2013-11-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Socialen sätter en gräns för hur hög hyran får vara. Hade den varit oändlig hade alla socialbidragstagare bott i gigantiska lyxlägenheter och det hade antagligen inte funnits någon bostadsbrist för denna grupp eftersom byggföretagen skulle inrikta sig på att bygga lyxlägenheter åt socialbidragstagare.

Men detta kanske är nyliberalernas lösning på problemet? Gigantiska bidragshöjningar till socialbidragstagarna? Eller vad har man tänkt är lösningen på bidragsinvandrarna som strömmar in i landet och är huvudorsaken till den bostadsbrist som nu finns överallt från att tidigare ha varit begränsad till vissa små områden?

Att införa marknadshyror och ge gigantiska bidragshöjningar till socialbidragstagarna så att byggföretagen ska bygga åt dessa verkar inte speciellt annorlunda från att ge pengar till kommunala bostadsbolag som bygger subventionerade lägenheter med låg hyra åt socialbidragstagarna.
Skulle vi ha marknadshyror skulle socialen rimligen fortfarande sätta en gräns för vilket hyresbidrag de betalar ut. (Sedan kan ju du, Tammer och andra av solidaritet naturligtvis bidra med mer).
Och de områden där det är väldigt höga hyror kommer då inte ifråga för hyresbidrag. Den utblottade får flytta dit det är lägre hyror. (Vilket är en väldigt rimlig handling, som bidragstagaren rimligen själv såg till innan hin kontaktade socialen).

Vad gäller utblottade som kommer till landet som asylflyktingar kan man smälla upp billiga tillfälliga barack-bostäder i obygden. Blir väldigt billigt. Man kan tom ha gemensam toalett. En per 5 lägenheter, så håller man ned kostnaden ytterligare. Och det bör rimligen vara mycket bättre än vad de flyr ifrån. Vill man därifrån skaffar man sig ett jobb så man kan ordna en bättre bostad. Alternativt "flyr" till ett annat land.

Som du ser finns det utmärkta lösningar. Men du tittar nog inte efter dessa utan spenderar all energi på att producera invändningar.
Citera
2013-11-30, 18:09
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha men vad beror bostadsbristen på då tror du? Så länge jag kan minnas har det alltid varit brist på bostäder, även under sosseregeringen....
Faktiskt inte. I början på åttiotalet fanns det gott om lediga lägenheter i Stockholm förorter, tack vare Miljonprogrammet.
Citera
2013-11-30, 18:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Faktiskt inte. I början på åttiotalet fanns det gott om lediga lägenheter i Stockholm förorter, tack vare Miljonprogrammet.

Nja inte riktigt va? Det stod knappast en massa lgh tomma, men visst var det lättare på den tiden. Men befolkningen har ju växt sedan dess och det har blivit allt mer poppis att söka sig till de större städerna.
Citera
2013-11-30, 18:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast det är ju så det fungerar...enkel matematik, bara att lägga ihop debet och kredit.
Nej det går inte att sälja en brödlimpa för 20 000. Det borde du väl fatta?

Citat:
Då borde ju du flytta till ett land med fri marknadsekonomi, då. Men vänta, nåt sånt land finns ju inte! Undrar vad det kan bero på..? Folk förstår inte sitt eget bästa tydligen.
Nej varför det. Jag blir ju rik på mitt boende här, för att folk resonerar som du.

Citat:
Korrumperade politiker finns nog överallt. Fördelen med korrumperade politiker är att de kan röstas bort i nästa val, korrumperade kapitalister blir vi aldrig av med.

Vid en marknadsprissättning är korruptionsrisken lika med noll både för politiker och kapitalister. Politiker med höga löner kan gott betala för sig vad det kostar. Men de vill du skydda?
Citera
2013-11-30, 18:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Laila Freivalds är typisk röding som ville förbjuda bostadsrätter men själv köpte en för att tjäna pengar på pengar!

http://www.youtube.com/watch?v=v5UMYOa11oA

Hyckleri!

Sedan kan man ju fråga sig varför just hon av alla satt på just den lägenheten på a-läget nummer 1.
Citera
2013-11-30, 18:48
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Vad är det som säger att bidragstagare ska bo i nybyggda hyresrätter? Det finns väl ett äldre bestånd med lägre standard och mindre populärt läge också?

Nej absolut inte. Det handlar om att frigöra lgh i de äldre beståndet och prissätta dessa på rätt sätt. På så sätt kommer det att finnas lgh till alla i olika prisklasser.

Nej det skulle inte behövas. Bidragstagare får hålla tillgodo med lägenheterna i periferin till dess att de är kapabla att försörja sig själva.

jo i det äldre beståndet. För varje ny lgh som produceras frigörs en lgh i det äldre beståndet. Aldrig tänkt på det?
Det "äldre beståndet" är inte sällan de mest centrala lägenheterna och dessa kommer inte att gå ner i pris. Tvärtom.

För de personer som har pengar finns det redan bostadsrätter. Hyrelägenheter är framförallt för de fattiga. Marknadshyror ändrar inte att det inte lönsamt att producera hyrelägenheter till bidragstagare. Om man inte höjer bidragen kraftigt och då blir ändå effekten samma som subventionerat bostadsbyggande.

