2013-11-30, 21:10
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag tycker att jag har skrivit ett utförligt inlägg som trådstart. Jag tycker också att inlägget är tillräckligt för att föra en diskussion om dessa saker som jag tagit upp i det.
Som sagt, trådstarten är full med lösa påståenden utan belägg, God-of-the-gaps-argument, ID-argument, Finetuning-argument. Jag ska iväg nu, men senare ikväll eller imorgon kan jag bryta ner ditt inlägg och visa var alla dessa fel är.
Citera
2013-11-30, 21:22
Medlem
Citat:
haha. FÖRLÅT! men är du seriös? Jag måste ändå tacka för den utförliga analysen och förklaringen. ''Det är så och det är naturen som är förklaringen'' Du tycker att det är ett tillräckligt svar därför tror jag inte att vi kommer någonstans i diskussionen. Det du gjorde kan liknas vid : En bil har broms för att vi ska kunna stanna när vi inte längre behöver rulla och för att vi ska kunna stanna om det uppstår någon fara framför oss. Analysen och förklaringen är inte fel i sig men du förklarar nåt helt banalt. Hoppas du kan se det någon gång under ditt återstående liv.

Haha! Det är lördag kväll. Har "roligare" saker för mig än att skriva långa redogörelser om varför något som vi vet är icke existerande faktiskt skulle existera... Finns för mycket självklarheter för att ens argumentera för guds existens.
Citera
2013-11-30, 21:30
Medlem
BEings avatar
Hur definierar du skapare? Var i Dig går gränsen för vad du tror att du kan skapa?
Den största anledning som jag ser är vår upplevelse av separation. Det är också lätt att förneka en skapare när man tror på slumpen.
Citera
2013-11-30, 22:00
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Kanske för att det stå klart för varenda själ vilken förmåga och kunskap och vetande denna skapare besitter.

Då blir det ju ett mysterium varför denna skapare har valt att skapa saker på ett sådant sätt att det framstår som att en skapare är överflödigt.

Citat:
Kanske för att varje själ ska reflektera över vilken omfattande styrka, kapabilitet denna skapare besitter.

Att ett väsen skulle påvisas ha skapat vårt universum osv så skulle väl ändå detta vara en tämligen onödig maktdemonstration att göra det onödigt stort.

Citat:
Kanske för att varje själv ska vända sitt ansikte uppåt när hon söker svar på livets frågor men glömma den frågan blixtsnabbt och ställa sig en fråga om universum och dess skapare.

Gör folk verkligen så?
Citera
2013-11-30, 22:02
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Jag har inte sagt att ni ska komma och tro på en skapare utan om vad ni tycker om de indikationer som finns som pekar mot skaparens existens?

Vilka indikationer?
Citera
2013-11-30, 22:06
Medlem
Jag skulle vilja påstå att det troligen behöver vara en av följande premisser:

1 Gud har skapat universum och det förklarar finetuning och hela alltet, dock måste gud på något sätt evolverats fram till den varelse som gud är för att det inte ska vara lika osannolikt att allt vi ser och har bara är en fet slump.

2. Det finns oändligt många universum där vårat är just det universum där "allt fungerar" medans de flesta andra inte kan inhysa liv eller liknande för att naturlagarna inte tillåter det.

3. Att Gud alltid funnits som en perfekt varelse är exakt lika sannolikt som att Gud inte finns och att universum som vi känner till det finns och bara råkar vara så perfekt att det kan hysa allt vad det gör.

Om Gud skapade universum vem skapade då Gud som en perfekt varelse? En sorts evolution? Om inte så är premiss 3 lika bra som argument för som emot att en skapare existerar.
Citera
2013-11-30, 22:07
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur blev djurungar söta? Kan du berätta mekanismen?

