2013-12-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du kanske missförstod min fråga.

Jag ställde följande fråga: hur blev djurungar söta?

Ditt svar var: mamma valde att inte ta hand om de ungar som inte var söta, de valde istället att ta hand om de som var söta. Men det svarar ju inte på frågan hur djurungar blev söta, eller hur? Du förutsätter bara att det finns söta ungar från början. Min fråga var hur de uppstod? Det kanske är en svår fråga att svara på, eller?

Genom naturligt urval.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Naturligt_urval
Citera
2013-12-01, 01:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Hur kan man förneka en skapare?

På samma sätt som man förnekar t ex enhörningar: Ingen har visat att de finns.

Citat:
Hur kan människor vara så naiva att de med vett och vilja förnekar en skapare när det är så uppenbart att alla tingen i naturen har konstruerats på ett mycket smart och ordningsfullt sätt. Det som existerar i naturen fungerar inte bara felfritt utan de är vackra också.

1. Allt fungerar inte felfritt. Inte ens nära.

2. Allt är inte vackert.

3. Oavsett OM de fungerade felfritt och var vackra: So what?

Citat:
Ordning och reda kan vi hitta i universum och i naturen i övrigt. Vi vet att det finns ett mönster och en lag som följs i universum och i naturen.

Varför skulle det inte kunna finnas naturlagar utan en skapare?

Citat:
Hu kan vi välja att ignorera det? Jag vill inte här prata om de etablerade religionerna eller ett liv efter döden däremot vill jag diskutera hur en människa kan ignorera att det måste finnas en skapare till allt som existerar?

För att ingen visat att det behövs en skapare?

Citat:
Om vi utgår från oss själva. Människor är ett gott tecken på att det existerar en skapare

Därför att....?

Citat:
och även om vi låter lura oss själva med naturligt urval och Darwins teori

Vad är fel med evolutionsteorin?

Citat:
så finns det en osäkerhet kring frågan i varje själ som existerar.

Borde du inte visa att det finns själar innan du hänvisar till dem?

Citat:
När man tittar upp mot skyn förundras man över skapelsen.

1. Du har inte visat att det är en skapelse

2. Varför skulle "förundran" innebär att det finns en skapare?

Citat:
Det är så fascinerande att vårt förnuft och vår intelligens inte kan/vill acceptera det.

Varför det?

Citat:
Hur kan vi någonsin förstå vad 100 000 000 000 galaxer innebär? Det är siffror som vi förtränger på grund av dess omfattning. Men stannar vi till och funderar över dessa siffror så blir vi minst sagt bara stumma. Inte nog med att det finns miljarder med galaxer men sen när vi får förklarat för oss vad en galax är blir det hela mycket mer abstrakt och ofattbart. Hur många av oss reflekterar över 100 000 000 000 galaxer som i sin tur består av 100 000 000 000 stjärnor som i sin tur består av kometer, planeter och månar? Det är helt ofattbart.

Vad har det med en skapare att göra?

Citat:
Men det tar inte slut där. Det sägs att endast ca10% av universum är synligt för oss människor. Då uppstår frågan vad resterande 90%en består av.

Vad har det med en skapare att göra?

Citat:
Ett sånt system och ordning kräver en skapare som övergår mänskligt förstånd.

Därför att...?

Citat:
Och vad som är ännu häpnadsväckande är att vi människor som består av blod och kött, som är beroende av mat och vatten som blir trötta och sjuka och är dödliga och som är helt obetydliga storleksmässigt i detta universum kan faktiskt reflektera över allt det där trots vår storlek och vår beroende.

Vad är häpnadsväckande med det?

Citat:
Vi sänder signaler och andra hjälpmedel flera hundra kilometer rakt upp i rymden som sänder tillbaka matnyttig information till oss.

Jaha?

Citat:
Vi människor på jorden vill ge stanna där utan vill undersöka och ha teorier om vad som skulle kunna finnas bakom universum. Detta privilegium har vi ensamrätt om av jordens alla andra arter.

Och?

Citat:
Vi människor har fått privilegium som ingen annan art har fått men samtidigt har vi skapats väldigt sårbara och sköra. Det räcker med 5 ynka minuters syrebrist för att vi ska kunna tillskansa oss grava hälsoproblem. Det räcker med att vi fråntas vår andning i några få minuter för att vi ska mista livet.

Nyss hette det allt i naturen fungerade felfritt....

Citat:
Dessa och mycket mer vill vi inte reflektera över

Vill vi inte?

Citat:
och vad värre är, det är att vi inte lyssnar på våra känslor och inre röst. Den inre rösten vägleder oss genom livet men endast om vi hormoniskt och balanserat lyssnar på vad rösten säger oss utan att inblanda våra förhoppningar och önskningar i bilden.

Borde inte rimligen "förhoppningar och önskningar" falla in under "våra känslor och inre röst"?

Citat:
Vi behöver inte ha heliga böcker att rätta oss efter eller andra människor att predika för oss.

Första vettiga du sagt.

Citat:
Allt finns redan inbyggd i vår kropp och själv och vi behöver bara stanna till, reflektera och lyssna på inre rösten.

Och om min inre röst säger en annan sak än din?

Citat:
Men blandar man in sina egna förhoppningar och önskningar kan den inre rösten vara förödande.

Därför att...?

Citat:
Jag tänker som sagt var inte prata om de etablerade religionerna, livet efter döden eller paradiset och helvetet. Utan bara om reflektioner och funderingar kring sånt som nästan har blivit tabu i samhället.

Vad är tabu?

Citat:
Hur harmonisk och lycklig skulle man inte tjäna sig om man levde i harmoni och balans med skaparen till skapelsen? VILKEN LYCKA! EXTAS!

