick det inte till, nej. Jag tycker att du ska försöka läsa de senaste 200 eller 300 inläggen eller så i alla fall och bilda dig en egen uppfattning istället för att köpa färdiga konspirationsteorier på burk.
Citera
2013-12-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadSkaDuBli
Det har nu gått drygt 50 år och svaret på vad som hände finns ingenstans med hundraprocentig säkerhet. Just detta faktum att svaret inte finns tillgängligt för mänskligheten bevisar med största sannolikhet att en konspiration ägt rum. Hur man än vänder och vrider på alla "bevis" så kommer man inte närmare sanningen än de teorier som lagts fram för flera årtionden sen. Hela diskussionen om vad som inträffade har gått i stå. För att komma så nära sanningen som möjligt så måste man gå tillbaka till den dagen och vad som egentligen inträffade. Allt som hände efter den 22 november, 1963 har förvrängt sanningen. Det man nästan alltid glömmer är hur Lee Harvey Oswald betedde sig och reagerade på frågor från reportrar. Man behöver inte var en utbildad beteendevetare för att se att Oswald är oskyldig till det han anklagades för. Han är lika oskyldig till mordet på JFK som mordet på Tippit. Hela hans kroppsspråk och chockade beteende bevisar att den mannen inte kunde ha mördat två människor på mindre än en timme och sen satt sig ner i en biosalong och fortsatt med sin dag som om ingenting hänt.

Det närmaste man kan komma sanningen är Oswalds egna ord - "I'm just a patsy". Allt utöver det är indicier och antaganden som skapades ur förvirring och press. Det finns inte ett enda fysiskt bevis eller ögonvittne som binder Oswald till mordet på JFK eller Tippit.

"I'm just a patsy"
http://www.youtube.com/watch?v=2rBDihVHfMI

Lee Harvey Oswald in Dallas Police Department
http://www.youtube.com/watch?v=4FDDuRSgzFk

Letar man djupt inne i sig själv så kommer man komma fram till att Oswald var oskyldig. Frågan som kvarstår är - vem var då skyldig?
Bullshit.

De tog honom inte för presidentmordet utan för att han hade skjutit en polisman med berått mod. Han sköt J.D. Tippit med tre skott i bröstet, därefter på mycket nära håll i höger tinning.

Patsy, mitt arsle.
Citera
2013-12-02, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Bullshit.

De tog honom inte för presidentmordet utan för att han hade skjutit en polisman med berått mod. Han sköt J.D. Tippit med tre skott i bröstet, därefter på mycket nära håll i höger tinning.

Patsy, mitt arsle.

Det finns inga bevis. Inte ett enda ögonvittne pekade någonsin ut Oswald som Tippits mördare. Är inte det jävligt konstigt? Jag menar, Tippit blev skjuten mitt i en korsning och mitt på blanka dagen och det närmaste man har kommit ett "bevis" är William Scoggins, taxichaffisen som pekade ut en blåslagen Oswald som mannen han tror kan ha sett (lite som Pettersson där Lisbet fick veta att den misstänkte är alkoholist). Sedermera visade det sig att Scoggins aldrig bevittnat själva skottögonblicket. Sen har vi Johnny Brewer som tyckte att Oswald betedde sig konstigt och följde efter honom och bevittnade hur Oswald smet in på biografen utan att betala. Jag har också plankat en massa gånger. Är jag en mördare för det? Då ska man också ha klart för sig att Brewer inte visste att JFK blivit skjuten. Hans observation var en helt vanlig vardagssituation som började med att Oswald tydligen betett sig underligt i ingången till affären. En jävla massa hål och hade Oswald levt längre än han gjorde så hade utredare kommit fram att det inte var han. Varför Ruby sköt Oswald är ett mysterium i sig men han blev tydligen väldigt lugn när han fick veta att Oswald avlidit. Det är som om hans eget liv hängde på om Oswald överlevde eller inte.
Citera
2013-12-02, 23:03
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VadSkaDuBli
Det finns inga bevis. Inte ett enda ögonvittne pekade någonsin ut Oswald som Tippits mördare. Är inte det jävligt konstigt? Jag menar, Tippit blev skjuten mitt i en korsning och mitt på blanka dagen och det närmaste man har kommit ett "bevis" är William Scoggins, taxichaffisen som pekade ut en blåslagen Oswald som mannen han tror kan ha sett (lite som Pettersson där Lisbet fick veta att den misstänkte är alkoholist). Sedermera visade det sig att Scoggins aldrig bevittnat själva skottögonblicket. Sen har vi Johnny Brewer som tyckte att Oswald betedde sig konstigt och följde efter honom och bevittnade hur Oswald smet in på biografen utan att betala. Jag har också plankat en massa gånger. Är jag en mördare för det? Då ska man också ha klart för sig att Brewer inte visste att JFK blivit skjuten. Hans observation var en helt vanlig vardagssituation som började med att Oswald tydligen betett sig underligt i ingången till affären. En jävla massa hål och hade Oswald levt längre än han gjorde så hade utredare kommit fram att det inte var han. Varför Ruby sköt Oswald är ett mysterium i sig men han blev tydligen väldigt lugn när han fick veta att Oswald avlidit. Det är som om hans eget liv hängde på om Oswald överlevde eller inte.

