Citat:
Ursprungligen postat av
AlisterG
Det är i flera fall skomakare som ligger bakom infon, de om några har empirisk kunskap. Och du får nog hålla isär lackade block och betsade block. Betsade block pr väldigt vanligt, kör ex G&G och flera andra av de du nämner ovan med.
Tack för svaret! Skomakarna har förstås en gedigen empirisk grund att stå på, jag böjer mig för det. Skillnaden mellan betsade och lackade block är kanske svår att se för en lekman? I alla fall de G&G-block samt John Lobb-block jag tittat på verkade lackade, men de kan förstås vara betsade och sedan polerade. Mina egna, lästade och olästade C&J-block är hursomhelst lackade, det är jag bergis på. Med tanke på hur lite jag använder mina skor (jag använder visserligen skor varje dag men eftersom jag har rätt många kan det ta två till tre veckor mellan varje användning) tror jag dock att skillnaden mellan lackade och olackade block är försumbar när det gäller torkningseffekten.
Tricker's egna skoblock i lindträ (som man får gratis om man köper hos t.ex. Shoehealer eller Pediwear) använder förresten en blandning av lackat och betsat, framdelen är betsad och bakdelen lackad. Fördelen är att det är lättare (och antagligen mindre slitsamt) att trycka ner bakdelen, i synnerhet i kängor, samtidigt som det suger bättre framtill. Om cirka 20 år ska jag utvärdera skillnaden i hållbarhet mellan mina C&J Islay (lackat) och mina Tricker's Stow (betsat)!