Citat:
Ursprungligen postat av
labb
Det du skriver är säkert helt riktigt, men frågan är om det räcker för att kunna ställa någon till formellt ansvar. För någon helt samstämmig syn på detta inom vården fanns väl inte då när det begick sig på nittiotalet?
Nej det var nog allt annat än samstämmigt då. Jag jobbade inte själv inom psykiatrin på den tiden men när jag, i mitten på 2000-talet, kom till psykosvården var det nog bara små obskyra grupper som höll fast vid det där med "bortträngda minnen" och main-stream-psykiatrin var heeeelt inne på KBT och liknande terapiformer.
Jag ska försöka diskutera saken med kollegor som var med på 90-talet och tidigare tiden.
Så mitt svar är alltså: Jag tror inte det var samstämmigt men sanningen är att jag inte vet säkert.
EDIT: Jag missade din kanske viktigaste fråga. Nej jag tror inte det går att utkräva något formellt ansvar av någon. Inte med den lagstiftning och praxis vi har idag och inte för motsvarande på 90-talet heller, naturligtvis.
(Inom somatisk vård är det lättare där "vetenskap och beprövad erfarenhet" är skarpare definierad. Nu kommer iofs initiativ från SBU och andra instanser som innebär att även psykosterapier ska valideras, vad gäller bästa möjliga evidens. Det är fina ord men jag undrar hur man ska göra den valideringen. )
EDIT2: För den specialintresserade debattören, ett exempel på hur sådan validering görs, av SBU. (Exemplet har iofs föga bäring på det vi diskuterar i denna tråd.):
http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Alert/EMDR-psykoterapi-vid-posttraumatiska-stressyndrom-hos-unga/