2013-11-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Vad vill du påskinna med

Jag vill inte "låta påskina" något. Bara lämna en detalj som få flashbackare vet om. För att understryka att jag faktiskt har viss kunskap i ämnet.
Citera
2013-11-30, 21:01
Medlem
LeBoeuf, kul då kanske du och jag också är gamla kollegor om det var för ett stort finskt konsultbolag med en finansiell produkt du arbetade för. Jag tror dig nämligen då Oxen som smeknamn stämmer

Vad är din uppfattning om RO som möjlig GM och har du lystnat på samtalet till SOS? Själv så känner jag inte igen rösten men det var ett bra tag sedan också...
Citera
2013-11-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apoptygma
leBoeuf berätta mer!

Enligt Svenska Mord ska ngr kollegor provocerat honom ang händelsen.

"Den som ringde in till SOS alarm efter mordet bor på Lidingö sedan ett antal år tillbaka, och verkar vara livrädd för att polisen ska utveckla bättre och säkrare metoder att spåra DNA på föremål där
flera personer hållit i samma föremål. Vi provoserade honom på en fest för en tid sedan, och han uppförde sig märkligt efter detta ( han blev röd i ansiktet och verkade nervös ). Man skulle därmed kunna mistänka att det är han som utförde mordet på Per Häggström."

från svenska mord 2012-12-21

Känns som det har varit känt under en längre tid vem som är GM.

Ja, detta har nämnts i tråden och uppgifterna från den som har skrivit om "Lidingö" mm, både på Svenska Mord och i den här flashbacktråden (t ex 2012-01-10), har ifrågasatts:
Citat:
Ursprungligen postat av salamandel
Det är nog inte så märkligt att uppringarens arbetskamrater kännde igen rösten eftersom uppringaren låter i stort sett lika i nuläget som för cirka 12 år sedan då jag träffade denne första gången. Rösten är i stort sett lika nu som då. En som känner vederbörande identifierar denne direkt på rösten. Jag såg inslaget i
TV 3 efterlyst för en 9 år sedan och kunde då med en viss tvekan känna igen rösten, och blev då
osäker på rösten eftersom inslaget i efterlyst var mycket kort, och att jag då ej spelade in programmet i efterlyst. I inslaget i veckans brott senvintern 2011 så spelade jag in hela programmet,
och efter att ha sett inslaget flera gånger så kunde jag helt klart identifiera uppringaren eftersom
jag känner vederbörande sedan många år tillbaka. Han bor på Lidingö och polisen torde med stor sanorlikhet redan hört vederbörande, med tanke på hans agerande efter programmet senvintern- våren 2011. Men det verkar som att man har lagt locket på och varför ska jag ta reda på.
Jag återkommer i ärendet.

Det finns inga kända uppgifter om att den nu häktade 39-åringen har bott på Lidingö, men vem vet, även om lagen säger att man ska vara folkbokförd där man har sin dygnsvila, är det väl inte alla som gör det. Vi får väl se om det där med Lidingö stämde när mer information kommer om den häktade.
Citera
2013-11-30, 21:05
Medlem
Citat:
leBoeuf berätta mer!

Enligt Svenska Mord ska ngr kollegor provocerat honom ang händelsen.

"Den som ringde in till SOS alarm efter mordet bor på Lidingö sedan ett antal år tillbaka, och verkar vara livrädd för att polisen ska utveckla bättre och säkrare metoder att spåra DNA på föremål där
flera personer hållit i samma föremål. Vi provoserade honom på en fest för en tid sedan, och han uppförde sig märkligt efter detta ( han blev röd i ansiktet och verkade nervös ). Man skulle därmed kunna mistänka att det är han som utförde mordet på Per Häggström."

från svenska mord 2012-12-21

Känns som det har varit känt under en längre tid vem som är GM.

