Citat:
Har vi tagit på ljugarhatten så här på natten? Du skrev "mycket möjligt". Inte "kanske". Detta ska kontrasteras mot när du tidigare skrev att vi "oundvikligen" skulle bli allvetande om vi inte går under...det var denna plötsliga positionsskiftning som föranledde min kommentar öht. Hade jag haft kännedom om din fäbless för att älta småsaker hade jag låtit bli.
Men för all del, upplys mig då om hur den "allvetande" människan t ex ska kunna få reda på vad Sture Karlsson år 1823 tänkte 32,57 sekunder in i ätandet av ett knäckebröd och exakt vilken brödsmula som 13,42 sekunder senare skulle hamna i vrångstrupen och orsaka honom att hosta till. När du ändå håller på kan du passa på att ta reda på positionen och rörelsemängden för varje partikel i brödsmulan. Jag vidhåller att det är omöjligt.
Nånting som du kan tänka på, förresten. Även OM jag skulle godta ditt uppenbart felaktiga påstående om den "exponentiella" ökningen av vad vi vet: Jag tror det var Einstein som beskrev vår samlade kunskap som en cirkel på en oändlig svart yta, där cirkeln representerar det vi vet, det svarta allt som finns att veta och kontaktytan mellan cirkeln och den svarta ytan vår kunskap om vad vi inte vet. Ju mer vi vet desto större blir cirkeln, och därmed kontaktytan. Alltså: Ju mer vi vet, desto mer vet vi hur lite vi vet. Hur kommer du runt det problemet?
Citat:
Du har ju en "bra" anledningen i alla fall - det finns inga källor som styrker din tes så du undviker att erkänna dina inkorrekta slutledningar. Men det är bra, gå och läs på om logik istället så att du nästa gång slipper framstå som en debil besserwisser.
Ska JAG läsa på? Det är DU som inte förstår skillnaden mellan "bryta mot logiska lagar" och "en handling man inte kan utföra". Det är så fundamentalt korkat att jag undrar hur du kan stå upp och prata samtidigt utan att hjärnan din kokar över. Jag ser det inte som min plikt att förklara detta närmare. Tyvärr.
... barn brukar älska sin bamse och napp, jag vet det.