"Ingen eller låg inkomst - dyra byggkostnader i det kalla Sverige < 0" är en ekvation som marknadshyror inte förändrar. Plockar man mängder av personer med ingen eller låg inkomst som inte kan betala för bostadasbyggandet själva måste bostadasbyggandet subventioners. Rent matematiskt. Förutom att staten alltid står för avlopp, vägar etc.
Citera
2013-11-30, 18:57
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vad gäller utblottade som kommer till landet som asylflyktingar kan man smälla upp billiga tillfälliga barack-bostäder i obygden. Blir väldigt billigt. Man kan tom ha gemensam toalett. En per 5 lägenheter, så håller man ned kostnaden ytterligare. Och det bör rimligen vara mycket bättre än vad de flyr ifrån. Vill man därifrån skaffar man sig ett jobb så man kan ordna en bättre bostad. Alternativt "flyr" till ett annat land.
Ja, det är ju den metoden som gäller i u-länder. Slumstäder. Problemet är det inte går att bygga så himla billigt i Sverige med tanka på klimatet och i synnerhet om inte kostnaden istället ska betalas via ofantligt dyr uppvärmning pga läckande värme.

Dessutom blir det här plötsligt två reformer: marknadshyror och avskaffade byggnormer.
Citera
2013-11-30, 19:26
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Nej varför det. Jag blir ju rik på mitt boende här, för att folk resonerar som du.

Om folk resonerade som jag blev ingen rik på sitt boende. Det är vad du i själva verket är rädd för, hela ditt resonemang här går ut på att man ska kunna bli rik på att äga en bostad.
Om jag fick bestämma fanns det massor av subventionerade billiga hyreslägenheter för alla. Men då skulle värdet på din bostadsrätt var lika med noll, och det är vad du vill undvika. Egoistisk och girig är vad du är, och vi får hoppas att alla som följer den här tråden kan dra samma enkla slutsats.
Citera
2013-11-30, 19:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om folk resonerade som jag blev ingen rik på sitt boende. Det är vad du i själva verket är rädd för, hela ditt resonemang här går ut på att man ska kunna bli rik på att äga en bostad.
Om jag fick bestämma fanns det massor av subventionerade billiga hyreslägenheter för alla. Men då skulle värdet på din bostadsrätt var lika med noll, och det är vad du vill undvika. Egoistisk och girig är vad du är, och vi får hoppas att alla som följer den här tråden kan dra samma enkla slutsats.

Du menar att om du fick bestämma skulle vi alla vara tvungna att betala för andras boende genom att tvingas vara med att finansiera byggandet av deras bostäder. Låter inte speciellt rättvist. Det skulle också driva upp byggkostnaderna avsevärt.

.
Citera
2013-11-30, 19:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
om jag var rädd för det skulle jag väl inte vara för marknadshyror. De skulle i princip kunna få ner priserna på bostadsrätter enligt min tro. Går priserna ner är det bara bra, för jag vill gärna byta upp mig framöver.

Citat:
problemet är att du tror att politiker bygger bostäder. Det är inte så det fungerar. Om värdet på alla bostäder vore noll skulle ju vem som helst kunna köpa upp hela beståndet. Är det troligt? Nej knappast... Det är du som är girig som vill att andra ska betala för ditt boende.
Citera
2013-11-30, 19:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det "äldre beståndet" är inte sällan de mest centrala lägenheterna och dessa kommer inte att gå ner i pris. Tvärtom.
det finns väl äldre bestånd både här och där. I periferin skulle hyrorna absolut vara lägre än på mer centrala lägen.

Citat:
För de personer som har pengar finns det redan bostadsrätter. Hyrelägenheter är framförallt för de fattiga. Marknadshyror ändrar inte att det inte lönsamt att producera hyrelägenheter till bidragstagare. Om man inte höjer bidragen kraftigt och då blir ändå effekten samma som subventionerat bostadsbyggande.
man ska bygga för att det finns behov och efterfrågan och inte i första hand till bidragstagare. De får hålla sig till billigare hyresrätter på sämre lägen. I min värld är det viktigt att alla har nånstans att bo, inte var folk bor.

Citat:
"Ingen eller låg inkomst - dyra byggkostnader i det kalla Sverige < 0" är en ekvation som marknadshyror inte förändrar. Plockar man mängder av personer med ingen eller låg inkomst som inte kan betala för bostadasbyggandet själva måste bostadasbyggandet subventioners. Rent matematiskt. Förutom att staten alltid står för avlopp, vägar etc.
några subventioner ska vi absolut inte har, eftersom det inte fungerar. Hyresrätter ska byggas till de som har råd att efterfråga det. De som inte kan betala får hålla sig till det äldre beståndet och mindre centrala lägen helt enkelt.
Citera
2013-11-30, 19:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du menar att om du fick bestämma skulle vi alla vara tvungna att betala för andras boende genom att tvingas vara med att finansiera byggandet av deras bostäder. Låter inte speciellt rättvist. Det skulle också driva upp byggkostnaderna avsevärt.

.
"Alla betalar för andras boende". Det låter som om att alla är med och betalar för allas boende, det låter väl ganska solidariskt och humant? Boendet är ett gemensamt intresse för hela samhället, det bör vi alla vara med och betala för. Hela samhället tjänar på att det finns bostäder för våra medborgare. Tänk ett Stockholm som utarmas för att våra studenter och framtidslöften inte kan bo och studera här, vilken katastrof!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in