2013-11-28, 21:00
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
Så trillar man återigen in i denna tråd. Tack Lambertz...

En sak jag funderat över(och jag vet att jag borde söka på det och inte besudla tråden, men det var jävligt svårt att googla fram vettigt svar på) är att det talas hela tiden om att det inte finns någon teknisk bevisning som binder SB till någon av brottsplatserna, något som är unikt i kriminalhistorien.

Men har det hittats teknisk bevisning som kan knyta någon annan till mordplatserna? Det hör man väldigt lite om (eller rättare sagt eftersom alla påpekar att det inte finns någon teknisk bevisning mot SB så är det i princip omöjligt att googla på motsatsen. Det lilla jag hittar är att GW påstår att det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman men inte vid vilket mord).

Om det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman, typ någon annans hur under naglar, någon annans hår etc. borde det ju kunna användas som ytterligare argument för att SB inte gjort det men jag kan inte påstå att det tas upp (i alla fall inte i de dokumentärer och program jag sett).

Lambertz blåljög givetvis när han sa att det inte fanns andra misstänkta.
I Levi-fallet hittade man ett par glasögon som troligen tillhörde gärningsmannen. En man som hade identiska glasögon på sitt passfoto var misstänkt men hann fly ur landet. Googla på "glasögonmannen".
I Johan Asplund-fallet blev en man dömd i tingsrätten för att ha rövat bort Johan. Det skrevs t o m en bok om det innan Quick dök upp som gubben i lådan (Fallet Johan av Göran Elwin). Mycket läsvärd.
Thomas Blomgren-fallet anses vara "polisiärt uppklarat", dvs polisen vet vem som mördade Blomgren men bevisen räckte inte för att åtala.
I Gry Storvik-fallet fanns det sperma som högst sannolikt kommer från gärningsmannen. Det fanns även blod som varken kommer från henne eller Quick.
I Appojaure-fallet var en kroppsbyggare starkt misstänkt.
Citera
2013-11-28, 21:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
Så trillar man återigen in i denna tråd. Tack Lambertz...

[...]

Men har det hittats teknisk bevisning som kan knyta någon annan till mordplatserna? Det hör man väldigt lite om (eller rättare sagt eftersom alla påpekar att det inte finns någon teknisk bevisning mot SB så är det i princip omöjligt att googla på motsatsen. Det lilla jag hittar är att GW påstår att det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman men inte vid vilket mord).

[...]

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
[...]

Zelmanovitz är nog inte ens ett mord utan någon olycka (påstår GW). I något av fallen finns "offren" i livet (I Afrika, tror jag).
[...]

I Zelmanovitzfallet pratas det om ett par glasögon som hittades på mordplatsen och som man tror tillhörde mannen som 'befinner sig i Nordafrika, i sitt hemland".

Edit: sorry I Levifallet!
Citera
2013-11-28, 21:02
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Därför att om man har ambitionen att bli en ryktbar men osynlig seriemördare som aldrig lämnar några spår så passar det sig inte att heta något så alldagligt och tråkigt som Sture Bergwall...

Thomas efter sitt "första offer" Quick efter en till honom anhörig i tidigare generation
Citera
2013-11-28, 21:02
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I Zelmanovitzfallet pratas det om ett par glasögon som hittades på mordplatsen och som man tror tillhörde mannen som 'befinner sig i Nordafrika, i sitt hemland".

Nä det var mordet av Yenon Levo det handlade om där
Citera
2013-11-28, 21:03
Medlem
Jofs avatar
Den här historien väcker känslor mer än reflektioner.
Jag har tyckt att man här på FB går till överdrifter i sina tillmälen (jag själv inräknad som antydde att Lambertz kanske skulle tas in på Säter och få Margit-terapi - ett inlägg som visligen raderades). Nu konstaterar att mediadebatten nått en sån lågvattennivå att FB:s moderatorerna skulle ingripit och varnat om de hade skett här.
Citera
2013-11-28, 21:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Nä det var mordet av Yenon Levo det handlade om där

