2013-12-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det finns en hyfsat stor chans att de inte ens vet att du störs av deras sätt att gå och smälla i dörrar / lådor m.m så en bra början är att prata direkt med dem så de blir uppmärksammade på detta.

Då har de en möjlighet att dämpa sig det tycker jag är en bra väg att gå då får de en ärlig chans i alla fall innan man börjar ringa störningsjour och drar det vidare till bostadsbolaget m.m.
hade snackat med dem redan två gånger, blir bättre ett tag sedan hamnar man tillbaka på ruta ett igen.
Sedan kan jag inte påstå att de varit direkt oförståndiga, därför blir det lite jobbigt att börja bråka med dem. Problemet blir dock inte mindre för det så hur tacklar man en situation som denna? idag blev jag riktigt sur efter att oljudet väckte mig på morgonen.
Citera
2013-12-02, 23:33
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
hade snackat med dem redan två gånger, blir bättre ett tag sedan hamnar man tillbaka på ruta ett igen.
Sedan kan jag inte påstå att de varit direkt oförståndiga, därför blir det lite jobbigt att börja bråka med dem. Problemet blir dock inte mindre för det så hur tacklar man en situation som denna? idag blev jag riktigt sur efter att oljudet väckte mig på morgonen.

Du kanske ska ta en klassiker och börja banka i väggen när de lever om för mycket så kanske de inser att de gått över gränsen.

Det är inte kul när de bara bättrar sig ett kort tag och sedan återgår till samma vanor igen, du kan försöka prata med dem på nytt och / eller gå vidare och ta ett snack med bostadsbolaget och be dem skriva ett brev till de som lever om, då kanske dina grannar tar det på större allvar än när du pratat med dem.

Dock brukar bostadsbolag anse att man får tåla lite extra när det är barnfamiljer man har att göra med som lever om då det anses vara normalt, i alla fall så länge det inte sker sent på kvällar / nätter och det här verkar mest pågå från 08-tiden och framåt om jag förstår det rätt.

Så du får fundera på hur du ska gå vidare, alltså prata med grannarna igen, banka i väggen eller ta ett snack med bostadsbolaget alternativt helt enkelt försöka lära dig leva med det, de verkar i alla fall inte leva om på sena kvällar och nätter vilket man får vara glad över.
Citera
2013-12-03, 09:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
vill påstå att man inte behöver gå eller stampa med hälarna utan det går alldeles utmärkt lära sig gå normalt. hör mina grannar bredvid varje morgon när de ska iväg till skolan och jobb, de väcker mig faktiskt med deras stampande och när de drämmer till med deras "f......" skåp/lådor. De väcker mig i stort sett varje dag runt 8 tiden, senast var det imorse och då fick jag ett sådant spel att det var rena turen för dem att vi inte möttes (bara för att förtydliga så handlar det om en säg vanlig svensson familj och inga kulturberikare). i övrigt är det rätt lugnt för det mesta men det blir inte mindre irriterande för det med deras smällande dörrar. Så vad skulle ni göra? Med tanke på mitt temperament så är jag orolig att någon vidare diskussion med dem skulle leda till riktiga otrevligheter och det är svårt att veta om just denna situation är värt detta scenariot. Att flytta härifrån är inte något alternativ just nu då vi trivs i övrigt, hopplös situation?

Smällande dörrar och lådor kan man fixa genom att sätta en dämpande gummilist som hindrar/dämpar själva "smällen" när dörr och karm slår ihop.
Citera
2013-12-03, 10:15
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyroneGice

Hade ett liknande problem med mina grannar och som också handlade om väldigt högt stampande med fötterna och alla sortens höga ljud. Det jag gjorde var att betala dom tillbaka med samma mynt, få dom att känna på hur trevligt det är när man hela tiden utsätts för bankande... och då satte jag själv igång att banka i väggarna och bli allmänt störig långt in på natten- efter ungefär 2 veckor hade dom lärt sig sin läxa och hädanefter är det oftast lugnt och fint där jag bor

Så det jag egentligen menar är att dina grannar skulle ha gjort det på ett mer pedagogisk och ett mer effektivt sätt istället för att direkt klaga till bostadsföreningen.
Citera
2013-12-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du kanske ska ta en klassiker och börja banka i väggen när de lever om för mycket så kanske de inser att de gått över gränsen.

