2013-12-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Va? Kan du utveckla ditt så kallade resonemang?

När jag ser det här nu, så inser jag att jag måste varit tjurig när jag skrev.

Lundell är underskattad anser jag. Utan att ha läst hela hans utgivning. Frukost på en främmande planet är mäktig och starkt berörande.
Citera
2014-01-01, 01:52
Medlem
Transmissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Frukost på en främmande planet är mäktig och starkt berörande.
Den är riktigt bra.
Citera
2015-11-23, 17:45
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Läste för ett antal år sedan "Hjärtats ljus" och jag skulle vilja hävda att det är en riktigt dålig deckare. I mitt tycke är även "Jack" en blek kopia av "På drift".
Citera
2015-11-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Läste för ett antal år sedan "Hjärtats ljus" och jag skulle vilja hävda att det är en riktigt dålig deckare. I mitt tycke är även "Jack" en blek kopia av "På drift".
Håller med om att Jack är rätt lik På drift. Men hjärtats ljus är en bra bok
Citera
2015-11-23, 19:57
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:

Ja, fast å andra sidan tycker jag inte att På drift var någon höjdare heller, faktiskt. Jack och På drift har gemensamt med varandra att samma handling återupprepar sig hela tiden böckerna igenom; festa, supa och röka lite hasch, knulla lite med någon brud och ha något kort förhållande med henne, dra iväg på något "äventyr" som också bara slutar med öl, braj och ligga. Osv, osv... Tjatigt, tycker jag, men går kanske hem hos en yngre publik. Eller också så har inte tidens tand varit så bärmhärtig mot beatlitteraturen (fast jag gillade i och för sig Birgitta Stenbergs Kärlek i Europa).

Nog om det, så har jag nästan gett upp om Lundell som författare efter att ha försökt läsa En varg som söker sin flock. Vilken dynga! Oläsligt, typ hela sidor med en massa text utan skiljetecken, gav upp efter ett par blad.
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2015-11-23 kl. 20:08.
Citera
2015-11-23, 21:19
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Electrix
Håller med om att Jack är rätt lik På drift. Men hjärtats ljus är en bra bok
https://www.flashback.org/editpost.php?do=editpost&p=55500046

Okej, där skiljer sig vår smak. Av ren nyfikenhet undrar jag vad du gillade med "Hjärtats ljus"? Tyckte den var riktigt B och när de åker till Key West och är förföljda av någon mördare var bara för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Ja, fast å andra sidan tycker jag inte att På drift var någon höjdare heller, faktiskt. Jack och På drift har gemensamt med varandra att samma handling återupprepar sig hela tiden böckerna igenom; festa, supa och röka lite hasch, knulla lite med någon brud och ha något kort förhållande med henne, dra iväg på något "äventyr" som också bara slutar med öl, braj och ligga. Osv, osv... Tjatigt, tycker jag, men går kanske hem hos en yngre publik. Eller också så har inte tidens tand varit så bärmhärtig mot beatlitteraturen (fast jag gillade i och för sig Birgitta Stenbergs Kärlek i Europa).

Nog om det, så har jag nästan gett upp om Lundell som författare efter att ha försökt läsa En varg som söker sin flock. Vilken dynga! Oläsligt, typ hela sidor med en massa text utan skiljetecken, gav upp efter ett par blad.

OffT: Kan vara att "På drift" var revolutionerande när den kom och därför fått kultstatus men jag tycker fortfarande den håller även om det var väldigt länge sedan jag läste den. Burroughs Tjacket, Vrängd, Yagebreven och Nakna lunchen är några andra som fortfarande funkar. Tyvärr inte läst Stenberg men lyssnat och läst intervjuer med henne och då framstår hon som sympatisk och ett intressant levnadsöde.

