Citat:
Ursprungligen postat av
AbsolutGreger
Fick en liknande recension av min mormor som också hade lyssnat på den som ljudbok. Är ju ändå något som jag finner mysigt lättsamt med att lyssna på just vardagsbetraktelser. Att i all enkelhet få ta del av en annans trivialiteter kan på ett vis vara rogivande och få en själv att reflektera, ofta över saker som man av slentrianmässig vana kanske inte kastat så mycket ljus över tidigare. Eller alls.
Så kanske blir att jag kör dem via ljudbok på jobbet och ger dem en chans trots allt.
Lite speciellt att du fann större behållning för Jack senare i livet ändå. Hur kom det sig tror du?
Kände annars att just det där kringflackande bohem-livet är precis vad som hör de tidiga 20-åren till.
Det låter som att du kan ha stor behållning av Vardagar. Jag gav dem båda 4/5 i betyg i streamingtjänstens app.
Men det var just att jag var så ung och i viss mån levde, och samtidigt ville leva ännu mer, som de gör i
Jack som är hela haken här. Ett liv fyllt av fester, droger, på ständig jakt efter nya äventyr. Man knegar ihop lite pengar och sedan börjar man leva
på riktigt. Det där fyllde mig med lite ångest när jag läste: jag vill ut och leva det stora spännande Livet, inte ligga hemma på sofflocket och läsa
Jack. Plus att jag helt enkelt tyckte att handlingen återupprepades lite väl mycket och att det blev tjatigt.
När jag lyssnade på boken som 30-åring så hade jag en helt annan distans till handlingen i
Jack . Jag insåg att även Jack och hans kompisar mest
drömde om de stora äventyren, precis som jag själv gjorde i den ålder, men att de aldrig riktigt kom. Klart att de festade och hade roligt ibland också, men det hela slutade oftast med en massa brajrökande och samma gamla flumsnack. För en del karraktärer - tänker b.l.a. på Harald - så blev det drogfyllda bohemlivet dyrköpt. Jag kände igen mig själv och hur jag tänkte som 20-åring när jag lyssnade på
Jack på senare. Mindes minna kompisar och vad vi gjorde. Den där känslan att man inte vill hamna i ett vanligt svenssonliv med 9-5-jobb och fru och barn. Det finns en hel del humor i
Jack som jag inte riktigt uppfattade när jag läste den första gången också.
Intressant att Jack kunde väcka så olika känslor hos mig. Första genomläsningen: ångest och äventyrslystnad. Andra gången: sentimentalitet och ömhet inför den jag och minna vänner var en gång i tiden, då vi var riktigt unga och skulle upptäcka världen.
Hur gammal var du när du läste den då?