2013-11-30, 19:43
Medlem
72mms avatar
Värt en titt om ni inte redan sett den;

Blame it on Mt.Gox
Citera
2013-11-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
99% av er kommer aldrig att se några "order of magnitude" vinster i verkligheten. 99,9% av er nykomlingar kommer förmodligen att förlora allt. Då menar jag verkligen allt, det som kommer att vara kvar är zero, nada.

Varför? Enkelt. BC kan inte kallas en typisk "pump and dump scheme" då dess egenvärde är 0 (noll). I vanliga "pump and dump schemes" så återkommer man till föremålets egenvärde som oftast är "order of magnitude" lägre än dess topp. T.ex. aktier som blir "penny stocks", tulpaner som återgår till sin rätta funktion dvs. att vara blommor, hus vars värde rasar med flera hundra procent etc.

Jag kan inte ekonomi, men fattar ju att någon också måste förlora alla dessa pengar som folk just nu tjänar på Bitcoins. Det skapas ju inga nya "naturresurser" när man skapar Bitcoins. Är det därför det måste bli ett ras så småningom, för att jämna ut? Men vanliga valutor som SEK och USD har väl heller inget egenvärde?
Citera
2013-11-30, 21:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Jag kan inte ekonomi, men fattar ju att någon också måste förlora alla dessa pengar som folk just nu tjänar på Bitcoins. Det skapas ju inga nya "naturresurser" när man skapar Bitcoins. Är det därför det måste bli ett ras så småningom, för att jämna ut?
Nej då. Du har snubblat lite i tankeprocessen här, men det benar du nog ut om du tänker efter. Det blir en omfördelning av resurser, i värsta fall.

Det som däremot händer på den här marknaden är att fler än en person har listat ut att om BTC når bred användning - globalt - kommer värdet vara fenomenalt mycket högre än det är idag. Det gör att människor hoppas på en värdeökning och därför idag betalar mer än det egentligen är värt idag. Hänger du med? Man gissar då alltså att det är värt ännu mer imorgon.

Vad detta gör är att det skapar vad folk här kallar spekulationsbubbla. En massa pengar går in på spekulation, en förhoppning om värdeökning. Snarare än att betala det faktiska, nuvarande, värdet. Det skapar ett antal problem med volatilitet, men i slutändan uppkommer det stora problemet om det visar sig att potentialen inte fanns där, det vill säga man når aldrig upp till det spekulerade värdet. En krasch är då självklar.

Vad gäller det egentliga, kortsiktiga, värdet av BTC idag är det ingen som vet. Kanske $100. Mest för att jag sett människor som är oerhört mycket smartare än mig nämna de summorna. Om det stämmer skulle det innebära att vi har ett golv där. En fullständig krasch - att alla lägger ner spekulationen - så skulle vi hamna vid det golvet.

Skulle det krascha blir de som säljer först rika och de som säljer sist fattiga.
Citat:
Men vanliga valutor som SEK och USD har väl heller inget egenvärde?
Nej, precis. Något vissa överdriver, vissa underdriver, men de flesta åtminstone vet vid det här laget.

Egentligen är det lite fascinerande. Vad gäller USD handlar det underliggande värdet om att en stat lovar att det är värt si och så mycket. Och vad de även lovar är att göra värdet mindre och mindre. Fråga Argentina hur kul det är när saker spårar inom ramen för det löftet.

Inget av detta handlar dock om att stater är onda eller ens efterblivna. Det handlar om att centralisering alltid är en kompromiss, som har en rejäl kostnad (varsågod, hitta motexempel, jag har letat länge) vilket innebär att vi decentraliserar allt som vi utan problem kan decentralisera. Välkommen till framtiden.
Senast redigerad av Trillske 2013-11-30 kl. 21:43.
Citera
2013-11-30, 21:58
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Jag kan inte ekonomi, men fattar ju att någon också måste förlora alla dessa pengar som folk just nu tjänar på Bitcoins. Det skapas ju inga nya "naturresurser" när man skapar Bitcoins. Är det därför det måste bli ett ras så småningom, för att jämna ut? Men vanliga valutor som SEK och USD har väl heller inget egenvärde?

Den dagen den sista köparen kommer så rasar det. Att gå från 10 cent till 1000 $ är en sak, att gå från 1000 $ till 100.000 $ är en helt annan. Hur många här på FB skulle köpa 1 BC för 100.000 $? Any takers.

