2013-11-29, 09:57
Medlem
Bindemedlet i doppsatsen är hudlim. Detta gelas med varmvatten men jag är tveksam till att processen är reversibel. Tror att en del av proteinerna denaturerats och att man inte får samma hårda satsknopp om man slammar upp doppsats i hett vatten och försöker doppa igen.
Citera
2013-11-29, 19:53
Medlem
zyzlites avatar
Gäller samma mått på raketer som bomber? För största man får ha är ju 50mm, men man kan köpa raketer som ska vara 75mm, hur går det ihop?
Citera
2013-11-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyzlite
Gäller samma mått på raketer som bomber? För största man får ha är ju 50mm, men man kan köpa raketer som ska vara 75mm, hur går det ihop?

Storleken spelar ingen roll, men de nya reglerna säger att totalvikten (motor + header innehåll) inte får överstiga 75g
Citera
2013-11-30, 02:01
Medlem
Jag gillar inte blöj-metoden så jag undrar därför om man kan blanda t.ex. flashpulver genom att lägga det i en PP-hink, hålla hinken sidleds och sedan långsamt rotera hinken likt en kulkvarn fast för hand (och utan malningsmedia såklart).

Om det är en dålig idé att blanda flash på PP har jag annars ett papprör på 120mm ID som jag kan kapa för att skapa en papphink. Det blir ju teoretiskt sett samma sak som att köra blöjan?

Anledningen till att jag ogillar diaper-metoden är för att det blir så omständligt då man t.ex. ska mixa in MgAl i en 1 kg's batch stjärnmix. Att även ha en burk som jag alltid använder för att mixa flash vore mycket trevligare än att blöja
Senast redigerad av .username. 2013-11-30 kl. 02:11.
Citera
2013-11-30, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .username.
~

Plast är inte att föredra då risken är stor för statisk uppbyggnad som i sin tur blir ett problem när du ska hantera det med urladdning som följd.

Papp är det inga problem med
Citera
2013-11-30, 17:46
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .username.
Jag gillar inte blöj-metoden så jag undrar därför om man kan blanda t.ex. flashpulver genom att lägga det i en PP-hink, hålla hinken sidleds och sedan långsamt rotera hinken likt en kulkvarn fast för hand (och utan malningsmedia såklart).

Om det är en dålig idé att blanda flash på PP har jag annars ett papprör på 120mm ID som jag kan kapa för att skapa en papphink. Det blir ju teoretiskt sett samma sak som att köra blöjan?

Anledningen till att jag ogillar diaper-metoden är för att det blir så omständligt då man t.ex. ska mixa in MgAl i en 1 kg's batch stjärnmix. Att även ha en burk som jag alltid använder för att mixa flash vore mycket trevligare än att blöja

Så här tycker jag att du kan göra:

Ta en liten papperspåse, typ spypåse från flygplan, eller någon annan liten papperspåse, brukar ofta vara bruna och var vanliga förr. Annars kan du tillverka en genom att klippa till och tejpa ihop en mindre påse av en vanlig papperskasse. Använd i så fall maskeringstejp och se till att det blir tätt.

Lägg ingredienserna i påsen och tejpa igen den ordentligt. Tejpa fast påsen i ändan på tex en lång sopkvast eller något annat redskap med långt skaft av trä, tex en kratta.

Ta på dig all skyddsutrusning du har och ställ dig vid en husknut. Rotera påsen samtidigt som du står ganska skyddad på andra sidan knuten.

Det finns nog bra mycket proffsigare sätt att blanda. Detta sätt är väl ganska taffligt, men varför inte , jag upplever att det gett en godtagbar säkerhet. Sedan beror det ju på mängden du ska blanda. Skulle inte vilja göra denna metod med mer än 5-10 gram.
Citera
2013-11-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Så här tycker jag att du kan göra:

Ta en liten papperspåse, typ spypåse från flygplan, eller någon annan liten papperspåse, brukar ofta vara bruna och var vanliga förr. Annars kan du tillverka en genom att klippa till och tejpa ihop en mindre påse av en vanlig papperskasse. Använd i så fall maskeringstejp och se till att det blir tätt.

