2013-11-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Lite intressant att så många köper samtalet till SOS 90000.
Vem skulle börja ett samtal till SOS Alarm med orden "jag är skitfull"?
Låter det sannoligt?
Antingen skulle man skita i det eller fokusera på mordet.
Förvisso kan ju folk i en paniksituation säga konstiga saker men lyssnar ni på samtalet låter han nykter och både klartänkt och snabbtänkt.

Mitt bud är att mannen i samtalet är mördaren till 99.9% sannolikhet.

Med reservation för att han sa "jag är full som ett svin" håller jag med dig, men tror det var ett taffligt försök att låta påskina att han inte kan vara mördaren själv, det var han helt enkelt för full för, han var bara på väg hem ifrån krogen...

Hur som haver, full som ett svin må måhända vara subjektivt, men kutar man 600 meter om man är "full som ett svin"???, någon borde ha noterat en aspackad människa som vinglar fram i rasande fart för att hitta en telefonkiosk tycker man...
Citera
2013-11-30, 20:03
Medlem
Är norrlänning och här uppe sa vi "sjukt" om saker å ting åtminstone år 2000, så det är mycket möjligt tat folk börjat säga det några år tidigare i Sthlm, det brukar vara så.
Citera
2013-11-30, 20:10
Medlem
rigbos avatar
En anledning till den långa häktningstiden kan vara att polisen har väntat så länge som möjligt med DNA-analys av spår på kniven för att tekniken ska bli bättre. Tekniken kanske inte finns i Sverige utan måste lösas utomlands där fallet är lågprioriterat och analystiden lång. Det kanske är så att med dagens teknik kan man bara få fram att sannolikheten att spåret på kniven matchar någon är 1 på 500. Det är för dålig matchning för att söka i allmänna register men om man redan har en person misstänkt på sannolika skäl pga annan information blir de två sammantaget ett starkt argument i domstol. Samtidigt kan man fria en eventuell misstänkt om spåren inte skulle matcha.
Citera
2013-11-30, 20:23
Medlem
Alltså, öppningsfrasen hade han ju funderat ut i förväg (därav det monotona röstläget) innan han slog numret till SOS, sedan fick han frågor av larmoperatören som han inte räknat med och då improviserade han (och svarade kanske aningen mer sanningsenligt också).

Det är ju glasklart om du frågar mig. Han vill ju påskina att han är ett förirrat oboroende vittne, vilket inte särskilt troligt. Men att denna person besitter centrala kunskaper om fallet är ju självklart. Desto mindre självklart är att han skulle vara den som bragt PH livet.

Man vill ju således konfrontera och sätta press på ett sådant vittne i hopp om att han skall erkänna alternativt "gola" ner rätt GM.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-30 kl. 20:26.
Citera
2013-11-30, 20:23
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
En anledning till den långa häktningstiden kan vara att polisen har väntat så länge som möjligt med DNA-analys av spår på kniven för att tekniken ska bli bättre. Tekniken kanske inte finns i Sverige utan måste lösas utomlands där fallet är lågprioriterat och analystiden lång. Det kanske är så att med dagens teknik kan man bara få fram att sannolikheten att spåret på kniven matchar någon är 1 på 500. Det är för dålig matchning för att söka i allmänna register men om man redan har en person misstänkt på sannolika skäl pga annan information blir de två sammantaget ett starkt argument i domstol. Samtidigt kan man fria en eventuell misstänkt om spåren inte skulle matcha.

Men detta bör ha gjorts innan han greps. Allt annat vore helt idiotiskt.
Citera
2013-11-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Med reservation för att han sa "jag är full som ett svin" håller jag med dig, men tror det var ett taffligt försök att låta påskina att han inte kan vara mördaren själv, det var han helt enkelt för full för, han var bara på väg hem ifrån krogen...

Hur som haver, full som ett svin må måhända vara subjektivt, men kutar man 600 meter om man är "full som ett svin"???, någon borde ha noterat en aspackad människa som vinglar fram i rasande fart för att hitta en telefonkiosk tycker man...

Ja, du har rätt.
Tycker han under omständigheterna låter samlad.
Givetvis ljuger han.

Räcker det ihop med ev DnA till fällande dom?
Inte utan ett motiv.
Motivet är ju alltid livsviktigt för sk spanningsmord.
Citera
2013-11-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Ja, du har rätt.
Tycker han under omständigheterna låter samlad.
Givetvis ljuger han.

