2013-11-30, 13:07
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

Jo helt lätt är det inte. Han beskriver det i en intervju (minns inte var nu) ungefär så här: han låg och solade på stranden med en vårdare. Sen fick han för sig att han skulle testa, så han sa: undrar om jag inte har begått ett allvarligt brott. Ett mord. Vårdaren tog det inte kallt (som psykvårdare bör göra, för det är ju många som tar på sig mord de aldrig begått - en del tror att de begått dem, andra njuter av uppmärksamheten det skulle ge). Vårdaren pratade med läkaren om det. Med tanke på GB:s brottshistoria är det inte helt konstigt att de trodde att det kunde ligga något i det. Men läkaren gjorde något helt galet (som jag fattat det): han tog på eget bevåg med sig SB till ett ställe som SB pekat ut som mordplats. Jag hittar tyvärr ingen källa på det här, men har sett det på olika ställen. Man kan fråga sig varför läkaren gjorde det. Om han verkligen trodde att SB begått ett mord, skulle ju det försvåra en senare polisutredning om han varit där med patienten. Läkare är ju inga poliser. Tyckte han att det var spännande? När sedan psykologen kopplades in, borde hon ha bromsat, sagt hej hallå, ta det lugnt, är inte det här fantasier? I stället fick SB vatten på sin kvarn. Och en massa droger - terapi och droger går inte ihop överhuvudtaget, dessutom är det tveksamt (tror jag) om personlighetsstörningar av den typ SB verkar ha lidit av går att avhjälpa med terapi.
I intervjun med SB jag såg, sa han att efter det att han och läkaren varit på "mordplatsen" kände han att han inte kunde backa. Det blev i sig som en drog att erkänna fler och fler brott.

Nej, det är verkligen svårt. Det med läkaren låter väldigt konstigt, jag är inte säker, men jag tror att läkare är skyldiga att anmäla till polis när det finns misstankar om att ett allvarligt brott har begåtts.

Jag har för mig när jag skummade igen domarna, är inte direkt intresserad av skräcklitteratur, att det stod att SB hade direkt vänt sig till polisen med åtminstone någon anmälan, att det inte hade gått genom läkare eller terapeut.
Senast redigerad av E.Merckx 2013-11-30 kl. 13:10.
Citera
2013-11-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Nej, det är verkligen svårt. Det med läkaren låter väldigt konstigt, jag är inte säker, men jag tror att läkare är skyldiga att anmäla till polis när det finns misstankar om att ett allvarligt brott har begåtts.

Jag har för mig när jag skummade igen domarna, är inte direkt intresserad av skräcklitteratur, att det stod att SB hade direkt vänt sig till polisen med åtminstone någon anmälan, att det inte hade gått genom läkare eller terapeut.
Nja man har skyldighet att vända sig till polis enbart om det framkommer omständigheter som avslöjar brott som kan ge minst två års fängelse, som vårdpersonal. Så i det här fallet borde läkaren absolut ha vänt sig till polis. Med det sagt har jag ingen aning om när man vände sig till polisen från Säters sida.
Citera
2013-11-30, 13:18
Medlem
djembelelles avatar
Ni som funderar på en massa på hur olika saker gick till: läs Josefssons bok. Även Råstams. Istället för att ställa en massa frågor som redan är besvarade.
Citera
2013-11-30, 13:19
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx

Jag försöker leta upp var jag läst om att läkaren vallade TQ på en mordplats - det kanske inte stämmer, jag har sett den uppgiften på några ställen men det kan ju vara desinformation.
Ja jag tror att läkare är skyldiga att anmäla till polisen om de uppfattar en patients uppgifter som tillförlitliga, alltså om det finns anledning att misstänka att det inte rör sig om fantasier. Kan nog vara en svår avvägning.
Citera
2013-11-30, 13:20
Medlem
djembelelles avatar
Ni som inte läst böckerna, beror det på lathet eller brist på pengar?
Citera
2013-11-30, 13:22
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ni som inte läst böckerna, beror det på lathet eller brist på pengar?
Hoppsan.
Citera
2013-11-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Hoppsan.
Brist på tid av lugn och ro.
Citera
2013-11-30, 13:26
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Brist på tid av lugn och ro.
Och översatt till svenska, vad betyder det?
Citera
2013-11-30, 13:29
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

Jo helt lätt är det inte. Han beskriver det i en intervju (minns inte var nu) ungefär så här: han låg och solade på stranden med en vårdare. Sen fick han för sig att han skulle testa, så han sa: undrar om jag inte har begått ett allvarligt brott. Ett mord. V

Jag har inte läst att han sagt varken att han skulle "testa" eller att han begått ett mord det kom först senare.Han hade sagt något liknande "tänk om jag gjort något hemskt". Det var alltså mer en fundering än ett konstaterande.

Istället för att ta reda på varför han tänkte så tog personalen det för sant och så byggdes morderkännandena upp

I både böckerna och dokumentärerna finns värdefulla uppgifter som tydligt ger svar på det mesta som skedde och på vilket vis det skedde. Läs och se!
Citera
2013-11-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Och översatt till svenska, vad betyder det?
Jag jobbar och studerar samtidigt. Dessutom familjeliv att sköta.

EDIT: Å andra sidan kanske inte mina privata förhållanden är spot on topic i tråden . . . kanske . . .
Citera
2013-11-30, 13:32
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
djembelelle skrev

Ni som funderar på en massa på hur olika saker gick till: läs Josefssons bok. Även Råstams. Istället för att ställa en massa frågor som redan är besvarade.

Josefsson har sin "sanning", Råstam har sin "sanning", Gubb-Jan har sin "sanning", GW har sin "sanning", Lambertz har sin "sanning", SB har sin "sanning" osv. Det är ju det som gör den här soppan så komplicerad.
Citera
2013-11-30, 13:35
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag jobbar och studerar samtidigt. Dessutom familjeliv att sköta.
Jag förstår att man kan ha ont om tid. Men det finns några personer som lagt ner tusentals timmar på att lusläsa tusentals dokument och intervjua ett antal människor, och sedan skrivit ner vad de fått fram i böcker. Alla de funderingar du har finns sannolikt besvarade i de böckerna. En kvart om dagen kanske du kan få till. De stunder du tillbringar på flashback kan du ägna åt böckerna. Bara ett tips i all välmening..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in