2013-12-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
GW sa i Veckans brott att han vet vem som mördade Johan Asplund, är det samma person som fälldes i TR?
Ja, men som friades i hovrätten.
Citera
2013-12-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out4glory
Jag har inte läst boken - jag har en unik position iom att jag inte bryr mig ett skit och att jag påtalade det här felet i Svensk rätt för 30 år sen. Ingen brydde sig då - och inte en jävel kommer att bry sig nu heller. Du ska få se på fan personligen...innan du ser en förändring i svenskt rättsväsende.
Aaaha... men fallet Thomas Quick är ändå rättså speciellt. Man kan inte blunda för att han var mycket pådrivande själv. Det blir omöjligt att förstå hela grejen, om man bortser ifrån att han var en framgångsrik mytoman som pluggade flitigt för att snappa upp fler mord att ta på sig. Sen är det en lång rad aktörer som gjort fel på olika sätt, en del allvarligare än andra. Jag ska erkänna att jag inte riktigt vet vad fri bevisföring går ut på, eller om det har med det här att göra, men TQ:s erkännanden och målande berättelser vägde väl rätt tungt.
Citera
2013-12-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
???
Det var nog inget hot riktat mot dig personligen utan han menar snarare att vi kommer troligtvis gå i graven innan förändring sker.
Citera
2013-12-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Aaaha... men fallet Thomas Quick är ändå rättså speciellt. Man kan inte blunda för att han var mycket pådrivande själv. Det blir omöjligt att förstå hela grejen, om man bortser ifrån att han var en framgångsrik mytoman som pluggade flitigt för att snappa upp fler mord att ta på sig. Sen är det en lång rad aktörer som gjort fel på olika sätt, en del allvarligare än andra. Jag ska erkänna att jag inte riktigt vet vad fri bevisföring går ut på, eller om det har med det här att göra, men TQ:s erkännanden och målande berättelser vägde väl rätt tungt.

Det är inte alls ett unikt fall -

Minns du alla våldtäktsdomar på 1980/1990 talet....där psykiater tog fram minnen ur småflickors minnen ....barn som offrades - styckades etc etc....

Jag minns ett fall från TV - där en kille satt i 6 år för att ha våldtagit sin dotter. Lämpligt nog var han i skilsmässa med modern som anklagade. Psykologer OCH psykiater plockade då fram minnen som aldrig hänt ---- dvs en lilla flickan säger att pappa visat kuken....mamman får vårdnaden - och pappan får 6 år bakom galler..... Det är svenskt rättsväsende i ett nötskal - Att man kör på utan bevis.

Alla andra länder i hela världen gör på ett annat sätt - men det svenska sättet är rätt?

Just det specifika fallet hade pappan inte alls våldtagit sin dotter (Duh 0.0000001% kriminologiskt sett) men i Svenska domstolar så kryllade det av pappor som våldtagit sina döttrar---- Det var också "fri bevisprövning"
Senast redigerad av Out4glory 2013-12-02 kl. 22:24.
Citera
2013-12-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ja det finns fall som har eller kan tyckas ha en del gemensamt med det här, men jag vet inget tidigare fall där någon gått in med en sån frenesi för att själv bli dömd, skrev ursinniga artiklar mot dem som sa han var oskyldig (=mytoman), läste på, osv. Fråntar inte dem andra ansvar osv, men min uppfattning är att det är fel att säga att det var terapeuterna och snutarna som skapade TQ. Till viss del blev de manipulerade av honom och till viss del hade de användning för honom, han passade perfekt.
Citera
2013-12-02, 22:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Minns du alla våldtäktsdomar på 1980/1990 talet....där psykiater tog fram minnen ur småflickors minnen ....barn som offrades - styckades etc etc....

Jag minns ett fall från TV - där en kille satt i 6 år för att ha våldtagit sin dotter. Lämpligt nog var han i skilsmässa med modern som anklagade. Psykologer OCH psykiater plockade då fram minnen som aldrig hänt ---- dvs en lilla flickan säger att pappa visat kuken....mamman får vårdnaden - och pappan får 6 år bakom galler..... Det är svenskt rättsväsende i ett nötskal - Att man kör på utan bevis.

Alla andra länder i hela världen gör på ett annat sätt - men det svenska sättet är rätt?

