2013-11-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
klart det är en stor risk att värdet är uppbyggt av spekulationer.

Dumpat någon bitcoins blir det som inflation och kan man inte köpa knark med bitcoin så finns inte valutan längre skulle jag gissa på.

Nu verkar det som att Bitcoins har accepterats av många fler än pundare, så det är inte lika mycket spekulationer längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Litecoin ökar i värde med ser jag så att bitcoin är cappat på 21miljoner ser jag knappt som relevant längre eftersom tusentals kopior kommer dyka upp som är identiska... Eller kan jag ha fel här?

Det dyker säkert upp många kopior. Man slipper trycka upp miljontals egen-designade sedlar och mynt för att starta en valuta. Det blir lite som när man inte behövde kopiera senaste spelet på grannens diskettstation, utan bara kunde tanka det via nätet.

Sen återstår det väl att se om det bara är Bitcoins som blir en stabil valuta (om ens den lyckas bli det).

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Så nu tycker jag alla håller med mig och röstar alla ja för det här, så löser vi namnfrågan en gång för alla. 0.000001 BTC kallas numera för en "bit". Växelkursen ligger nu på 1000 bit = 1 USD.

Det låter enormt dumt, eftersom ordet "bit" redan används för något annat!
Senast redigerad av alef-noll 2013-11-29 kl. 00:02.
Citera
2013-11-29, 00:33
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Det låter enormt dumt, eftersom ordet "bit" redan används för något annat!
Fast risken för att de olika betydelserna ska komma upp i ett sammanhang där de förväxlas är minimal.

Jag har 532 bits.
Det blir 12000 bits.
Det går en miljon bits på en Bitcoin.

Missförstår du mig i någon av meningarna ovan?

Problemet är att folk har pushat för SI-prefix i 2+ år, och ingen verkar vilja använda dem ändå för att de känns så oerhört påtvingade. Folk är inte vana att säga exempelvis millikronor, och mBTC känns precis lika illa. Folk är vana vid att valutaenheter har enkla namn med lätta kom-ihåg-regler. Det går 100 ören på en krona. Det går en miljon bits på en bitcoin. Detta är det första förslaget jag hört som faktiskt har chans att gå hem hos folk och börja användas.
Citera
2013-11-29, 00:39
Medlem
TRON37s avatar
Tjoo!

Hände något skumt, testfarmade för något år sedan och fick nästan ihop en på några dagar. Nu loggar jag in på detta accountet och sidan sa att databasen hade blivit hackad osv och att jag var tvungen att ändra mitt lösenord. När allt var klart så ser jag att jag har 398 bitcoins. Kan detta stämma? Eller är det ens mina bitcoins som står där?

http://gyazo.com/f08e3330424ecb8d361fd481c63eb7d8

Sidan är 50btc.com

Hur gör jag för att få ut pengarna också? När jag trycker på payout så står det att jag ska skriva in någon bitcoin adress. Hur får jag dem till riktiga pengar?
Citera
2013-11-29, 00:43
Medlem
Citat:
Problemet är att folk har pushat för SI-prefix i 2+ år, och ingen verkar vilja använda dem ändå för att de känns så oerhört påtvingade. Folk är inte vana att säga exempelvis millikronor, och mBTC känns precis lika illa. Folk är vana vid att valutaenheter har enkla namn med lätta kom-ihåg-regler. Det går 100 ören på en krona. Det går en miljon bits på en bitcoin. Detta är det första förslaget jag hört som faktiskt har chans att gå hem hos folk och börja användas.

Men "bit" är inte ett prefix, och har inget med SI att göra. Det är en enhet och man skulle lika gärna kunna välja ordet "stubbe" eller "småkaka" istället för "bit"
Citera
2013-11-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRON37
Tjoo!

Hände något skumt, testfarmade för något år sedan och fick nästan ihop en på några dagar. Nu loggar jag in på detta accountet och sidan sa att databasen hade blivit hackad osv och att jag var tvungen att ändra mitt lösenord. När allt var klart så ser jag att jag har 398 bitcoins. Kan detta stämma? Eller är det ens mina bitcoins som står där?

Sidan är 50btc.com

Hur gör jag för att få ut pengarna också? När jag trycker på payout så står det att jag ska skriva in någon bitcoin adress. Hur får jag dem till riktiga pengar?

