2013-12-02, 16:45
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Hur kan en flaska som är halvfull alltid vara full? Förstår du ens liknelsen? Slå upp det om du inte gör det. De som förstår liknelsen förstår också vad jag menar.
Har inga problem att förstå den gamla liknelsen nej.

Du förstår dock inte vad artificiell kompensation för tomhet innebär.. och sveper istället över frågan.

Är det så att gud nu istället ska förstås som liknelse, ja då har du i princip redan avslöjat att gud är tomheten själv, där i det vida utrymmet kan du fylla på med spaltmeter av liknelser och alltid skapa nya innebörder i det.. så fungerar "tron".
Citera
2013-12-02, 16:45
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ahhh så du är ateist i förhållande till alla gudar utom just den "rätta" guden? Av samma anledningar som du förkastar alla gudar du anser vara fel så förkastar vi ateister även abrahams gud, vi är precis som dig bara det att vi löper linan ut så att säga.

Jag har inget problem med det Du gör ditt val precis som jag. Det är vi överrens om i alla fall hoppas jag.
Citera
2013-12-02, 16:47
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Har inga problem att förstå den gamla liknelsen nej.

Du förstår dock inte vad artificiell kompensation för tomhet innebär.. och sveper istället över frågan.

Är det så att gud nu istället ska förstås som liknelse, ja då har du i princip redan avslöjat att gud är tomheten själv, där i det vida utrymmet kan du fylla på med spaltmeter av liknelser och alltid skapa nya innebörder i det.. så fungerar "tron".

För att avslöja nåt så måste det finnas en hemlighet. Vad är hemligheten?
Citera
2013-12-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur vet du att en nerv som går hela vägen ner och runt aortan inte har någon funktion? Visa mig artiklar eller referenser som visar att ditt påstående stämmer. Som sagt, visar du mig att skapelsen är dumt designat, ja då är jag redo att förneka skaparen. Deal?

Det går inte att bevisa något för dig efter som du inte klarar av att inse hur förlamad du är i dina tankegångar. Hade vi haft lika bra syn som en pilgrimsfalk så hade du ansett att dina välutvecklade ögon var ett tydligt exempel på en skapande gud, hade vi haft förmågan att andas under vatten så hade det varit ett tydligt tecken på att gud skapade oss perfekta osv.

Pekar man på nästintill övertydliga bevis på att människan är en produkt av evolution, så som; svanskotan, blindtarmen, ögats blinda fläck, gåshuden vi får vid kyla, Jacobsons organ, överflödig örmuskulatur, visdomständer och så vidare, ja då hamnar man helt plöttsligt genast på ruta ett igen efter som du inte kan tänka dig att dessa helt oviktiga organ och egenskaper är överflödiga eller bristfälliga, TRÖSTLÖST!
Citera
2013-12-02, 16:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
eftersom det förutsätter ateism som utgångsläge, det ger det ju fler frågor än svar om jag förstår dig rätt.

Ateismen är bara att inte välja någon specifik gudstro då ingen är bevisad, så ja... Ateismen som utgångsläge.

Visst ger det en del frågor, men hellre än obesvarad fråga än ett påhittat svar.
Citera
2013-12-02, 16:58
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
För att avslöja nåt så måste det finnas en hemlighet. Vad är hemligheten?
Avslöjandet består i att du är lika biodynamiskt uppbunden som allt annat levande liv.. ändå försöker du exklusivisera en idé som för längesedan kartlagts som varande ett substitut, men förwsöker pumpa liv i det att framstå som existentiellt konstant, när det inte låter sig göras.. kommer gud upp som istället en variabel, när så ekvationerna går i baklås.. då kommer lyrik & poesi in.

Du satt igår och skönmålade upp existensen som en fröjdefull exposé.. menar du att vi t.ex har det varmt och gott idag tack vare "guds härlighet och hörsamhet" ... kan du på allvar vara så naiv att alla egentligen borde ta med rrefränger i din egen subjektiva värdegrund..

DU värderar flaskan, och innehållets smaksensation också.. med din sinnesförmåga märk väl, vad du förmår och vilken förmåga till urskiljning du har också.. detaljsinne osv..

Men du säger inte ett svatt om beståndsdelarna effekten och konsekvenser.. det vore för analytiskt för den lättsamhet som finns inbyggt i gudsidéns vurmare.

Tomgångsretorisk raljans såsom slogans á la tom resp. full flaska, som f.ö inte är det centralt viktiga, i teodicéproblematiken.

Det är enbart en ytlig språkmannöver likt en piruett, ett orerande som icke anknyter till sakfrågorna.

Då alla människar har smak o tycke. Inte där.. hantlangeriet har sina svaga punkter med andra ord.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-02 kl. 17:04.
Citera
2013-12-02, 16:58
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det går inte att bevisa något för dig efter som du inte klarar av att inse hur förlamad du är i dina tankegångar. Hade vi haft lika bra syn som en pilgrimsfalk så hade du ansett att dina välutvecklade ögon var ett tydligt exempel på en skapande gud, hade vi haft förmågan att andas under vatten så hade det varit ett tydligt tecken på att gud skapade oss perfekta osv.

Pekar man på nästintill övertydliga bevis på att människan är en produkt av evolution, så som; svanskotan, blindtarmen, ögats blinda fläck, gåshuden vi får vid kyla, Jacobsons organ, överflödig örmuskulatur, visdomständer och så vidare, ja då hamnar man helt plöttsligt genast på ruta ett igen efter som du inte kan tänka dig att dessa helt oviktiga organ och egenskaper är överflödiga eller bristfälliga, TRÖSTLÖST!

