2013-11-26, 11:58
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
kommentar till det fetade ovan:

Hundar över åtta dagars ålder får endast avlivas genom
• överdos av narkosmedel under veterinärs överinseende
• skjutning med ett vapen på sätt som framgår av föreskrifterna
Mitt tillägg: Skjutning/avlivning får göras av jägare eller liknande med vapenlicens.

Se där. Då ÄR det med andra ord ett brott att själv avliva sin hund (om man inte själv är jägare eller veterinär). Tack för din klargörande info. Då förstår jag bättre varför KJ svävar på målet.

Intressant att KJ blir mycket upprörd i förhör när åklagaren insinuerar att han har dödat sin hund men inte lika upprörd över anklagelsen över att ha dödat VB.
Vad kan man läsa ut av detta?
Citera
2013-11-26, 12:01
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiliprepper
Tyckte att det stod i FUPen att just denna tejp är en tejp som många använder, en helt vanlig tejp mao. Som flera hushåll har hemma, man kunde inte bevisa att tejpbiten på Vatchareeya kommer från KJs rulle

Visst är det så, många har en dylik tejp hemma. Men i det här fallet måste GM VETA att KJ har en hemma. Det är skillnaden.
Citera
2013-11-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
>Remark, du har inte facebook antar jag.
Meddelandehistoriken mellen VB och MB är privata meddelanden. Dvs även om AN hade facebook kunde hon inte se deras konversation.

Många av VBs inlägg var för öppen ridå. Det var kommentarer om att de skulle gifta sig (läs fupen). Och där hon kommenterade saker i deras förhållande öppet. Det gillade inte MB, och tydligen inte AN heller. AN har vetat om detta förhållande sedan AB ringde henne, och kanske tidigare ändå.
Citera
2013-11-26, 12:12
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiliprepper
Tyckte att det stod i FUPen att just denna tejp är en tejp som många använder, en helt vanlig tejp mao. Som flera hushåll har hemma, man kunde inte bevisa att tejpbiten på Vatchareeya kommer från KJs rulle

Hänvisa gärna till FUP:en. Jag kan inte minnas slutsatsen att det är en vanlig tejp som kan förväntas finnas i många hem.
Citera
2013-11-26, 12:13
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nu pratar jag om attityden, synen och värderingar inför KJ kontra MB. Väldigt olika sätt att tilltala dem.
Du tänker fel.
I domstol är sötbrödedagarna slut , han har blivit förhörd och vägrat erkänna, MB är inte misstänkt för brott, det är därmed av åklagaren en befogad attitydskillnad..
Det finns nog ingen gullipluttande åklagare.

Det är ju den åtalandes attityd i en domstol som också skall värderas(annars blir det jänstefel), en stark slutsats som man kan dra är att KJ har temperament och blir arg (han bad ju någon att hänga sig), vilket om man är snäll inte stämmer med hans egna utsagor (det finns motsägelser i vad han kan och inte kan göra, helt enligt egna uppgifter).

Jag håller det för en troligt kutym i rättsprocessen, att åklagaren skall pressa den åtalade.
Frågan är enligt mig snarare om åklagaren verkligen gjorde det?
Citera
2013-11-26, 12:13
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag tror nog att vittnet/grannen BI känner igen KJ rätt väl. Han sticker ju ut, bland annat på grund av sin längd.
Frågan är däremot om det verkligen var en "fin" ytterrock vittnet noterade. Från en mycket säker källa har jag fått veta att KJ troligen inte hade någon sådan rock. Däremot hade han en blå, knälång morgonrock som han brukade ha på sig när han gick ut och hämtade posten. Det var kanske morgonrocken han bar den här lördagsförmiddagen? Vittnet säger dessutom att rocken var blå.
När allt kommer omkring kanske KJ inte åkte till bolaget, istället kan han ha åkt för att hämta upp en kompis som redan införskaffat alkohol på bolaget...och som även följde med till KJ:s lägenhet...Om det är så, fanns det ju liksom ingen större anledning att "klä upp" sig eftersom han inte skulle röra sig ute bland folk.

