2013-12-01, 14:55
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
USA betalar hyran varje år, dock vägrar Kuba att lösa in betalningarna. Förvisso har Kuba en poäng med att avtalet inte bör gälla, då det tillkom under militärt hot. Dock gör 4:e artikeln i Wienkonventionen gällande att avtalet fortfarande gäller, eftersom den gör gällande att övriga, i fallet aktuella, artiklar inte kan tillämpas retroaktivt.
Ett avtal som gäller för evigt? I över 100 år?

Jag måste påminna dig om att vi kommit in på detta tema via påståendet att Kinas luftförsvarszon över Senkaku/Diaoyu är provokativt. Även exemplet Kuba visar att Kinas "provokationer" är mindre än USA's.
Citera
2013-12-01, 15:07
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Det spekulerades i hur Nordkorea kan ta en turist och hur sjuka de är som gjorde det. Nu har de tydligen släppt en video där han erkänner mord osv som han utförde under kriget.

Innan jag visste /kom ihåg det så försvarade jag landet med att vi faktiskt inte visste varför de tagit honom. Han kunde u faktiskt ha gjort något. Reagerar folk likadant om något annat land, exempelvis Grekland skulle ta en turist? Svaret är ne. MMånga tänker inte utan går på propagandan och bara hatar. Det är tragiskt att man inte lär sig av historien om hur stater och andra grupper kan styra folk.
Du skulle ta en annan ton om Israel sände kommandotrupper till Argentina, kidnappade nån och iscensatte en rättegång.

Kan du inte tänka dig att amerikanerna begick grymheter i Koreakriget? Enligt turistens fru var resan till Nordkorera ämnat som ett sätt att göra göra upp med hans krigsuplevelse — hos sa visst "closure". Vad gjorde han i kriget då som han måste göra upp med? Jag tror han åkte till Nordkorea och snackade vitt och brät där om saker han gjort i kriget. Nordkoreanerna tyckte säkert inte det var trevligt. Döda barn och kvinnor...

Men det finns en annan möjlighet:
Did North Korea Detain the Wrong US Korean War Vet?
But another North Korean veteran named Merrill H. Newman, age 84, was, until recently, the better-known Merrill Newman. He received a Silver Star for his time in the Korean War.
Citera
2013-12-01, 18:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Du skulle ta en annan ton om Israel sände kommandotrupper till Argentina, kidnappade nån och iscensatte en rättegång.

Kan du inte tänka dig att amerikanerna begick grymheter i Koreakriget? Enligt turistens fru var resan till Nordkorera ämnat som ett sätt att göra göra upp med hans krigsuplevelse — hos sa visst "closure". Vad gjorde han i kriget då som han måste göra upp med? Jag tror han åkte till Nordkorea och snackade vitt och brät där om saker han gjort i kriget. Nordkoreanerna tyckte säkert inte det var trevligt. Döda barn och kvinnor...

Men det finns en annan möjlighet:
Did North Korea Detain the Wrong US Korean War Vet?
But another North Korean veteran named Merrill H. Newman, age 84, was, until recently, the better-known Merrill Newman. He received a Silver Star for his time in the Korean War.

En artikel om en av dina favoritdiktatorer: http://www.di.se/artiklar/2013/11/29/kim-il-sungs-krav-gor-mig-120/
Citera
2013-12-01, 21:27
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
En artikel om en av dina favoritdiktatorer: http://www.di.se/artiklar/2013/11/29/kim-il-sungs-krav-gor-mig-120/
Gör dig inte till. Mina favoriter är inte diktatorer. Däremot är dina.
Citera
2013-12-03, 15:24
Medlem
Savoys avatar
Hm, det verkar hända saker i Nordkorea om den här nyheten stämmer;

http://edition.cnn.com/2013/12/03/world/north-korea-upheaval/index.html?hpt=hp_t1

Visst är det Kim Jong Uns farbror, som detta handlar om, som i princip varit ansvarig för vilken politik den väldigt unge Un ska föra?

