2013-12-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Behöver du verkligen fråga detta? JA!!!! Kuba/Guantanamo t.ex.

Men mer relevant för denna debatt är att Japan (USA's allierade) har en precis motsvarande luftförsvarszon över precis samma omstridda Senkaku/Diaoyu öar. Luftförsvarszonerna överlappar varandra alltså!

Fast öarna är Japanska.
Och jag hittar inte Guantanamos ADIZ. Har du länk?
Citera
2013-12-01, 10:57
Medlem
Vad betyder egentligen fientlig verksamhet som den gamle mannen åtalas för? Att man kritiserar eller skriver negativt om Nordkorea? Att man har någon västerländsk symbol på sig? Räcker en USA-flagga för att få 15 år? I så fall lär inte landet få en enda turist. Risken att hamna i ett koncentrationsläger är alldeles för stor enligt mig. Som kommunistland kryllar det säkert av angivare till regimen.
Citera
2013-12-01, 11:10
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Fast öarna är Japanska.
Och jag hittar inte Guantanamos ADIZ. Har du länk?
Behöver du faaaaan en jävla länk att förstå Guantanamo har en luftförsvarszon? !
Citera
2013-12-01, 11:20
Medlem
Citat:
Behöver du faaaaan en jävla länk att förstå Guantanamo har en luftförsvarszon? !

Googlade runt en stund. Det jag hittar är ADIZ för Nordamerika(inkl Puerto Rico och Alaska) och Kuba. Men inget explicit för Guantanamo.
Sen är Guantanamo öht ett rätt dåligt exempel. Det avtal som finns, stipulerar att området är att betrakta som amerikanskt territorium. Det är inte fråga om någon form av olagligt användande av kubansk mark.
Citera
2013-12-01, 11:26
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vad betyder egentligen fientlig verksamhet som den gamle mannen åtalas för? Att man kritiserar eller skriver negativt om Nordkorea? Att man har någon västerländsk symbol på sig? Räcker en USA-flagga för att få 15 år? I så fall lär inte landet få en enda turist. Risken att hamna i ett koncentrationsläger är alldeles för stor enligt mig. Som kommunistland kryllar det säkert av angivare till regimen.
I det här fallet är det brott han gjort under Koreakriget. Nordkorea påstår han dödat civila — krigsbrott alltså. Enligt KNCA (officiella Nordkoreanska nyheter) har Merrill Newman erkänt sina brott och utfärdat en ursäkt på video. Därtill är han åtalad för spionage och organisering av subversiv aktivitet.

För lite balans kolla vad Sydkorea gör:
Seoul arrests man using Twitter to support North Korea
Citera
2013-12-01, 11:27
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Egentligen spelar det inte ens någon roll vad han hade för avsikt. Att Nordkorea gör detta mot en turist, samtidigt som de gör stora turistsatsningar är extremt motsägelsefullt.

Jag har läst en del av världens främsta Nordkoreakännare, Andrei Lankov och jag delar hans uppfattning att Nordkorea inte beteer sig irrationellt (vilket media försöker att framställa det som). I detta fallet kan jag dock inte begripa varför Nordkorea gör såhär.

Det kan ju vara så att mannen våldtog barn under kriget och då tycker inte jag att de handlar konstigt. Vi vet inte så vi kanske skall sluta spekuler. Motsvarande händer ju hela tiden, hur många svenskar sitter i andra länder. Det är bara för att det är Nordkorea det blir ett sånt liv på media.

Edit, vi visste visst officiellt :-)
Senast redigerad av gurex 2013-12-01 kl. 11:32.
Citera
2013-12-01, 11:28
Medlem
gurexs avatar
http://www.globaltimes.cn/Portals/0/attachment/2011/e84c4fb7-1b57-4ecc-b274-0c45afde47a4.jpeg

Kina har en rätt liten zon tycker jag... För att sätta det i perspektiv
Citera
2013-12-01, 11:34
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Googlade runt en stund. Det jag hittar är ADIZ för Nordamerika(inkl Puerto Rico och Alaska) och Kuba. Men inget explicit för Guantanamo.
Sen är Guantanamo öht ett rätt dåligt exempel. Det avtal som finns, stipulerar att området är att betrakta som amerikanskt territorium. Det är inte fråga om någon form av olagligt användande av kubansk mark.

Skulle inte USA lämna igen marken efter kriget mot Spanien eller liknande, men vägrar?
Citera
2013-12-01, 11:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Det kan ju vara så att mannen våldtog barn under kriget och då tycker inte jag att de handlar konstigt. Vi vet inte så vi kanske skall sluta spekuler. Motsvarande händer ju hela tiden, hur många svenskar sitter i andra länder. Det är bara för att det är Nordkorea det blir ett sånt liv på media.

Har DU slutat våldta barn än?? Jag bara frågar. Finns många pedofiler där ute och du verkar intresserad av ämnet.

Gubben är 85 och har gjort sin militärtjänstgöring. Han har säkert dödat färre än vad Lil-Kim redan gjort.
Citera
2013-12-01, 11:42
Medlem
gurexs avatar
Det spekulerades i hur Nordkorea kan ta en turist och hur sjuka de är som gjorde det. Nu har de tydligen släppt en video där han erkänner mord osv som han utförde under kriget.

Innan jag visste /kom ihåg det så försvarade jag landet med att vi faktiskt inte visste varför de tagit honom. Han kunde u faktiskt ha gjort något. Reagerar folk likadant om något annat land, exempelvis Grekland skulle ta en turist? Svaret är ne. MMånga tänker inte utan går på propagandan och bara hatar. Det är tragiskt att man inte lär sig av historien om hur stater och andra grupper kan styra folk.
Senast redigerad av gurex 2013-12-01 kl. 11:48.
Citera
2013-12-01, 11:45
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Googlade runt en stund. Det jag hittar är ADIZ för Nordamerika(inkl Puerto Rico och Alaska) och Kuba. Men inget explicit för Guantanamo. .
Har jag sagt det finns nåt explicit för Guantanamo? Luftförsvarszonen inkluderar hela Kuba, Västindien och mer, inte bara Guantanamo.

Exemplet visar att Amerikas luftförsvarszoner är lika provokativa som Kinas
Citat:
Guantanamo är inte lagligt amerikanskt. Kuba har sagt upp leasing avtalet. Men USA ignorerar detta.
Citera
2013-12-01, 12:12
Medlem
Citat:
Har jag sagt det finns nåt explicit för Guantanamo? Luftförsvarszonen inkluderar hela Kuba, Västindien och mer, inte bara Guantanamo.

Exemplet visar att Amerikas luftförsvarszoner är lika provokativa som Kinas
Guantanamo är inte lagligt amerikanskt. Kuba har sagt upp leasing avtalet. Men USA ignorerar detta.

USA betalar hyran varje år, dock vägrar Kuba att lösa in betalningarna. Förvisso har Kuba en poäng med att avtalet inte bör gälla, då det tillkom under militärt hot. Dock gör 4:e artikeln i Wienkonventionen gällande att avtalet fortfarande gäller, eftersom den gör gällande att övriga, i fallet aktuella, artiklar inte kan tillämpas retroaktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in