2013-12-12, 17:15
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Att du och jag vann på livets lotto kan vi vara överens om, eftersom vi finns. Men frågan är var gränsen går mellan ett mirakel och ett fantastiskt tur? Att vi vinner på ett lotto där oddsen är 1/10^300 kan inte förklaras med att vi bara råkade ha tur. Bara tänk på hur stork talet 10^300 är. Att vi vann på lotto måste ha en annan förklaring än tur, vad det är, det vet vi inte än så länge.

Det är tur oavsett vad oddsen är, varför skulle det behöva en annan förklaring bara för att sannolikheten är mindre. Någon rad måste ju dras oavsett vad sannolikheten är eller hur?

Men den här diskussionen har vi haft för en tid sedan, och faktum har inte ändrats sedan dess så vart vill du komma?
Citera
2013-12-12, 17:19
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag tror snarare att det är du som saknar uppfattning hur stort talet 10^300 är. Här har du lite tal som du kan jämföra med:

Antalet sandkorn på jorden: 7,5 x 10^18

Antalet galaxer: 10^12

Antalet stjärnor: 10^22

Antalet partiklar: 10^80 - 10^85

Ööhh hallå? Det var ju JAG som fick förklara för dig hur dåligt ditt 10^300 exempel var. Varpå du sänkte siffran (till något som också var EXTREMT osannolikt). Och nu ska DU mästra MIG????

Citat:
Så vad säger du Fiffiniffi, är det bara tur eller är det ett mirakel att du vann på lotto där oddsen är 1/10^300?

Jag har redan svarat på frågan.
Citera
2013-12-12, 17:21
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag får anta att du skulle uppleva det som ett mirakel om du slog en tärning och fick tolv sexor i rad. Eller om du vann på lotto, eftersom chansen att just du skulle vinna är så minimal.

HAHA, det är så intressant att läsa hur intensivt vissa ateister skriver. De människor som någonsin har kunnat åstadkomma nåt har varit just människor. neandertalarna osv var också människor. De hade ingen svans eller horn. De var människor om de nu någon gång har existerat. Ingen annan art kan det som människans tankeförmåga klarar av och detta när de har haft miljarder år på sig och haft samma förutsättningar som människor men ändå har ingen annan art lyckats erövra eller göra de landvinningar som människan har gjort och detta bortförklaras med det ena som det andra men varje försök är dömd att misslyckas från er sida och era argument är självdöende så jag behöver inte ens bemöta alla.

Många förlitar sin tillit på forskarna som om de hade svaren på alla gåtor, men vad ni inte vet är att många forskare genom tiderna har haft en enda sak i tanken. ATT GÖRA SIG SJÄLV KÄND till varje pris. Om ni inte ser eller vet om att lögn, bedrägeri, bråk osv förekommer forskarna emellan tycker jag synd om er alla.

Om jag kastar en tärning och får samma siffra flera gånger i rad är inte samma sak som att jämföra universum och allt det som händer i universum.

Att en tärning kastas är det någon som kastar den. En tärning kastar sig inte själv 12 gånger varpå landar på samma sida och samma siffra visas. Först måste det funnits någon som tillverkar tärningar och skriver dessa siffror på tärningarna, sen måste det vara någon som kastar tärningen och någon som observerar den och tar in informationen (siffrorna som visas) Många processer är inblandade och inget av dessa processer händer av sig själv. Om någon av processerna skulle någonsin hända av sig själv skulle jag utan tvekan kalla det för mirakel.

Det som händer i naturen är enligt samma principer. Någon måste ha skapat alla planeter och stjärnor, spridd ut de i rymden, gett var och en sin egen bana som de simmar i osv.
Citera
2013-12-12, 17:30
Medlem
Citat:
Att du och jag vann på livets lotto kan vi vara överens om, eftersom vi finns. Men frågan är var gränsen går mellan ett mirakel och ett fantastiskt tur? Att vi vinner på ett lotto där oddsen är 1/10^300 kan inte förklaras med att vi bara råkade ha tur. Bara tänk på hur stort talet 10^300 är. Att vi vann på lotto måste ha en annan förklaring än tur, vad det är, det vet vi inte än så länge.

Ponera att vi skapar ett lotteri på planeten jorden där vi ger alla människor en varsin lott, chansen för att just DU skall vinna är mycket liten, ungefär en på sju miljarder. Men chansen att NÅGON kommer vinna är en på en. Det ser likadant ut oavsett hur stort tal du ställer upp i dina beräkningar, någon kommer ALLTID att vinna och det är absolut inget mirakel efter som det inte finns en gnutta övernaturligt inblandat.
Citera
2013-12-12, 17:33
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det är tur oavsett vad oddsen är, varför skulle det behöva en annan förklaring bara för att sannolikheten är mindre. Någon rad måste ju dras oavsett vad sannolikheten är eller hur?

Men den här diskussionen har vi haft för en tid sedan, och faktum har inte ändrats sedan dess så vart vill du komma?
Ja, vi har haft denna diskussion tidigare, men har för mig att vi inte kom till någon vettig slutsats. Ska vi försöka igen?