Tala för dig själv.
Citera
2013-12-01, 01:22
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad vill du säga om blindtarmen och den blinda fläcken? Vad vill du säga om giraffens aorta? Finner du några fel i skapelsen, så är jag redo att lämna tron på Skaparen. Är vi överens?

Du ljuger. Du säger ju bara god-is-mysterious som svar när du inte har något annat.

Citat:
Eller så är vi bara okunniga och inte förstår idén bakom tex blinda fläcken och blindtarmen.

Samma sak med barncancer, antar jag?

Citat:
Visst är fåglarna vackra. Se bara på denna vackra fågel: bild. Till och med Darwin erkände att den var vacker. Han förstod bara inte hur naturen kunde skapa något sådant vackert.

Och?
Citera
2013-12-01, 01:24
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Ditt svar var: mamma valde att inte ta hand om de ungar som inte var söta, de valde istället att ta hand om de som var söta. Men det svarar ju inte på frågan hur djurungar blev söta, eller hur? Du förutsätter bara att det finns söta ungar från början. Min fråga var hur de uppstod? Det kanske är en svår fråga att svara på, eller?

Vet du nånting om evolution öht?
Citera
2013-12-01, 01:28
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Vad vill du säga om blindtarmen och den blinda fläcken?
Blindtarmen, uppenbarligen en rest från tidigare anfäder. Blinda fläcken vet du väl vad den är?

Citat:
Vad vill du säga om giraffens aorta?
Citat:
Finner du några fel i skapelsen, så är jag redo att lämna tron på Skaparen. Är vi överens?

Var visst en nerv. http://en.wikipedia.org/wiki/Recurrent_laryngeal_nerve

Kort och gott handlar det om en nerv som är ca 3-4 meter(?) lång, när den endast behöver vara ca 5 cm lång. Med evolution kan detta förklaras, men en designer skulle aldrig vara så klantig, särskilt inte om den vill kalla sig intelligent.
http://www.youtube.com/watch?v=cO1a1Ek-HD0 Se denna video för bättre förklaring av professor Dawkins.

One of the examples I used was the laryngeal nerve in giraffes. It travels down the giraffe’s neck, takes a U turn, and then heads back up again. It seems ridiculous, but makes sense if you think about how it was laid down in fish without necks, and was then gradually modified–rather than re-engineered outright–as tetrapods grew necks, and then taken to surreal extremes in the long-necked giraffe.

Därmed är du nu ateist, om jag förstod dig rätt.

Citat:
Eller så är vi bara okunniga och inte förstår idén bakom tex blinda fläcken och blindtarmen.

Nej, vi förstår dem mycket bra.

Citat:
Visst är fåglarna vackra. Se bara på denna vackra fågel: bild. Till och med Darwin erkände att den var vacker. Han förstod bara inte hur naturen kunde skapa något sådant vackert.

Darwin levde ju för typ 200 år sedan. Då visste man ingenting om DNA, hade endast en bråkdel av alla fossiler man har idag, och evolutionsteorin var ny.
Citera
2013-12-01, 01:33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du ljuger. Du säger ju bara god-is-mysterious som svar när du inte har något annat.
Upp till bevis nu då. Jag har höga förväntningar
Citera
2013-12-01, 02:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Upp till bevis nu då. Jag har höga förväntningar

Om du förväntar dig något mer än "god-is-mysterious" så lär du bli besviken.

Siamesiska tvillingar? Dödfödda? Barncancer? Barn som föds med hjärtat utanför kroppen? Downs syndrom? "Nä det är felfritt, vi kan bara inte förstå guds syfte"
Citera
2013-12-01, 02:27
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om du förväntar dig något mer än "god-is-mysterious" så lär du bli besviken.

Siamesiska tvillingar? Dödfödda? Barncancer? Barn som föds med hjärtat utanför kroppen? Downs syndrom? "Nä det är felfritt, vi kan bara inte förstå guds syfte"
"Ja, NU vet vi inte syftet, men kanske i framtiden? Den som lever får se "

Citera
2013-12-01, 06:08
Medlem
Jeffry122s avatar
Citat:
Vad vill du säga om blindtarmen och den blinda fläcken? Vad vill du säga om giraffens aorta? Finner du några fel i skapelsen, så är jag redo att lämna tron på Skaparen. Är vi överens?

Driver du nu eller vad håller du på med?

Till och med Darwin tyckte att en påfågel var vacker? finns det en skapare då?
Definiera vacker tack.
Jag tycker den är skitful och det är enligt mig förmodligen den sämsta skapelsen eftersom den är stor ful luktar illa och den låter som ett jävla inbrottslarm så hur gör vi nu då?

Du är den ända här som är okunnig om blinda fläcken och om blindtarmen då vi andra har lärt oss i skolan vad det är.

Det finns ingen skapare utan det finns bara ordning ur kaos!
Citera
2013-12-01, 06:09
Medlem
Jeffry122s avatar
En sak är i alla fall jävligt säkert och det är att "skaparen" inte kan skapa en så¨stor sten så han/hon/den/det inte orkar lyfta den
Citera
2013-12-01, 09:44
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Nej, detta var mitt svar:

Citat:
Enkelt förklarat, mödrarna brydde sig mindre om de som inte var söta och därför levde de söta vidare i större utsträckning och kunde på så vis även föra vidare sina söta gener i större utsträckning.

Jösses, du vet väl att alla i en kull inte ser identiska ut, eller?
Citera
2013-12-01, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffry122
Hur tänker du?

elsydeon har alltid otur när han "tänker"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in