2013-11-28, 05:36
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narkoluder
Jag har ljudisolerat mitt sovrum precis så som du beskriver men ibland störs jag ändå. Detta löste jag genom att ställa en cementblandare fylld med smågatsten i hallen. Blir jag störd trycker jag på en knapp vid sängen och låter den gå i en halvtimme.
Funkar kanonbra

Flyglarm låter rätt så trevligt under en utdragen period med. Går att hitta på ebay t.ex.
Citera
2013-11-30, 11:48
Medlem
TyroneGices avatar
Klagomål från granne

Hej!

Jah och min sambo bor i en hyresrätt som ägs av kommunens största bostadsbolag. Vi har en granne som tycker om att spela väldigt hög musik (Denna granne bor rakt under oss), grannen tycker även om att föra livliga diskussioner långt in på natten, vi hör även ibland att grannen bråkar och har sig. Vi har tyckt det varit lite jobbigt ibland men vet samtidigt att lägenheterna är väldigt lyhörda (hör till exempel när grannen bredvid oss nyser) och vill inte klaga för vi tycker att hon ska få leva ett normalt liv.

Men igår, då spelade grannen Agnes - Så som en karl från så mycket bättre, det va så pass högt så jag kunde sitta och sjunga med utan problem. Då damp det ner ett brev i vårt brevinkast.
I brevet stod följande: "Det har inkommit klagomål ang störningar från er. Ni går tydligen väldigt hårt med fötterna inomhus, kanske går ni med skor. Detta är dagtid som sen kväll. Att lägga in mattor är ljuddämpande och det rekomenderar vi om ni inte redan har det. Vi ber er minska dessa störningar så alla får ett trivsammare boende."

Vi tycker detta brevet är det löjligaste vi någonsin fått. Vi bestämde oss för att gå ner till grannen och fråga varför hon inte kunde komma upp till oss och prata istället. Men personen öppnade inte, det lyste från alla fönster så vår tanke var att hon kanske inte vågade öppna och ta diskussionen.

Så det jag planerat att göra är att ringa bostadsbolaget på måndag och fråga hur dom kan skicka ut ett sånt här brev. Tycker detta är något av det löjligaste jag varit med om.

Har det hänt någon nåt liknande och vad kan man göra? Har god lust att göra en motanmälan, efter vi fick brevet igår började hon skrika på sin kille med något i stil med "Så kan du väl för fan inte göra med datorn" och så vidare, och då var klockan över 22..

Citera
2013-11-30, 11:57
Medlem
Min lägenhet är väldigt ljudisolerad. Skulle kunna styckmörda min flickvän medans alla grannar sussa gött. De är livet!

Jag tycker du skickar ett klagomål tillbaka. Och fortsätter gå med tunga kliv. Börja öva på stepp dans måntro?
Citera
2013-11-30, 12:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyroneGice

Din beskrivning låter lite märklig. Om det är bostadsbolaget som skickat brevet känns det ju lite märkligt att du direkt vet vem som står bakom det.
Citera
2013-11-30, 12:38
Medlem
Strychnos avatar
Men sluta klampa så förbannat då!
Problemet löst.
Citera
2013-11-30, 12:54
Medlem
TyroneGices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Din beskrivning låter lite märklig. Om det är bostadsbolaget som skickat brevet känns det ju lite märkligt att du direkt vet vem som står bakom det.

Borde väl vara rätt så logiskt att om någon klagar på fotsteg så borde personen bo under en?

Vi klampar inte, vi går normalt. Får väl gå till en läkare och se om dom kan ändra min gångstil kanske? Borde väl finnas någon operation för det.
Citera
2013-11-30, 12:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Borde väl vara rätt så logiskt att om någon klagar på fotsteg så borde personen bo under en?

Vi klampar inte, vi går normalt. Får väl gå till en läkare och se om dom kan ändra min gångstil kanske? Borde väl finnas någon operation för det.

Kan ju lika gärna vara någon annan om huset är lyhört och grannarna har olika toleransnivå. Din beskrivning känns osammanhängande. Du inleder med att peka ut en granne till dig som störande och anger sedan att du får ett brev om att du är störande. Är den granne som du tycker stör samma granne som du tror stör sig på dig?

