2013-11-29, 00:12
Medlem
Sirtanks avatar
Vad är det mest häpnadsväckande somalier gjort på arbetsförmedlingen?
2013-11-29, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum

Om du mötte en grupp främlingar i en gränd på kvällen, skulle du känna dig tryggast om det vore en grupp svenskar eller en grupp somalier?
Känner mig trygg med båda grupper.

Citat:
Det är dags att sätta dina barn i skolan och du har två skolor att välja på. På den ena skolan går det 90% barn av somalisk härkomst och på den andra är det 90% barn av svensk härkomst. Vilken skola väljer du åt dina barn?
Skulle välja den med svenska barn. Inte för att dom är svenskar utan för att skolan med svenska barn med största sanno likhet är bättre än dom där somaliska barn tvingas gå i.

Ungefär som att fråga om du skulle vilja att ditt barn skulle gå på universitet med vita judar (Harward tex.) eller med en grupp som fyller dom sämre universiteten.

Dum fråga imo

Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Det säger du bara sådär. Har man en invandring på runt hundratusen om året så är det bara en tidsfråga. Det är en matematisk oundviklighet att en växande grupp förr eller senare blir större än en statisk grupp. Nu var dock frågan huruvida du bryr dig eller inte så svara på det tack.
Jag har en humanistisk syn på människor och anser att alla är lika värda. Huruvida det är en matematisk oundviklighet eller inte får någon med mattematiska kunskaper ut värdera, kanske någon professor? Då jag inte läser matte på hög nivå kan jag inte uttala mig i detta men huruvida jag bryr mig eller inte så har jag enligt min humanistiska livs syn inget emot folk på grund av deras hudfärg eller bakgrund.

Citat:
Det var en hypotetisk fråga, du kan föreställa dig hur det skulle vara om du hade haft en dotter eller en son för den delen.

Jag lade till två frågor i mitt första inlägg.
Det beror givetvis på själva personen. Jag är grek och vill behålla min grekiska bakgrund. Skulle mina systrar komma hem med en somalier skulle dom få kritik i hemmet av dom äldre i min kultur. Vi greker är en väldigt liten grupp i Sverige och jag tycker att det är viktigt att vi bevarar vår rika kultur, sen kan man diskutera om det är rätt eller inte ur ett moralist perstjektiv. Men ja eller nej, beroende på personen. Ett krav är dock att han/hon konverterar till ortodoxa kristendomen
2013-11-29, 00:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Några frågor till TS:

Hur många av de somalier som dyker upp på AF som är kvinnor. Jag förmodar att även dessa blir tvingade att infinna sig för att få bidrag, men får även dessa några jobb och i sådana fall vilka? Personliga assistenter för andra somalier, vårdyrken, städerskor, etc. kan väl vara hänt, men jag förmodar att yrken där man kör bil eller buss, samt tolktjänster tillfaller männen.

Mellan tummen och pekfingret, hur många av dessa somalier får faktiskt anställningar och försvinner från AF och hur många av dessa anställningar är subventionerade?
2013-11-29, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingabalk
Var det din kunskap i svenska språket och mattematik som gav dig jobbet på AMS?
Nä, mina tidigare erfarenheter av jobb som brobyggare på en fritids gård

Citat:
Ursprungligen postat av kaosblatten
Varför måste han göra som du säger? Hans jävla tråd och han får besvara den hur fan han vill! Keep up the good work TS
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av NygardaParonSoda
Satt på samma kurs som en Somalie som just avslutat sin SFI och säkert andra kurser. Vi käkade korv som fan, han brydde sig inte att det var fläsk.

Är det samma sak hos dig? Vågar dom äta fläsk produkter?
Är inte muslim

Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
hur kan en 0.1% av samhället bli 100tusen invånare? är vi 100miljoner i sverige?

du sa att dom jobbar som entreprenörer, vilka yrken?
Blandade ihop pro mille och procent. Givetvis ska det vara ca 1%

Citat:
Ursprungligen postat av Sirtank
Vad är det mest häpnadsväckande somalier gjort på arbetsförmedlingen?
Vi hade studie besök av en somalisk författare en gång. Var ganska intressant att höra hans berättelse. Hans dröm att bli den nya Vilhelm Moberg, att skriva om svensksomaliernas väg till där dom är idag.
2013-11-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Några frågor till TS:

Hur många av de somalier som dyker upp på AF som är kvinnor. Jag förmodar att även dessa blir tvingade att infinna sig för att få bidrag, men får även dessa några jobb och i sådana fall vilka? Personliga assistenter för andra somalier, vårdyrken, städerskor, etc. kan väl vara hänt, men jag förmodar att yrken där man kör bil eller buss, samt tolktjänster tillfaller männen.
Du förmodar rätt

Citat:
Mellan tummen och pekfingret, hur många av dessa somalier får faktiskt anställningar och försvinner från AF och hur många av dessa anställningar är subventionerade?
Alltså, svårt att säga men jag vet att vi får ut dom flesta på praktik. Problemet är att dom flesta kommer tillbaka ganska snabbt.
2013-11-29, 00:38
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Känner mig trygg med båda grupper.
Så du känner dig lika trygg i det läget oavsett grupp? Det var frågan. Du undviker att ta ställning och svarar inte på frågan. Kanske skulle det framstå som "rasistiskt" om du svarade ärligt?
Citat:
Skulle välja den med svenska barn. Inte för att dom är svenskar utan för att skolan med svenska barn med största sanno likhet är bättre än dom där somaliska barn tvingas gå i.

