2013-11-30, 13:37
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Man bryter inte mot några logiska lagar. Det är inte samma sak som den språkliga användningen av "ologiskt" du har fastnat vid. Ser du skillnaden? Retorisk fråga, det börjar bli väldigt tydligt att du inte kan förstå detta heller. Och jag börjar tröttna på att försöka förklara basic-terminologi för dig.
Du förstår dig inte på den simplaste logiken och med det försöker du skola andra inom ämnet? Vart hittar du denna felaktiga information egentligen? Länka en sida, en artikel eller någonting som styrker din tes. Eller är det kanske din personliga logik som talar?

s: Filosofer och vetenskapsmän har brottats med dessa metafysiska frågor genom hela människans historia och du förkastar dem med säkerhet...
r: Haha, nämn en enda filosof eller vetenskapsman som säger att människan kommer kunna bli allvetande och allsmäktiga i framtiden. En enda.
s: De säger inte nödvändigtvis att människan kan bli omnipotent. Men de säger inte heller att det är omöjligt.
r: Nämn en eller håll käften. En enda.

Se, jag diskuterar med ett barn.
Citera
2013-11-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nu krävs det bevis!?
Jo, eftersom det vore löjligt om Kristendomen var påhittad. Det är mer sannolikt att Jesus pappa verkligen var Gud än att han skulle bara hittat på det för att han ville att hans pappa var starkare än alla andra pappor.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Haha nej, det enda jag sagt är att människor aldrig kan bli allvetande och allsmäktiga. DU om någon borde väl hålla med mig om detta?
Alla vet att Gud finns, så folk som förtränger faktumet att de vet att Gud finns börjar dyrka andra saker, som kanske sig själv till exempel, eller Darwin, och därför tror ateister alltid att de har rätt, och de beter sig som små allvetande gudar, eftersom de har förnekat Gud, så de måste börja dyrka något annat, eftersom Gud har programmerat det i våran DNA att vi måste dyrka något.
Senast redigerad av elsydeon 2013-11-30 kl. 14:01.
Citera
2013-11-30, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Du förstår dig inte på den simplaste logiken och med det försöker du skola andra inom ämnet? Vart hittar du denna felaktiga information egentligen? Länka en sida, en artikel eller någonting som styrker din tes.

I inlägg 13478 ställde jag dig några relativt enkla frågor, eftersom jag för min del är osäker på VAD det egentligen är du förespråkar och jag anser att du borde förtydliga dig om detta före vi kan gå vidare till det mera komplexa.
Citera
2013-11-30, 13:59
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket paradigm är detta?
Du är väl medveten om vilket paradigm jag syftar på, det har funnits över 2000 år nu. Teknologin visar vägen till det kommande paradigmskiftet. Sålunda: varför trampa i samma gamla frågor, med samma gamla svar?

Citat:
Det låtar mycket osannolikt, att människan skulle uppnå ABSOLUT omniscience "snart". Det kan faktisk diskuteras om vi öht får den.
Absolut omnisiens (eller "den klassiska definitionen av egenskapen") må mycket väl vara, bokstavligt talat, omöjlig att inneha. Men människan kommer oundvikligen att ha någonting snarlikt (inte lika perfekt men ändå värdigt att kalla allvetande) så länge vi inte utplånar oss själva.
Citera
2013-11-30, 14:04
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
I inlägg 13478 ställde jag dig några relativt enkla frågor, eftersom jag för min del är osäker på VAD det egentligen är du förespråkar och jag anser att du borde förtydliga dig om detta före vi kan gå vidare till det mera komplexa.
"...människan håller på att övergå till/skapa gudar.
En gud är en entitet med särskilda förmågor, dessa är: allsmäktighet, allestädesnärvaro och allvetande.
"

Detta sammanfattar tydligt. Notera att en gud inte måste besitta alla egenskaper.
Citera
2013-11-30, 14:04
Medlem
Citat:
Och det "bara är så"?
Ja, det har jag redan sagt innan.

Citat:
Och har du helt missat abrahamismens stora gissel: Gnosticismen, som har en helt legitim .... i den omfattning teologier kan vara legitima ...... utmaning av GT-demiurgen.
Vad är det för 'legitim utmanare' du pratar om? Lucifer eller?
Citera
2013-11-30, 14:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Alla vet att Gud finns, ....

Vem är denna "alla"? Har h*n ett förnamn, ett efternamn eller finns det källhänvisninger?

Citat:
.....så folk som förtränger......

Post-freudianism?

