2013-06-02, 21:44
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
När begär vi att FN ska ställa Åland under beskydd eller att vi får tillbaka ön då 99 % av ålänningarna pratar bättre svenska än det görs i vissa förorter?

Det gjordes redan 1918 - till nationernas förbund: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85landsfr%C3%A5gan

Om jag inte minns fel så var det den senaste gången svenska militära styrkor ockuperade utländsk jord.
Citera
2013-06-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, du har precis bekräftat det jag skrev. Du är säkert inte rasist i sig, men väl främlingsfientlig. Det som kanske håller på att hända är att de kvarvarande Finland"svenskarna" snabbt närmar sig finnarna i kulturellt hänseende. Detta innebär att man ni facto överger sitt svenska kulturarv. Varför då hålla sig med svenskan, då den inte längre är bärare av den svenska kulturen, dvs. det svenska folkets attityder och värderingar?. Ni kan lika gärna överge svenskan då ni ändå håller på att bli helt osvenska!

Ett språk är bara bärare av ett folks kultur. Överger man denna kultur så kan man lika gärna överge språket!

Men det är väl inte så konstigt att kultur ändrar, och blir mer lik den som majoritetsbefolkningen har? Men nu är den finlands"svenska" kulturen och språket väldigt starkt här vid kustremsan i dom svenskatalande områdena.
Sen måste jag ju erkänna att jag inte är en renrasig svenskättling heller, bara nån generation tillbaka har jag finnar på min ena förälders sida, men jag kan ändå inte se mig som finne, eftersom mitt modersmål är svenska.
Citera
2013-11-27, 10:11
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, du har precis bekräftat det jag skrev. Du är säkert inte rasist i sig, men väl främlingsfientlig. Det som kanske håller på att hända är att de kvarvarande Finland"svenskarna" snabbt närmar sig finnarna i kulturellt hänseende. Detta innebär att man ni facto överger sitt svenska kulturarv. Varför då hålla sig med svenskan, då den inte längre är bärare av den svenska kulturen, dvs. det svenska folkets attityder och värderingar?. Ni kan lika gärna överge svenskan då ni ändå håller på att bli helt osvenska!

Ett språk är bara bärare av ett folks kultur. Överger man denna kultur så kan man lika gärna överge språket!
Finland har alltid varit likt Sverige kulturellt. Pga ett starkt kulturarv från Sverige, lagstiftning, administration, lutheranismen, folkhemmet, matkultur, t.o.m. sedekultur.

Skillnader finns! Många konstlat skapade ur intet under fennomantiden på 1800-talet. Då var det en återgång till rätt påhittade hedniska seder. T.ex. Kalevala är till mer än hälften en bevisad förfalskning. Därav dess likheter till grekisk mytologi.

Det finns än idag en levande svenskhet. Jag upplever själv en attitydskillnad och en temperamentskillnad till den finskspråkiga befolkningen. (hubris, självömkan, envishet, tillbakadragenhet, auktoritetsförakt). Dock är denna kanske mycket en skillnad mellan västfinnar och östfinnar (gränsen vid Nöteborgsfreden ungefär). Skillnaden är alltså inte stor men kännbar, speciellt för minoriteten!
Citera
2013-11-27, 22:30
Medlem
Zeunerts avatar
Äldre finlandssvenskars prat i mellan skål o vägg skulle få våra hardcorerasisters kinder att rodna, och då talar de enbart om sin broder/syster (Det är vad deras skyddade värld täcker in)

Detta är idag dock i stort överspelat då det är den enkla kusinen ifrån landet som kommer med friskt blod, pengar och entrepenörsanda till (Mumindalen) och de ynge de tar sig inåt i landet för karriär.
Citera
2013-11-27, 22:39
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Finland har alltid varit likt Sverige kulturellt. Pga ett starkt kulturarv från Sverige, lagstiftning, administration, lutheranismen, folkhemmet, matkultur, t.o.m. sedekultur.

Skillnader finns! Många konstlat skapade ur intet under fennomantiden på 1800-talet. Då var det en återgång till rätt påhittade hedniska seder. T.ex. Kalevala är till mer än hälften en bevisad förfalskning. Därav dess likheter till grekisk mytologi.

Det finns än idag en levande svenskhet. Jag upplever själv en attitydskillnad och en temperamentskillnad till den finskspråkiga befolkningen. (hubris, självömkan, envishet, tillbakadragenhet, auktoritetsförakt). Dock är denna kanske mycket en skillnad mellan västfinnar och östfinnar (gränsen vid Nöteborgsfreden ungefär). Skillnaden är alltså inte stor men kännbar, speciellt för minoriteten!