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/J._D._Tippit#Murder_and_investigation så fanns det en kvinna som såg själva skjutningen och två kvinnor som hörde skotten och såg en man skaka ur sin revolver, alla tre pekade ut LHO, så det är betydligt fler som pekat ut honom än du beskriver.
Citera
2013-12-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/J._D._Tippit#Murder_and_investigation så fanns det en kvinna som såg själva skjutningen och två kvinnor som hörde skotten och såg en man skaka ur sin revolver, alla tre pekade ut LHO, så det är betydligt fler som pekat ut honom än du beskriver.
Jepp, jag läste om det också. Och anledningen till att Oswald skakade ut patronhylsorna (de plockades upp av kvinnorna och överlämnades till polisen) var väl antagligen att han räknade med att skjuta en eller annan polis till och därför måste stoppa i fyra nya patroner i revolvern. Om Tippit hade haft en kollega i bilen hade Oswald inte klarat sig därifrån utan minst ett hål i kroppen.
Citera
2013-12-03, 04:17
Medlem
Grandiosos avatar
Bör ses: JFK, laser trajectory analysis in Dealey Plaza
http://www.youtube.com/watch?v=R5JDhi4URds

Och vad man kommer fram till är att samtliga skott måste ha avlossats bakifrån.
Det utreds mycket bra här 1998 med flera experter närvarande.
Citera
2013-12-03, 08:34
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Nja,Den där "undersökningen" är ganska talande för hur lite vi vet vad som egentligen hände den där dagen.
De avfärdar teorin med en skytt framifrån med att det enbart hittades ett vapen där Osvald
påstås ha befunnit sig.
Det intressanta är att det enbart skiljer 2 grader i skottvinkeln mellan Osvalds possition och placeringen som flera anser är den rätta, altså den på tredje våningen i huset mittimot.
Tar man en tur med google earth får man ganska tydlig känsla av att Osvalds påstådda placering är ologisk när man ser när skotten föll. Att han sedan lyckades få till det bästa skottet i det absolut sämsta läget är ju minst sagt intressant.
Ni som hänvisar filmerna som bevis bör nog titta på dessa noga. Det är ganska tydligt att det saknas en hel del viktiga filmrutor. Zapruderfilmen saknar filmrutor som visar när JFK träffas i halsen. Det skotten är minst lika viktigt för att kunna räkna ut vart skytten befann sig.
När jag tittar på den filmen uppfattar jag det som att halsskottet kommer nästan direkt efter vänstersvängen. Alltså när bilen befann sig nästan rakt under Osvald.
Men, Zapruderfilmen ger känslan av att skottet mot halsen kommer längre ner på vägen.
Tittar man noga på filmen kan man se att JFK börjar ta sig mot halsen/bröstet innan han försvinner in bakom skylten.
Citera
2013-12-03, 08:44
Medlem
Skottet i halsen kommer när presidenten befinner sig bakom skylten, inte innan.
Citera
2013-12-03, 10:28
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Skottet i halsen kommer när presidenten befinner sig bakom skylten, inte innan.
Det är omöjligt att vara så självklar i sina slutsatser med utgångspunkt från de två kända filmerna från den dagen. Dels sakans det ljudupptagningar och dels saknas det ett flertal filmrutor.
Det enda du gör är att rapa femtio år gamla lögner.
Det intressanta är att du i din vilja att avfärda mig tydliggör det ologiska i att LHO inte sköt innan kurvan. Då hade han JFK i det bästa läget.
Citera
2013-12-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Kan med glädje och lugn konstatera att det är lönlöst att försöka vara snäll mot dig.
Du har borrat ner dig för djupt i den officiella teorin för att kunna räddas.
Jag hade gärna lagt fram bevis, men faktum är att din hjärna skulle inte kunna hantera det. Du, Putsch och några till skulle per automatik skapa/förhålla er till dumma teorier för att bibehålla eran ideologi.