Så vitt jag vet så har han aldrig bott på Lidingö. Kan det vara ett villospår? Kan det vara han själv som skrivit det där inlägget på Svenska Mord för snart ett år sedan?
Citera
2013-11-30, 21:09
Medlem
Han verkar ju iaf ha ngn koppling till Lidingö, av hans facebook att döma, då han har gillat Café gåshaga.
Senast redigerad av apoptygma 2013-11-30 kl. 21:13.
Citera
2013-11-30, 21:12
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Jag vill inte "låta påskina" något. Bara lämna en detalj som få flashbackare vet om. För att understryka att jag faktiskt har viss kunskap i ämnet.

Om så är fallet så tycker jag i anständighetens namn att du borde utveckla din argumentation sas och inte prata i skägget
Citera
2013-11-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men detta bör ha gjorts innan han greps. Allt annat vore helt idiotiskt.

Bara så att jag förstår hur du menar: menar du att polisen först skulle kallat mannen till förhör, bett om att han lämnar prov för DNA-analys, sen släppt honom i väntan på provresultat och därefter anhållit och häktat honom?
Citera
2013-11-30, 21:23
Medlem
Citat:
Han verkar ju iaf ha ngn koppling till Lidingö, av hans facebook att döma, då han har gillat Café gåshaga.

Ja, jag såg det tidigare. Men frågan är om kopplingen är geografisk eller om det helt enkelt handlar om att någon av vännerna som driver cafét?

Det finns än så länge för lite information om den här Lidingöuppgiften för att slå fast att den är trovärdig.
Citera
2013-11-30, 21:36
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Bara så att jag förstår hur du menar: menar du att polisen först skulle kallat mannen till förhör, bett om att han lämnar prov för DNA-analys, sen släppt honom i väntan på provresultat och därefter anhållit och häktat honom?

Nej, jag menar att de kan plocka DNA från kniven innan han grips. Sen grips han och man kan snabbt jämföra och få ett resultat.
Citera
2013-11-30, 21:36
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Nåja, i dagsläget är det (vad jag kan avgöra) 14 av 65 vänner som är kollegor eller f.d. kollegor. Det är i alla fall 20% av vännerna vilket väl får anses som ganska normalt. Jag besitter viss kunskap om herr RO då även jag jobbat med honom. Det var för drygt 10 år sedan, men vi har stött på varandra i div. jobbrelaterade sammanhang fram tills nu. Så, har ni några frågor - fire away.
Förresten, RO är känd bland vänner och kollegor som Oxen. En liten kul detalj bara.

Du som har träffat honom många gånger borde väl avgöra om det är RO som är ringaren.
Citera
2013-11-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nej, jag menar att de kan plocka DNA från kniven innan han grips. Sen grips han och man kan snabbt jämföra och få ett resultat.
Ok. Jag har tolkat det som att dom har kört DNA-test på material från brottsutredningen, i vart fall 2004 om inte förr (Allehanda).

Säg att dom hade DNA på kniven och fick en snabb matchning på 39-åringen, men 39-åringen hävdar att han inte är skyldig till mordet utan förklarar att det var han som var inringaren som försökte hjälpa PH på brottsplatsen.
Tänk om dom också har pyttelite DNA-spår på knivslidan och vill köra någon avancerade analys? Eller jag vet inte, det blir ju rena spekulationer. Förresten går inte min spekulation ihop med 39-åringens försvarares påstående om att polisen saknar teknisk bevisning. Undrar om någon av oss lyckas spekulera sig fram till anledningen till fyraveckorshäktningen eller om vi är ute och cyklar.
Citera
2013-11-30, 22:01
Medlem
Haha. Du gör det enkelt för dig.
Det här är ju varken en inavlad tattare eller missbrukare!
Då borde motivet vara av största intresse.

Sök in på polishögskolan dom söker ständigt efter nya klåpare!
www.polisen.se hittar du mer info om värdelösa utbildningar för tattare som du.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Njae, jag vet inte om motivet är så viktigt faktiskt. Det är inte alltid man får fram ett glasklart motiv, särskilt inte i sådana här "fyllesammanhang". Det är inte sällan så att det slår slint för fulla människor och att de pucklar på någon utan (utifrån med nyktra ögon sett) särskilt starkt motiv att göra det. Vad som rört sig i gärningsmannens känsloliv och hjärna kanske vi aldrig får veta. Det viktigaste är den tekniska biten tippar jag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in