Enkelt förklarat, mödrarna brydde sig mindre om de som inte var söta och därför levde de söta vidare i större utsträckning och kunde på så vis även föra vidare sina söta gener i större utsträckning.
Citera
2013-11-30, 23:49
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag har en tendens att skriva om sådant som FB-medlemar finner vara intressant och som det oftast pratas om och skrivs om här på forumet. Detta brukar vara relation och samlevnad, politik och ekonomi, Invandrarfrågor och religion Den här gången valde jag att skriva om religion och tron på en skapare.

Hur kan man förneka en skapare?
Citat:
Hur kan människor vara så naiva att de med vett och vilja förnekar en skapare när det är så uppenbart att alla tingen i naturen har konstruerats på ett mycket smart och ordningsfullt sätt.
Citat:
Det som existerar i naturen fungerar inte bara felfritt utan de är vackra också.
Jaså? Naturkatastrofer, svarta hål som naturlagar kollapsar i, 99.999% obeboeligt osv.

Och vad gäller liv? Giraffens aorta, blinda fläcken, blindtarmen osv.
Citat:
Ordning och reda kan vi hitta i universum och i naturen i övrigt. Vi vet att det finns ett mönster och en lag som följs i universum och i naturen. Hu kan vi välja att ignorera det? Jag vill inte här prata om de etablerade religionerna eller ett liv efter döden däremot vill jag diskutera hur en människa kan ignorera att det måste finnas en skapare till allt som existerar?

Det finns inga belägg för någon skapelse. Tvärtom kan de allra flesta saker vi observerar förklaras. Såsom stjärnor, livets mångfald, bergen, träden osv.

Naturen är bevis för naturen, inget annat. Bevisbördan är din att visa på denna skapares existens.

Citat:
Om vi utgår från oss själva. Människor är ett gott tecken på att det existerar en skapare och även om vi låter lura oss själva med naturligt urval och Darwins teori så finns det en osäkerhet kring frågan i varje själ som existerar.
Blinda fläcken, blindtarmen, munnen, reptilhjärnan osv är bevis för att denna skapare är klantig och/eller inte kan sitt jobb?

Citat:
När man tittar upp mot skyn förundras man över skapelsen. Det är så fascinerande att vårt förnuft och vår intelligens inte kan/vill acceptera det. Hur kan vi någonsin förstå vad 100 000 000 000 galaxer innebär? Det är siffror som vi förtränger på grund av dess omfattning. Men stannar vi till och funderar över dessa siffror så blir vi minst sagt bara stumma. Inte nog med att det finns miljarder med galaxer men sen när vi får förklarat för oss vad en galax är blir det hela mycket mer abstrakt och ofattbart. Hur många av oss reflekterar över 100 000 000 000 galaxer som i sin tur består av 100 000 000 000 stjärnor som i sin tur består av kometer, planeter och månar? Det är helt ofattbart. Men det tar inte slut där. Det sägs att endast ca10% av universum är synligt för oss människor. Då uppstår frågan vad resterande 90%en består av.

"Kolla på träden, på alla fåglar, ser ni inte hur vacker skapelsen är" osv d.v.s trams.

Observerbara universum är endast 10^(-23)% av hela universum, har jag hört.

Citat:
Ett sånt system och ordning kräver en skapare som övergår mänskligt förstånd.
Varför? Nu får du förklara dig. Vi har bra förklaringar till det allra mesta i naturen, och även om vi inte hade det, så skulle det inte spela någon roll, om du inte vill använda god-of-the-gaps.

