2013-12-01, 23:21
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Det ligger ett par Edward Green uppe på ebay just nu:
http://www.ebay.co.uk/itm/Edward-Green-Shannon-Mens-Made-in-English-Two-Tone-Boots-Shoes-UK-8-5-/301031426146?pt=UK_Men_s_Shoes&hash=item4616df0862

Visserliger möter de inte ditt budgetkrav men det det skulle kännas dumt att inte påpeka detta eftersom jag såg dem precis innan jag läste ditt inlägg.

Edit: såg nu att det även fanns 'make offer'. Om de är i rätt storlek så blir jag kanske dagens hjälte!

Tack för tipset, men de är som du säger tyvärr utanför min ram, och jag tvivlar på att säljaren är beredd på att acceptera det pris jag vill ha. EG et al i all (höhö) ära, men det får vänta ett tag. Jag är framförallt ute efter ett par i c&j/Carmina-kvalitet samt prisklass. Slänger som sagt ogärna iväg en MTO-beställning hos Meermin med tanke på den kvalitet samt väntetid man då får släpa på.

Har nu sökt lite snabbt men ganska effektivt och det verkar vara riktigt svårt att få tag i det jag vill ha, trots de rätt blygsamma kraven. Som vanligt står konsumtionssamhället handfallet när HimmelsBlau är på kläd- och skojakt. Är det någon som antar utmaningen att söka upp det jag eftersöker?
Citera
2013-12-01, 23:56
Medlem
Kopparstadens avatar
Riktigt intressant läsning hittills, här är mina svar:

1. Vilka skor har du köpt i år?
I kronologisk ordning:
- Carmina jumper boot, cognac cordovan, dubbel dainite
- Gaziano & Girling Gable, TG73, vintage cedar
- Carmina longwing, tan grain, dubbel dainite
- Meermin SF grupp-MTO, dark brown museum calf
- Edward Green Galway, 82, edwardian antique
- Gaziano & Girling Arran, MH71, dark brown grain, dubbel dainite
- Edward Green Galway, 82, dark oak, dubbel dainite

- Bonafé mockachukka, fårskinnsfodrad (MTO som ska beställas innan jul).

2. Hur många kvalitetsskor har du totalt?
Vet inte säkert men 16-18 st (ej inräknat car shoes och liknande). Har precis flyttat så jag kan inte räkna då de flesta är nerpackade.

3. Vilken är årets snyggste sko här på FB? (Alltså köpts av någon på forumet under året).
Minns inte alla men AlisterGs Bestetti är svårslagna, sen tycker jag faktiskt att mina G&G Arran är sjukt snygga

4. Vilka planer har du för skoåret 2014?
Först ska jag sälja några par jag inte använder så ofta och sen är väl den generella planen att vässa den kollektionen jag har. Jag vill ha ett par Vass och sen skulle jag gärna vilja ha ett par St Crispin's.

Det viktigaste är ändå att få till en lunch med AlisterG när jag är i Göteborg i januari så jag kan få se Bestettisarna live

5. Egna kåserier
Har väl inte så mycket att komma med men 2013 var året då jag tog mitt skointresse till en ny nivå. Både med inköpen men också den allmänna kunskapsnivån. Sen har jag varit mycket mer aktiv i sociala medier iom att jag skapade ett instagramkonto (som mycket förvånande men hedrande blev omnämd på Sveriges bästa skoblogg) med fokus på skor och sen här på FB.
Citera
2013-12-02, 10:28
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Varför tog du bort tåjärnen? I min mening gör hållbarheten att de är att föredra, men jag hör gärna vad du anser eftersom du ändrade dig.

Problemet var att det inte blev så hållbart som jag hoppades, eftersom stålet i sig inte slets så mycket men däremot den underliggande sulan. Detta gjorde att det blev en kant mellan järnet och sulan, och den gjorde att jag inte ville ha skorna inomhus med tanke på risken för repor i golvet.

Dessutom blev de rätt obekväma att gå i längre sträckor. Känslan var ungefär som att spela med aluminiumdobbar på en lite för hård plan, och eftersom det inte var bekvämt slutade det med att skorna inte användes speciellt mycket.
Citera
2013-12-02, 11:51
Medlem
Disco-Mannens avatar
I början av 2013 så började jag få upp ögonen på kvalitetsskor. Har tidigare köpt Rockport, Sebago och Clarks och har gång efter gång blivit besviken på skornas hållbarhet.