Yeah, jag ändrade.
Citera
2013-11-28, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Lambertz blåljög givetvis när han sa att det inte fanns andra misstänkta.
I Levi-fallet hittade man ett par glasögon som troligen tillhörde gärningsmannen. En man som hade identiska glasögon på sitt passfoto var misstänkt men hann fly ur landet. Googla på "glasögonmannen".
I Johan Asplund-fallet blev en man dömd i tingsrätten för att ha rövat bort Johan. Det skrevs t o m en bok om det innan Quick dök upp som gubben i lådan (Fallet Johan av Göran Elwin). Mycket läsvärd.
Thomas Blomgren-fallet anses vara "polisiärt uppklarat", dvs polisen vet vem som mördade Blomgren men bevisen räckte inte för att åtala.
I Gry Storvik-fallet fanns det sperma som högst sannolikt kommer från gärningsmannen. Det fanns även blod som varken kommer från henne eller Quick.
I Appojaure-fallet var en kroppsbyggare starkt misstänkt.

OK. Så då antar jag att Lambertz helt enkelt skiter i det du nämner ovan till fördel för Sampo osv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Att han vill ut, om nu befinner sig där han vill vara.

Varför bytte han namn till Thomas Quick?

1. 2002 och i synnerhet 2008 så Ångrade sig ju Sture-guben: det var inte alls nåt kul att sitta på hispan.
Och att knapra piller kändes inte heller som någon framtid.
DÅ ville han ut - men satt inne för hela 8 mord. Och Sture viste ju (väl) att den som har fällts för hela 8 mord, han slipper inte ut i första taget .... s

2. Namnbytet var tydligen inte med tanke på att han hade planer på att bli en "Hitte-på-seriemördare" eller så, utan på att han kanske snart skulle skrivas ut från Säter ca 1992 och flytta till en lägenhet i närbelägna Hedemora. Han insåg väl att "Sture Bergvall" var det inte så bra att heta, bl,a, med tanke på det timade rånet. Och efternamnet var tydligen hans mors flicknamn, i Alftatrakten...
Citera
Medlem
Huruvida Sture Bergwall/Thomas Quick ändrade roll från massmördare till justitiemördad motiveras av att han fått en annan moral (synen på ärlighet) eller av att han vill fortsätta att vara en nyckelperson i händelsernas centrum är oklart. Men denna gång "belönas" han förhoppningsvis inte med narkotika för sina insatser.
Citera
2013-11-28, 21:06
Medlem
Citat:
Stämmer.Man har uppfattat det som att Therese är kidnappad av en utomlands boende anhörig men kan vara vid liv.
Yenon Levi där finns en misstänkt som sitter inne för brott i sitt hemland.
Asplund där blev en man döms i tingsrätten men friad i Hovrätten men där är pappan övertygad att det är han alltså den i Tingsrätten dömde men sen i Hovrätten friade som bragt Johan om livet

Appojaure misstänktes en person som kallades för Tok-Ture han är numera avliden.

De andra två norska kvinnorna tros enligt LGWP ha blivit bragda om livet av samme man
Jag hade nog fel om Asplund-fallet; Den misstänkte finns nog kvar i livet och är inte, som jag felaktigt, påstod, avliden?
Citera
2013-11-28, 21:07
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är födelsemärket som hans första erkända brottsoffer hade på skinkan. johan asplund-fallet. men det framgår i de sparade förhörsprotokollen att seppo pentinnen försåg quick med denna omständighet.

lambertz hade kunnat kolla upp detta, men han tycks gå på autopilot ända in i kaklet

Det där är en av de bäst dokumenterade bevisfabrikat Seppo Penttinen gav SB. SP frågade SB om JA hade några kännetecken på kroppen, varvid SB svamlade lite om att det nog var möjligt. Det började med ett födelsemärke på ena skinkan och slutade med ett operationsärr. Eller om det var tvärtom. Detta efter mycket hummanden och vägledande frågor av SP.

Om detta är ett av de bevis Lambertz använder är han illa ute. Alla förhör finns med där SP ger SBså mycket, att man lika gärna kunde ha skrivit ner det som SB's vittnesmål direkt.
Citera
2013-11-28, 21:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Thomas efter sitt "första offer" Quick efter en till honom anhörig i tidigare generation

Mja, enligt Dan Josefsson så tog han namnet Thomas för att det passade så bra ihop med hans mammas flicknamn (Quick).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in