2013-12-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej, det är inte jag som är arg eller bölar rätt ut så fort svar kommer på tal här och är snabbare med ignore-funktionen än Lycky Luke är över sin skugga. Ja det är respektlöst att påklista världsbilder på ateister när de inte har något gemensamt annat än att de inte tror på gud.

Nej det är säkert ingen missuppfattning från din sida. Du bara spelar dum för att trolla. För du kan ju inte vara på riktigt. Ingen av dina punkter är underförstått av ateister självva. Sluta trycka i folk åsikter de inte har för att du fullkomligt inte vill ta ord för vad de är och försöker pådyvla din verklighet till andra dag ut och dag in.

Ok, du fortsätter med dina förolämpningar, du får som du vill, jag lägger dig på ignorelistan.

Det finns trots allt någorlunda vettiga debattörer kvar att prata med, jag lider inte av att inte kunna prata med dig, det blir nog tvärtom skönt att slippa dig.

Dom som är vettiga kan närsomhelst ta upp argument som Golachab kommer med, minus förolämpningarna förstås.

Hejdå Golachab.
Citera
2013-12-02, 22:53
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förnedrar inte, jag tar upp bara fakta.

Om det enda kriteriet för ateism är att man inte tror på en gud, så är spädbarn ateister, och även hundar och katter eller varför inte apor. Dessa har en IQ på noll eller nära noll.

Tar upp fakta? Du ställde en fråga. Och om så vore att du tog upp fakta, det är ju inte allt för sällan det är fakta som får dig att känna dig förnedrad och orespekterad.

Ja, på sätt och vis kan man ju kalla dem ateister, men då gör man sig själv rätt löjlig, tycker du inte. Och om de verkligen har en IQ som ligger nära 0 vet jag inte om man kan konstatera.
Citera
2013-12-02, 22:54
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
det är din tro du menar att jag förnedrar?

Nej, jag gjorde bara en jämförelse när du blir ledsen och påstår att du har blivit förnedrad pga din tro. Hur vore det att läsa det som faktiskt står?
Citera
2013-12-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Tar upp fakta?

Ja fakta är väl att spädbarn, hundar, katter och apor inte tror på en gud?

Citat:
Du ställde en fråga. Och om så vore att du tog upp fakta, det är ju inte allt för sällan det är fakta som får dig att känna dig förnedrad och orespekterad.

Nej det är inte fakta som får mig att känna mig förnedrad och icke respekterad, det är förnedringarna och respektlösheten som får mig att känna så.

Citat:
Ja, på sätt och vis kan man ju kalla dem ateister, men då gör man sig själv rätt löjlig, tycker du inte.

Nej, om man har kriteriet att ateism enbart handlar om att inte tro på en gud, och att även hinduer och buddister(buddister kan man förstå till en viss del) kan vara ateister, så är åtminstone spädbarn ateister, och då finns det många ateister som har ett väldigt lågt IQ. Det krävs alltså inte mycket för att vara ateist, man kan vara en idiot och vara en ateist.

Citat:
Och om de verkligen har en IQ som ligger nära 0 vet jag inte om man kan konstatera.

Dom klarar i alla fall inte av att skriva ett IQ test.
Citera
2013-12-02, 23:15
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Nu nämnde du inte det. Men vad vet jag, när du pratar om ateister så kanske du oftast menar alla, allla, alla som inte har någon tro på en personlig gud och inte så som de flesta, om inte alla andra, att man då menar personer som kunnat reflektera över frågan.
Citera
2013-12-02, 23:15
Medlem
Citat:
Citat:
Kan man säga att det finns många ateister som har en IQ nära noll?
Citat:
Och du beklagar dig över hur hemskt det är att folk "förnedrar" dig för din tro....
Citat:
det är din tro du menar att jag förnedrar?
Citat:
Nej, jag gjorde bara en jämförelse när du blir ledsen och påstår att du har blivit förnedrad pga din tro. Hur vore det att läsa det som faktiskt står?