Räcker det ihop med ev DnA till fällande dom?
Inte utan ett motiv.
Motivet är ju alltid livsviktigt för sk spanningsmord.

Njae, jag vet inte om motivet är så viktigt faktiskt. Det är inte alltid man får fram ett glasklart motiv, särskilt inte i sådana här "fyllesammanhang". Det är inte sällan så att det slår slint för fulla människor och att de pucklar på någon utan (utifrån med nyktra ögon sett) särskilt starkt motiv att göra det. Vad som rört sig i gärningsmannens känsloliv och hjärna kanske vi aldrig får veta. Det viktigaste är den tekniska biten tippar jag på.
Citera
2013-11-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag reagerade också på det. I stort sett bara thai-folk som vänner. Däremot saknas nästan helt sådana som kan vara kollegor eller f d kollegor. En man i hans ålder, med den utbildnings- och yrkesbakgrund borde ha massor av gamla kollegor och studiekamrater på sin FB. Att han inte har det tyder starkt på att han är lite "speciell" och kanske en ensamvarg. Jag tycker även att hans utseende är lite "typiskt asperger" eller liknande. Ja, jag vet att det låter fördomsfullt, att man inte kan se vem som har AS osv. Men lägger man ihop alla pusselbitar så får man en viss bild.

Nåja, i dagsläget är det (vad jag kan avgöra) 14 av 65 vänner som är kollegor eller f.d. kollegor. Det är i alla fall 20% av vännerna vilket väl får anses som ganska normalt. Jag besitter viss kunskap om herr RO då även jag jobbat med honom. Det var för drygt 10 år sedan, men vi har stött på varandra i div. jobbrelaterade sammanhang fram tills nu. Så, har ni några frågor - fire away.
Förresten, RO är känd bland vänner och kollegor som Oxen. En liten kul detalj bara.
Citera
2013-11-30, 20:36
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men detta bör ha gjorts innan han greps. Allt annat vore helt idiotiskt.
Jag håller inte med. Åklagaren sa att under förra veckan gjordes ett genombrott i utredningen som gjorde att man kunde anhålla och häkta RO på sannolika skäl. Har åklagaren tillräckligt för att häkta på sannolika skäl ska han naturligtvis göra det. Om det inte finns en person att matcha mot är det ingen idé att skicka kniven på undersökning, då är det bättre att vänta tills ny teknik kan göra en ännu bättre analys.
Citera
2013-11-30, 20:44
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Nåja, i dagsläget är det (vad jag kan avgöra) 14 av 65 vänner som är kollegor eller f.d. kollegor. Det är i alla fall 20% av vännerna vilket väl får anses som ganska normalt. Jag besitter viss kunskap om herr RO då även jag jobbat med honom. Det var för drygt 10 år sedan, men vi har stött på varandra i div. jobbrelaterade sammanhang fram tills nu. Så, har ni några frågor - fire away.
Förresten, RO är känd bland vänner och kollegor som Oxen. En liten kul detalj bara.

Vad vill du påskinna med
Citera
2013-11-30, 20:45
Medlem
leBoeuf berätta mer!

Enligt Svenska Mord ska ngr kollegor provocerat honom ang händelsen.

"Den som ringde in till SOS alarm efter mordet bor på Lidingö sedan ett antal år tillbaka, och verkar vara livrädd för att polisen ska utveckla bättre och säkrare metoder att spåra DNA på föremål där
flera personer hållit i samma föremål. Vi provoserade honom på en fest för en tid sedan, och han uppförde sig märkligt efter detta ( han blev röd i ansiktet och verkade nervös ). Man skulle därmed kunna mistänka att det är han som utförde mordet på Per Häggström."

från svenska mord 2012-12-21

Känns som det har varit känt under en längre tid vem som är GM.
Citera
2013-11-30, 20:50
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag håller inte med. Åklagaren sa att under förra veckan gjordes ett genombrott i utredningen som gjorde att man kunde anhålla och häkta RO på sannolika skäl. Har åklagaren tillräckligt för att häkta på sannolika skäl ska han naturligtvis göra det. Om det inte finns en person att matcha mot är det ingen idé att skicka kniven på undersökning, då är det bättre att vänta tills ny teknik kan göra en ännu bättre analys.

Tror ändå det inte är så, för det låter helt hjärndött. Men polisen kanske skiter i om de sabbar någons liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in