2013-12-02, 07:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag är kanske är lite korkad nu som frågar, men hur talar det mot FS eller mot någon överhuvudtaget då dessa inte analyserats? Hårfärgen ändras ju som någon skrev tidigare med tiden i paketet?

De MED rot, tänker jag är Marinas egna. De utan rot tänker jag är någon annans.

Ingen, inte ens polisen kan uttala sig om förändringar i färgen, så det får beläggas.
Det handlar om förmultningsprocess, temperatur, luftfuktighet, ventilation, solljus, tid etc.

Generellt så tar det lång tid för hår att brytas ner.

Så vad talar då mot FS som gm gällande hårstrån ?
Eftersom ingångsläget är att FS är misstänkts, så har 5 hårstrån, varav 1 blont & 2 ljusbruna hittats.
Dessa matchar inte FS okulärt.
Nu har man beställt en undersökning, SKL standard DNA-test vilket SKL sagt att det inte går att utföra.

MEN !
Det finns fler tester att göra på hår, några som nämnts är
- mDNA (komplicerad metod)
- spår efter CB (avsätts i hår, FS brukade CB)
- mfl.

Om inte Polisen gjort vad man kunnat för att fastställa hårstrånas identitet, och försökt binda FS till dessa, så blir det uppenbart att någon annan kan lämnat dessa där.

Någon annan kan ha lämnat spår på en vad det verkar obrukad presenning.

Det är analogt med fingeravtrycket. Man kom fram till att det inte var FS då stoppade man undersökningen. Någon annan har rört de delar som Polisen valde att undersöka.

Då tänker man, de kan ju kontaminerats av annan, precis som fingeravtrycken ju !
Javisst, men det rimliga tvivlet föreligger, och jag kan tycka att det är än starkare för hårstrån i paketet.

Personligen så tror jag Polisen stoppade för att man hoppas att längden på stråna skall vara ett indicium sammantaget med LJs observation.

Nu har ju LJs vittnesmål (i teorin) gått på röva tidsmässigt. Och då har vi alltså 3 hårstrån som okulärt inte är FS.

Det blir sämre tekniskt för åklagaren än tidigare, då han "bara" hade ett fingeravtryck att förklara bort.
Citera
2013-12-02, 07:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ingen, inte ens polisen kan uttala sig om förändringar i färgen, så det får beläggas.
Det handlar om förmultningsprocess, temperatur, luftfuktighet, ventilation, solljus, tid etc.

Generellt så tar det lång tid för hår att brytas ner.

Så vad talar då mot FS som gm gällande hårstrån ?
Eftersom ingångsläget är att FS är misstänkts, så har 5 hårstrån, varav 1 blont & 2 ljusbruna hittats.
Dessa matchar inte FS okulärt.

Nu har man beställt en undersökning, SKL standard DNA-test vilket SKL sagt att det inte går att utföra.

MEN !
Det finns fler tester att göra på hår, några som nämnts är
- mDNA (komplicerad metod)
- spår efter CB (avsätts i hår, FS brukade CB)
- mfl.

Om inte Polisen gjort vad man kunnat för att fastställa hårstrånas identitet, och försökt binda FS till dessa, så blir det uppenbart att någon annan kan lämnat dessa där.

Det är analogt med fingeravtrycket. Man kom fram till att det inte var FS då stoppade man undersökningen. Någon annan har rört de delar som Polisen valde att undersöka.

Då tänker man, de kan ju kontaminerats av annan, precis som fingeravtrycken ju !
Javisst, men det rimliga tvivlet föreligger, och jag kan tycka att det är än starkare för hårstrån i paketet.

Personligen så tror jag Polisen stoppade för att man hoppas att längden på stråna skall vara ett indicium sammantaget med LJs observation.

Nu har ju LJs vittnesmål (i teorin) gått på röva tidsmässigt. Och då har vi alltså 3 hårstrån som okulärt inte är FS.

Det blir sämre tekniskt för åklagaren än tidigare, då han "bara" hade ett fingeravtryck att förklara bort.

Och två hårstrån var mellanbruna va? Grejen är att det inte är ovanliga hårfärger överhuvudtaget, så färgen kan man inte döma på hur som haver skulle jag tro.

CB vet jag inte hur länge det finns i hårstrån allls efter man tagit sin senaste joint? Jag kan förstås googla.
Citera
2013-12-02, 07:50
Bannlyst
Citat:
Och två hårstrån var mellanbruna va? Grejen är att det inte är ovanliga hårfärger överhuvudtaget, så färgen kan man inte döma på hur som haver skulle jag tro.

CB vet jag inte hur länge det finns i hårstrån allls efter man tagit sin senaste joint? Jag kan förstås googla.

Det sitter kvar tills hårstrået klipps eller ramlar av.

Spekulativt är det blonda Ms, mörk & mellanbrunt FS, men ljusbrunt...
Citera
2013-12-02, 08:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vad baserar du "vad det verkar" på?
Citera
2013-12-02, 08:02
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det sitter kvar tills hårstrået klipps eller ramlar av.

Spekulativt är det blonda Ms, mörk & mellanbrunt FS, men ljusbrunt...

Ang spår i hår läser jag detta i länken http://www.can.se/sv/Drogfakta/Fragor-och-Svar/Narkotika/#5

"Den testmetod som kan spåra droganvändning allra längst tillbaka i tiden är hårtester, vilka i Sverige enbart utförs vid Rättsmedicinalverket (RMV). I hårstrån kan spår av läkemedel, narkotika, nikotin och alkohol påvisas. Hårstrået fungerar som en kalender över vad en person fått i sig under lång tid tillbaka i tiden, och hur länge beror på hårets längd. "

Det framgår inte hur länge alls. Martina blev mördad för nästan 3,5 år sedan.
Citera
2013-12-02, 08:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad baserar du "vad det verkar" på?

