2013-11-28, 20:15
Medlem
rigbos avatar
Hamnade knivslidan där den hittades före eller efter mordet, det är en intressant fråga. Om det stämmer att kniven var välanvänd så verkar det konstigt att slidan tappats/slängts före mordet. GM har haft vapnet en längre tid och sett till att behålla slidan. Om GM tappat den hade han gott om tid att plocka upp den igen eftersom den i så fall måste tappats ett par minuter före överfallet. Varför skulle han inte plockat upp den? Han hade ändå tid att genomföra sitt överfall efter att ha plockat upp slidan. Kniven hade han haft länge så varför var han inte noga med slidan denna gång? Visste GM om att kniven skulle användas för sista gången i ett brutalt överfall?

Ett annat alternativ är att den dumpades på Valhallavägen efter mordet. Denna teori tror jag inte varit så vanlig hittills eftersom en person som alla utgått från är mördaren begav sig söderut till telefonkiosken på Karlavägen i höjd med Nybrogatan via Brahegatan direkt efter mordet. Men det kan ha funnits två personer som överföll Per varav den ena sprang söderut och den andre gick västerut längs Valhallavägen. Eller begav sig inringaren tillbaka till brottsplatsen och fortsatte sen mot Östra Station? Det är inte en helt ovanlig händelse. När han sett polisen och ambulansen anlända går han mot Östra Station för att där utnyttja kollektivtrafiken eller så bor han åt det hållet.

Jag skulle nog tro att den hamnade där efter mordet. Skulle den hamnat där före mordet borde det varit ett planerat överfall men med tanke på inringarens önskan att Per får snabb hjälp så verkar det inte vara välplanerat.
Citera
2013-11-28, 20:19
Medlem
Rigbo: läs #850

Sen alla ni som grubblar över vad GW säger hit och dit, mitt råd; läs Brott och Straff.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-28 kl. 20:29.
Citera
2013-11-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
På grev Turegatan fanns på den tiden en svartklubb där narkomaner hängde till. Gärningsmannen tror jag är en jämnårig pundare med BO som av en slump ville råna en berusad student . Gärningsmannen är garanterat dömd för grov misshandel sedan tidigare
som ytterligare en hypotes är att uppringaren bevittnat mordet, men själv rånat offret efteråt när han tagit sig fram för att se vad som hänt. Sen fått dåligt samvete å påkallat hjälp, spelat ang lokalkännedom för att hålla sig "utanför" vidare inblandning.
Tror inte att GM och uppringaren är samma person. Någon som mördat/dräpt någon och verkar ha handlat i panik efteråt å lämnat kvar kniven har dels inte haft sinnesnärvaro att råna någon eller att ringa sos efter hjälp och samtidigt "spela dom"
Citera
2013-11-28, 21:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Sen en liten psykologisk detaljanalys av SOS-samtalet för att återkoppla med mitt inlägg ovan samt, av annan debattör, framlagda teori. Som har nämnts tidigare i tråden är inringaren benägen att avsluta samtalet inte minst två gånger. Tillslut kommer han på den, något för stunden, briljanta iden att han skall springa tillbaka och se hur det står till med BO (enkom för att avsluta samtalet på ett artigt sätt). Kan det vara så att han kom på den iden just för att han ändå skulle tillbaka i den riktningen (hem)? Som vi vet är tanke och handling två vitt skilda saker. Och vi vet också att inringaren aldrig sprang tillbaka för att se efter BO. Ni förstår säkert (inte) min poäng.

Vilka skäl ringaren än hade till att inte komma i personlig kontakt med polisen så tror jag vi kan utgå från att han absolut inte tog en väg som innebar ökad risk att stöta på någon patrull. Han har helt enkelt begivit sig iväg från brottplatsen i en riktning han - mer eller mindre - avser att fortsätta i.

Jag tycker det är lite intressant att han inte försöker ljuga om varifrån han ringer. För den beskrivning han ger är ju faktiskt ganska rimlig när man betänker från vilken telefonkiosk det är konstaterat att han ringde. Det är faktiskt t o m möjligt att han känner till sibyllegatan av någon anledning, tror att han är i jämnhöjd med den och därför börjar nämna detta innan han inser att det inte stämmer.