Citat:
....faktumet.....

"Faktum" enligt vilken definition av detta ord?

Citat:
.... att de vet att Gud finns .....

Du menar individer som inte förstår skillnaden mellan "faith" och "fact".

Citat:
...... börjar dyrka andra saker, som kanske sig själv till exempel, eller Darwin,

Vad menas med "dyrka"?

Citat:
..... och därför tror ateister alltid att de har rätt,....

Vilka "ateister" refererar du till?

Citat:
... och de beter sig som små allvetande små gudar,....

Tvärtom är positivistiska absoluter inte särskild populäre i nutidig ateism.

Citat:
.... eftersom de har förnekat Gud,.......

Du menar efterlysar bevis.

Citat:
..... så de måste börja dyrka något annat,.....

"Dyrka" igen.

Citat:
eftersom det ligger i människans DNA att vi måste dyrka något.

Inte i mitt DNA.
Citera
2013-11-30, 14:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilket paradigm är detta?

Citat:
Du är väl medveten om vilket paradigm jag syftar på, det har funnits över 2000 år nu. Teknologin visar vägen till det kommande paradigmskiftet. Sålunda: varför trampa i samma gamla frågor, med samma gamla svar?

Tyvärr är jag inte medveten om vilket paradigm du refererar till.

Citat:
Absolut omnisiens (eller "den klassiska definitionen av egenskapen") må mycket väl vara, bokstavligt talat, omöjlig att inneha. Men människan kommer oundvikligen att ha någonting snarlikt (inte lika perfekt men ändå värdigt att kalla allvetande) så länge vi inte utplånar oss själva.

"Allvetande" betydar väl ALL-vetande. Varför anser du att människan snart vet ALLT? P.g.a. den exponentiellt ökande kunskap vi har? Men denna är tills vidare fortfarande ett tillnärmande till ett gränsvärde, inte en absolut.
Citera
2013-11-30, 14:14
Medlem
Citat:
Men människan kommer oundvikligen att ha någonting snarlikt (inte lika perfekt men ändå värdigt att kalla allvetande) så länge vi inte utplånar oss själva.
Den där 'teknologiska singulariteten' som Ray Kurzweil pratar om är inte något som nödvändigtvis kommer hända, utan det är bara lite spekulation, och vi kommer inte få något definitivt svar på det förrän om några decennier. Men google börjar ju bli ganska allvetande i alla fall, så vem vet vad som händer om ett par decennier när vi har google i våra hjärnor...
Senast redigerad av elsydeon 2013-11-30 kl. 14:18.
Citera
2013-11-30, 14:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och det "bara är så"?

Citat:
Ja, det har jag redan sagt innan.

Bra, då "bemötar" jag dig med: "Det är INTE bara så".

Citat:
du helt missat abrahamismens stora gissel: Gnosticismen, som har en helt legitim .... i den omfattning teologier kan vara legitima ...... utmaning av GT-demiurgen.

Citat:
Vad är det för 'legitim utmanare' du pratar om? Lucifer eller?

Det kan vara så i vissa subgrenar av gnosticismen, men överlag rör det sig om en 'gud bakom' GT-demiurgen.
Citera
2013-11-30, 14:21
Medlem
Citat:
Bra, då "bemötar" jag dig med: "Det är INTE bara så".
Ja, du kan ju tro vad du vill förstås. Gudomliga uppenbarelser är svåra att bevisa, så det är något som man får bara tro på eller inte.

Citat:
Det kan vara så i vissa subgrenar av gnosticismen, men överlag rör det sig om en 'gud bakom' GT-demiurgen.
På vilket sätt är det 'legitimt' om det finns en gud bakom en annan gud osv? Det blir ju bara en oändlig regress.

Det räcker med en Gud, det behövs inte oändligt med gudar.
Citera
2013-11-30, 14:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, du kan ju tro vad du vill förstås. Gudomliga uppenbarelser är svåra att bevisa, så det är något som man får bara tro på eller inte.

Nu är trådens tema faktisk att bevisa 'gud', inte att predika eller 'vittna' om 'gud' ..... FÖRE predikande eller vittnande per se kan anses vara en bevisföring.

Citat:
På vilket sätt är det 'legitimt' om det finns en gud bakom en annan gud osv? Det blir ju bara en oändlig regress.

Ja. Men det är ditt problem därute i dom teo-metafysiska spekulationerna.

Citat:
Det räcker med en Gud, det behövs inte oändligt med gudar.

Det är INTE bara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in