Ungefär som att fråga om du skulle vilja att ditt barn skulle gå på universitet med vita judar (Harward tex.) eller med en grupp som fyller dom sämre universiteten.

Dum fråga imo
Du utgår ifrån att skolan med somalier skulle vara sämre. Jag gav ingen ytterligare information än etnicitet så här tog du ställning även du försökte linda in det i rationaliseringar. Du känner på dig att en miljö med svenskar vore trevligare och mer gynnsam för barn. Din instinkt tjänar dig väl här.
Citat:
Jag har en humanistisk syn på människor och anser att alla är lika värda. Huruvida det är en matematisk oundviklighet eller inte får någon med mattematiska kunskaper ut värdera, kanske någon professor? Då jag inte läser matte på hög nivå kan jag inte uttala mig i detta men huruvida jag bryr mig eller inte så har jag enligt min humanistiska livs syn inget emot folk på grund av deras hudfärg eller bakgrund.
Du kan alltså inte svara på frågan för att din ideologi förbjuder dig att bry dig om svenskarnas öde? Bryr du dig om ifall greker skulle bli en minoritet i Grekland då? Vore det moraliskt försvarbart att bry sig om greker på det viset eller bör grekerna vara utlämnade till andra folks nycker?
Citat:
Det beror givetvis på själva personen. Jag är grek och vill behålla min grekiska bakgrund. Skulle mina systrar komma hem med en somalier skulle dom få kritik i hemmet av dom äldre i min kultur. Vi greker är en väldigt liten grupp i Sverige och jag tycker att det är viktigt att vi bevarar vår rika kultur, sen kan man diskutera om det är rätt eller inte ur ett moralist perstjektiv. Men ja eller nej, beroende på personen. Ett krav är dock att han/hon konverterar till ortodoxa kristendomen
Du kan inte svara, att svara både ja och nej är inget svar. Du villar bort dig i försök till att vara politiskt korrekt.

Jag får erkänna att mina frågor var formulerade för att vara nästintill omöjliga att svara rakt och ärligt på för en politiskt korrekt person och du föll i fällan får man säga.
2013-11-29, 00:46
Medlem
munspruts avatar
Såg en kvinna som handlade hygienprodukter tillsammans med en somalier idag, hon förklarade på engelska för somaliern vad de olika produkterna var för något. kvinnan som har det märkliga jobbet, är hon också "brobyggare" tror du eller är det något annat? Är det lätt att få jobb med att slussa in somalier i samhället.
2013-11-29, 01:18
Medlem
Herrn-och-Fruns avatar
TS, på vilket sätt berikar Somalierna Sverige?

Hur kan ngn se ngt positivt i ett folk som anser att flickors klitoris, inre och yttre blygdläppar ska skäras av, utan bedövning, med en rostig kniv? T.o.m kvinnorna tycker att detta är en viktig sed att följa.

Hur i helvete kan man se ett värde i detta skräpfolk?
Medlem
Surrealismens avatar
Till att börja med, tack för en informativ och bra trådstart. Välbehövlig.

1. Vad tror du våra politiker kan göra bättre för att integrera och underlätta för Somalier?

2. Tycker du att SD's skrämselpropaganda om kriminella och våldsamma Somalier är överdriven?

3. Hur upplever dom deras första vinter? Måste ju vara en rejäl chock...
Medlem
soucus avatar
Vilket vin tror du de skulle rekommendera till en piggvar kokt med pepparrot och brynt smör?
2013-11-29, 01:24
Medlem
i-can-flys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Vi kommer inte bli det. Andelen svensksomalier är bara 0,1 %

Har ingen dotter
Du sa ju i början att dom var mellan 80-100k det gör dom till 1 % av befolkningen.
Matte eller samhällskunskaps betyg behövs uppenbarligen inte på arbetsplatsen.
2013-11-29, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrealismen
Till att börja med, tack för en informativ och bra trådstart. Välbehövlig.

1. Vad tror du våra politiker kan göra bättre för att integrera och underlätta för Somalier?
Tycker man borde satsa på varför det går bättre i USA, Kanada och UK för dom. Enligt många beror det på att det är mycket enklare att starta företag i dessa länder än i Sverige. Dessutom får man bidrag även om man har företag i UK men inte i Sverige. Folk måste förstå att det inte rör sig om ett 7-16 folk så att säga

Citat:
2. Tycker du att SD's skrämselpropaganda om kriminella och våldsamma Somalier är överdriven?
Ja, kraftigt

Citat:
3. Hur upplever dom deras första vinter? Måste ju vara en rejäl chock...
Hehe, dom ädre brukar titta ut genom fönstret och häpnas av snön men dom yngre är äventyrligare och går ut och leker. Men dom gillar inte morgonmörkret och jag vet att vi inte kommer ha några föreläsningar/möten med somalier före 10:00 i december.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in