2013-11-29, 13:25
Medlem
Rätt intressant artikel
HTML-kod:
http://www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/Debatt/Debatt-BH/Psykolog-Cajsa-LindholmbrFelaktigheter-och-forvrangda-slutsatser-i-boken-om-Thomas-Quick/
av psykologen Cajsa Lindholm.
Åsa Linderborg spelar ut sektkortet mot Etienne Glaser - tja, visst han blev hjälpt av Norells terapi och är alltså inte opartisk. Men samtidigt, varför har såna där scoopjournalister så svårt för nyanser? Linderborg påstår att det är otäckt att läsa Glaser för att hans artikel ger inblick i sekten. Så fort någon har avvikande åsikt, kallas det att de är medlemmar i sekten. Det är tvärsäkert och ganska otäckt som svar tycker jag.
Citera
2013-11-29, 13:33
Medlem
Helt meningslösa dessa artiklar skrivna av vänner till de inblandade, som nu Yrsa Stenius i DN. Lena Andersson sägs vara "klok" när hon framför sina konspirationsteorier och försvar för sin vän Lambertz, och Stenius litar blint på Borgström när han bedyrar att han aldrig skulle gått med på att Bergwall vallades drogpåverkad, att det tom. är inspelat på film hur han matas med tabletter väger tydligen väldigt lätt för henne jämfört med Borgströms ord.

Tidigare har vi sett professor Schultz på samma sätt försvara sin kollega Lambertz.

Cajsa Lidholm har tycker jag en hel del rätt i sin kritiska artikel om Josefsson och hans bok men hon berör egentligen inte själva sakfrågan utan mer Josefssons metoder. Sen formulerar hon sig mycket väl så man får se upp lite när man läser hennes text.
Citera
2013-11-29, 13:37
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Åsa Linderborg spelar ut sektkortet mot Etienne Glaser - tja, visst han blev hjälpt av Norells terapi och är alltså inte opartisk. Men samtidigt, varför har såna där scoopjournalister så svårt för nyanser? Linderborg påstår att det är otäckt att läsa Glaser för att hans artikel ger inblick i sekten. Så fort någon har avvikande åsikt, kallas det att de är medlemmar i sekten. Det är tvärsäkert och ganska otäckt som svar tycker jag.
Man skulle kanske lika gärna kunna påstå att Linderborg och Josefsson ingår i en Aftonbladetsekt?
Att folk känner varandra kanske inte går att använda som argument mot deras åsikter i det här fallet - man måste hålla sig till sakfrågan. Många känner många i lilla Sverige...
Citera
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ledsen om jag lade ord i din mun, det var absolut inte meningen. Jag menar bara att om det finns en övertygande bevisning mot en person så skiter rätten fullständigt i om någon är "kapabel" att utföra brottet enligt läkare och experter eftersom de då bevisligen har gjort det.

Det var ju det du skrev, i ett fall där "allt pekar på" en gärningsman och han bedöms som inte kapabel att utföra det kommer han/hon frikännas. Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara så.
Ok, fine. Men fortfarande påstår du något annat än det jag sagt. Jag skrev

Citat:
Tänk att en person som allt pekar mot, av tingsrätten inte bedöms i stånd att ha begått gärningarna. Då kommer han att frias. Bedömer tr tvärtom att den misstänkte är kapabel kommer han att fällas.

Jag pratar om tingsrättens bedömning och ingenting annat. Och för det fall det finns ett utlåtande från en psykiatriker i målet som bedömer hur kapabel den misstänkte är till gärningen är det väldigt sannolikt att tingsrätten grundar sin bedömning ifråga om vad den misstänkte är kapabel till på bl.a. det utlåtandet. Därför är utlåtandet inte bara intressant för psykiatrin utan även för utgången i målet.
Citera
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag har ju fastnat lite för det här då, men det kanske är helt felaktigt?

"Svagheten hos de som nu tror att han är en «snäll gammal farbror» är att de inte sett Thomas Quick under rättegångarna. Hur han gick ut med motivet till att erkänna var att ge anhöriga frid och en grav att gå till. I stället fick de på rättegångarna lyssna till de mest djävulska mordhistorier skapade av Quick. Hur han styckade barns kroppar, lekte med kroppsdelarna, åt upp dem. Hur han våldtog döda barn, nekrofili. Anhöriga bröt ihop och fördes ut.