1.Vilka skor har du köpt i år?

Berwick 1707 Premium Grade Mod.3488 (kommer förmodligen innan årets slut)
C&J Chelsea 3 Chestnut Burnished Calf
Church's Ely Black Calf
Church's Sahara Navy Suede
Herring Churchill Dark Leaf Brown Calf
Loake 1880 Thirsk
Meermin 101341D - Tan Country Calf
Meermin Linea Maestro 114262 - Tan Sacpa Calf

2.Hur många kvalitetsskor har du totalt?

7 förhoppningsvis har jag 8 innan årets slut

3.Vilken är årets snyggste sko här på FB?

AlisterG med sina semi-bespoke Bestetti, himmelskt fina skor

4.Vilka planer har du för skoåret 2014?

Behöver helt klart ett eller två par loafers när våren väl börjar att blomma. Då Kommer jag förmodligen att köpa mitt första Carmina par, är riktigt sugen på att köpa modell 80142B med Alaro lästen har inte riktigt bestämt mig vilken färg jag ska välja. Utöver det så behöver jag ett till par bruna oxfordskor.

5.Egna kåserier

1. Att Meermin är så pass dumsnåla att man bara skickar med en skopåse i skokartongen, hela poängen med en skyddande påse försvinner om man ska ha båda skorna tillsammans om man nu ska vara så dumsnål kan man lika väl skita i att skicka med någon skopåse överhuvudtaget. Hade faktiskt varit nöjdare om man hade skitit i att skicka med någon skopåse överhuvudtaget.

2. Att herringshoes var så generösa att dom skickade med ett par skoblock utan kostnad när jag beställde därifrån senast utan att jag hade bett om det. Det är nog bäst att jag håller käften så att inte någon på herringshoes ser detta. Dessa skoblock var inte billiga
Citera
2013-12-02, 12:03
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Nu när vi är inne på årets sista månad så tänkte jag att det kunde vara roligt att sammanfatta skoåret 2013 med några frågor som stöd

3. Vilken är årets snyggste sko här på FB? (Alltså köpts av någon på forumet under året).
5. Egna kåserier

Jag svarar på frågorna lite senare när jag inte sitter på ett tåg med dålig uppkoppling och mobil.
Kul!

1. Jag har köpt;
- AS Stepney country brogue
- AS Charlton split-toe i mocka
- Vass quarter brogue i mocka
- Vass wholecut i oxblood
- Carmina chukka i burgundy
- Carmina jumper boot i mellanbrun grain
- Meermin wholecut i navy suede

2. 22 par

3. AllisterG's Bestetti

4. Spikat att det blir en EG Dover. Oxå dax att prova G&G, oklart vilken modell dock.
Sen måste man ju lämna utrymme för spontanköp 😄
Citera
2013-12-02, 12:42
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Har inget mot att köpa begagnade skor men har aldrig gjort det. Det viktigaste om man gör det är att man köper en modell man gillar och rätt strl, kan lätt bli att man köper för att det är billigt.

Att vårda skorna själv är inget problem om de är av bra kvalitet och du har bra produkter, det är ju dessutom roligt så varför betala för det. Sen kan det ju finnas andra anledningar till att lämna in dem, tex att laga foder, byta sula eller lägga på en slitsula och då kan man ju låta skomakaren putsa upp dem också.

Hmm! Det är just bruna skor som jag finner som snygga då dom är lite slitna, det samma gäller gamla antika bruna läderfåtöljer. Frågan är om man köper begagnade skor, hur de är formade och om det går att rätta till det?

Jag hittade denna post och det går faktiskt att komma rätt långt med att restaurera ett par kvalitetsskor.

Vilka skovårdsprodukter använder du? Jag har lädervårdsbehandling hemma, dock är preparaten ämnade mer för möbler men kan inte tro att de skulle skilja sig så värst mycket?
Citera
2013-12-02, 12:49
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
- Vass Budapest-Oxford full brogue, F-lästen, 3619 cognac (sålda pga tåkläm)
- Gaziano & Girling Westbury, TG73, Antique Oak (sålda nu, fel storlek)
- Gaziano & Girling Cambridge punched cap, MH71, Vintage Cedar (ersatte Westbury)
- Alfred Sargent Handgrade Benson single monk, tan bruma calf (sålda nu, klämde över tårna)

Intressant att se att du sålt av en sån relativt stor andel misfits. Var det beställningsvaror eller butiksprovade ex?