Du kan inte jämföra med SEK och USD då de är officiella valutor uppbackade av staten och i slutändan av dig och mig. Fiat valutor fungerar utmärkt som betalningsmedel sk. "Medium of exchange" men mindre bra som värdebevarare AKA "Store of value". Det är därför folk köper aktier, investerar i fastigheter, har högräntekonto etc.

Vad som är en bubbla och hur de uppkommer kan du läsa om här:

Guld: Den ultimata Anti-Bubblan Del 1/2

Guld: Den ultimata Anti-Bubblan Del 1/2

Citat:
Then, "one day in Haarlem a buyer failed to show up and pay for his bulb purchase...

Citat:
Then, "one day on Internet a buyer failed to log in and pay for his BC purchase...

\Etnad

PS Förresten, har du märkt en sak: alla BC denomineras i US$ och andra fiat valutor. Om vi får en valutakris, vad tror du händer då med BC? Tror du den klarar att stå på egna ben?
Citera
2013-11-30, 22:15
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag vet inte exakt varför du förstår tekniken men ändå inte förstår implikationen av den. Detta är alltså något nytt; vi har inte kunnat decentralisera ekonomi förut, det är därför du inte sett det här förut. Det stora problemet med decentraliserad ekonomi är tillit.

Om du ger det en ärlig chans kommer du antagligen på det hela. En ledning: försök hitta en enda sak vi centraliserar där vi utan problem skulle kunna ha ett decentraliserat system. Ledning 2: du kommer inte hitta någon.
Det här är viktigt. Trillske har försökt förklara det här flera gånger. Jag vet inte varför det ska vara så svårt att förstå.

Vad som förvånar mig är oförmågan somliga uppvisar vad det gäller förståelsen för vad saker i grund och botten är. Om man misslyckas med att ens klassificera Bitcoin korrekt så är det ju väldigt svårt att försöka sia om framtiden. Det sägs ju att man bör lära av historien, men för att det ska fungera måste man dra rätt paralleller. Har man inte ens förstått vad Bitcoin är så är det lätt att hamna snett med de historiska jämförelserna. Tulpanlökar! Suck.
Citera
2013-11-30, 22:36
Medlem
biggnifes avatar
Citat:
PS Förresten, har du märkt en sak: alla BC denomineras i US$ och andra fiat valutor. Om vi får en valutakris, vad tror du händer då med BC? Tror du den klarar att stå på egna ben?
Borde inte BTC öka i värde vid händelse av att inflationen sticker iväg eller att staten börjar konfiskera tillgångar?

Bubblan som var i våras började ju med att cyprioter började flytta över sina tillgångar till BTC för att slippa bankskatten, och det lär inte vara sista gången vi ser sånt hända då ingenting har gjorts för att åtgärda de underliggande problemen som orsakade finanskrisen.
Tvärtom har man ju bara skjutit problemen på framtiden genom att pumpa in ännu mer fiat-pengar i systemet.
Citera
2013-11-30, 22:46
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Den dagen den sista köparen kommer så rasar det. Att gå från 10 cent till 1000 $ är en sak, att gå från 1000 $ till 100.000 $ är en helt annan. Hur många här på FB skulle köpa 1 BC för 100.000 $? Any takers.

EHm, man kan köpa delar av en bitcoin du vet, så om 1 bitcoin kostar $100000, då kan man alltid köpa 0,0001 för $10.
Citera
2013-11-30, 23:03
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Får du några kunder som handlar med bitcoin i din shop?

Jag måste lära mig programmering nån gång känner jag. Det finns så många projekt och idéer som jag skulle vilja jobba på, men som jag saknar kunskaperna för.

Nu vet jag givetvis inte detaljerna kring hur din situation ser ut, men jag har definitivt alldeles för hög andel av mitt kapital i bitcoin precis som du.

Min plan är att sälja av en större andel någon gång under nästa år (jag vill skjuta upp till nästa år för att skjuta på deklareringen ett år). Jag känner dock inte att risken är särskilt hög för tillfället. Vi har precis haft positiva nyheter från den amerikanska hearingen, och har ett massivt köptryck från större investerare genom exempelvis Bitcoin Investment Trust (de har köpt 1000 BTC/dag åt sina kunder de senaste 60 dagarna). Fortsätter kursen stiga i den här takten så kommer jag dock sälja av en stor andel då det vore livsförändrande för min del, men min uppfattning är att det känns relativt säkert att vänta ut det här rallyt åtminstone några månader.