Boktips.

Richard Belzer - Dead Wrong. Den är extremt detaljerad plus att den går igenom flera andra uppenbara konspirationsmord. ex. Monroe, King JR.

Jesse Ventura - They Killed Our President: 63 Reasons to Believe There Was a Conspiracy to Assassinate JFK
All information är väl dokumenterad och det försigår inget trix, påhitt eller något som skulle kunna ses som vilseledande.

Tills ni läst dessa två böcker har ni ingen rätt att uttala er om vad som hänt då ni repeterar samma påhittade smörja.
Läs böckerna. Hur svårt kan det vara? Jag äger båda två och har läst de otaliga gånger.
Men som sagt.
Lost case.
Citera
2013-12-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det är omöjligt att vara så självklar i sina slutsatser med utgångspunkt från de två kända filmerna från den dagen. Dels sakans det ljudupptagningar och dels saknas det ett flertal filmrutor.
Det enda du gör är att rapa femtio år gamla lögner.
Det intressanta är att du i din vilja att avfärda mig tydliggör det ologiska i att LHO inte sköt innan kurvan. Då hade han JFK i det bästa läget.
Jag håller verkligen med om att Oswald hade det bästa skottläget innan kurvan. Skjutavståndet var 51 till 55 m. Har du läst de senaste 200 inläggen? Där har bland annat det gåtts igenom utförligt.

I den här filmen spekuleras det om att Oswald avlossade ett skott innan kurvan, alltså på South Houston Street, eller i alla fall i korsningen med Elm Street.

Titta här, och särskilt runt bildruta 200. Presidenten träffades inte i halsen innan skylten.

Men angående dictabelt-inspelningen är den redan avfärdad.
Senast redigerad av Putsch 2013-12-03 kl. 17:47.
Citera
2013-12-03, 17:47
Bannlyst
Lee Harvey Oswald hade den otroliga oturen att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle på minst tre platser. Att han även arbetade på "fel" plats var bara ännu en spik i hans kista. Att han kände Ruby sen tidigare var ännu en spik. Att han bott i Sovjetunionen var ännu en spik. Allt han någonsin gjort i sitt liv användes emot honom för att passa in som gärningsman. Ja, allt detta är möjligt. Precis som Kaspar Hausers öde var möjligt, oavsett vem han var. Precis som Christer Petterssons öde. Ja, så sjuk är mänskligheten. Många människor fattar inte hur sjuk människan kan vara och vilken mentalitet som en grupp kan skapa genom lägga fram teorier, som när de upprepas tillräckligt ofta blir "sanning". Bara att läsa Flugornas Herre så vet man vad människan är kapabel till. Allt man egentligen behöver göra är att titta på Oswald och de klippen som finns av honom efter att JFK blivit mördad. Först vet han inte vad som händer, sen börjar han känna att han måste förklara sig (varför då?) och på slutet ser man skräcken i hans ögon när det börjar bli uppenbart för honom varför han är där han är. Man kan se i hans ögon hur hela hans värld rasar samman. Det är en knäckt människa som Ruby skjuter till döds. Det är inte samma person som två dagar innan slåss med polisen på biografen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in