«Jag har sett och upplevt det. I två fall han dömdes för barnamord saknas kropparna efter barnen. Anhöriga har trots Quicks löften ingen grav att gå till, däremot en djävulsk historia om hur deras barn mötte döden. Jag tror inte på sociopaten Quicks avbön. Att han inte mördat någon är klart. Men hans beräknande är nu efter friandet att begära 20-30 miljoner i skadestånd.»"

http://www.litenupplaga.se/1022

Var det någon som var på rättegångarna?

Den där teorin att SB skulle vara så beräknande att han iscensatt hela den här historien från början till slut, har vi varit inne på tidigare (och sågat).

Logiken haltar, minst sagt. Teorin skulle innebära bl.a. att:

a) SB sätter igång att erkänna mord efter mord för att
b) han har räknat ut att han skall bli fälld för dessa och för att
c) han skall efter ett stort antal år bli uppringd av HR och att
d) detta skall medföra att han efter mycket arbete av HR blir frikänd och att
e) han därefter skall kunna kräva skadestånd för alltsammans

Vilken Mastermind denne SB måste vara!
Citera
2013-11-29, 13:38
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTju

Quick dillar om att mamman ska ha försökt döda honom, om Simon, om övergrepp etc.. Och inte verkar Säter ha stämt av detta med.. hmmm ska vi se vem vi ska höra med... föräldrar och syskon om det här verkar stämma..

Familjen sa ju att det där bara var dumheter och hittepå. Ståhle & Co tog det som ett intyg på att det som SB sa var sant, eftersom förnekandet innebar ännu mer bortträngning inom familjen. Att familjen förnekade innbar ju enligt deras logik bara att det fanns ännu mer att jobba med. Det går liksom inte att vinna mot såna typer....
Citera
2013-11-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jo det ska stämma i vartfall vägrade han samrarbeta med Kwast längre ty denne hade hört av sej.Han ville ha slut på alla utredningar SB alltså

Jag tror Bergwall motiverade det, han skrev nog också en artikel på samma tema, nu i efterhand med att hans ställning på Säter som tvångsintagen och beroende av personalens välvilja gjorde att han kände att han behövde en godtagbar ursäkt för att kunna dra sig ur såväl terapi som mordutredningar.

Om det är sant eller en efterhandskonstruktion kan man ju inte veta, men det låter i varje fall inte helt orimligt.
Citera
2013-11-29, 13:46
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Helt meningslösa dessa artiklar skrivna av vänner till de inblandade, som nu Yrsa Stenius i DN. Lena Andersson sägs vara "klok" när hon framför sina konspirationsteorier och försvar för sin vän Lambertz, och Stenius litar blint på Borgström när han bedyrar att han aldrig skulle gått med på att Bergwall vallades drogpåverkad, att det tom. är inspelat på film hur han matas med tabletter väger tydligen väldigt lätt för henne jämfört med Borgströms ord.

Tidigare har vi sett professor Schultz på samma sätt försvara sin kollega Lambertz.

Cajsa Lidholm har tycker jag en hel del rätt i sin kritiska artikel om Josefsson och hans bok men hon berör egentligen inte själva sakfrågan utan mer Josefssons metoder. Sen formulerar hon sig mycket väl så man får se upp lite när man läser hennes text.
Märkligt att påstå att dessa artiklar är helt meningslösa. Det handlar om etablerade personer som sätter sina namn under artiklar i vilka de framför delvis kontroversiella åsikter. Det finns säkert inslag av vänskapskorruption men men det finns en del vettiga synpunkter också vilket man noterar om man tar av sig Följa John-glasögonen. I den här tråden sitter det första gradens dårfinkar som bl.a. du konverserar med som om de vore klokskapen själva. Proportioner skadar aldrig.
Citera
2013-11-29, 13:46
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Jag tror Bergwall motiverade det, han skrev nog också en artikel på samma tema, nu i efterhand med att hans ställning på Säter som tvångsintagen och beroende av personalens välvilja gjorde att han kände att han behövde en godtagbar ursäkt för att kunna dra sig ur såväl terapi som mordutredningar.

Om det är sant eller en efterhandskonstruktion kan man ju inte veta, men det låter i varje fall inte helt orimligt.

