2013-11-30, 19:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
"Alla betalar för andras boende". Det låter som om att alla är med och betalar för allas boende, det låter väl ganska solidariskt och humant? Boendet är ett gemensamt intresse för hela samhället, det bör vi alla vara med och betala för. Hela samhället tjänar på att det finns bostäder för våra medborgare. Tänk ett Stockholm som utarmas för att våra studenter och framtidslöften inte kan bo och studera här, vilken katastrof!

Men om det inte finns bostäder, varför ser man inte fler som tältar runt om på stan? Hade vi haft mer marknadsorienterade hyror hade inte kön varit lika lång, om den ens hade existerat. Det hade samhället tjänat på kan jag lova.
Citera
2013-11-30, 19:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
om jag var rädd för det skulle jag väl inte vara för marknadshyror. De skulle i princip kunna få ner priserna på bostadsrätter enligt min tro. Går priserna ner är det bara bra, för jag vill gärna byta upp mig framöver.
Marknadshyror innebär att Marknaden bestämmer värdet på hyrorna. Vilket i sin tur bestämmer att lagen om tillgång och efterfrågan bestämmer, enligt marknadsekonomins principer. Eftersom efterfrågan är större än tillgången kommer priserna att stiga. Då blir du rikare, vilket inte är prioriterat av de flesta aktörerna på marknaden...

Citat:
problemet är att du tror att politiker bygger bostäder. Det är inte så det fungerar. Om värdet på alla bostäder vore noll skulle ju vem som helst kunna köpa upp hela beståndet. Är det troligt? Nej knappast... Det är du som är girig som vill att andra ska betala för ditt boende.
Miljonprogrammet var ett politiskt projekt.
Att nån skall kunna köpa beståndet förutsätter att det är till salu. Det är det inte i en kommunistisk planekonomi.
Citera
2013-11-30, 20:02
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Om folk resonerade som jag blev ingen rik på sitt boende. Det är vad du i själva verket är rädd för, hela ditt resonemang här går ut på att man ska kunna bli rik på att äga en bostad.
Om jag fick bestämma fanns det massor av subventionerade billiga hyreslägenheter för alla. Men då skulle värdet på din bostadsrätt var lika med noll, och det är vad du vill undvika. Egoistisk och girig är vad du är, och vi får hoppas att alla som följer den här tråden kan dra samma enkla slutsats.

Ville bara berömma dig för din klarsynthet!

*Tummen upp*
Citera
2013-11-30, 20:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Men om det inte finns bostäder, varför ser man inte fler som tältar runt om på stan?
Behöver jag ens svara på detta? Folk bor kvar hemma hos sina föräldrar istället för att flytta till ett eget boende, folk bor i svindyra andrahandslägenheter, folk bor kvar i Vilhelmina istället för att komma till Stockholm och hjälpa vårt samhälle framåt med sina kunskaper och sin motivation...
Den påtvingade bostadsbristen sätter en broms på hela vårt samhälle och skapar på sikt stagnation och tillbakagång.
Citera
2013-11-30, 20:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Marknadshyror innebär att Marknaden bestämmer värdet på hyrorna. Vilket i sin tur bestämmer att lagen om tillgång och efterfrågan bestämmer, enligt marknadsekonomins principer. Eftersom efterfrågan är större än tillgången kommer priserna att stiga. Då blir du rikare, vilket inte är prioriterat av de flesta aktörerna på marknaden...

Varför skulle priserna stiga? Vi har ju redan marknadshyror indirekt på bostadsrätternas nettokostnader (räntor+avgifter). Skulle det bli lättare att få tag på hyresrätt skulle priserna troligtvis dämpas på BR-marknaden. Anledningen till att priserna trissats är avsaknaden av just hyresrätter. Det är där din politik kommer in i bilden.

Citat:
Miljonprogrammet var ett politiskt projekt.
Att nån skall kunna köpa beståndet förutsätter att det är till salu. Det är det inte i en kommunistisk planekonomi.
att folk inte tillåts äga bostäder är en allvarlig inskränkning i friheten och leder bara till ghettofiering och tråkigheter. Det ska vi absolut inte ha.
Citera
2013-11-30, 20:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Ville bara berömma dig för din klarsynthet!

*Tummen upp*
Tack! Så, om inte annat, så leder jag över "kurt-sune" med 1-0 i sympatier...
Citera
2013-11-30, 20:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Ledsen att göra dig besviken men de flesta delar inte dina kommunistiska ideal.

.
Citera
2013-11-30, 20:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Behöver jag ens svara på detta? Folk bor kvar hemma hos sina föräldrar istället för att flytta till ett eget boende, folk bor i svindyra andrahandslägenheter, folk bor kvar i Vilhelmina istället för att komma till Stockholm och hjälpa vårt samhälle framåt med sina kunskaper och sin motivation...
Den påtvingade bostadsbristen sätter en broms på hela vårt samhälle och skapar på sikt stagnation och tillbakagång.

Ja och i snitt bor vi på 40 m^2 per person. Bostadsbrist är det egentligen inte. Det är bara brist på billiga hyresrätter på centrala lägen.

Reglerade hyror är det som skapar stagnation. En seg byggprocess är också en bidragande faktor.
Citera
2013-11-30, 20:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nja sympatier har du bara för dina egna intressen, eftersom du vill att andra ska betala för dig och ditt boende.
Citera
2013-11-30, 21:01
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ledsen att göra dig besviken men de flesta delar inte dina kommunistiska ideal.

.
Ju fler som inser snedfördelningen på bostadsmarknaden desto fler kommer att se fördelarna med en generösare bostadspolitik. Inte alla tycker att bostaden skall förbli en vara på en marknad utan snarare vara en mänsklig rättighet.
Rösta på sossarna i höst!
Citera
2013-11-30, 21:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ja och i snitt bor vi på 40 m^2 per person. Bostadsbrist är det egentligen inte. Det är bara brist på billiga hyresrätter på centrala lägen.

Men det krävs ju sju års köande för att få en tvåa i Vårberg i Stockholms ytterområde..?
Citera
2013-11-30, 21:04
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Men det krävs ju sju års köande för att få en tvåa i Vårberg i Stockholms ytterområde..?

Precis, hyresregleringen har en sådan effekt.
Du kan köpa en lägenhet i samma område redan imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in