Citat:
Ursprungligen postat av
alef-noll
Jag kan inte ekonomi, men fattar ju att någon också måste förlora alla dessa pengar som folk just nu tjänar på Bitcoins. Det skapas ju inga nya "naturresurser" när man skapar Bitcoins. Är det därför det måste bli ett ras så småningom, för att jämna ut?
Nej då. Du har snubblat lite i tankeprocessen här, men det benar du nog ut om du tänker efter. Det blir en omfördelning av resurser, i värsta fall.
Det som däremot händer på den här marknaden är att fler än en person har listat ut att om BTC når bred användning - globalt - kommer värdet vara fenomenalt mycket högre än det är idag. Det gör att människor hoppas på en värdeökning och därför idag betalar mer än det egentligen är värt idag. Hänger du med? Man gissar då alltså att det är värt ännu mer imorgon.
Vad detta gör är att det skapar vad folk här kallar spekulationsbubbla. En massa pengar går in på spekulation, en förhoppning om värdeökning. Snarare än att betala det faktiska, nuvarande, värdet. Det skapar ett antal problem med volatilitet, men i slutändan uppkommer det stora problemet om det visar sig att potentialen inte fanns där, det vill säga man når aldrig upp till det spekulerade värdet. En krasch är då självklar.
Vad gäller det egentliga, kortsiktiga, värdet av BTC idag är det ingen som vet. Kanske $100. Mest för att jag sett människor som är oerhört mycket smartare än mig nämna de summorna. Om det stämmer skulle det innebära att vi har ett golv där. En fullständig krasch - att
alla lägger ner spekulationen - så skulle vi hamna vid det golvet.
Skulle det krascha blir de som säljer först rika och de som säljer sist fattiga.
Citat:
Men vanliga valutor som SEK och USD har väl heller inget egenvärde?
Nej, precis. Något vissa överdriver, vissa underdriver, men de flesta åtminstone vet vid det här laget.
Egentligen är det lite fascinerande. Vad gäller USD handlar det underliggande värdet om att en stat lovar att det är värt si och så mycket. Och vad de även lovar är att göra värdet mindre och mindre. Fråga Argentina hur kul det är när saker spårar inom ramen för det löftet.
Inget av detta handlar dock om att stater är onda eller ens efterblivna. Det handlar om att centralisering alltid är en kompromiss, som har en rejäl kostnad (varsågod, hitta motexempel, jag har letat länge) vilket innebär att vi decentraliserar allt som vi utan problem kan decentralisera. Välkommen till framtiden.