GM eller inte så tror jag inte att han planerat/tänkt särskilt mycket kring samtalet. Han har varit med om något som skakat om honom rejält och känner att han måste lämna brottsplatsen snabbt. Han springer under några minuter innan han stannar för att ringa med andan i halsen. Tanken är inte nödvändigtvis mycket mer än att larma räddningstjänsten och sen sticka därifrån. Inga dimridåer genom att uppge felaktig position eller så. Det enda som är uppenbart är att han inte vill vara på plats när polisen kommer.
Citera
2013-11-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Quoter rapporterar från bok-fronten: det kom ju en bok om ett kriminellt gäng (ev. flera) - Fältöversten av Jonas Malmborg - av Bonniers Förlag.

Kanske att det redan har sagts i tråden, men jag har kikat igenom boken, och hittade inget som hade direkt bäring på diskussionerna här. I slutet av boken stod det dock: en 38-årig man häktades på sannolika skäl för mordet (fiktivt alltså, det visste han ju inte 2012).

Vilken slump att han träffade åldern rätt.

Jag har nämnt boken Fätöversten tidigare i tråden. Dock verkar få ha läst den. Jag kan inte släppa den riktigt och tror att ringaren bor just i Fältöversten och att han på något sätt varit med om mordet, dock ej delaktig. Ringaren skulle sålunda vara Sascha i boken, då denne beskrivs som blandmissbrukare, småkriminell med god lokalkännedom.
Citera
2013-11-28, 21:34
Medlem
Citat:
MrFold skriver: Vilka skäl ringaren än hade till att inte komma i personlig kontakt med polisen så tror jag vi kan utgå från att han absolut inte tog en väg som innebar ökad risk att stöta på någon patrull. Han har helt enkelt begivit sig iväg från brottplatsen i en riktning han - mer eller mindre - avser att fortsätta i.

Ok, men jag resonerade rent hypotetiskt ifall inringaren flydde i ett cirkelmönster, vilket inte är helt ovanligt. Jag är för övrigt av den uppfattningen att "vittnet" som ringde SOS mycket väl kan ha deltagit i själva brottet, om än så passivt. Hursomhelst, att kunna fastställa identiteten på denne är av yttersta vikt och nyckeln i denna gåta. Men utredarna har förhoppningsvis kommit bra mycket längre än så i sin utredning. Eller?
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-28 kl. 21:44.
Citera
2013-11-28, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Hursomhelst, att kunna fastställa identiteten på denne är av yttersta vikt och nyckeln i denna gåta. Men utredarna har förhoppningsvis kommit bra mycket längre än så i sin utredning. Eller?

Javisst. Han väljer att inte höra av sig mer, det om något talar för att han är inblandad mer eller mindre. Hade han varit endast ett oskyldigt vittne hade han såklart hört av sig igen efter alla vädjanden i TV, men han hör inte av sig igen, därför att han är inblandad.
Sen tror jag på GW när han säger att mördaren är ringaren. Tvivlet som finns är huruvida den häktade dvs. RO är ringaren eller inte. Mycket talar för att han är det.
Senast redigerad av korean 2013-11-28 kl. 22:02.
Citera
2013-11-28, 22:28
Medlem
MGM möter upp BO i jämnhöjd med ingången till Swartlings, påstår att han hört någon ropat på hjälp ifrån området. BO som är en storvuxen jägare följer med in för att hjälpa till. MGM är en kall typ, stannar kvar likt en pyroman i närområdet för att studera uppståndelsen. Gör sig av med knivslidan i sinom tid.
Citera
2013-11-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Javisst. Han väljer att inte höra av sig mer, det om något talar för att han är inblandad mer eller mindre. Hade han varit endast ett oskyldigt vittne hade han såklart hört av sig igen efter alla vädjanden i TV, men han hör inte av sig igen, därför att han är inblandad.
Sen tror jag på GW när han säger att mördaren är ringaren. Tvivlet som finns är huruvida den häktade dvs. RO är ringaren eller inte. Mycket talar för att han är det.