Om vi frånser din röriga beskrivning och antar att bostadsbolaget står bakom utskicket till dig:

Kontakta bostadsbolaget och be att få till stånd ett möte om problemet.
Citera
2013-11-30, 13:08
Medlem
Tycker själv att det är väldigt störigt då folk går hårt inomhus. I min förra lägenhet var det knappt lyhört alls, men man kunde ändå höra grannen ovanför dompa aggressivt på golvet när hon gick, inte ens på nätterna smög hon fram. I nuvarande lägenhet är det mer lyhört, men hör bara av grannen över då och då, då jag antar att hon går normalt.

För övrigt tycker jag inte det är ok alls att spela hög musik i lyhörda lägenheter, det är arrogant och stör grannarna. Helgkvällar är väl ok.
Citera
2013-11-30, 13:36
Medlem
TyroneGices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan ju lika gärna vara någon annan om huset är lyhört och grannarna har olika toleransnivå. Din beskrivning känns osammanhängande. Du inleder med att peka ut en granne till dig som störande och anger sedan att du får ett brev om att du är störande. Är den granne som du tycker stör samma granne som du tror stör sig på dig?

Om vi frånser din röriga beskrivning och antar att bostadsbolaget står bakom utskicket till dig:

Kontakta bostadsbolaget och be att få till stånd ett möte om problemet.

Ja annars hade jag inte tagit med det. Jag anser inte att det jag skrev är så värst osammanhängade, men ber om ursäkt för det om det är så i så fall. Bostadsbolaget står bakom utskicket. Och grannen under som jag/vi misstänker har klagat till bostadsbolaget är samma som jag beskrev som högljud.
Citera
2013-11-30, 13:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja annars hade jag inte tagit med det. Jag anser inte att det jag skrev är så värst osammanhängade, men ber om ursäkt för det om det är så i så fall. Bostadsbolaget står bakom utskicket. Och grannen under som jag/vi misstänker har klagat till bostadsbolaget är samma som jag beskrev som högljud.

Ok, i så fall är det ju ett sällsamt amatörmässigt agerande från bostadsbolaget. Mitt råd kvarstår:

Kontakta bostadsbolaget och kräv att få till stånd ett möte om problemet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-11-30 kl. 13:48.
Citera
2013-12-02, 21:45
Medlem
vill påstå att man inte behöver gå eller stampa med hälarna utan det går alldeles utmärkt lära sig gå normalt. hör mina grannar bredvid varje morgon när de ska iväg till skolan och jobb, de väcker mig faktiskt med deras stampande och när de drämmer till med deras "f......" skåp/lådor. De väcker mig i stort sett varje dag runt 8 tiden, senast var det imorse och då fick jag ett sådant spel att det var rena turen för dem att vi inte möttes (bara för att förtydliga så handlar det om en säg vanlig svensson familj och inga kulturberikare). i övrigt är det rätt lugnt för det mesta men det blir inte mindre irriterande för det med deras smällande dörrar. Så vad skulle ni göra? Med tanke på mitt temperament så är jag orolig att någon vidare diskussion med dem skulle leda till riktiga otrevligheter och det är svårt att veta om just denna situation är värt detta scenariot. Att flytta härifrån är inte något alternativ just nu då vi trivs i övrigt, hopplös situation?
Citera
2013-12-02, 21:57
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
vill påstå att man inte behöver gå eller stampa med hälarna utan det går alldeles utmärkt lära sig gå normalt. hör mina grannar bredvid varje morgon när de ska iväg till skolan och jobb, de väcker mig faktiskt med deras stampande och när de drämmer till med deras "f......" skåp/lådor. De väcker mig i stort sett varje dag runt 8 tiden, senast var det imorse och då fick jag ett sådant spel att det var rena turen för dem att vi inte möttes (bara för att förtydliga så handlar det om en säg vanlig svensson familj och inga kulturberikare). i övrigt är det rätt lugnt för det mesta men det blir inte mindre irriterande för det med deras smällande dörrar. Så vad skulle ni göra? Med tanke på mitt temperament så är jag orolig att någon vidare diskussion med dem skulle leda till riktiga otrevligheter och det är svårt att veta om just denna situation är värt detta scenariot. Att flytta härifrån är inte något alternativ just nu då vi trivs i övrigt, hopplös situation?

Det finns en hyfsat stor chans att de inte ens vet att du störs av deras sätt att gå och smälla i dörrar / lådor m.m så en bra början är att prata direkt med dem så de blir uppmärksammade på detta.

Då har de en möjlighet att dämpa sig det tycker jag är en bra väg att gå då får de en ärlig chans i alla fall innan man börjar ringa störningsjour och drar det vidare till bostadsbolaget m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in