2013-11-29, 23:29
Medlem
HerrVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Vi pratar svenska med dom men viktigt pappers arbete och stora möten sköter vi via tolkar.

I framtiden deffinnitivt

Ett bra exempel på en fram gångs rik svensksomalier.

När jag jobbade som brobyggare mellan ung domar märkte jag dåck att kvinno synen bland yngre är lite kass. Iof. så är den väl så hos alla ton åringar.
Hjälper du somalierna med att lära sig skriva på svenska?
2013-11-29, 23:39
Medlem
Grävulens avatar
Blir de kränkta när du informerar dem om hur man skiter på en modern toalett? Somalier är ökända för hur de står upp på stolen och lägger halva pisset och skiten utanför.

Är du medveten om att Somalia inte hade vare sig alfabet eller skrivet språk förrän 1972. Ett folk på miljontals individer och inte en djävel har skrivit ett ord på flera tusen år. Det är så man får mardrömmar om att födas som somalier och knappt ens veta hur man knyter ett par skor.
2013-11-29, 23:55
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Det verkar som att Somalier är den största tillgång Sverige har i form av arbetskraft. Undrar inte du varför vi inte kan importera alla direkt, alla som vill får komma hit. Jag fattar inte varför bara vissa får asyl i Sverige när vi behöver så extremt mycket arbetskraft. Somalier eller inte, vi behöver arbetskraft helt enkelt.
Jag undrar helt enkelt varför vi har en bedömning om behov hos den sökande alls? Varför har vi en myndighet som ska avgöra vem som ska få bli svensk medborgare? Nyttan för oss är ju självklar! Men om den är så självklar...alla ska få komma hit, utan bedömning...
Säg inte att vi sållar bland invandrarna, varför gör vi det? Den ene är väl lika god som den andre?
2013-11-29, 23:58
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Blir de kränkta när du informerar dem om hur man skiter på en modern toalett? Somalier är ökända för hur de står upp på stolen och lägger halva pisset och skiten utanför.

Är du medveten om att Somalia inte hade vare sig alfabet eller skrivet språk förrän 1972. Ett folk på miljontals individer och inte en djävel har skrivit ett ord på flera tusen år. Det är så man får mardrömmar om att födas som somalier och knappt ens veta hur man knyter ett par skor.

Nu är du ju mer än lovligt korkad. Det är ju klart att de hade alfabet och skrivet språk innan 1972, tror du något annat så får du söka hjälp på någon psykakut.

Det som hände var att de standardiserade alfabet och skrivet språk. Ungefär som vi har rikssvenska och inte skriver skånespråk.
2013-11-30, 00:16
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Det var en hypotetisk fråga, du kan föreställa dig hur det skulle vara om du hade haft en dotter eller en son för den delen.

Jag lade till två frågor i mitt första inlägg.
Det beror givetvis på själva personen. Jag är grek och vill behålla min grekiska bakgrund. Skulle mina systrar komma hem med en somalier skulle dom få kritik i hemmet av dom äldre i min kultur. Vi greker är en väldigt liten grupp i Sverige och jag tycker att det är viktigt att vi bevarar vår rika kultur, sen kan man diskutera om det är rätt eller inte ur ett moralist perstjektiv. Men ja eller nej, beroende på personen. Ett krav är dock att han/hon konverterar till ortodoxa kristendomen

Men men varför ska grekiskt kultur bevaras ? när svensk ska blandas upp med mångkultur ?

Din rasist.
2013-11-30, 00:59
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Det var en hypotetisk fråga, du kan föreställa dig hur det skulle vara om du hade haft en dotter eller en son för den delen.

Jag lade till två frågor i mitt första inlägg.
Det beror givetvis på själva personen. Jag är grek och vill behålla min grekiska bakgrund. Skulle mina systrar komma hem med en somalier skulle dom få kritik i hemmet av dom äldre i min kultur. Vi greker är en väldigt liten grupp i Sverige och jag tycker att det är viktigt att vi bevarar vår rika kultur, sen kan man diskutera om det är rätt eller inte ur ett moralist perstjektiv. Men ja eller nej, beroende på personen. Ett krav är dock att han/hon konverterar till ortodoxa kristendomen

Men men varför ska grekiskt kultur bevaras ? när svensk ska blandas upp med mångkultur ?

Din rasist.

Därför att grekisk kultur inte är svensk kultur.