Skulle inte vilja påstå att finlandsvenskar är lik svenskar i sättet, finlandsvenskarna de är egna..inga muntergökar precis, introverta o sexuellt hämmade och hämmade i överlag förutom när de pratar illa om folk.
Citera
2013-11-27, 22:53
Medlem
Zeunerts avatar
Semestrade ett par veckor någonstans i Mumindalen o jisses det var fullt med Hemuler!

Där sitter man på campingen i god ordning då jag är konservativ och förbi går uppknäppta hemuler o Ohhhhh!
Ja jag kände mig som en ockupant av Grönköping som tur så fanns grannen en karelare med familj så vi fick några att språka med även om det gick med besvär men viljan fanns!

Samma sak en bit inåt landet där de enkla kusinerna härskar, hur trevliga som helst.
Citera
2013-11-28, 07:44
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Äldre finlandssvenskars prat i mellan skål o vägg skulle få våra hardcorerasisters kinder att rodna, och då talar de enbart om sin broder/syster (Det är vad deras skyddade värld täcker in)

Detta är idag dock i stort överspelat då det är den enkla kusinen ifrån landet som kommer med friskt blod, pengar och entrepenörsanda till (Mumindalen) och de ynge de tar sig inåt i landet för karriär.
Du tycker inte m de äldre? Det är väl helt enkelt typiskt att den äldre generatinen är mer stadgad. Är du under 35 själv?

Citat:
Skulle inte vilja påstå att finlandsvenskar är lik svenskar i sättet, finlandsvenskarna de är egna..inga muntergökar precis, introverta o sexuellt hämmade och hämmade i överlag förutom när de pratar illa om folk.
Vad ska detta smäde betyda. Ska vi karakterisera folkgrupper genom hat så kan man säga om finnarna att de är hatiska och våldsamma med brustet självförtroende.

Så tyckte BBC i HardTalk:
https://www.youtube.com/watch?v=6Plnzg3cF6M

Citat:
Semestrade ett par veckor någonstans i Mumindalen o jisses det var fullt med Hemuler!

Där sitter man på campingen i god ordning då jag är konservativ och förbi går uppknäppta hemuler o Ohhhhh!
Ja jag kände mig som en ockupant av Grönköping som tur så fanns grannen en karelare med familj så vi fick några att språka med även om det gick med besvär men viljan fanns!

Samma sak en bit inåt landet där de enkla kusinerna härskar, hur trevliga som helst.
Hemuler? Är ditt inlägg seriöst? Jasså du tycker om finnar? Det är ditt bidrag till hatet i denna debatt?
Citera
2013-11-28, 08:31
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Till och med Mårran har hittat hit till Flashback, och klagar nu under signatur över att ingen gillar henne.

Jag funderade först om jag alls borde länka den här undersökningen hit - det finns sannerligen också finlandssvenska par som inte har det så bra. Men om Mårran ska få framföra sina klagovisor här, finns det nog utrymme för ordentlig information också.

Finlandssvenska par lyckligare än finsktalande
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/1...e-finsktalande
Senast redigerad av Ördög 2013-11-28 kl. 08:56.
Citera
2013-11-28, 15:03
Medlem
Kongruensbojds avatar
Finlandssvenskarna - världens bästa minoritet?
Citera
2013-11-28, 17:58
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Finlandssvenskarna - världens bästa minoritet?
Man kunde säga att du igen bekräftar finnarnas avund och känsla av underlägsenhet. På nåt sätt har hatet med denna uppfattning att göra. Det är faktiskt finnarna som är de stora skrytmånsarna — Nokia-snacket och vinterkriget t.ex.
Citera
2013-11-28, 20:46
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Det är faktiskt finnarna som är de stora skrytmånsarna — Nokia-snacket och vinterkriget t.ex.
Små hundar skäller högst.
Citera
2013-11-28, 21:53
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Du tycker inte m de äldre? Det är väl helt enkelt typiskt att den äldre generatinen är mer stadgad. Är du under 35 själv?

-Rent allmänt så gör jag det, har lärt mig ofantligt mycket av äldre, dock inget av finlandssvenska knarrar vars hävd är överspelad för länge sedan och tog man idag gentest på dem så kom nog den enfaldige kusinen springandes emot och säkert lappen med, i annat så hade de dukat under i inavel kan jag säga.

Vad ska detta smäde betyda. Ska vi karakterisera folkgrupper genom hat så kan man säga om finnarna att de är hatiska och våldsamma med brustet självförtroende.

-Du ser hur lätt jag åskådliggör själva pudelns kärna. Och du undrar varför du är ogillad av finnarna?

Så tyckte BBC i HardTalk:
https://www.youtube.com/watch?v=6Plnzg3cF6M

Hemuler? Är ditt inlägg seriöst? Jasså du tycker om finnar? Det är ditt bidrag till hatet i denna debatt?

-Jag tycker mycket grundat på vad jag upplever och nej i ärlighetens namn så gillar jag inte alla finnar, ett tips är att man bör uppleva Finland, få svenskar gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in