2013-11-29, 12:42
Medlem
Ghostfaces avatar
I Råstams dokumentär (tror jag det är) finns det filmat när SB påstår att han har haft en medhjälpare vid något av morden. Snubben i fråga är nån kåkfarare som SB påstår sig ha bögat i en bastu. Han minns dock inte den jättelika tatuering snubben har på ryggen. Mannen ifråga kunde dessutom bevisa sin oskuld. Nån som kommer ihåg vilket mord detta var? Vad hette snubben? Hur förklarades detta bort av trähattsgänget?
Citera
2013-11-29, 12:51
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface
I Råstams dokumentär (tror jag det är) finns det filmat när SB påstår att han har haft en medhjälpare vid något av morden. Snubben i fråga är nån kåkfarare som SB påstår sig ha bögat i en bastu. Han minns dock inte den jättelika tatuering snubben har på ryggen. Mannen ifråga kunde dessutom bevisa sin oskuld. Nån som kommer ihåg vilket mord detta var? Vad hette snubben? Hur förklarades detta bort av trähattsgänget?

johnny farenbrink. han befann sig i stockholm när apoujaure-morden skedde, spikat alibi. trähattarna struntade i detta.
Citera
2013-11-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Fast de brott han faktiskt begått har väl inte präglats av någon förmåga att känna skuld. Snarare tvärtom skulle jag säga. Han har inte visat någon särskild ånger och skyller på t.ex. vad han intagit vid tillfället. Avsaknad av skuldkänsla är mer korrekt i dessa fall och det är kanske de som bör tillmätas betydelse. Resten är ju skådespel.
Det är alldeles riktigt Bohlwinkel och som jag antydde är jag ute på hal is. Jag tänkte på den passus som refererats som upptakten till hela "terapi"-affären där Bergwall säger något i stil med "tänk om jag begått något hemskt mord?" Detta tillsammans med att personlighetsstörningar (som jag misstänker finns med i bilden" oftast har en tendens att växa bort i fyrtifem-femtioårsåldern.

Som sagt jag kan ha fel, jag har ofta fel men ville ändå lyfta det här hugskottet till diskussion.

Att hans tid av missbruk kännetecknas av allt annat än skuld och empati håller jag helt med dig om, Bohlwinkel, däremot
Citera
2013-11-29, 13:02
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
johnny farenbrink. han befann sig i stockholm när apoujaure-morden skedde, spikat alibi. trähattarna struntade i detta.

Tackar för infon! Världsklass att inte lägga någon vikt vid detta:-) Hur många hittepåmedhjälpare har han påstått sig haft? Var väl nån i Asplundfallet med va?
Citera
2013-11-29, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är möjligt att det var så. Men hur mottaglig för terapi är en person som SB?

Förklarade inte SB själv att hans märkliga uppträdande under vallningarna berodde på att han gick in i sitt alter ego: Den vansinniga mördaren Ellington?
Du har helt rätt i det jag anar i din frågeställning; Personlighetsstörningar (som jag alltså misstänker är en del i Bergwalls problematik) är egentligen helt onåbara för terapi. Hans missbruk kanske kan gå att komma åt men när den personlighetsstörde kommer i konflikter eller möter andra motgångar brukar de återfalla i missbruk, Med missbruket följer bisarra, aggressiva och våldsamma handlingsmönster. Det var ju precis vad som hände Bergwall dessutom. . . .

Ellington är nog bara en produkt av skådespeleri, ägnat att hålla det obskyra teamet på Säter på gott humör, vilket i sin tur försäkrade Bergwall om god tillgång på Benzo.

Det är min uppfattning i dessa frågor.
Citera
2013-11-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTju
Ni som tycker att Bergwall är en sådan "fantastisk skådespelare". Är ni på riktigt?

Om man hög på mediciner, lite skruvad i skallen och påhejad av ett helt sjukhus och utredningsapparat lallar runt i skogen och skriker och gormar. Då ska man ha en Oscar för en fantastisk skådespelarinsats?

Hemska mordfantasier (och andra galenskaper) kan många vanliga människor, vuxna som barn, skapa med relativ enkelhet.. Författare och regissörer har bland annat detta fantiserande som en del av sitt yrke..
Nej det där kan väl vara en korrekt anmärkning. jag tror ändå att de "psykosgenombrott" man ser på vallningsfilmerna inte är genuina. Jag kan hävda det med god emfas eftersom jag ganska ofta ser äkta sådana genombrott, i mitt dagliga arbete.
Citera
2013-11-29, 13:10
Medlem
Citat:
GW verkar tro väldigt många saker i det här fallet.
Ja. Han är kanske ändå inte ensam om att framföra åsikter utan att ha "hard evidence" att referera till, möööjligen . . . . . ???
Citera
2013-11-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Ja det där är ju en sak som ensam sätter dumstrut på Gubb-jan, van der Kwast & Co.
Citera
2013-11-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Sen håller jag inte med om det fetade. Man ska väl komma ihåg att Quick läste på i tidningarna en del. Måste ha varit ganska medveten om vad han gjorde alltså, trots tung medicinering.

Jag vet inte hur mycket han "läste på i tidningarna" men läser man de utdrag från förhören med Bergwall som publicerats är han ju stora delar av tiden helt borta, kommer ofta inte ihåg vad han sagt tidigare, ofta mumlande och talar osammanhängande. Det är också den bild man får från de vallningsfilmer som visats. Att som i DNartiklarna påstå att Bergwall uppträdde som en "skicklig manipulatör" är väldigt långt ifrån sanningen.