Man kan ju nu i efterhand tänka sej hur det varit för SB att ha varit Säters stjärna och sen han slutade med terapi och narkotika är allt tyst han är en person som Säter försöker tiga ihjäl., Efter resningarna börjat har de vad jag förstått frusit ut honom. Är det något man väljer utan orsak! Òch starka skäl
Citera
2013-11-29, 13:58
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Ok, fine. Men fortfarande påstår du något annat än det jag sagt. Jag skrev

Jag pratar om tingsrättens bedömning och ingenting annat. Och för det fall det finns ett utlåtande från en psykiatriker i målet som bedömer hur kapabel den misstänkte är till gärningen är det väldigt sannolikt att tingsrätten grundar sin bedömning ifråga om vad den misstänkte är kapabel till på bl.a. det utlåtandet. Därför är utlåtandet inte bara intressant för psykiatrin utan även för utgången i målet.
Gör tingsrätten ofta sådana bedömningar när det finns övrig bevisning? Finns det tillräckliga bevis behöver man överhuvudtaget inte ställa sig den frågan om det inte handlar om att den åtalade är rent fysiskt oförmögen att utföra handlingen.

Att tingsrätten skulle fria trots att "allt pekar på" den åtalade för att de gör bedömningen att personen inte är kapabel att utföra brottet borde vara extremt ovanligt om det någonsin hänt. Har du något exempel på ett sådant fall?
Citera
2013-11-29, 14:00
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ja, hans stackars bror..

han hade även medhjälpare i blomgren-fallet och med israelen, säkert i ännu fler fall. i blomgren-fallet tror jag någon stackare outades av quickcirkusen som medhjälparpedofil.

"Sommaren 1994 tog Farebrink med henne till akuten på Södersjukhuset i Stockholm, för psykiska besvär. Hon ringer läkaren på sjukhuset, som lyckas hitta journalen. Den är daterad den 13 juli, dagen efter mordet. Och det står att hon inkommer med pojkvän och två kamrater.
Jonny Farebrink har alibi och Quicks historia spricker. Åklagaren bestämmer sig för att släppa Farebrink. Men ändå åtala Quick. Den fällande domen mot Quick bygger helt på att Jonny Farebrink skjutsar honom till och från mordplatsen. Jonny Farebrinks namn nämns 26 gånger i domen."

"Quick har dömts för åtta mord. Under den väldiga polisutredningen pekade han ut flera medhjälpare. Personer som på olika sätt hjälpt honom att mörda. Trots väldiga polisinsatser kunde varken Quick eller någon av medhjälparna knytas till något av morden genom vittnen eller tekniska bevis. Resultatet blev att Quick fälldes medan medhjälparna inte ens blev åtalade."

Vore otroligt kul att konfrontera Lambertz med detta och höra hur denne rättvisans riddare förklarar dessa obestridiga fakta!
Citera
2013-11-29, 14:06
Medlem
Citat:

Japp, kompisandan får man se upp med på båda sidorna av lägren..

Lidholm har säkerligen en hel del otalt med Josefsson och han har säkerligen inte varit helt rumsren i metod och framställning, framförallt sett ur kritikers perspektiv..

Josefsson visar dock främst (!) (detta verkar vara svårt att se för de som på något sätt vill försvara Norell/Säter) en del av hela bilden, där märkliga teorier och personliga kopplingar fick avgörande betydelse för hela soppan.. DET är själva poängen.. Sen om Josefsson skulle vara ärelysten och ha Råstam-komplex, om han inte vill redovisa att Lidholm tagit avstånd från en del av Norell år 2012, etc ..Det hör inte till sakfrågan sett till det stora perspektivet om ansvar och skuld i soppan Quick.. Ingen journalist är perfekt och heltigenom 100 procent ärlig och korrekt i varje del av en enormt stor granskning som det här är. Vem tror att världen ser ut så?

Så, om man nu fastslagit att ingen skött sitt arbete eller roll i soppan med perfektion; Vilka misstag och felaktigheter är värda att börja med att reda ut, hur och varför de kunde uppstå och avkräva verkligt ANSVAR?

Vissa vill börja med Säter, poliser, åklagare, justitieråd, etc..
Andra tycker det är mest relevant att titta på Sture Bergwall och journalister och det fantastiska begreppet "medias" roll..
Senast redigerad av PerTju 2013-11-29 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in