Tror gör man i kyrkan. Visst, som GW säger i VB: "Är han inte GM så har han i vart fall en hel del att förklara". Det håller jag med om. Men folk i allmänhet verkar tro att GWs avsikt i huvudsak är att förmedla så korrekt och smaskig information som möjligt kring ett ouppklarat mord, dessutom under pågående utredning. Vilket är helt fel. Hans avsikt är att lösa brottet.
Och exakt hur långt i arbetet polisen kommit vet inte vi flashbackare. Nåja, de flesta av oss vet knte det iaf.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-11-28 kl. 22:42.
Citera
2013-11-28, 22:49
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Hamnade knivslidan där den hittades före eller efter mordet, det är en intressant fråga. Om det stämmer att kniven var välanvänd så verkar det konstigt att slidan tappats/slängts före mordet. GM har haft vapnet en längre tid och sett till att behålla slidan. Om GM tappat den hade han gott om tid att plocka upp den igen eftersom den i så fall måste tappats ett par minuter före överfallet. Varför skulle han inte plockat upp den? Han hade ändå tid att genomföra sitt överfall efter att ha plockat upp slidan. Kniven hade han haft länge så varför var han inte noga med slidan denna gång? Visste GM om att kniven skulle användas för sista gången i ett brutalt överfall?

Ett annat alternativ är att den dumpades på Valhallavägen efter mordet. Denna teori tror jag inte varit så vanlig hittills eftersom en person som alla utgått från är mördaren begav sig söderut till telefonkiosken på Karlavägen i höjd med Nybrogatan via Brahegatan direkt efter mordet. Men det kan ha funnits två personer som överföll Per varav den ena sprang söderut och den andre gick västerut längs Valhallavägen. Eller begav sig inringaren tillbaka till brottsplatsen och fortsatte sen mot Östra Station? Det är inte en helt ovanlig händelse. När han sett polisen och ambulansen anlända går han mot Östra Station för att där utnyttja kollektivtrafiken eller så bor han åt det hållet.

Jag skulle nog tro att den hamnade där efter mordet. Skulle den hamnat där före mordet borde det varit ett planerat överfall men med tanke på inringarens önskan att Per får snabb hjälp så verkar det inte vara välplanerat.
En intressant fråga är om det finns fingeravtryck på knivslidan. Såvitt jag förstått finns det inga avtryck på kniven vilket torde tyda på att den torkats av. Om knivslidan har slängts efter mordet borde GM vara lika noggrann med den som med kniven, dvs. inga fingeravtryck.
Citera
2013-11-28, 23:17
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker det är lite intressant att han inte försöker ljuga om varifrån han ringer. För den beskrivning han ger är ju faktiskt ganska rimlig när man betänker från vilken telefonkiosk det är konstaterat att han ringde. Det är faktiskt t o m möjligt att han känner till sibyllegatan av någon anledning, tror att han är i jämnhöjd med den och därför börjar nämna detta innan han inser att det inte stämmer.

GM eller inte så tror jag inte att han planerat/tänkt särskilt mycket kring samtalet. Han har varit med om något som skakat om honom rejält och känner att han måste lämna brottsplatsen snabbt. Han springer under några minuter innan han stannar för att ringa med andan i halsen. Tanken är inte nödvändigtvis mycket mer än att larma räddningstjänsten och sen sticka därifrån. Inga dimridåer genom att uppge felaktig position eller så. Det enda som är uppenbart är att han inte vill vara på plats när polisen kommer.
Bra iakttagelse, som väl ingen tänkt på tidigare:

Han uppger ju utan protester varifrån han ringer (i alla fall på ett ungefär).

Hade han varit mördaren hade han väl knappast gjort det eftersom det trots allt fanns en risk att en polispatrull fanns nära telefonkiosken (iofs var det nog ingen större sannolikhet att operatören skulle larma dem och be dem kolla vem som ringde, men är man mördare så är man nog så nojig att man ser spöken överallt).

Nej, att han utan protester berättar var han är tycker jag snarast tyder på att han hade gott uppsåt.
Citera
2013-11-28, 23:25
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vilka skäl ringaren än hade till att inte komma i personlig kontakt med polisen så tror jag vi kan utgå från att han absolut inte tog en väg som innebar ökad risk att stöta på någon patrull. Han har helt enkelt begivit sig iväg från brottplatsen i en riktning han - mer eller mindre - avser att fortsätta i.

Jag håller med helt och hållet. Beträffande Sibyllegatan. Jag bodde flera år på Linnégatan, mellan Sibyllegatan och Nybrogatan men måste ändå tänka efter vilken som var vilken när jag kom ett par kvarter bort mot Karlavägen och Valhallavägen. Så visst kan man säga fel även om man är tämligen välorienterad i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in