Han har själv beskrivit att han var medveten om att han ljög, och det låter rimligt för han var trots allt i stånd till att kunna gå och tala, men det är inte samma sak som att han hade förmågan att själv kunna bryta sitt beteende. Att berättandet upphörde när drogerna togs bort får man nog se ett ganska starkt bevis för deras avgörande betydelse.
Citera
2013-11-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja jag är på riktigt, och läs gärna Yrsa Stenius artikel i DN idag, men ok kanske ska sammanfatta vad jag tycker om den här härvan en gång till. Börjar med frågan om skadestånd som jag tycker är ganska svår. Om någon är det väl de anhöriga till de mördade som borde få skadestånd. SB togs in på nittitalet och det är väl alla överens om att det var rätt. När blev han frisk, d.v.s hur längesen är det han borde ha släppts ut? Att Penttinen och Kwast manipulerade bevisen är väl i det närmaste bevisat idag, medans terapins roll är lite mer oklar. En seriös psykoanalytiker eller terapeut, borde ha insett att han fantiserade, och inte uppmuntrat honom. Det är givet särskilt Simonhändelsen borde ingen tro på. Det är skräckfilm. Även om det händer otäcka saker så var det där too much. Men jag anser det inte bevisat att han var i klorna på terapeuterna. Sen är ju DJ:s syfte att bevisa att det är idén om bortträngda minnen som är boven i dramat, och nog för att det funnits kvacksalveri i branschen men han förenklar nåt så in i helvete där. När jag säger att det inte är så konstigt att man gick på Quicks psykbryt, är det inte för att rädda polisens heder, eller terapeuternas, utan mer för att påpeka att det är en komplicerad historia, där det faktiskt inte går att peka ut en enskild som orsak.

Jag har läst den, är väl i stort en ganska "mild" artikel som belyser det faktum att Bergwall gjorde detta med "berått" mod (Scoop! Not..) att Bergwall hade tillgång till material och att han var övertygande i sin roll som galen...

En av många frågor: Varför tycker Säter (och utredningen i stort?) att det är lämpligt att en psyksjuk person som erkänner mord och sedan ingår i brottsutredningar ska ha permissioner, få saker skickade till sig, få information om morden han har erkänt? KAN DET KANSKE VARA DÄRFÖR HAN KAN DETALJER OM MORDEN?

"De hade ingen anledning att tro att Quick spelade teater.." skriver Stenius. Nej, har terapeuter och polisutredning gett sig fan på att han är skyldig så vill man ju inte tro att det kan vara teater

Quick dillar om att mamman ska ha försökt döda honom, om Simon, om övergrepp etc.. Och inte verkar Säter ha stämt av detta med.. hmmm ska vi se vem vi ska höra med... föräldrar och syskon om det här verkar stämma..

Ska man inte kunna ställa högre krav på kritiskt tänkande och proffessionalitet hos Sveriges ledande vårdinstans? Tycker du och Yrsa inte det så får det vara eran åsikt.. Bara det faktum att Säter så totalt omsluter en teori (här tar jag de två vittnesmålen från fd läkare och terapeuter i dokumentären som "sanna") som inte har någon dokumenterad VETENSKAPLIG bärighet. Det är hmm ska vi kalla det, "lite anmärkningsvärt"..

Vad gäller hans skådespelarinsats så var den säkerligen bra! Men att spela galen tror jag är det "lättaste" sättet att spela teater. Han har ju själv sagt att när han inte visste vad han skulle göra så ballade han bara ur..

Lätt att säga allt det här i efterhand? För mig och de flesta andra, ja absolut. Jag var inte med då, det var inte Råstam, GW, Lambertz eller så många andra för den delen.. Det ger ändå full legitimitet för kritiker att mena att Säter och utredningen har begått mycket mycket allvarliga misstag.. Och...det minsta man kan göra är att erkänna detta, att ta ansvar och ta rimliga påföljder av detta.. Det är nog därför GW, Josefsson och stora delar av allmänheten är så förbannade. Att inte en jävel kan erkänna att man gjort fel, ja förutom SB då, men han ska vi tydligen ge oss på ett par vändor till..
Citera
2013-11-29, 13:19
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface
Tackar för infon! Världsklass att inte lägga någon vikt vid detta:-) Hur många hittepåmedhjälpare har han påstått sig haft? Var väl nån i Asplundfallet med va?

ja, hans stackars bror..

han hade även medhjälpare i blomgren-fallet och med israelen, säkert i ännu fler fall. i blomgren-fallet tror jag någon stackare outades av quickcirkusen som medhjälparpedofil.
Citera
2013-11-29, 13:23
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Jo, stämmer detta:

"Quick själv blev arg när han ifrågasattes och tillkännagav i en debattartikel i Dagens Nyheter 2001 att han inte längre tänkte samarbeta i mordutredningarna till följd av anklagelserna om att han skulle vara mytoman. Åklagaren Christer van der Kwast beslöt då att lägga ner samtliga pågående utredningar."

Helt sjukt.

Jo det ska stämma i vartfall vägrade han samrarbeta med Kwast längre ty denne hade hört av sej.Han ville ha slut på alla utredningar SB alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in