Vad är det då du menar att jag förnedrar dig i, när jag frågar: "Kan man säga att det finns många ateister som har ett IQ nära noll?"?
Citera
2013-12-02, 23:22
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Nej det är inte fakta som får mig att känna mig förnedrad och icke respekterad, det är förnedringarna och respektlösheten som får mig att känna så.

Nej, om man har kriteriet att ateism enbart handlar om att inte tro på en gud, och att även hinduer och buddister(buddister kan man förstå till en viss del) kan vara ateister, så är åtminstone spädbarn ateister, och då finns det många ateister som har ett väldigt lågt IQ. Det krävs alltså inte mycket för att vara ateist, man kan vara en idiot och vara en ateist.

Dom klarar i alla fall inte av att skriva ett IQ test.
Finns inga kriterium vad gäller ateism.

Det är enbart teister som har behov att fylla på med ovidkomligheter eftersom teister är måna om att upprätthålla sin världsbild, som enl teister är skapad av gud. Det är faktiskt teister som i egentlig mening haft intresse att skapa en förlängd bild av vad atesim "är"

Ateism är faktiskt ingenting, inget statement inga påståenden, enbart en avsaknad av tilltro till skapelseberättelsen som livsdugligt argument vad gäller existensen.

Men du verkar vara glad att kriga ändå ttsp.. frågan är varför du behöver skapa sådana här slags naiva illusioner och halmgubbar.. ger det dig något av värde?

För varje halmgubbe du skapar, förstår du väl att den behöver plockas ner, finns ju inget oskyldigare än att se liv för vad liv på riktigt är.. är det inte fantastiskt i sig kanske?

Det är alltså mer problemställningar av existentiell art som skiljer den teistiskt präglade livssynen, som frammanat ateism.. och enda egentliga yttringen, är ju faktiskt att teister går i kyrkan, templet, moskén eller bönelokalen medan ateister helt avstår detta och också avstår att ha bibel som källa och rättesnöre.. man förstår bibeln som författad mytbildare, iaf jag : kan inte tala för alla ateister. Jag är ju själv mer av agnostiker men skriver under på att agnosticism och ateism är enbart en skillnad i lätt akademisk skiftning.. obetydlig.

Obetydlig egentligen också för de intelligenta teisterna.. det är de blåsta teisterna, som förtjänr tillrättavisningar.
Citera
2013-12-02, 23:44
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Nu nämnde du inte det.

Men det blir ju ändå fakta att spädbarn, hundar, katter och apor har IQ i det närmaste noll, och att dessa är ateister enligt den definition som ni vill göra gällande.

Ni kan ju inte äta kakan och ha den kvar, konsekvensen är att många ateister har ett väldigt lågt IQ, lägre än idioter, och att det inte krävs något för att vara en ateist.

Citat:
Men vad vet jag, när du pratar om ateister så kanske du oftast menar alla, allla, alla som inte har någon tro på en personlig gud och inte så som de flesta, om inte alla andra, att man då menar personer som kunnat reflektera över frågan.

När jag pratar om ateister så menar jag oftast att ateister är sådana som:

1.) Tror på att universum kommit till av sig självt.
2.) Tror på att livet kommit till av sig självt.
3.) Tror på makroevolution.
4.) Inte tror på en gud eller flera gudar.

Det är bara semantik att börja tala om att ateism är bara punkt 4, vi alla vet att om vi pratar om en ateist så tänker vi på alla dessa punkter, för dom flesta ateister tror på detta sättet. På samma sätt tänker vi att kristna tror på en Gud eftersom dom flesta gör det, men det finns förstås undantag.

Finns det någon undersökning på vad ateister tro på? Jag är säker på att dom flesta ateister, kanske 80-90%, om inte mer, tror på alla punkter.
Citera
2013-12-03, 00:14
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=ttsp|46410637]
Citat:
Men det blir ju ändå fakta att spädbarn, hundar, katter och apor har IQ i det närmaste noll, och att dessa är ateister enligt den definition som ni vill göra gällande.