Det är inte kul när de bara bättrar sig ett kort tag och sedan återgår till samma vanor igen, du kan försöka prata med dem på nytt och / eller gå vidare och ta ett snack med bostadsbolaget och be dem skriva ett brev till de som lever om, då kanske dina grannar tar det på större allvar än när du pratat med dem.

Dock brukar bostadsbolag anse att man får tåla lite extra när det är barnfamiljer man har att göra med som lever om då det anses vara normalt, i alla fall så länge det inte sker sent på kvällar / nätter och det här verkar mest pågå från 08-tiden och framåt om jag förstår det rätt.

Så du får fundera på hur du ska gå vidare, alltså prata med grannarna igen, banka i väggen eller ta ett snack med bostadsbolaget alternativt helt enkelt försöka lära dig leva med det, de verkar i alla fall inte leva om på sena kvällar och nätter vilket man får vara glad över.
shore, ska försöka prata med dem igen. resonerar också lite utifrån vad jag läser på forumet att det finns mycket värre situationer, skulle nog kunna s.... i deras dunsande om det inte vore så att det väcker mig på morgonen. brukar lägga mig lite senare kvällen och då vill jag kunna sova ut. Föra det vidare till bostadsrättsföreningen tror inte jag blir någon bra ide då det är en liten sådan och situationen kan leda till diverse spekulationer och rykten. Exempelvis idag, först en smäll kl 8.50 sedan starkt brummande ljud kl 9.18. Visst skulle jag kunna slå tillbaka med samma mynt, men som nämnt är mitt temperament av det slaget att jag är lite orolig att det skulle kunna leda till mycket otrevliga moment.
Citera
2013-12-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Smällande dörrar och lådor kan man fixa genom att sätta en dämpande gummilist som hindrar/dämpar själva "smällen" när dörr och karm slår ihop.
verkar inte hjälpa eftersom enligt dem så hade de redan gjort detta, vilket de förmedlade när saken togs upp tidigare. Fundera över så kallade dörrstopp som man monterar in, skulle själv kunna stå för kostnad.
Citera
2013-12-05, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Hade ett liknande problem med mina grannar och som också handlade om väldigt högt stampande med fötterna och alla sortens höga ljud. Det jag gjorde var att betala dom tillbaka med samma mynt, få dom att känna på hur trevligt det är när man hela tiden utsätts för bankande... och då satte jag själv igång att banka i väggarna och bli allmänt störig långt in på natten- efter ungefär 2 veckor hade dom lärt sig sin läxa och hädanefter är det oftast lugnt och fint där jag bor

Så det jag egentligen menar är att dina grannar skulle ha gjort det på ett mer pedagogisk och ett mer effektivt sätt istället för att direkt klaga till bostadsföreningen.

Många olika metoder finns ju. Det första man bör göra är ju att gå och prata med de. Fortsätter de ringer man ju lätt bara Securitas så kollar de till läget. Om det du sagt stämmer går de upp och tar ett snack. Sen dagen efter kommer en böteslapp. Men Securitas skulle nog inte bry sig om stampande osv och då tycker jag din taktik funkar perfekt.
Citera
2013-12-05, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TyroneGice
Hej!

Jah och min sambo bor i en hyresrätt som ägs av kommunens största bostadsbolag. Vi har en granne som tycker om att spela väldigt hög musik (Denna granne bor rakt under oss), grannen tycker även om att föra livliga diskussioner långt in på natten, vi hör även ibland att grannen bråkar och har sig. Vi har tyckt det varit lite jobbigt ibland men vet samtidigt att lägenheterna är väldigt lyhörda (hör till exempel när grannen bredvid oss nyser) och vill inte klaga för vi tycker att hon ska få leva ett normalt liv.

Men igår, då spelade grannen Agnes - Så som en karl från så mycket bättre, det va så pass högt så jag kunde sitta och sjunga med utan problem. Då damp det ner ett brev i vårt brevinkast.
I brevet stod följande: "Det har inkommit klagomål ang störningar från er. Ni går tydligen väldigt hårt med fötterna inomhus, kanske går ni med skor. Detta är dagtid som sen kväll. Att lägga in mattor är ljuddämpande och det rekomenderar vi om ni inte redan har det. Vi ber er minska dessa störningar så alla får ett trivsammare boende."