OnT: finns det någon Lundell som du rekommenderar?
Senast redigerad av Gunnilas-bulle 2015-11-23 kl. 21:36.
Citera
2015-11-23, 21:41
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
OffT: Kan vara att "På drift" var revolutionerande när den kom och därför fått kultstatus men jag tycker fortfarande den håller även om det var väldigt länge sedan jag läste den. Burroughs Tjacket, Vrängd, Yagebreven och Nakna lunchen är några andra som fortfarande funkar.

OnT: finns det någon Lundell som du rekommenderar?

På drift var säkert banbrytande när den kom och den har säkert haft inverkan på litteraturens utveckling, det tvivlar jag inte på. Ska kolla upp Burrough, aldrig läst.

Jag har bara läst Jack. En varg som söker sin flock kom jag som sagt aldrig särskilt långt med. Tårpilen har jag bara bläddrat i utan att den fångade mitt intresse (var inte den skriven i form av en brevväxling mellan två personer, jag gillade inte det upplägget riktigt...), så jag kan tyvärr inte rekommendera något av Lundell. Får väl hålla ögonen öppna efter titlar här i tråden och hålla utkik efter dem när jag är på någon loppisaffär nästa gång, de brukar kunna ha gott om Lundell där. Jag gillar honom mycket som "rockpoet", så jag får väl ge honom en uppriktig chans till som prosaist, innan jag skåpar ut honom för gott. ...

Har du inte heller lyckats hitta något av Lundell som du gillar än?
Citera
2015-11-23, 22:08
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
På drift var säkert banbrytande när den kom och den har säkert haft inverkan på litteraturens utveckling, det tvivlar jag inte på. Ska kolla upp Burrough, aldrig läst.

Jag har bara läst Jack. En varg som söker sin flock kom jag som sagt aldrig särskilt långt med. Tårpilen har jag bara bläddrat i utan att den fångade mitt intresse (var inte den skriven i form av en brevväxling mellan två personer, jag gillade inte det upplägget riktigt...), så jag kan tyvärr inte rekommendera något av Lundell. Får väl hålla ögonen öppna efter titlar här i tråden och hålla utkik efter dem när jag är på någon loppisaffär nästa gång, de brukar kunna ha gott om Lundell där. Jag gillar honom mycket som "rockpoet", så jag får väl ge honom en uppriktig chans till som prosaist, innan jag skåpar ut honom för gott. ...

Har du inte heller lyckats hitta något av Lundell som du gillar än?

Med risk att dra på mig varningar för att skriva för mycket OffT men med tanke på ditt användarnamn kan jag rekommendera knarkarnas knarkare William S. Burroughs - Tjacket, Yagebreven, Nakna lunchen men även om du inte läst Hunter S. Thompsons böcker Skräck och avsky i Las Vegas, Romträsket, Ernst Junger - Psykonauterna, Thomas De Quincey - Suckar ur djupen.

OnT: Nej, det lilla jag läst av Lundell fick mig tyvärr aldrig att fastna för honom. Har dock endast försökt med Jack och Hjärtats ljus.
Citera
2015-11-23, 22:16
Medlem
Pfaltzs avatar
En tråd startad 2007 med 20 svar. Vilket intresse för gamle Uffe!
Citera
2015-11-24, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
En tråd startad 2007 med 20 svar. Vilket intresse för gamle Uffe!

Nu är det väl blinka-blonka och hysteri som lockar ungdomarna. Han är från en annan tidsålder.
Citera
2016-03-25, 10:53
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Från ett Eddie Meduza-fan till er Ulf Lundell-fans har jag en fråga.

Vilken låt med Ulf Lundell är det Errol parodierar här?

http://youtu.be/X5IqTwh0WHk
Citera
2016-03-25, 15:52
Medlem
apakuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
Från ett Eddie Meduza-fan till er Ulf Lundell-fans har jag en fråga.

Vilken låt med Ulf Lundell är det Errol parodierar här?

http://youtu.be/X5IqTwh0WHk

Snön faller och vi med den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in