• 1
  • 2
2013-11-29, 16:33
Medlem
Lingonfrosts avatar
Igår gjorde jag ett uttag på 900kr i en bankomat på skanstull. Inga konstigheter.

Kollade nyss min internetbank och tyckte att saldot på kontot i fråga såg lite väl lågt ut. Kollade transaktioner och ett "Kontantuttag" på 3000 kr har registrerats den 28e (igår). Direkt under stod kontantuttaget på 900 som jag själv gjorde. Den senaste posten är på 51 spänn för ett ciggpaket och det köpet var också enda gången jag tagit upp kortet från plånboken sedan uttaget.

Kan bankomaten ha pajat och dragit nästa persons uttag från mitt konto? (långsökt)

Har jag blivit bedragen på något sätt? (manipulerad bankomat, också långsökt)

Någon som har någon bättre idé på vad som kan ha hänt? Känns ju inte kul att bli av med 3000 bara sådär, man hade ju velat göra något vettigt för pengarna liksom.

Till mod: Vet inte om tråden ligger rätt, flytta om det behövs.
Citera
2013-11-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonfrost
Igår gjorde jag ett uttag på 900kr i en bankomat på skanstull. Inga konstigheter.

Kollade nyss min internetbank och tyckte att saldot på kontot i fråga såg lite väl lågt ut. Kollade transaktioner och ett "Kontantuttag" på 3000 kr har registrerats den 28e (igår). Direkt under stod kontantuttaget på 900 som jag själv gjorde. Den senaste posten är på 51 spänn för ett ciggpaket och det köpet var också enda gången jag tagit upp kortet från plånboken sedan uttaget.

Kan bankomaten ha pajat och dragit nästa persons uttag från mitt konto? (långsökt)

Har jag blivit bedragen på något sätt? (manipulerad bankomat, också långsökt)

Någon som har någon bättre idé på vad som kan ha hänt? Känns ju inte kul att bli av med 3000 bara sådär, man hade ju velat göra något vettigt för pengarna liksom.

Till mod: Vet inte om tråden ligger rätt, flytta om det behövs.

Kan ju vara allt från bedrägeri till fel på automaten.....

Jag antar att du inte ringt banken och frågat om dem kan kolla upp det?
Citera
2013-11-29, 16:39
Medlem
Lingonfrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Themanofsomething
Kan ju vara allt från bedrägeri till fel på automaten.....

Jag antar att du inte ringt banken och frågat om dem kan kolla upp det?

Ringde banken (Länsförsäkringar) och fick mer eller mindre höra att de inte kunde göra något åt saken. De kan ju inte ge mig 3000:- bara sådär, jag kan ju inte bevisa på något sätt att det inte är jag som har gjort uttaget. Får väl ta och traska in på kontoret om jag vill har bättre hjälp från deras håll.
Citera
2013-11-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ringde banken (Länsförsäkringar) och fick mer eller mindre höra att de inte kunde göra något åt saken. De kan ju inte ge mig 3000:- bara sådär, jag kan ju inte bevisa på något sätt att det inte är jag som har gjort uttaget. Får väl ta och traska in på kontoret om jag vill har bättre hjälp från deras håll.

Ja de tycker jag du ska göra ! Bankerna är skyldiga att bankomater dem använder sig av är säkra....hade krävt att dem ska kolla upp saken närmare, tex vilken automat uttaget gjordes från.

Eftersom bedragarna kan kopiera ditt kort digitalt om dem har gjort något med automaten du använde dig av. Sedan tar dem den information lägger över på ett "tomt" kort, går till en annan automat och tar ut.

Dock tror jag att om detta var fallet så hade dem tagit ut mer kanske.
Citera
2013-11-29, 16:55
Medlem
Lingonfrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Themanofsomething
Ja de tycker jag du ska göra ! Bankerna är skyldiga att bankomater dem använder sig av är säkra....hade krävt att dem ska kolla upp saken närmare, tex vilken automat uttaget gjordes från.

Eftersom bedragarna kan kopiera ditt kort digitalt om dem har gjort något med automaten du använde dig av. Sedan tar dem den information lägger över på ett "tomt" kort, går till en annan automat och tar ut.

Dock tror jag att om detta var fallet så hade dem tagit ut mer kanske.

