Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-30, 22:32
Medlem
Jag har en liten förfrågan till er alla där ute.
En kvinnlig vän till mig efterfrågar ett Batmanspel som hon spelade i mitten på 80-talet.
Hon vet inte om det var på en Commadore eller ett Atari, oavsett om jag visar bilder på de olika konsolerna så kan hon inte se skillnad på dem.
Hursomhelst; det hon kommer ihåg från spelet är att när man inte rör någon tangent utan bara låter Batman stå still så lägger han armarna i kors och stampar med foten i marken.
Hon tror också att spelet ska ha varit svartvitt...
Tydligen ska Batman också vandra upp och ner för trappor i detta spel.

Har försökt googla olika Batmanspel och visat bilder/videoklipp men hon vill inte riktigt känna igen sig i de spelen jag har funnit.
Är det någon som kanske vet vilket Batmanspel det kan vara?

Edit:
Efter lite mer googlande så fann jag till slut spelet.
Om någon mer söker efter samma spel så var det Batman från 1986 som spelades på en "Amstrad"
http://www.youtube.com/watch?v=j-ypEFd-b6Y
Senast redigerad av GietteBra 2013-11-30 kl. 22:57.
Citera
2013-12-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotwo
Vet att Delight gav ut ett interaktivt demoscene demo kallat "Slaughter",
Men har inget mål eller något, så kan troligen inte kallas ett spel.

http://www.youtube.com/watch?v=dd_AC0AMMCk&t=1m50s

Kommer du ihåg några detaljer från spelet?
Kan nog vara lättare för andra att veta vilket spel det är om du beskriver några delar från spelet :P
Tack för länken;-) Tyvärr inte den

Dock hittade jag disketten med spelet och på den står det "Ounslought". Det är ngt piratskit (jag köpte innan ens Internet existerade) så förmodligen är det felstavat. Men jag har försökt med både den rätta och felaktiga stavningen utan att finna ngt.

Spelet (för det var ett färdigt spel) var två dimensionellt och ganska tråkigt. Om jag minns rätt så skulle man vandra åt höger hela tiden och döda ngn form av spökriddare. Jag får vibbar av Djingis Khan-soldater, typ. När man dödade dem antog de gestalt av en dödsskalle och pulvriserades. Dödade man tillräckligt många hamnade man i "Fame of Hall". Kommer inte riktigt ihåg omgivningen, ngn form av kulle, ibland fort, men det var ganska enkel grafik med fåtal färger. Spelets stora behållning var som sagt musiken. Speciellt när man hamnade i Fame of Hall kom det upp en trolsk melodislinga.
Citera
2013-12-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GietteBra
Edit:
Efter lite mer googlande så fann jag till slut spelet.
Om någon mer söker efter samma spel så var det Batman från 1986 som spelades på en "Amstrad"
http://www.youtube.com/watch?v=j-ypEFd-b6Y
Solstice till NES måste ju vara (kanske mer än bara) inspirerat av detta spel. Intressant!
Citera
2013-12-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegidrom
YouTube-videon hade verkligen gudomlig musik! Kan mycket väl vara den Backinaflash söker efter.

Spelar sönder varje dag, nya drogen! Hooked again.
Tyvärr inte, men visst var den musiken också bra.
Citera
2013-12-02, 23:31
Medlem
Sliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Tack för länken;-) Tyvärr inte den

Dock hittade jag disketten med spelet och på den står det "Ounslought". Det är ngt piratskit (jag köpte innan ens Internet existerade) så förmodligen är det felstavat. Men jag har försökt med både den rätta och felaktiga stavningen utan att finna ngt.

Spelet (för det var ett färdigt spel) var två dimensionellt och ganska tråkigt. Om jag minns rätt så skulle man vandra åt höger hela tiden och döda ngn form av spökriddare. Jag får vibbar av Djingis Khan-soldater, typ. När man dödade dem antog de gestalt av en dödsskalle och pulvriserades. Dödade man tillräckligt många hamnade man i "Fame of Hall". Kommer inte riktigt ihåg omgivningen, ngn form av kulle, ibland fort, men det var ganska enkel grafik med fåtal färger. Spelets stora behållning var som sagt musiken. Speciellt när man hamnade i Fame of Hall kom det upp en trolsk melodislinga.

Onslaught? http://youtu.be/Kfywy6oF5L4
Citera
2013-12-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Solstice till NES måste ju vara (kanske mer än bara) inspirerat av detta spel. Intressant!
Det finns många spel som är liknande dessa två och om jag inte missminner mig tror jag att det första kallades för Knight Lore.
Läste någonstans för längesedan i någon TV-spelstidning att detta spelet kom att bli ett av de mest kopierade spelen under denna 80-tals- och början på 90-talseran.
Citera
2013-12-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GietteBra
Det finns många spel som är liknande dessa två och om jag inte missminner mig tror jag att det första kallades för Knight Lore.
Läste någonstans för längesedan i någon TV-spelstidning att detta spelet kom att bli ett av de mest kopierade spelen under denna 80-tals- och början på 90-talseran.
Det var som sjutton..

http://www.youtube.com/watch?v=7n7qtErhF-A

Man lär sig någonting nytt varje dag!
Citera
2013-12-04, 19:55
Medlem
blowns avatar
När jag var pojk brukade jag spela ett fightingspel där man valde varsin robot att slåss med. Robotarna har jag för mig såg ut som olika djur, ex noshörning. Minns jag inte helt fel så var det grodor eller paddor som hoppade in i robotarna innan fighten som liksom "styrde" dem.

Det är inget 3D-spel utan ett tecknat (eller vad man kallar det) 2D spel ungefär som street fighter.

Finns det någon där ute som känner igen det hela som kan tänkas veta vad det heter? Jag har grubblat mig gråhårig i ett par veckor nu och det trillar inte ner någon pollett! Jag blir tokig!
Citera
2013-12-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slith
Onslaught? http://youtu.be/Kfywy6oF5L4
Hahaha! You´re my man! Hur i all världen hittade du den?! Som jag har sööööökt!

Miljoner tack!
Citera
2013-12-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
När jag var pojk brukade jag spela ett fightingspel där man valde varsin robot att slåss med. Robotarna har jag för mig såg ut som olika djur, ex noshörning. Minns jag inte helt fel så var det grodor eller paddor som hoppade in i robotarna innan fighten som liksom "styrde" dem.

Det är inget 3D-spel utan ett tecknat (eller vad man kallar det) 2D spel ungefär som street fighter.

Finns det någon där ute som känner igen det hela som kan tänkas veta vad det heter? Jag har grubblat mig gråhårig i ett par veckor nu och det trillar inte ner någon pollett! Jag blir tokig!

Battle beast?
Citera
2013-12-05, 17:19
Citat:
Ursprungligen postat av Jäggarn
Battle beast?

Shit vilken klassiker.
Citera
2013-12-05, 21:26
Medlem
Lucasohais avatar
Letar efter ett gammalt PC spel som heter Towers.

Det enda minnet jag har av det är att man är en gammal gubbe i ett slott med en massa monster.
Det är 3D med "Diablo" kamera.

Tack i förväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in