2013-12-02, 18:06
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Går det bra med vilken skokräm som helst då eller?
Ja, fast ju bättre kräm desto bättre resultat. Sen kan det ju vara en fördel att använda en kräm som överensstämmer någorlunda färgmässigt med skon.
Citera
2013-12-02, 18:09
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Ja, fast ju bättre kräm desto bättre resultat. Sen kan det ju vara en fördel att använda en kräm som överensstämmer någorlunda färgmässigt med skon.

Vad rekommenderar du för ett par mörkbruna Loake's?
Citera
2013-12-02, 18:18
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Går det bra med vilken skokräm som helst då eller?

Ja, fast undvik helst de med silikon i.

Citat:

Saphir dark brown eller en mörkbrun från Burgol. Tag med skorna till butiken när du köper kräm så ser du att du får rätt nyans.
Citera
2013-12-02, 18:26
Medlem
csts avatar
Citat:
En så bra mörkbrun kräm som du kan tänka dig att köpa. Jag kör Burgols mörkbruna, den funkar säkert.
Citera
2013-12-02, 19:01
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Däremot är jag inte överens om att lackade block skulle vara lika bra. För även om träet inte suger upp jättemkt fukt, så tar de en del och framför allt får lädret andas åt båda hållen, så att säga. Har du lackade block eller plastblock kan fukten bara försvinna utåt, och då går det långsammare, plus att det kan slita lite extra på innerfodret om det allt som oftast ligger mot en yta som är helt tät. Visst fungerar de, och viktigaste syftet att räta ut skon fylls ju, men det finns också vissa nackdelar och det är all expertis jag talat med överens om.

Det låter övertygande (även om det fortfarande mest är en teoretisk förklaring, jag saknar ju som sagt övertygande empiriska belägg). Det man kan undra är dessutom varför tillverkarna av skor i det högsta prissegmentet innan rena bespoke-skor (John Lobb, Edward Green, G&G, C&J m.fl.) alla säljer lackade skoblock till sina skor.
Citera
2013-12-02, 19:45
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Det låter övertygande (även om det fortfarande mest är en teoretisk förklaring, jag saknar ju som sagt övertygande empiriska belägg). Det man kan undra är dessutom varför tillverkarna av skor i det högsta prissegmentet innan rena bespoke-skor (John Lobb, Edward Green, G&G, C&J m.fl.) alla säljer lackade skoblock till sina skor.

Det är i flera fall skomakare som ligger bakom infon, de om några har empirisk kunskap. Och du får nog hålla isär lackade block och betsade block. Betsade block är väldigt vanligt och har samma egenskaper som obehandlade, kör ex G&G och flera andra av de du nämner ovan med. Sen finns vissa som har lackade block, då kunder i framför allt England efterfrågar detta då tycker det är snyggt. Precis som att många efterfrågar corrected grain, och flera tillverkare fortsätter göra dessa åt denna krets. Det är ändå ingen som skulle påstå att corrected grain är bra bara för att C&J och Church's gör skor i det.
Senast redigerad av AlisterG 2013-12-02 kl. 19:56.
Citera
2013-12-02, 20:05
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Det är i flera fall skomakare som ligger bakom infon, de om några har empirisk kunskap. Och du får nog hålla isär lackade block och betsade block. Betsade block pr väldigt vanligt, kör ex G&G och flera andra av de du nämner ovan med.

Tack för svaret! Skomakarna har förstås en gedigen empirisk grund att stå på, jag böjer mig för det. Skillnaden mellan betsade och lackade block är kanske svår att se för en lekman? I alla fall de G&G-block samt John Lobb-block jag tittat på verkade lackade, men de kan förstås vara betsade och sedan polerade. Mina egna, lästade och olästade C&J-block är hursomhelst lackade, det är jag bergis på. Med tanke på hur lite jag använder mina skor (jag använder visserligen skor varje dag men eftersom jag har rätt många kan det ta två till tre veckor mellan varje användning) tror jag dock att skillnaden mellan lackade och olackade block är försumbar när det gäller torkningseffekten.