Visst har KJ en blå rock. han säger det själv på sid 1991 i FUP:

"Ja, just det, jag har ju en sån här…en…vad heter det…en typ sån här fin
rock och så har jag en försvarets M65:ans blåa…du vet, sån här fin uniformsrock, öv"
Citera
2013-11-26, 12:23
Medlem
chilipreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
Visst är det så, många har en dylik tejp hemma. Men i det här fallet måste GM VETA att KJ har en hemma. Det är skillnaden.

Jaja, nu förstår jag hur du menar, sorry. Jo, det känns ju mycket långsökt.
Citera
2013-11-26, 12:25
Medlem
chilipreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Hänvisa gärna till FUP:en. Jag kan inte minnas slutsatsen att det är en vanlig tejp som kan förväntas finnas i många hem.

Har ingen aning om var i FUPen det stod, läste genom en del förra veckan men har inte kommit speciellt långt i den i varje fall.
Senast redigerad av chiliprepper 2013-11-26 kl. 12:30.
Citera
2013-11-26, 13:32
Medlem
Citat:

Tusen tack för filerna!

Intressant

Ca: 02.28:18 in på den andra ljudfilen verkar han vara nära att säga något om en Ryggsäck i bakluckan. Åklagaren ställer frågor om Fallen Angel lördag den 11 maj:

US: -” …när hade du då placerat Airsoft vapnet i bilen?

KJ: -” Asså, jag satte ju in bössan i bilen tillsammans med ..eh…rygg … asså … ehh resten av utrest …utrustningen
Citera
2013-11-26, 13:45
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q
[/spoiler]
Tusen tack för filerna!

Intressant

Ca: 02.28:18 in på den andra ljudfilen verkar han vara nära att säga något om en Ryggsäck i bakluckan. Åklagaren ställer frågor om Fallen Angel lördag den 11 maj:

US: -” …när hade du då placerat Airsoft vapnet i bilen?

KJ: -” Asså, jag satte ju in bössan i bilen tillsammans med ..eh…rygg … asså … ehh resten av utrest …utrustningen
Någonstans i första filen så säger han också när de pratar om VBs SMS:ande hemma hos honom på kvällen något i stil med att hon fortsatte att SMSa på "natt....sen". Det blir lite tydligare hur mycket han svamlar när man hör det på band.

En motsägelse är ju också det faktum att han påstår att han i stort sett bara låser bilen när han har vapnen i den då han inte vill att de ska bli stulna. Samtidigt hävdar han att han alltid har olåst hemma i lägenheten och att han då ställer fram sina vapen så en ev inbrottstjuv kanske ska välja att gå därifrån istället för att gå in när den/de ser vapnen. Likaså säger han att han har nåt vapen stående synligt i förrådet av samma skäl. Så han låser bilen för att ingen ska stjäla vapnen, men han ställer fram vapnen i sitt olåsta hem så att ev inbrottstjuvar ska se dom. Inte ens AS kan förklara det resonemanget.
Citera
2013-11-26, 13:47
Medlem
chilipreppers avatar
Andra ljudfilen påstår han att han har tittat på family guy, scrubs osv på tvn medan Vathareeya studerar. Men de programmen går inte lördagar, mellan 18-21. Minns han fel? Eller hittar han på bara för att de programmen går så frekvent?
Citera
2013-11-26, 13:51
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Visst har KJ en blå rock. han säger det själv på sid 1991 i FUP:

"Ja, just det, jag har ju en sån här…en…vad heter det…en typ sån här fin
rock och så har jag en försvarets M65:ans blåa…du vet, sån här fin uniformsrock, öv"

Där ser man. Har missat det. Då var det förmodligen militärrocken han bar, han kallar den överrock. Färgen på den andra "fina" rocken nämner han inte, och de som förhör honom frågar inte heller. Men han hade en blå, knälång morgonrock också. Frågan är var den tog vägen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in