2013-12-02, 19:11
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du då att:
1.) "ateism är inte en gudstro. Det är en avsaknad av gudstro"
eller:
2.) "ateism är inte en tro. Det är en avsaknad av gudstro".

Det första kan jag hålla med om, men inte det andra.

Då blir du en idrottare om du inte spelar fotboll....
Citera
2013-12-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Så då menar du också att en teist är gud?

Nej, jag hoppade över ett led.

"ism" och "ist" som ändelse pekar på en ideologi och utövaren av ideologin, eller någon som lever eller är på ett visst sätt, t.ex. kommunism/kommunist, nazism/nazist, alkoholism/alkoholist, analfabetism/analfabetist.

En teist som utövar teism är någon som tror på en gud.
En ateist som utövar ateism är någon som inte tror på en gud.
Citera
2013-12-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Då blir du en idrottare om du inte spelar fotboll....

Hur menar du?
Citera
2013-12-02, 19:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nu vet jag inte vart du är någonstans, det är för mycket brus runtomkring.

Jag frågar så här: Menar du att ateister inte har en tro på evolutionen, ingen tro på vetenskapen, och har inga trosuppfattningar om olika saker så som Andrew Newberg menar? Jag uppfattar det som att du håller med honom eftersom du skriver:
som svar på det jag citerade Andrew Newberg.
Allt det ateister tror på har INGET med ateism att göra eftersom det ENBART är negationen till det teistiska påståendet: Att en gud skulle finnas. Allt det andra är inte relevant till frågan, även om det är av intresse. Dissonansen som uppstår här är för att religion erbjuder "svar" på allt, medans ateism enbart handlar om en enda fråga.

Citat:
Men nu är det ju så att han talar om att alla människor har trosuppfattningar eftersom hjärnan egentligen är en "trosmaskin". Detta är grunden för denna diskussion, det är detta jag pratar om, att även ateister har trosuppfattningar, dom tror på saker och ting, t.ex. tror dom att Gud inte existerar.

Alltså borde ateism rimligtvis också innebära att det är en tro.
Då måste jag klistra in mitt föregående svar på Andrew Newbergs påståenden:

Citat:
Ja, hjärnan är en förutsägelsemaskin, en gissningsmaskin och en mönsterfinnande, extrapolerande varningsradar. Det är mycket enkelt förklarat evolutionellt sett. Där ser jag däremot inga som helst förbindelser med några religiösa föreställningar utom att den kan skapa sådana.

Igen. Du måste skilja på "att göra antaganden" och att ha religiös tro (engelska faith). Det är två helt olika saker.
Citera
2013-12-02, 19:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tror du ärligt att det finns en enda människa som går igenom alla dom hundratals svaren som finns i trådarna, jag såg att i denna tråd fanns det 5040 inlägg, kom igen!

Och tror du att man även kommer ihåg allt, som är förutsättningen för att jag ska kunna förstå vad du menar när du inte är tydlig i din förklaring?

Det här måste du väl medge var lite dumt sagt?

Jag antar att du gått igenom dom 5632 svaren i tråden "Jehovas Vittnen, varför så impopulära?" och därmed vet exakt hur alla tänker. Nåde dig om du misstolkar någon i den tråden, då kommer jag med storsläggan

Jag deltar inte i den tråden då jag inte anser en kult vara bättre än en annan. Jag dryftar hellre grundfrågorna. Däremot hade det väl varit konstruktivt att åtminstone läsa TS och några av de tidiga, snabba svaren som inte gått allt för långt från topic eller söka en snabbis efter det du tänkt argumentera om? Du är såklart inte tvungen, men jag hade rekommenderat det.
Citera
2013-12-02, 19:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
En teist som utövar teism är någon som tror på en gud.
En ateist som utövar ateism är någon som inte tror på en gud.

BINGO! Då har vi löst problemet!

(Bortsett från att man inte kan utöva ateism per se, det är som satt säga att jag utövar att inte spela fotboll)
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-12-02 kl. 20:14.
Citera
2013-12-02, 20:01
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Hur menar du?

Om att inte tro på en gud är en tro så är att inte spela fotboll en idrott med samma logik.
Citera
2013-12-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Allt det ateister tror på har INGET med ateism att göra eftersom det ENBART är negationen till det teistiska påståendet: Att en gud skulle finnas. Allt det andra är inte relevant till frågan, även om det är av intresse. Dissonansen som uppstår här är för att religion erbjuder "svar" på allt, medans ateism enbart handlar om en enda fråga.

Ok, menar du då t.ex. att bara för att man säger att man är ateist, så behöver det inte betyda att man tror på evolutionsteorin, eller att man tror på att livet kommit till av sig självt, eller att universum kommit till av sig självt?

Man kan alltså som ateist tro på att utomjordingar startat livet och att utomjordingar utvecklat djurarter i laboratorier, och att utomjordingar utanför universum, i ett annat universum har skapat universum, så länge det inte är en gud som skapat det?

Är det så du menar?

Men hur ska man då urskilja från en ateist som tror på evolutionsteorin och en ateist som inte tror på evolutionsteorin? Ska man kalla dom för evolutionister istället? Och är det samma sak där då att evolutionister behöver inte nödvändigtvis tro på att livet kommit till av sig självt? Ska man då kalla dom för abiogenesisateister eller något liknande?

Vad kallar du dig för? Och
1.) Tror du på evolutionsteorin.
2.) Tror du på att livet kommit till av sig självt
3.) Tror du att universum kommit till av sig självt (jag tror du nämnde något om detta tidigare, men du kan förklara ytterligare)

På den andra frågan tycker jag inte att du svarar på frågan, du berörde inte alls det Andrew Newberg sade om "tro" och "trosuppfattningar". Du sade aldrig om du håller med honom eller inte.
Citera
2013-12-02, 20:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ok, menar du då t.ex. att bara för att man säger att man är ateist, så behöver det inte betyda att man tror på evolutionsteorin, eller att man tror på att livet kommit till av sig självt, eller att universum kommit till av sig självt?

Man kan alltså som ateist tro på att utomjordingar startat livet och att utomjordingar utvecklat djurarter i laboratorier, och att utomjordingar utanför universum, i ett annat universum har skapat universum, så länge det inte är en gud som skapat det?

Är det så du menar?

JA!

Citat:
Men hur ska man då urskilja från en ateist som tror på evolutionsteorin och en ateist som inte tror på evolutionsteorin?

Dum fråga. Det är som att fråga: "Hur ska man då skilja mellan en afrikan som tror på evolutionsteorin och en afrikan inte tror på evolutionsteorin?"
Citera
2013-12-02, 20:20
Medlem
Citat:
Jag deltar inte i den tråden då jag inte anser en kult vara bättre än en annan. Jag dryftar hellre grundfrågorna.

Men du har skrivit där tidigare.

Citat:
Däremot hade det väl varit konstruktivt att åtminstone läsa TS och några av de tidiga, snabba svaren som inte gått allt för långt från topic eller söka en snabbis efter det du tänkt argumentera om? Du är såklart inte tvungen, men jag hade rekommenderat det.

Visst, men det garanterar inte att man inte missförstår.
Citera
2013-12-02, 20:34
Medlem
Citat:
Allt det ateister tror på har INGET med ateism att göra

Det här låter lite motsägelsefullt.

Det är som att säga:"Allt det nazister tror på har INGET med nazism att göra".
Citera
2013-12-02, 20:45
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det här låter lite motsägelsefullt.

Det är som att säga:"Allt det nazister tror på har INGET med nazism att göra".

Du vet inte vad teism är. Det är därför du har så svårt att förstå vad ateism betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in