Citat:
Ursprungligen postat av
.username.
Jag gillar inte blöj-metoden så jag undrar därför om man kan blanda t.ex. flashpulver genom att lägga det i en PP-hink, hålla hinken sidleds och sedan långsamt rotera hinken likt en kulkvarn fast för hand (och utan malningsmedia såklart).
Om det är en dålig idé att blanda flash på PP har jag annars ett papprör på 120mm ID som jag kan kapa för att skapa en papphink. Det blir ju teoretiskt sett samma sak som att köra blöjan?
Anledningen till att jag ogillar diaper-metoden är för att det blir så omständligt då man t.ex. ska mixa in MgAl i en 1 kg's batch stjärnmix. Att även ha en burk som jag alltid använder för att mixa flash vore mycket trevligare än att blöja

Så här tycker jag att du kan göra:
Ta en liten papperspåse, typ spypåse från flygplan, eller någon annan liten papperspåse, brukar ofta vara bruna och var vanliga förr. Annars kan du tillverka en genom att klippa till och tejpa ihop en mindre påse av en vanlig papperskasse. Använd i så fall maskeringstejp och se till att det blir tätt.
Lägg ingredienserna i påsen och tejpa igen den ordentligt. Tejpa fast påsen i ändan på tex en lång sopkvast eller något annat redskap med långt skaft
av trä, tex en kratta.
Ta på dig
all skyddsutrusning du har och ställ dig vid en husknut. Rotera påsen samtidigt som du står
ganska skyddad på andra sidan knuten.
Det finns nog bra mycket proffsigare sätt att blanda. Detta sätt är väl ganska taffligt, men varför inte , jag upplever att det gett en godtagbar säkerhet. Sedan beror det ju på
mängden du ska blanda. Skulle inte vilja göra denna metod med mer än 5-10 gram.