Menar du att människan har haft svans? Kom inte hit och säg att förfäderna till människorna hade det. Har människor någonsin haft svans? När blev hon i så fall av med svansen? Skedde det stegvis eller klipptes svansen av helt? Blindtarmen har en funktion men man skulle kunna klara sig utan den även om den togs bort. Läs om vilka funktioner blindtarmen har och har haft. evolutionsteorin är falsk och särskilt den som ni förespråkar.
Citera
2013-12-02, 17:02
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Avslöjandet består i att du är lika biodynamiskt uppbunden som allt annat levande liv.. ändå försöker du exklusivisera en idé som för längesedan kartlagts som varande ett substitut, men förwsöker pumpa liv i det att framstå som existentiellt konstant, när det inte låter sig göras.. kommer gud upp som istället en variabel, när så ekvationerna går i baklås.. då kommer lyrik & poesi in.

Du satt igår och skönmålade upp existensen som en fröjdefull exposé.. menar du att vi t.ex har det varmt och gott idag tack vare "guds härlighet och hörsamhet" ... kan du på allvar vara så naiv att alla egentligen borde ta med rrefränger i din egen subjektiva värdegrund..

DU värderar flaskan, och innehållets smaksensation också.. med din sinnesförmåga märk väl, vad du förmår och vilken förmåga till urskiljning du har också.. detaljsinne osv..

Men du säger inte ett svatt om beståndsdelarna effekten och konsekvenser.. det vore för analytiskt för den lättsamhet som finns inbyggt i gudsidéns vurmare.

Tomgångsretorisk raljans såsom slogans á la tom resp. full flaska, som f.ö inte är det centralt viktiga, i teodicéproblematiken.

Det är enbart en ytlig språkmannöver likt en piruett eller rosett, ett orerande som icke anknyter till sakfrågorna.

Då alla människar har smak o tycke. Inte där.. hantlangeriet har sina svaga punkter med andra ord.

Nu ska vi se sa den blinde, tog sin yxa och såg. försök att skriv så man förstår vad du skriver.
Citera
2013-12-02, 17:04
Medlem
Citat:
Menar du att människan har haft svans? Kom inte hit och säg att förfäderna till människorna hade det. Har människor någonsin haft svans? När blev hon i så fall av med svansen? Skedde det stegvis eller klipptes svansen av helt? Blindtarmen har en funktion men man skulle kunna klara sig utan den även om den togs bort. Läs om vilka funktioner blindtarmen har och har haft. evolutionsteorin är falsk och särskilt den som ni förespråkar.

Människan har inte haft svans, våra förfäder hade dock en svans och givetvis försvann den gradvis.

Jag vet vilka funktioner blindtarmen har idag, tack så mycket.

Skulle du dock mot all förmodan vara sugen på att lära dig något om vårat genetiska arv så kommer här en liten rekomendation. Jag misstänker dock att du vet betydligt bättre än alla dessa "forskare" och förståsigpåare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_vestigiality
Citera
2013-12-02, 17:05
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tror du att blindtarmen har ett syfte i kroppen?

Här byter vi samtalsämne, minsann. Träffade jag rätt, måhända? Kan det vara så att du inte är särskilt ärlig med ditt påstådda förnekande-krav av skaparen?

1. Personligen har jag inte ens berört blindtarmen i tråden hittills. Men för all del, jag kan svara på frågan. Men då vill jag att du först definierar vad du menar med "syfte".

2. Tror du att Downs syndrom har ett syfte i kroppen? Barncancer? Hjärtan utanför kroppen hos nyfödda?

Citat:
Läs på hur sjukdomar uppstår och kom tillbaka när du gjort det.

Haha, här smiter vi undan med svansen mellan benen....

Jag visade dig återigen att din gud per definition är ansvarig för barncancer....och du ber mig läsa på hur sjukdomar uppstår? Säg mig....vem är det som har skapat systemet för hur barncancer uppstår?
Citera
2013-12-02, 17:08
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag är inte desperat Du utgår fortfarand ifrån din utgångspunkt att du vill ha bevis.

Tro fan det. Accepterar du utsagor om enhörningar utan bevis?

Citat:
Om man ger universum, liv, och hela skapelsen som ett tecken avvisar du detta

Kanske för att det inte är ett tecken, annat än i ditt huvud?

Citat:
och vill ha bevis på dina premisser.

Nej då, jag med flera är öppna för olika sorters bevis...men de tycks aldrig komma.

Citat:
Enligt dig och några andra har människan listat ut att detta universum fungerar perfekt utan en skapare vilket jag anser är väldigt fel och naivt att tro.

Allting tycks peka på det. Och inget tycks peka på en skapare. Vilken slutsats ska man dra?
Citera
2013-12-02, 17:10
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Visa mig vetenskapliga artiklar som visar ett en 5cm giraff nerv är bättre än 4 meter lång. Vad finns det för konsekvenser om man kortar ner nerven till 5 cm? Leder det till förbättring eller försämring för giraffen?

En 4 meters nerv är ju ganska uppenbarligen mer mottaglig för skada längs med vägen. Men poängen är inte huruvida det påverkar giraffen nämnvärt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in