Vi tycker detta brevet är det löjligaste vi någonsin fått. Vi bestämde oss för att gå ner till grannen och fråga varför hon inte kunde komma upp till oss och prata istället. Men personen öppnade inte, det lyste från alla fönster så vår tanke var att hon kanske inte vågade öppna och ta diskussionen.

Så det jag planerat att göra är att ringa bostadsbolaget på måndag och fråga hur dom kan skicka ut ett sånt här brev. Tycker detta är något av det löjligaste jag varit med om.

Har det hänt någon nåt liknande och vad kan man göra? Har god lust att göra en motanmälan, efter vi fick brevet igår började hon skrika på sin kille med något i stil med "Så kan du väl för fan inte göra med datorn" och så vidare, och då var klockan över 22..

Fattar inte direkt hur sådana här problem är ens ett problem. I mitt område kan man ringa Securitas i detta läge då de spelar hög musik. Vänta 5 - 10 minuter och sen är skiten över. Börjar de igen ringer du bara igen. För varje gång du kallar dit de och allt stämmer så får de ju mer böta. Nu om inte Securitas tar hand om såna ärenden i ditt område får väl du snacka med hyresvärden skicka ett brev till personen nedanför. Sen skulle jag lägga mattor om jag kliver så jävla hårt. Eftersom hyresvärden verkar bry sig om sådant litet ärende borde ju de bry sig om ditt ärende. Sen nu om han spelar så högt borde väl andra grannar bli irriterad? Samla alla grannar och ring på för fan. Och klaga så inihelvete så personen helt enkelt lägger av.

Lycka till!
Citera
2013-12-05, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Nejfan man ska inte acceptera hög musik om man inte ens kan höra vad som sägs på tv'n, desstu värre om man inte kan sova. Men man vet ju hur man är själv när alkoholen går in går förståndet ut. Men det är ju många faktorer som spelar in, brukar grannen göra detta ofta? Varje helg? Eller helt spontant några grr om året tycker jag det är OK sålänge de inte blir efter tolvslaget på en helg.

Själv hade jag nyligen 25-års fest i min lägenhet och jag sket blankt i hur högt jag spela för de va min kväll och jag spelade så högt jag ville - hade något klagat hade jag givetvis först bjudit in dom på några öl och funkar inte de hade jag ursäktat mig och sänkt volymen, den respekten får man visa. Sen vet jag hur mina grannar kan vara vissa helger - inte ett dugg bättre än mig

Tycker att det du skriver är bra. Sist jag hade en fest så skickade jag ett brev till alla grannar att jag ska ha en fest och att jag kommer spela lite hög musik.
Citera
2013-12-05, 23:20
Medlem
KidCoopers avatar
grannarnas bebis förstör för oss

För ganska länge sedan flyttade det in ett nytt par i lägenheten under oss, de bråkade dag o natt och hur mycket vi än klagade till hyresvärden gjorde han inget, för att läsa mer läs tidigare tråd, här.

Nu är det såhär att grannarna har nu skaffat sig en bebis, och den skriker sjukt mycket. Hör man inte grannarna bråka hör man deras bebis skrika, vi vaknar mer eller mindre varje natt av att deras bebis skriker och vi börjar bli riktigt lacka på deras unge nu! Vi känner att deras val att skaffa bebis ska inte behöva drabba vårat välmående då sömnlösheten pga deras bebis påverkar oss i såväl våra arbeten som våran relation.
Till grejen är att hur mycket ska man tolera deras bebis? De kan ju inte direkt sätta silvertejp så den slutar skrika men ser man det från ett annat håll skulle man tex skaffa en hund som skäller kan man ju bli vräkt för det.
Citera
2013-12-05, 23:22
Medlem
fruktvattens avatar
den kommer lugna ner sig i sinom tid, efter 2-3 månader sover han/hon troligen hela nätter och ni får er sömn tillbaka
Citera
2013-12-05, 23:23
Medlem
Cornholio.s avatar
Det är garanterat ett oacceptabelt beteende! Ring hyresvärden dag som natt. Om du ringer 4 samtal i veckan och om ditt fruntimmer också gör det så blir han illa tvungen att göra något åt saken. På han bara, var ett par ettriga jävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in