Spädbarn har annars sin IQ intakt medfödd.. du borde ta en grundkurs i anatomi fysiologi, men vet att det skuklle ta dig tio år i anspråk.. så att du får ta till den lättare konklusionmetoden utifrån avsaknad kunskapsbas, tja.. då kommer så här rent ut sagt skämmiga uttalanden som du gör här.

Att du inte skäms.
Citat:

Ni kan ju inte äta kakan och ha den kvar, konsekvensen är att många ateister har ett väldigt lågt IQ, lägre än idioter, och att det inte krävs något för att vara en ateist.
Ännu ett blåst uttalande.. du är drogad va?

Käkar du för mycket smärtstillande eller något? Sådant kan få koncentrationsförmågan i obalans, du uttalar dig otroligt obalanserat. Just for your information.

Citat:
När jag pratar om ateister så menar jag oftast att ateister är sådana som:

Just det... en.. två.. tre.. fyra.. sedan säger det stopp i ttsp:s lilla räkneverk - du och slutsatser är inte den bästa kombinationen, tror du är bättre att gulla med bibelsagan.. tur du iaf hittat din godnattsaga.. den är så fet så den räcker livet ut för dig.. tillräckligt många verser att besjunga och lovorda, saken är bara att du inte vet vad du läser om - du hr bara blivit rekommenderad och tillsagd och fåt bibelboken placerad i handen och med det fått nöja dig med.

(ta du och leta efter ignore om igen.. om du vill.. eller om du själv vill åka ur tråden, då du i stort sett enbart är i tråden för att skylta med okunskapen och bygga halmdocka - ateism = avsaknad av gudstro, thats all. that´s all.. är engelska för : det är allt. That = det, is = är, all = allt.

Ateism = a-teism... men att gå vidare med att a står för non i detta fall.. nej.. du VILL inte följa språkvården, du vill helst dra jv-mannualens lilla översättningsnyckel. T.ex vad betyder asexuell?

Asexuell betyder att man saknar sexuell laddning och sexuell längtan, men för dig betyder det väl att man inte heller vill eller kan jogga.. eller något sådant.. att man tror att man kan bli med barn om man joggar (iaf om man går utefter din avancerade lilla 4-punkts-tabell, som du krampar hårt, som en minneslista)

Citat:
Det är bara semantik att börja tala om att ateism är bara punkt 4, vi alla vet att om vi pratar om en ateist så tänker vi på alla dessa punkter, för dom flesta ateister tror på detta sättet. På samma sätt tänker vi att kristna tror på en Gud eftersom dom flesta gör det, men det finns förstås undantag.
Du vet inte ens vad semantik är.. komiskt när du tar sådant ord i mun. VBet man inte vad ateism är, ska man nog försöka undvika term såsom semantik.

Citat:
Finns det någon undersökning på vad ateister tro på? Jag är säker på att dom flesta ateister, kanske 80-90%, om inte mer, tror på alla punkter.
Din säkerhet har visat att du inte ens har förstått vad ateism är - inte så lite pinsamt tycker du?

Nästan alla klarar ett stickprov på frågan vad är ateism, svar = avsaknad av gudstro. men ttsp.. han måste försöka visa att han fattat galoppen.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-03 kl. 00:17.
Citera
2013-12-03, 00:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad finns det då för mening att säga "jag är ateist"?

Det säger ju då ingenting förutom att "jag tror inte på en gud", men då kan man lika gärna säga "jag tror inte på en gud" på en gång och skippa ordet ateist.

BINGO igen.
Citera
2013-12-03, 00:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men det kan man göra enklare genom att säga: "jag tror inte på en gud".

Är sex ord enklare en ett?
Citera
2013-12-03, 00:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag försöker bara komma underfund med vad jag ska kalla dom som:

Haha nu säger du emot dig själv duktigt. Först tycker du det är lättare att säga "jag tror inte på en gud" än att säg "ateist"...och nu vill du ha ett enklare ord än ett uttryck som t ex "jag tror på makroevolution"

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in