Lägg ingredienserna i påsen och tejpa igen den ordentligt. Tejpa fast påsen i ändan på tex en lång sopkvast eller något annat redskap med långt skaft av trä, tex en kratta.

Ta på dig all skyddsutrusning du har och ställ dig vid en husknut. Rotera påsen samtidigt som du står ganska skyddad på andra sidan knuten.

Det finns nog bra mycket proffsigare sätt att blanda. Detta sätt är väl ganska taffligt, men varför inte , jag upplever att det gett en godtagbar säkerhet. Sedan beror det ju på mängden du ska blanda. Skulle inte vilja göra denna metod med mer än 5-10 gram.

5-10 gram, ni skämtar. Det är inte nitroglycerin ni blandar.
Citera
2013-11-30, 20:57
Bannlyst
Kommersiellt blandar de minst 1kg per gång - siktat genom en stålsikt!
Citera
2013-11-30, 22:54
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
5-10 gram, ni skämtar. Det är inte nitroglycerin ni blandar.

På vilket sätt är det fel att göra något överdrivet säkert?
Senast redigerad av Middleman 2013-11-30 kl. 23:01.
Citera
2013-11-30, 22:54
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Kommersiellt blandar de minst 1kg per gång - siktat genom en stålsikt!

Ingen bra utgångspunkt för den som inte är kommersiell.
Senast redigerad av Middleman 2013-11-30 kl. 22:59.
Citera
2013-12-01, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
På vilket sätt är det fel att göra något överdrivet säkert?

MAN SKALL ALLTID HANTERA ALL SORTS PYRO VARSAMT, men

Vad jag försöker säga är att allt snack om BLP typ 70/30 är överdrivet. Du kan mer eller mindre slå hamra tappa utan att det händer något. Det enda som jag ser som risk är det statiska eller att man blandar i annan skit som inte trivs bra ihop.

Jag blandar själv max 10gram åt gången när jag gör det i mitt hobbyrum, men jag gör det med pappers metoden och en metall sked och stryker ut allt viker några gånger, klart.

(Nu kommer man väl bli påhoppad)

Blandar jag större satser, så sker det i perfekta förhållande med luftfuktighet, antistat spray, betong golv bla bla.

Men att stå att vifta med påse kommer nog leda till mer skador än nytta. Vad händer när han öppnar påsen och är laddad....
Citera
2013-12-01, 09:31
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
MAN SKALL ALLTID HANTERA ALL SORTS PYRO VARSAMT, men

Vad jag försöker säga är att allt snack om BLP typ 70/30 är överdrivet. Du kan mer eller mindre slå hamra tappa utan att det händer något. Det enda som jag ser som risk är det statiska eller att man blandar i annan skit som inte trivs bra ihop.

Jag blandar själv max 10gram åt gången när jag gör det i mitt hobbyrum, men jag gör det med pappers metoden och en metall sked och stryker ut allt viker några gånger, klart.

(Nu kommer man väl bli påhoppad)

Blandar jag större satser, så sker det i perfekta förhållande med luftfuktighet, antistat spray, betong golv bla bla.

Men att stå att vifta med påse kommer nog leda till mer skador än nytta. Vad händer när han öppnar påsen och är laddad....

Finns ju jämt risker. Men username ville ha ett alternativ till någon plasthink och då kan ju papper ändå vara bättre. Själv blandar jag små mängder direkt i pjäsen, fyller då till max 2/3. Känns oerhört bra att slippa stå med flash exponerat.

Men nu ser jag att username ville blanda större satser stjärnmix på 1 kg. Jag kan tänka mig en slags papptrumma på någon ställning med en motor, placerad på ett säkert ställe för att utföra mix av större mängder, men den diskussionen lämnar jag till andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in