Sedan ska man alltså ha markerat genom att offentligt avrätta två av denne farbrors allierade, det låter ju som att det är riktig maktkamp på g i Pyongjang??
Citera
2013-12-03, 15:32
Medlem
gurexs avatar
Låter som rent bullshit tycker jag, en saga för att kunna skylla allt som Nordkorea gör på nycker och maktkamp osv. I stället som ett logiskt handlande vilket det är.
Citera
2013-12-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ett avtal som gäller för evigt? I över 100 år?
Tills dess båda parter avslutar det eller att USA lämnar.

Citat:
Jag måste påminna dig om att vi kommit in på detta tema via påståendet att Kinas luftförsvarszon över Senkaku/Diaoyu är provokativt. Även exemplet Kuba visar att Kinas "provokationer" är mindre än USA's.

Fast USA har de jure rätt till en påstådd ADIZ kring Guantanamo Bay. Kina har inte det över Senkaku/Diaoyu.
Citera
2013-12-03, 16:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Låter som rent bullshit tycker jag, en saga för att kunna skylla allt som Nordkorea gör på nycker och maktkamp osv. I stället som ett logiskt handlande vilket det är.

Logiskt handlande? Vad är logiskt med att döda rådgivare och vad är "bullshit"?
Citera
2013-12-03, 17:06
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Tills dess båda parter avslutar det eller att USA lämnar.

Fast USA har de jure rätt till en påstådd ADIZ kring Guantanamo Bay. Kina har inte det över Senkaku/Diaoyu.
Nej. Inte ens nån rätt till Guantanamo.

Den riktiga fågan är väl om Japan/USA har nån rätt till en zon över Senkaku/Diaouy
Citera
2013-12-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Hm, det verkar hända saker i Nordkorea om den här nyheten stämmer;

http://edition.cnn.com/2013/12/03/world/north-korea-upheaval/index.html?hpt=hp_t1

Visst är det Kim Jong Uns farbror, som detta handlar om, som i princip varit ansvarig för vilken politik den väldigt unge Un ska föra?

Sedan ska man alltså ha markerat genom att offentligt avrätta två av denne farbrors allierade, det låter ju som att det är riktig maktkamp på g i Pyongjang??
Vet man om nordkoreaner har dåliga kameror eller om dom är småväxta?

Hela gänget ser ht som Hobbitar
Citat:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17954511/387/normal/17d8de562a1e8/korea2.jpg
Citera
2013-12-03, 21:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Vet man om nordkoreaner har dåliga kameror eller om dom är småväxta?

Hela gänget ser ht som Hobbitar

ja märkligt. Men om de är längre än de ser ut så måste huvudbonaden vara gigantisk... Kim Jong Il var 1,60, hans son och nuvarande ledare 1,65 så runt 1,60 är de väl.
Citera
2013-12-03, 21:39
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Logiskt handlande? Vad är logiskt med att döda rådgivare och vad är "bullshit"?

Jag menar att artikeln är bullshit med största sannolikhet. Alla andra liknande artiklar visar sig ju vara vilda fantasier av reportrar/agenter för att påverka folk om hur maktkamp och fejder pågår i Nordkoreas ledning. Antagligen för att visa att de är farliga och kan anfalla andra länder på grund av sin "maktkamp" osv. (Något som gått hem bra hos vissa av trådens skrivande talanger).

Att Nordkorea mobiliserar sin armé när usa och sydkorea övar anfall strax söder om gränsen är något som alla länder på jorden skulle göra likadant. Men när Nordkorea gör det så dras stora medialjugeriet igång och det framstår som att de skall skicka kärnvapen "hitanditan". Att de är under hot nämns inte. I samma tidning/kanal kan man sedan läsa eller se om hur hemska Ryssland har blivit som köper tio nya helikoptrar samtidigt som USA sjösätter ännu ett hangarfartyg gjort för att anfalla länder jorden runt utan att det beskrivs som ett hot mot freden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in