Jag har ibland inte lyckats förutse skinnexpansionen på optimalt sätt och har då suttit där med svarte petter, eftersom jag är allergisk mot för stora skor (trots att det ju oftast finns bra tekniska lösningar på problemet). Men tåkläm har jag aldrig upplevt som obehjälplig. Jag brukar tycka bäst om masochistiska metoder av manuellt snitt (trappgång med fuktiga sockor min favorit när det riktigt kniper), men det finns ju gränser och ibland har det fått bli professionell utlästning. Men jag har aldrig någonsin varit med om att problemet varit större än så. (Ja, ärligt talat blir slutresultatet oftast bäst med dessa initiala problembarn.)

Jag vet förstås inte om jag bara har mkt tåliga fötter, outvecklad känsla för den optimala skokomforten (den som kommer först när man passerat tredje dussinet kvalitetsskor), eller bara tur kombinerat med att jag undvikit att handla annat än skor jag först stegat runt i. Så jag blir lite nyfiken att höra tankar kring dessa från ett proffs som du. Ett framtida bloggämne månne - bevisligen finns det ju andra skosnobbande proffs med problemet.
Citera
2013-12-02, 13:24
Medlem
Citat:
Nu när vi är inne på årets sista månad så tänkte jag att det kunde vara roligt att sammanfatta skoåret 2013 med några frågor som stöd

5. Egna kåserier

Jag svarar på frågorna lite senare när jag inte sitter på ett tåg med dålig uppkoppling och mobil.

Eftersom jag köpte mitt första par "kvalitetsskor" (Herring Hawkshead) i november 2012 så har jag köpt samtliga mina skor under 2013 förutom just dessa.

1. Meermin dubbelmunkar i mocka på hirolästen (de som "alla" köpt).
C&J Grasmere Tan scotch grain
C&J Coniston Tan scotch grain
Septieme Largeur Split toe
Septieme Largeur i burgundy
Allen Edmonds strand, svarta
Herring knightsbridge (svart oxford)
Vass på 3636-lästen (svart oxford)
Vass på 3636-lästen i antik cognac
C&J Connaught
Alfred sargent exclusive Moore i Cherry
Carmina 905 chukka i burgundy calf (MTO skoaktiebolaget)
Carmina 973 i rainlästen navy cordovan (MTO genom gentlemens footwear)
Carmina 80184 i oscarlästen dark cognac cordovan (MTO skoaktiebolaget som anländer nu i veckan)

2. Samtliga ovan så totalt 15 par.

3. Tycker det är jäkligt svårt, men ska jag nämna någon så är det nog EG Dover som jag vill minnas några stycken köpt, eller någon modell från G&G. Av mina egna är det troligen Jumperbootsen från Carmina.

4. Att sluta köpa skor . Nej men att åtminstone att dra ner på takten och att verkligen satsa på kvalitet före kvantitet. De skor jag är mest nöjd med per krona är ändå de som varit bland de dyraste. Jag "behöver" ett par chelseaboots i skinn eller mocka. Ett par doublemonks i skinn ligger också på önskelistan, eventuellt från Vass. Sen måste jag erkänna att ett par chelsea i svart ödla från carmina hade varit så jävla coolt, men jag har ingen aning om vad jag skulle matcha dem med.
Citera
2013-12-02, 17:46
Medlem
Mr.Riddims avatar
Smörjer ni in era skor med fett innan höst/vinter?
Citera
2013-12-02, 17:55
Medlem
Lehmanbrotherss avatar
Rekommenderas något utöver rengöring och putsning innan vinterförvaring av skinnskor?

Vänligen,
LB
Citera
2013-12-02, 18:00
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Smörjer ni in era skor med fett innan höst/vinter?

Nej, du ska aldrig smörja skorna med fett. Vårdar du skorna regelbundet med bra skokräm räcker det gott och väl, det är också viktigt att torka/borsta av skorna efter användning. Enda undantaget från fett är grova vandrarkängor typ Jörnkängan och liknande.
Citera
2013-12-02, 18:04
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Nej, du ska aldrig smörja skorna med fett. Vårdar du skorna regelbundet med bra skokräm räcker det gott och väl, det är också viktigt att torka/borsta av skorna efter användning. Enda undantaget från fett är grova vandrarkängor typ Jörnkängan och liknande.

Går det bra med vilken skokräm som helst då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in