Hehe det är knappt nån som handlar ö.h.t. från min shop, och med bitcoin är siffran 0.

Känner igen det där, och jag började lära mig Java i somras pga diverse app-idéer jag ville förverkliga. Det hamnade på is efter några veckor.. lyckligtvis var jag tillräckligt intresserad för att börja göra enkla hemsidor redan som 12-13-åring och sen byggt på med lite php och mysql, allt på hobbynivå, under högstadiet och gymnasiet. Fick dessutom för mig att lära mig C++ i den vevan, men gick aldrig längre än absoluta grundnivån. Tyvärr har jag låtit kunskaperna förfalla rätt mycket senaste åren, fast en del sitter ju i ryggmärgen. Slut på OT nu.

Deklarering och deklarering.. kan du inte ta ut lite i taget bara? Fast det beror förstås på hur mycket det rör sig om. En miljon är inte kul att plocka ut 10 000/mån.
Har samma känsla som du om de närmsta månaderna. Tvivlar på att det hamnar under 750 åtminstone.

Något som gör min situation lite extra prekär är att jag inte ens minns hur många btc jag har. kommer hem om en vecka efter lång resa och tror att jag kanske har 1 btc eller kanske 5. En skillnad på rätt många tusenlappar nu.. blir förhoppningsvis en glad överraskning men jag ställer in mig på det värsta.
Citera
2013-11-30, 23:05
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
EHm, man kan köpa delar av en bitcoin du vet, så om 1 bitcoin kostar $100000, då kan man alltid köpa 0,0001 för $10.

Tänkt dig du snackar med en kompis (eller tjej ) å så säger du:

"Jag tjänar 0,0000045 BC i timmen!"

Citat:
Ursprungligen postat av biggnife
Borde inte BTC öka i värde vid händelse av att inflationen sticker iväg eller att staten börjar konfiskera tillgångar?

Bubblan som var i våras började ju med att cyprioter började flytta över sina tillgångar till BTC för att slippa bankskatten, och det lär inte vara sista gången vi ser sånt hända då ingenting har gjorts för att åtgärda de underliggande problemen som orsakade finanskrisen.
Tvärtom har man ju bara skjutit problemen på framtiden genom att pumpa in ännu mer fiat-pengar i systemet.

You know that for a fact?
Citera
2013-11-30, 23:28
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggnife

Hela petrodollar-systemet är ju mer än lovligt osäkert. Jag kan för mitt liv inte se hur världen mjukt och prydligt ska lyckas migrera bort från det gradvis utan att massor av människor kommer drunkna i de ekonomiska svallvågorna som kommer följa. En kollaps i en form eller annan kommer, och när så sker, om inte förr, kommer man börja se sig om efter alternativ. Bitcoin kommer då vara av stort intresse. Exakt hur intressant är nog bara beroende på hur långt det har hunnit i sin utveckling.

Precis som du säger så tror jag ekonomisk oro bara gynnar Bitcoin. Cypern är ju ett bra konkret exempel. En stor ekonomisk omställning är förestående, och jag tror Bitcoin kan komma att hamna i centrum av den. Frågan är väl bara vad som kommer att driva vad.
Citera
2013-11-30, 23:37
Medlem
SYLLDs avatar
Kan ju lova att btc kommer rasa NÅGOT ENORMT INOM 2-3 DAGAR!
Ni som vill ha en trevlig jul gå ur det NU!

http://www.deepdotweb.com/2013/11/30/sheep-marketplace-scammed-over-40000000-in-the-biggets-darknet-scam-ever/

https://blockchain.info/address/1EiVHZnDVjFH6Tic1YmWUSfYmVUnUZdnMU
Citera
2013-11-30, 23:44
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYLLD
Kan ju lova att btc kommer rasa NÅGOT ENORMT INOM 2-3 DAGAR!
Ni som vill ha en trevlig jul gå ur det NU!

http://www.deepdotweb.com/2013/11/30/sheep-marketplace-scammed-over-40000000-in-the-biggets-darknet-scam-ever/

https://blockchain.info/address/1EiVHZnDVjFH6Tic1YmWUSfYmVUnUZdnMU

Ursäkta, men alla som sätter in pengar, frivilligt, i något som heter SHEEP Market, förtjänar inget bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in