Första frågan, var går gränsen mellan mirakel och tur? Kan man säga att man har tur om man skulle vinna på ett lotto där oddsen är 1/10^300? Att bara tänka på talet gör mig förvirrad, så hur ska man anse det vara tur, menar du?
Citera
2013-12-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
HAHA, det är så intressant att läsa hur intensivt vissa ateister skriver. De människor som någonsin har kunnat åstadkomma nåt har varit just människor. neandertalarna osv var också människor. De hade ingen svans eller horn. De var människor om de nu någon gång har existerat. Ingen annan art kan det som människans tankeförmåga klarar av och detta när de har haft miljarder år på sig och haft samma förutsättningar som människor men ändå har ingen annan art lyckats erövra eller göra de landvinningar som människan har gjort och detta bortförklaras med det ena som det andra men varje försök är dömd att misslyckas från er sida och era argument är självdöende så jag behöver inte ens bemöta alla.

Många förlitar sin tillit på forskarna som om de hade svaren på alla gåtor, men vad ni inte vet är att många forskare genom tiderna har haft en enda sak i tanken. ATT GÖRA SIG SJÄLV KÄND till varje pris. Om ni inte ser eller vet om att lögn, bedrägeri, bråk osv förekommer forskarna emellan tycker jag synd om er alla.

Om jag kastar en tärning och får samma siffra flera gånger i rad är inte samma sak som att jämföra universum och allt det som händer i universum.

Att en tärning kastas är det någon som kastar den. En tärning kastar sig inte själv 12 gånger varpå landar på samma sida och samma siffra visas. Först måste det funnits någon som tillverkar tärningar och skriver dessa siffror på tärningarna, sen måste det vara någon som kastar tärningen och någon som observerar den och tar in informationen (siffrorna som visas) Många processer är inblandade och inget av dessa processer händer av sig själv. Om någon av processerna skulle någonsin hända av sig själv skulle jag utan tvekan kalla det för mirakel.

Det som händer i naturen är enligt samma principer. Någon måste ha skapat alla planeter och stjärnor, spridd ut de i rymden, gett var och en sin egen bana som de simmar i osv.

Jösses vad mycket felaktigheter och urusel argumentation du kommer dragandes med. Du har inte funderat på att belägga några av dina påståenden ibland? Eller skall vi helt enkelt förlita oss på att du är så pass insatt och gediget påläst så att allt det du påstår stämmer?
Citera
2013-12-12, 17:39
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jösses vad mycket felaktigheter och urusel argumentation du kommer dragandes med. Du har inte funderat på att belägga några av dina påståenden ibland? Eller skall vi helt enkelt förlita oss på att du är så pass insatt och gediget påläst så att allt det du påstår stämmer?

Nej, du behöver inte förlita dig på mig. Det har jag inte sagt. Men du kan definitivt inte förlita dig på forskarna. Som sagt du behöver inte ens förlita dig på detta mitt uttalande heller om forskarna men det är i alla fall något som du kan läsa mer om på egen hand om undersöka själv.
Citera
2013-12-12, 17:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ponera att vi skapar ett lotteri på planeten jorden där vi ger alla människor en varsin lott, chansen för att just DU skall vinna är mycket liten, ungefär en på sju miljarder. Men chansen att NÅGON kommer vinna är en på en. Det ser likadant ut oavsett hur stort tal du ställer upp i dina beräkningar, någon kommer ALLTID att vinna och det är absolut inget mirakel efter som det inte finns en gnutta övernaturligt inblandat.
Ja precis, chansen att någon vinner är 100%. Men hur förklarar man att någon vann på ett lotto där oddsen är säg 1/10^300? Ska vi förklara det med att han hade extremt tur, eller ska vi förklara det med något annat? Tänk bara på hur stort talet 10^300 är så förstår du kanske vad jag menar.
Citera
2013-12-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ja precis, chansen att någon vinner är 100%. Men hur förklarar man att någon vann på ett lotto där oddsen är säg 1/10^300? Ska vi förklara det med att han hade extremt tur, eller ska vi förklara det med något annat? Tänk bara på hur stort talet 10^300 är så förstår du kanske vad jag menar.

Spelar ingen roll hur stort talet är, om alla lotter är sålda så kommer någon alltid att vinna. Varför försöka blanda in något övernaturligt när det är helt onödigt?
Citera
2013-12-12, 17:43
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ok, var skulle du sätta gränsen för att det ska betraktas som ett mirakel? Om chansen är 1/10^50 att du vinner på lotto, ser du det som ett mirakel om du skulle vinna?

Så mellan raderna har Gud ett finger med i spelet när nånting "mirakulöst" inträffar, men inte när någonting väntat inträffar?

Varför annars blanda in betydelsen av sannolikheten?
Citera
2013-12-12, 17:44
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ja, vi har haft denna diskussion tidigare, men har för mig att vi inte kom till någon vettig slutsats. Ska vi försöka igen?

Första frågan, var går gränsen mellan mirakel och tur? Kan man säga att man har tur om man skulle vinna på ett lotto där oddsen är 1/10^300? Att bara tänka på talet gör mig förvirrad, så hur ska man anse det vara tur, menar du?

Vad anser du är ett mirakel då? Kanske lika bra att reda ut begreppen först
Citera
2013-12-12, 17:45
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:

Förutsättningarna finns återigen för att någon ska kunna vinna. Förutsättningarna har skapats av någon eller en dator men fortfarande en människa som ligger bakom förutsättningarna till att någon ska vinna. Det spelar ingen roll hur liten chansen är, någon ska bara vinna för att av alla lotter finns det en med vinst och någon kommer att köpa det någon gång innan lotterna tar slut. Alltså förutsättningarna finns för att någon ska vinna.

Så det handlar alltså inte om tur att förutsättningarna finns.

Men handlar det om tur att just '' Bertil'' vinner? Där kan man diskutera saken. Jag vet inte hur detta kan relateras till skapelsen på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in