Tricker's egna skoblock i lindträ (som man får gratis om man köper hos t.ex. Shoehealer eller Pediwear) använder förresten en blandning av lackat och betsat, framdelen är betsad och bakdelen lackad. Fördelen är att det är lättare (och antagligen mindre slitsamt) att trycka ner bakdelen, i synnerhet i kängor, samtidigt som det suger bättre framtill. Om cirka 20 år ska jag utvärdera skillnaden i hållbarhet mellan mina C&J Islay (lackat) och mina Tricker's Stow (betsat)!
Senast redigerad av Parzival 2013-12-02 kl. 20:12.
Citera
2013-12-02, 20:54
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parzival
Tack för svaret! Skomakarna har förstås en gedigen empirisk grund att stå på, jag böjer mig för det. Skillnaden mellan betsade och lackade block är kanske svår att se för en lekman? I alla fall de G&G-block samt John Lobb-block jag tittat på verkade lackade, men de kan förstås vara betsade och sedan polerade. Mina egna, lästade och olästade C&J-block är hursomhelst lackade, det är jag bergis på. Med tanke på hur lite jag använder mina skor (jag använder visserligen skor varje dag men eftersom jag har rätt många kan det ta två till tre veckor mellan varje användning) tror jag dock att skillnaden mellan lackade och olackade block är försumbar när det gäller torkningseffekten.

Tricker's egna skoblock i lindträ (som man får gratis om man köper hos t.ex. Shoehealer eller Pediwear) använder förresten en blandning av lackat och betsat, framdelen är betsad och bakdelen lackad. Fördelen är att det är lättare (och antagligen mindre slitsamt) att trycka ner bakdelen, i synnerhet i kängor, samtidigt som det suger bättre framtill. Om cirka 20 år ska jag utvärdera skillnaden i hållbarhet mellan mina C&J Islay (lackat) och mina Tricker's Stow (betsat)!

Lobbs block har jag inte lika bra koll på, men de jag äger är i alla fall betsade, och Gaziano & Girling vet jag använder inte lack utan bara bets eller i vissa fall obehandlat. Överhuvudtaget så kör Spribgline som tillverkar de flesta av de brittiska premiumtillverkarnas block oftast på betsat, det är deras standard, har fler ex vis Skoaktiebolagets och Wildsmiths block från dem som också är betsade.

Jämför du dina C&J och Trickers om 20 år är det massvis med andra faktorer som kommer spela större roll på skillnaden i slitage än en lackad hälkappa. Det är om du skulle köra ett par med vänsterskon i hellackat och högerskons block i obehandlat som man skulle få ett riktigt svar. Kanske nån som kan ta på sig att prova?
Citera
2013-12-02, 21:41
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Lobbs block har jag inte lika bra koll på, men de jag äger är i alla fall betsade, och Gaziano & Girling vet jag använder inte lack utan bara bets eller i vissa fall obehandlat. Överhuvudtaget så kör Spribgline som tillverkar de flesta av de brittiska premiumtillverkarnas block oftast på betsat, det är deras standard, har fler ex vis Skoaktiebolagets och Wildsmiths block från dem som också är betsade.

Jämför du dina C&J och Trickers om 20 år är det massvis med andra faktorer som kommer spela större roll på skillnaden i slitage än en lackad hälkappa. Det är om du skulle köra ett par med vänsterskon i hellackat och högerskons block i obehandlat som man skulle få ett riktigt svar. Kanske nån som kan ta på sig att prova?

Har du fått dina Wildsmith? Hur bedömer du dem i läderkvalitet, finish etc? Är det AS som tillverkar?
Citera
2013-12-02, 22:34
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Har du fått dina Wildsmith? Hur bedömer du dem i läderkvalitet, finish etc? Är det AS som tillverkar?

Jupp. Kommer bilder på dem här i veckan. Det är As som gör de ja, och de är väl snäppet under Exclusive skulle jag säga. Ungefär samma nivå på ovanlädret, mindre välvd midja, ej ekgarvad sula men dock kastanjebarkgarvad, så bra nivå.
Citera
2013-12-02, 23:13
Medlem
NWOBHMs avatar
Mina Loake Pimlico var med om ett blött regnoväder för någon månad sedan. De har blivit lite fläckiga och fula efter det (se bild nedan). Några tips på hur jag skall vårda dem efter detta? Har redan Saphir pommadier. Funderar på att köpa renovateur också. Skulle det kunna hjälpa?

http://oi44.tinypic.com/2i2bw46.jpg
Citera
2013-12-02, 23:22
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM
Mina Loake Pimlico var med om ett blött regnoväder för någon månad sedan. De har blivit lite fläckiga och fula efter det (se bild nedan). Några tips på hur jag skall vårda dem efter detta? Har redan Saphir pommadier. Funderar på att köpa renovateur också. Skulle det kunna hjälpa?

http://oi44.tinypic.com/2i2bw46.jpg

Har tipsat om Saphir Omninettoyant tidigare, den ska fixa det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in