Citat:
Jag är kanske är lite korkad nu som frågar, men hur talar det mot FS eller mot någon överhuvudtaget då dessa inte analyserats? Hårfärgen ändras ju som någon skrev tidigare med tiden i paketet?
De MED rot, tänker jag är Marinas egna. De utan rot tänker jag är någon annans.
De MED rot, tänker jag är Marinas egna. De utan rot tänker jag är någon annans.
Ingen, inte ens polisen kan uttala sig om förändringar i färgen, så det får beläggas.
Det handlar om förmultningsprocess, temperatur, luftfuktighet, ventilation, solljus, tid etc.
Generellt så tar det lång tid för hår att brytas ner.
Så vad talar då mot FS som gm gällande hårstrån ?
Eftersom ingångsläget är att FS är misstänkts, så har 5 hårstrån, varav 1 blont & 2 ljusbruna hittats.
Dessa matchar inte FS okulärt.
Nu har man beställt en undersökning, SKL standard DNA-test vilket SKL sagt att det inte går att utföra.
MEN !
Det finns fler tester att göra på hår, några som nämnts är
- mDNA (komplicerad metod)
- spår efter CB (avsätts i hår, FS brukade CB)
- mfl.
Om inte Polisen gjort vad man kunnat för att fastställa hårstrånas identitet, och försökt binda FS till dessa, så blir det uppenbart att någon annan kan lämnat dessa där.
Någon annan kan ha lämnat spår på en vad det verkar obrukad presenning.
Det är analogt med fingeravtrycket. Man kom fram till att det inte var FS då stoppade man undersökningen. Någon annan har rört de delar som Polisen valde att undersöka.
Då tänker man, de kan ju kontaminerats av annan, precis som fingeravtrycken ju !
Javisst, men det rimliga tvivlet föreligger, och jag kan tycka att det är än starkare för hårstrån i paketet.
Personligen så tror jag Polisen stoppade för att man hoppas att längden på stråna skall vara ett indicium sammantaget med LJs observation.
Nu har ju LJs vittnesmål (i teorin) gått på röva tidsmässigt. Och då har vi alltså 3 hårstrån som okulärt inte är FS.
Det blir sämre tekniskt för åklagaren än tidigare, då han "bara" hade ett fingeravtryck att förklara bort.