Enligt våra multikultiidioter som verkar ha en självbild som en leprasjuk så är allt svenskt fult.
Allt annat, även botten på en begagnad skittunna finare och skall ersätta den svenska kulturen såsom MENA och Subsaharisk analfabetisk, inavlad och människofientlig kultur.

Mångkultur är kaos, svensk monokultur är fungerar!

"Förvånad"
2013-11-30, 01:21
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nu är du ju mer än lovligt korkad. Det är ju klart att de hade alfabet och skrivet språk innan 1972, tror du något annat så får du söka hjälp på någon psykakut.

Det som hände var att de standardiserade alfabet och skrivet språk. Ungefär som vi har rikssvenska och inte skriver skånespråk.

Källa?

Citat:
Somali Rural Literacy Campaign

After the Somali national script was introduced, the government undertook a massive literacy campaign in villages and rural settlements across the country from 1974 to 1975. This effort was termed in the Somali language Ol Olaha Waxbarashada Reer Miyiga or Somali Countryside Literacy Campaign. The national campaign was carried out by young people, mostly elementary school teachers as well as high school students. This was a relatively easy undertaking as there was now an alphabet to learn.[4]

Many consider the initial introduction of Shire's Somali orthography and the subsequent literacy campaign to be one of the most significant achievements in Somalia's post-colonial administration. Because of this vital decision, decades later, Somali immigrants around the globe are having better luck in learning new languages compared to people coming from countries which use non-Latin writing scripts.

The outside world took note of Somalia's progress in educating the masses in terms of literacy. Julius Nyerere, then Tanzania's president, asserted that "[t]he Somalis are practicing what we in Tanzania preach.

Somalia, ett föredöme för resten av afrika.

Citat:
The new script removed the obstacle to written Communication in which only a small percentage of the population used to communicate with each other in several diverse languages.
http://www.doollo.com/mainpage/Axmed/olole.htm

Somalier hade inget skriftspråk innan 1972. Endast ett fåtal procent kunde läsa och skriva på andra språk än somaliska.
2013-11-30, 01:44
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Somalier hade inget skriftspråk innan 1972. Endast ett fåtal procent kunde läsa och skriva på andra språk än somaliska.

Nu är du återigen ute och cyklar. 1972 så etablerades Somali som officiellt språk. Givetvis så pratade folk och hade skrifter innan 1972 eller tror du att alfabetet uppfanns i Somalia 1972?

Även om man inte gillar somalier så får det väl vara någon måtta på okunskap och lögner.

Somalia är ca 30% större än Sverige och mycket mer decentraliserat därav anledningen att det inte fanns ett gemensamt språk. Har du ens läst länken som du postade?
2013-11-30, 01:52
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nu är du återigen ute och cyklar. 1972 så etablerades Somali som officiellt språk. Givetvis så pratade folk och hade skrifter innan 1972 eller tror du att alfabetet uppfanns i Somalia 1972?

Även om man inte gillar somalier så får det väl vara någon måtta på okunskap och lögner.

Somalia är ca 30% större än Sverige och mycket mer decentraliserat därav anledningen att det inte fanns ett gemensamt språk. Har du ens läst länken som du postade?

Du har svårt att läsa engelsk text tror jag. Man hade inget somaliskt skriftspråk, det existerade inte alla var analfabeter förutom en liten procent som kunde arabiska eller andra utländska språk. Man hade däremot ett gemensamt somaliskt talspråk.
2013-11-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Det passar dom mycket bättre vilket leder till effektivare jobb. Möten före 09:00 är menings lösa att kalla in tex. då ingen kommer. Mycket bättre ha tider före lunch eller efter fika 14:00.
När slutar dagen om den börjar när det är dags att sluta?
2013-11-30, 10:03
Medlem
bosseblommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Min bild av somalier utifrån din beskrivning är att dom agerar och resonerar som barn (impulsstyrda, socialt inkompetenta, ostrukturerade och lite lata). Är det korrekt uppfattat?
Precis min uppfattning också. Skillnaden är väl att de flesta barn växer upp och blir vuxna.
2013-11-30, 10:08
Medlem
bosseblommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
När slutar dagen om den börjar när det är dags att sluta?
Säg att de börjar strax innan lunch och slutar tidig eftermiddag. Det kanske räcker till en halvtidstjänst. Under förutsättning att det finns arbetsgivare som anställer somalier till deltidstjänst (eller om de driver sina egna företag (de är ju entreprenörer) på deltid) så är det väl helt okej. Det innebär förmodligen sämre lön än om de arbetar heltid, men det är ju deras eget problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in