Tack för svar!
Jag får väl pallra mig dit då och be dem kolla upp det, bra råd!
Har inte råkat ut för sånt här förut, så känner mig lite vilsen. Typ "vad i h-e gör jag nu"-känsla. Mest liknande situationen var när jag råkade betala till fel konto en gång, klantarsle som man är

På detta kontot hade jag bara 6000 kr så de kan ju ha tagit ut större belopp men testat med mindre sen eftersom det inte funkade först.
Citera
2013-11-29, 16:57
Medlem
neqers avatar
Och du har inte nyligen köpt något för 3000? Var det exakt 3000 kr som drogs?

Eftersom transaktionen skedde efter uttaget så låter det onekligen som bedrägeri, att någon stulit pengarna. Om du är absolut säker på detta tycker jag nog du ska göra en polisanmälan. Man ska inte acceptera sånt här.
Citera
2013-11-29, 17:06
Medlem
Jobbigt. Du har ringt banken ser jag, det är bra. Gå in på kontoret och försök ta reda på mera. Det står alltså skrivet att det var bankomaten och inte något bankgiro? för nu i slutet av månaden brukar ju mobilen dras på autogiro om man har det, ränta etc. Det kan inte våra något sånt, du glömt?

Man blir ju givetvis lite paranoid av det där. Sita utvägen blir ju att spärra och skaffa ett nytt kort. Om du känner dig missnöjd men bemötandet hos LF skulle jag föreslå att passa på att ringa runt till andra banker och se vad dem har att erbjuda och helt enkelt byta bank. Det är enklare än vad man tror.
Citera
2013-11-29, 17:12
Medlem
Lingonfrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neqer
Och du har inte nyligen köpt något för 3000? Var det exakt 3000 kr som drogs?

Eftersom transaktionen skedde efter uttaget så låter det onekligen som bedrägeri, att någon stulit pengarna. Om du är absolut säker på detta tycker jag nog du ska göra en polisanmälan. Man ska inte acceptera sånt här.

Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Jobbigt. Du har ringt banken ser jag, det är bra. Gå in på kontoret och försök ta reda på mera. Det står alltså skrivet att det var bankomaten och inte något bankgiro? för nu i slutet av månaden brukar ju mobilen dras på autogiro om man har det, ränta etc. Det kan inte våra något sånt, du glömt?

Man blir ju givetvis lite paranoid av det där. Sita utvägen blir ju att spärra och skaffa ett nytt kort. Om du känner dig missnöjd men bemötandet hos LF skulle jag föreslå att passa på att ringa runt till andra banker och se vad dem har att erbjuda och helt enkelt byta bank. Det är enklare än vad man tror.

Det var exakt 3000 kr och det är på bankomaten det har dragits. Vet inte om det är på samma men meddelandet är "Kontantuttag" både på beskrivning och meddelande. Precis som det brukar stå när man tar ut på bankomat alltså, och likadant som på mitt egna uttag på 900. Tack för era svar förresten!

Nu går jag iväg till banken så kommer inte kunna kolla i tråden förrän jag är hemma, men är det någon som har varit med om liknande så skriv gärna här om hur det gick, bra att veta mm.
Citera
2013-11-29, 17:17
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Du gör en reklamation hos banken.

Skit i vad dom säger. Det är inte personen du pratar med som bestämmer om du ska få tillbaka dina pengar eller inte.
Citera
2013-11-29, 17:25
Medlem
Citat:
Det var exakt 3000 kr och det är på bankomaten det har dragits. Vet inte om det är på samma men meddelandet är "Kontantuttag" både på beskrivning och meddelande. Precis som det brukar stå när man tar ut på bankomat alltså, och likadant som på mitt egna uttag på 900. Tack för era svar förresten!

Nu går jag iväg till banken så kommer inte kunna kolla i tråden förrän jag är hemma, men är det någon som har varit med om liknande så skriv gärna här om hur det gick, bra att veta mm.

Banken kan kolla vilken bankomat uttaget är gjort på iaf. Om dem inte föreslår att du byter kort är det oseriöst.

Hur som, lycka till!
Citera
2013-11-29, 17:48
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Jag skulle antingen spärra kortet eller gå till närmaste automat och byta kod.
Citera
2013-11-29, 20:03
Medlem
Gå till banken och prata med dem. Det löser sig.
Kontrollera var uttaget är gjort.
Och be de kontrollera inspelat material.
Väldigt många/alla automater har idag kamera. Även om den ej syns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in