Att öljetter inte är dragna i, samt att man kan ana symmetriska vikmönster.
Vikningen kan bero på att underliggande presenning är ny.

Det är upp till Polisen att undersöka.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-02 kl. 08:11.
Citera
2013-12-02, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ang spår i hår läser jag detta i länken http://www.can.se/sv/Drogfakta/Fragor-och-Svar/Narkotika/#5

"Den testmetod som kan spåra droganvändning allra längst tillbaka i tiden är hårtester, vilka i Sverige enbart utförs vid Rättsmedicinalverket (RMV). I hårstrån kan spår av läkemedel, narkotika, nikotin och alkohol påvisas. Hårstrået fungerar som en kalender över vad en person fått i sig under lång tid tillbaka i tiden, och hur länge beror på hårets längd. "

Det framgår inte hur länge alls. Martina blev mördad för nästan 3,5 år sedan.

"hur länge beror på hårets längd."

Jag antar att håret inte fortsatte växa i paketet ?
Citera
2013-12-02, 08:14
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
"hur länge beror på hårets längd."

Jag antar att håret inte fortsatte växa i paketet ?

Jag antar att dom utgår från levande personer i texten? När en människa dör, slutar håret växa. Jag var ute efter att få veta hur länge det sitter kvar och hur länge du kan avläsa detta i en avliden persons hår. Att man skriver hårets längd får mig att fundera över ordvalen i den meningen. Vad menar dom med det? Kort hår, kortare tid?

Hur som helst så spelar håret ingen roll om ingen test gjorts. Det är inte unika hårfärger som funnits där utan helt vanliga färger. Man kan nog inte använda det som "bevis" bara för att färgen liknar FS hårfärg. Varför har man inte valt att skicka dessa strån på mer avancerad analys? Det hade känts befogat här tycker jag.
Citera
2013-12-02, 08:17
Bannlyst
Citat:
Jag antar att dom utgår från levande personer i texten? När en människa dör, slutar håret växa. Jag var ute efter att få veta hur länge det sitter kvar och hur länge du kan avläsa detta i en avliden persons hår.

Hur som helst så spelar håret ingen roll om ingen test gjorts. Det är inte unika hårfärger som funnits där utan helt vanliga färger. Man kan nog inte använda det som "bevis" bara för att färgen liknar FS hårfärg. Varför har man inte valt att skicka dessa strån på mer avancerad analys? Det hade känts befogat här tycker jag.

Men Polisen kanske har jättebra förklaringar till att man sparade på skattemedlen för just hårstråna.
Citera
2013-12-02, 08:19
Medlem
Cradleoffilths avatar
Angående sedlarna igen:

Vi vet inget alls om vilka rutiner som används vid sortering och laddning av automater. Det hade varit intressant att veta hur stor andel av sedlarna utgivna 2001 och 2002 som fortfarande fanns i omlopp. Att sedlar från 2007 dyker upp måste väl ändå anses vara högst normalt.

Men egentligen räcker det väl med att en tant betalar en räkning med litet gamla 500-lappar, ned i kassan rakt till vaktbolaget, ingen särskild sortering sker utan sedlarna går raka vägen tillbaka till en automat i samma ordning som de kom in till banken. Nästa person som betalade en räkning hade sedlar från 2007.

Jag ser inget konstigt i detta om det inte bevisas att vaktbolaget blandar alla sedlar slumpmässigt innan de skickas ut i omlopp igen. Och varför skulle de göra det? Kostar ju bara tid och pengar, gissar snarare på att de oftast är samma hög in, samma hög ut som gäller. Fast om någon vet något annat så...
Citera
2013-12-02, 08:29
Bannlyst
Citat:
Att öljetter inte är dragna i, samt att man kan ana symmetriska vikmönster.
Vikningen kan bero på att underliggande presenning är ny.

Det är upp till Polisen att undersöka.

Är det en ny pressenning som hittats eller är det den gamla som Fs säger att han slängt bort?
Det troligaste är väl att det är den saknade pressen som hittats, eller hur?
Citera
2013-12-02, 08:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Angående sedlarna igen:

Vi vet inget alls om vilka rutiner som används vid sortering och laddning av automater. Det hade varit intressant att veta hur stor andel av sedlarna utgivna 2001 och 2002 som fortfarande fanns i omlopp. Att sedlar från 2007 dyker upp måste väl ändå anses vara högst normalt.

Men egentligen räcker det väl med att en tant betalar en räkning med litet gamla 500-lappar, ned i kassan rakt till vaktbolaget, ingen särskild sortering sker utan sedlarna går raka vägen tillbaka till en automat i samma ordning som de kom in till banken. Nästa person som betalade en räkning hade sedlar från 2007.

Jag ser inget konstigt i detta om det inte bevisas att vaktbolaget blandar alla sedlar slumpmässigt innan de skickas ut i omlopp igen. Och varför skulle de göra det? Kostar ju bara tid och pengar, gissar snarare på att de oftast är samma hög in, samma hög ut som gäller. Fast om någon vet något annat så...
Nej, inte konstigt, bara osannolikt. Det är mer sannolikt att två buntar med sedlar från 2002 resp. 2007 kommer från olika källor än att de kommer från två på varandra följande bankomatuttag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in