Just det specifika fallet hade pappan inte alls våldtagit sin dotter (Duh 0.0000001% kriminologiskt sett) men i Svenska domstolar så kryllade det av pappor som våldtagit sina döttrar---- Det var också "fri bevisprövning"
Nja - det fanns liknande skandaler i andra länder också. Minns särskilt upprördande fall i USA och Norge.
Citera
2013-12-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ja det finns fall som har eller kan tyckas ha en del gemensamt med det här, men jag vet inget tidigare fall där någon gått in med en sån frenesi för att själv bli dömd, skrev ursinniga artiklar mot dem som sa han var oskyldig (=mytoman), läste på, osv. Fråntar inte dem andra ansvar osv, men min uppfattning är att det är fel att säga att det var terapeuterna och snutarna som skapade TQ. Till viss del blev de manipulerade av honom och till viss del hade de användning för honom, han passade perfekt.

Du när jag var BARN 1970 talet så läste jag med spänning kriminologi - Jag insåg som 10 årig att folk kan göra falska bekännelser. Detta var tydligen helt förvånande både för svenska åklagare och poliser. Det hade de ingen aning om? Inte ens en plausibel aning om?

Då vill jag nämna tex mordet på Charles Lindbergs baby som exempel på antalet galningar som tog på sig mordet. Även att man avrättade en skum Tysk - som var svart i synen. lol.

Den här tiden fanns teknisk bevisning inte. Och då menar jag vetenskapligt bevis - inte svensk domstols "fri"bevis...

Som äldre och utbildad så kommer jag aldrig någonsin ifrån att svenska domstolar är inkompetenta idioter. Hade JAG varit regering så hade ni varit trälar precis varenda en av er - hård galär!

Jag är ingenjör, så ta det med ro. Det enda som kommer att hända är att vi efter att ha utnyttjat landet kommer att dra för att aldrig blicka åter. Jag vill bo i ett teknokratiskt och vetenskapligt samhälle. Ni kan dra åt helvete
Senast redigerad av Out4glory 2013-12-02 kl. 23:03.
Citera
2013-12-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja - det fanns liknande skandaler i andra länder också. Minns särskilt upprördande fall i USA och Norge.

Vilket fall i USA refererar du till?
Citera
2013-12-02, 22:43
Medlem
Citat:
Hade JAG varit regering så hade ni varit trälar precis varenda en av er - hård galär!

Jag är ingenjör, så ta det med ro. Det enda som kommer att hända är att vi efter att ha utnyttjat landet kommer att dra för att aldrig blicka åter. Jag vill bo i ett teknokratiskt och vetenskapligt samhälle. Ni kan dra åt helvete
???
Citera
2013-12-02, 22:45
Medlem
Citat:
???

lol det ser ju lite brutalt ut.... Jag menar att STATSapparaten och DOMstolarna kan dra åt helvete - naturligtvis inte mina Flashback kompisar.
Citera
2013-12-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Bergwall blir tydligen helt vrickad av bensodiazepiner, vilket är ganska unikt. Fram till 90-talet/början av 2000-talet skrev vilken läkare som helst ut valium. Ponera att Bergwall var valiumpåverkad när han begick morden. I så fall är hans minnen dimmiga och det stämmer ju överens med hans virriga beskrivning av hur han utförde morden.

Jag vet inte, men personligen så känns sannolikheten att en stenad, pillernarkande pedofilgalning kan kuska land och rike runt under årtionden och våldta, styckmörda och what not, och sedan lyckas göra sig av med mellan åtta och trettio lik utan att lämna så mycket som ett endaste litet tekniskt bevis eller ens en endaste vag vitnesobservation efter sig, som ganska så ordentligt liten.

Ganska mycket mindre osannolikt, IMHO, är att en pillermissbrukande, "kåkskadad" mentalpatient är beredd att agera och säga nästan vad som helst för att säkra tillgång till sin drog.
Citera
2013-12-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Jag vet inte, men personligen så känns sannolikheten att en stenad, pillernarkande pedofilgalning kan kuska land och rike runt under årtionden och våldta, styckmörda och what not, och sedan lyckas göra sig av med mellan åtta och trettio lik utan att lämna så mycket som ett endaste litet tekniskt bevis eller ens en endaste vag vitnesobservation efter sig, som ganska så ordentligt liten.

Ganska mycket mindre osannolikt, IMHO, är att en pillermissbrukande, "kåkskadad" mentalpatient är beredd att agera och säga nästan vad som helst för att säkra tillgång till sin drog.

Svenska domstolar tyckte i 8 olika mordfall att Quick är en mördare. Det är minst sagt förvånande för en vetenskapligt utbildad människa att förstå.

Nu när vi har fått läsa hur det hela har gått till. Fy fan!

Vad kallar man sånt i Anglosaxisk rätt? Jag tror det kallas just för conspiracy/civil ujsan en länk

http://en.wikipedia.org/wiki/Conspiracy_(civil)

Senast redigerad av Out4glory 2013-12-02 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in