Grattis, du är miljonär. Du kan flytta över till t.ex bitstamp eller btcx. När det gäller så stora summor kan du få problem med banken. Inget jag kan hjälpa med.
Citera
2013-11-29, 00:45
Medlem
TRON37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numm3r3
Grattis, du är miljonär. Du kan flytta över till t.ex bitstamp eller btcx. När det gäller så stora summor kan du få problem med banken. Inget jag kan hjälpa med.
Okej, men hur blir det med de som hackade mitt account? Jag menar, min email står på accountet, kan de spåra mig och döda mig eller något? (haha nojjig som fan nu)

Det är ju ändå någon som har minat på mitt konto..
Citera
2013-11-29, 00:48
Medlem
Citat:
Det börjar verkligen bli dags att bitcoin-användare kommer fram till vad mindre enheter av bitcoins ska kallas. Jag gillade detta förslag, enkelt och bra.

http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1rmto3/its_bits/

Så nu tycker jag alla håller med mig och röstar alla ja för det här, så löser vi namnfrågan en gång för alla. 0.000001 BTC kallas numera för en "bit". Växelkursen ligger nu på 1000 bit = 1 USD.

Äntligen!
Citera
2013-11-29, 00:52
Medlem
Citat:
Okej, men hur blir det med de som hackade mitt account? Jag menar, min email står på accountet, kan de spåra mig och döda mig eller något? (haha nojjig som fan nu)

Det är ju ändå någon som har minat på mitt konto..

Att databasen har blivit hackad behöver nödvändigtvis inte betyda att ditt konto är det. Är du säker på att konton och mailen är hackad? Registrerade du dig på facebook eller liknande med den mailen så kan du få problem..Ta ut bitcoinsen så fort som möjligt. Nu! ladda ner en offline wallet, ex. electrum.org. Resten klarar du själv.
Citera
2013-11-29, 00:54
Medlem
TRON37s avatar
Citat:
Att databasen har blivit hackad behöver nödvändigtvis inte betyda att ditt konto är det. Är du säker på att konton och mailen är hackad? Registrerade du dig på facebook eller liknande med den mailen så kan du få problem..Ta ut bitcoinsen så fort som möjligt. Nu! ladda ner en offline wallet, ex. electrum.org. Resten klarar du själv.
Kontot måste ha varit hackat då jag vet att jag aldrig hade över 1 bitcoin. Mailen har aldrig varit hackad. Jag har reggat ett fejk fb konto på denna mailen, mitt riktiga fbkonto har jag på en annan mail.
Citera
2013-11-29, 00:55
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Men "bit" är inte ett prefix, och har inget med SI att göra. Det är en enhet och man skulle lika gärna kunna välja ordet "stubbe" eller "småkaka" istället för "bit"
Nej, bit är inte ett prefix.

Milli och micro är prefixen jag talade om, och bitcoin-communityn har försökt pusha dessa prefix så länge jag kan minnas, och det har inte funkat. Ingen använder mBTC eller uBTC i dagligt tal, trots att det förstnämnda skulle vara betydligt mer användbart med dagens växelkurs.

Bit är bara ett ord. Men det är ett simpelt, enstavigt ord, som flyter på tungan, och är lätt att komma ihåg och koppla till bitcoin. Det är troligtvis det förslag som har störst chans att slå igenom som någon nånsin har kommit med.

Citat:
Tjoo!

Sidan är 50btc.com

Grattis!
Citera
2013-11-29, 00:57
Medlem
TRON37s avatar
Citat:
Laddar ner electrum nu, men mina kompisar är oroliga ifall det kan hända något. Det är inte olagligt att göra bitcoins till pengar osv? Haha

Som ni märker är jag helt ny till bitcoins egentligen..
Citera
2013-11-29, 01:02
Medlem
Citat:
Bit är bara ett ord. Men det är ett simpelt, enstavigt ord, som flyter på tungan, och är lätt att komma ihåg och koppla till bitcoin. Det är troligtvis det förslag som har störst chans att slå igenom som någon nånsin har kommit med.

Jag håller med om allt som skrevs i länken du postade, som var väldigt bra läsning , förutom att det skulle heta just "bit". Det finns nog tiotals andra ord som lika bra beskriver en del av det stora, och som folk skulle acceptera. Och några av dem är säkert bättre än ordet "bit. Kanske "bic" eller "tic"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in