Citat:
Ursprungligen postat av
derauto
Känner mig trygg med båda grupper.
Så du känner dig
lika trygg i det läget oavsett grupp? Det var frågan. Du undviker att ta ställning och svarar inte på frågan. Kanske skulle det framstå som "rasistiskt" om du svarade ärligt?
Citat:
Skulle välja den med svenska barn. Inte för att dom är svenskar utan för att skolan med svenska barn med största sanno likhet är bättre än dom där somaliska barn tvingas gå i.
Ungefär som att fråga om du skulle vilja att ditt barn skulle gå på universitet med vita judar (Harward tex.) eller med en grupp som fyller dom sämre universiteten.
Dum fråga imo
Du utgår ifrån att skolan med somalier skulle vara sämre. Jag gav ingen ytterligare information än etnicitet så här tog du ställning även du försökte linda in det i rationaliseringar. Du känner på dig att en miljö med svenskar vore trevligare och mer gynnsam för barn. Din instinkt tjänar dig väl här.
Citat:
Jag har en humanistisk syn på människor och anser att alla är lika värda. Huruvida det är en matematisk oundviklighet eller inte får någon med mattematiska kunskaper ut värdera, kanske någon professor? Då jag inte läser matte på hög nivå kan jag inte uttala mig i detta men huruvida jag bryr mig eller inte så har jag enligt min humanistiska livs syn inget emot folk på grund av deras hudfärg eller bakgrund.
Du kan alltså inte svara på frågan för att din ideologi förbjuder dig att bry dig om svenskarnas öde? Bryr du dig om ifall greker skulle bli en minoritet i Grekland då? Vore det moraliskt försvarbart att bry sig om greker på det viset eller bör grekerna vara utlämnade till andra folks nycker?
Citat:
Det beror givetvis på själva personen. Jag är grek och vill behålla min grekiska bakgrund. Skulle mina systrar komma hem med en somalier skulle dom få kritik i hemmet av dom äldre i min kultur. Vi greker är en väldigt liten grupp i Sverige och jag tycker att det är viktigt att vi bevarar vår rika kultur, sen kan man diskutera om det är rätt eller inte ur ett moralist perstjektiv. Men ja eller nej, beroende på personen. Ett krav är dock att han/hon konverterar till ortodoxa kristendomen
Du kan inte svara, att svara både ja och nej är inget svar. Du villar bort dig i försök till att vara politiskt korrekt.
Jag får erkänna att mina frågor var formulerade för att vara nästintill omöjliga att svara rakt och ärligt på för en politiskt korrekt person och du föll i fällan får man säga.