Citat:
Och vad som är ännu häpnadsväckande är att vi människor som består av blod och kött, som är beroende av mat och vatten som blir trötta och sjuka och är dödliga och som är helt obetydliga storleksmässigt i detta universum kan faktiskt reflektera över allt det där trots vår storlek och vår beroende. Vi sänder signaler och andra hjälpmedel flera hundra kilometer rakt upp i rymden som sänder tillbaka matnyttig information till oss. Vi människor på jorden vill ge stanna där utan vill undersöka och ha teorier om vad som skulle kunna finnas bakom universum. Detta privilegium har vi ensamrätt om av jordens alla andra arter. Vi människor har fått privilegium som ingen annan art har fått men samtidigt har vi skapats väldigt sårbara och sköra. Det räcker med 5 ynka minuters syrebrist för att vi ska kunna tillskansa oss grava hälsoproblem. Det räcker med att vi fråntas vår andning i några få minuter för att vi ska mista livet. Dessa och mycket mer vill vi inte reflektera över och vad värre är, det är att vi inte lyssnar på våra känslor och inre röst. Den inre rösten vägleder oss genom livet men endast om vi hormoniskt och balanserat lyssnar på vad rösten säger oss utan att inblanda våra förhoppningar och önskningar i bilden. Vi behöver inte ha heliga böcker att rätta oss efter eller andra människor att predika för oss. Allt finns redan inbyggd i vår kropp och själv och vi behöver bara stanna till, reflektera och lyssna på inre rösten. Men blandar man in sina egna förhoppningar och önskningar kan den inre rösten vara förödande.

Vilken inre röst? Vad svamlar du om?
Citat:
Jag tänker som sagt var inte prata om de etablerade religionerna, livet efter döden eller paradiset och helvetet. Utan bara om reflektioner och funderingar kring sånt som nästan har blivit tabu i samhället.

Ok?

Citat:
Hur harmonisk och lycklig skulle man inte tjäna sig om man levde i harmoni och balans med skaparen till skapelsen? VILKEN LYCKA! EXTAS!

*Ler vänligt, medan jag långsamt avlägsnar mig från platsen*

Uppenbarligen presenterade du inga argument eller belägg för din sak, vilket jag sagt hela tiden. Vill du vara vänlig att presentera dem nu?
Senast redigerad av MentosFruitcore 2013-11-30 kl. 23:53.
Citera
2013-11-30, 23:56
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Enkelt förklarat, mödrarna brydde sig mindre om de som inte var söta och därför levde de söta vidare i större utsträckning och kunde på så vis även föra vidare sina söta gener i större utsträckning.
Kan du berätta hur denna hunden blev så söt? se bild
Du menar att mamman brydde sig mindre om de osöta hundarna och därmed selekterades de söta hundarna fram? Men min fråga var: hur uppstod de söta hundarna så att mamman kunde välja dem?
Citera
2013-12-01, 00:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Och vad gäller liv? Giraffens aorta, blinda fläcken, blindtarmen osv.
Vad vill du säga om blindtarmen och den blinda fläcken? Vad vill du säga om giraffens aorta? Finner du några fel i skapelsen, så är jag redo att lämna tron på Skaparen. Är vi överens?

Citat:
Blinda fläcken, blindtarmen, munnen, reptilhjärnan osv är bevis för att denna skapare är klantig och/eller inte kan sitt jobb?
Eller så är vi bara okunniga och inte förstår idén bakom tex blinda fläcken och blindtarmen.

Citat:
"Kolla på träden, på alla fåglar, ser ni inte hur vacker skapelsen är" osv d.v.s trams.
Visst är fåglarna vackra. Se bara på denna vackra fågel: bild. Till och med Darwin erkände att den var vacker. Han förstod bara inte hur naturen kunde skapa något sådant vackert.
Citera
2013-12-01, 00:24
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Kan du berätta hur denna hunden blev så söt? se bild
Du menar att mamman brydde sig mindre om de osöta hundarna och därmed selekterades de söta hundarna fram? Men min fråga var: hur uppstod de söta hundarna så att mamman kunde välja dem?

Nej, du frågade:

Citat:
Hur blev djurungar söta? Kan du berätta mekanismen?

Och det har jag redan svarat på.
Citera
2013-12-01, 00:46
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Nej, du frågade:

Och det har jag redan svarat på.
Du kanske missförstod min fråga.

Jag ställde följande fråga: hur blev djurungar söta?

Ditt svar var: mamma valde att inte ta hand om de ungar som inte var söta, de valde istället att ta hand om de som var söta. Men det svarar ju inte på frågan hur djurungar blev söta, eller hur? Du förutsätter bara att det finns söta ungar från början. Min fråga var hur de uppstod? Det kanske är en svår fråga att svara på, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in