2013-12-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Tydligen om vuxna människor som du har uppenbara problem med ett så simpelt ord och vad tråden i övrigt vittnar om när religiösa teister häver ur sig det ena missförståndet efter det andra. Jag är rädd för mänskligheten att det kan gå så fel när människor tänker.

Jag är också rädd för mänskligheten när vuxna människor har uppenbara problem med att respektera andra och deras tro, och ständigt måste förnedra andra för att få ett övertag i en diskussion.

Tycker du att jag har varit så elak mot dig så att du måste vara elak tillbaka?
Citera
2013-12-02, 21:58
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag försöker bara komma underfund med vad jag ska kalla dom som:
1.) Tror på att universum kommit till av sig självt.
2.) Tror på att livet kommit till av sig självt.
3.) Tror på makroevolution.
4.) Inte tror på en gud eller flera gudar.

Ateister kan man då alltså inte säga enligt er, men jag är säker på att många, i princip alla som kallar sig själva för ateister, underförstått menar att ateism innebär alla dessa punkter, och att detta är gemensamt för ateister och ateism.
Nej. Många hinduer och buddhister är ateister men har alternativa förklaringar till dina punkter som inte är enligt vetenskapens teorier nödvändigtvis.
Citera
2013-12-02, 22:00
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Jag är också rädd för mänskligheten när vuxna människor har uppenbara problem med att respektera andra och deras tro, och ständigt måste förnedra andra för att få ett övertag i en diskussion.

Tycker du att jag har varit så elak mot dig så att du måste vara elak tillbaka?
Sluta vara sådant offer jämt. Du förnedrar dig själv. Övertaget ger du alla med dina ständiga självmål. Det handlar inte om disrespekt för din tro (varför det nu plötsligt kom upp på agendan?). Det handlar om din misshandel av ord och ständiga förvrängningar av innebörden. Det är du som inte visar respekt för människor som inte tror på en gud, dvs ateister!
Senast redigerad av Golachab 2013-12-02 kl. 22:04.
Citera
2013-12-02, 22:07
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag försöker bara komma underfund med vad jag ska kalla dom som:
1.) Tror på att universum kommit till av sig självt.
2.) Tror på att livet kommit till av sig självt.
3.) Tror på makroevolution.
4.) Inte tror på en gud eller flera gudar.

Ateister kan man då alltså inte säga enligt er, men jag är säker på att många, i princip alla som kallar sig själva för ateister, underförstått menar att ateism innebär alla dessa punkter, och att detta är gemensamt för ateister och ateism.

1-3 bejakare av respektive teori.
4 ateist.

En ateist kan bejaka allt från ingen till alla av punkt 1-3. På samma sätt som du kan vara för eller emot kvotering av kvinnor in i företagsstyrelser, om hbtq-personer ska få adoptera eller inte, har höger- eller vänsterideologi, anser att kärnkraften bör utvecklas eller avvecklas etc etc om du kallar dig demokrat.
Citera
2013-12-02, 22:14
Medlem
Citat:
Sluta vara sådant offer jämt. Du förnedrar dig själv. Övertaget ger du alla med dina ständiga självmål. Det handlar inte om disrespekt för din tro (varför det nu plötsligt kom upp på agendan?). Det handlar om din misshandel av ord och ständiga förvrängningar av innebörden. Det är du som inte visar respekt för människor som inte tror på en gud, dvs ateister!

Oj, blev du arg nu?

Så jag kan inte ha en missuppfattning av användandet av ett ord, utan att det är "misshandel av ord", "ständiga förvrängningar" och att jag är "respektlös"? Som sagt, jag är rädd för mänskligheten.

Men som sagt, jag tror inte det är en missuppfattning från min sida att man allmänt anser att ateism står för ovannämnda punkter, uttalade direkt eller underförstått av ateister själva.
Citera
2013-12-02, 22:21
Medlem
Kan man säga att det finns många ateister som har en IQ nära noll?
Senast redigerad av ttsp 2013-12-02 kl. 22:25.
Citera
2013-12-02, 22:25
Medlem
Citat:
Nej. Många hinduer och buddhister är ateister men har alternativa förklaringar till dina punkter som inte är enligt vetenskapens teorier nödvändigtvis.

Då finns det nog många kristna, muslimer och judar som också är ateister.
Citera
2013-12-02, 22:25
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Kan man säga att det finns många ateister som har en IQ när noll?

Och du beklagar dig över hur hemskt det är att folk "förnedrar" dig för din tro....
Citera
2013-12-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Och du beklagar dig över hur hemskt det är att folk "förnedrar" dig för din tro....

Jag förnedrar inte, jag tar upp bara fakta.

Om det enda kriteriet för ateism är att man inte tror på en gud, så är spädbarn ateister, och även hundar och katter eller varför inte apor. Dessa har en IQ på noll eller nära noll.
Citera
2013-12-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster

det är din tro du menar att jag förnedrar?
Citera
2013-12-02, 22:34
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Oj, blev du arg nu?

Så jag kan inte ha en missuppfattning av användandet av ett ord, utan att det är "misshandel av ord", "ständiga förvrängningar" och att jag är "respektlös"? Som sagt, jag är rädd för mänskligheten.

Men som sagt, jag tror inte det är en missuppfattning från min sida att man allmänt anser att ateism står för ovannämnda punkter, uttalade direkt eller underförstått av ateister själva.
Nej, det är inte jag som är arg eller bölar rätt ut så fort svar kommer på tal här och är snabbare med ignore-funktionen än Lycky Luke är över sin skugga. Ja det är respektlöst att påklista världsbilder på ateister när de inte har något gemensamt annat än att de inte tror på gud.

Nej det är säkert ingen missuppfattning från din sida. Du bara spelar dum för att trolla. För du kan ju inte vara på riktigt. Ingen av dina punkter är underförstått av ateister självva. Sluta trycka i folk åsikter de inte har för att du fullkomligt inte vill ta ord för vad de är och försöker pådyvla din verklighet till andra dag ut och dag in.
Citera
2013-12-02, 22:37
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Jag förnedrar inte, jag tar upp bara fakta.

Om det enda kriteriet för ateism är att man inte tror på en gud, så är spädbarn ateister, och även hundar och katter eller varför inte apor. Dessa har en IQ på noll eller nära noll.

Citat:
det är din tro du menar att jag förnedrar?
Ingen som sagt att du förnedrar någon annan än dig själv. Det var jag som skrev det. Och du gjorde ytterligare ett självmål. Läs Gahlsters inlägg igen.
Senast redigerad av Golachab 2013-12-02 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in