2013-11-28, 14:52
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Kan vara av vikt att nämna att Dr Craig även i samtal med Matt Dillahunty gått med på att med hans variant av Kalam så kommer man inte fram till någon specifik övernaturlig kraft som prime mover. Även om det Craig argumenterar för är en klassisk Judeo-Christian G-domlighet.

*Edit*stavfel

Har de två haft ett samtal? Har du nån länk?
Citera
2013-11-28, 14:55
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Har de två haft ett samtal? Har du nån länk?

Inte på rak arm. Ska se om jag kan hitta en direktlänk. Vet att det ligger uppe på youtube när Dillahunty går igenom Kalam och nämner vad han och Dr Craig pratade om.
Citera
2013-11-28, 15:00
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Inte på rak arm. Ska se om jag kan hitta en direktlänk. Vet att det ligger uppe på youtube när Dillahunty går igenom Kalam och nämner vad han och Dr Craig pratade om.

Ok hoppas du hittar det. Möjligtvis kanske du blandat ihop det med någon av de debatter Dillahunty gjort med andra? (Det är nämligen vad jag sett mer regel än undantag att motståndaren specifikt refererar till husguden craigs kalam-version istället för att komma med något eget)
Citera
2013-11-28, 15:05
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ok hoppas du hittar det. Möjligtvis kanske du blandat ihop det med någon av de debatter Dillahunty gjort med andra? (Det är nämligen vad jag sett mer regel än undantag att motståndaren specifikt refererar till husguden craigs kalam-version istället för att komma med något eget)

Jag misstänker tyvärr att du har rätt. Det ser inte bättre ut än att det var debatten med Matt Slick jag tänkte på.
http://www.youtube.com/watch?v=rb1mfKJU6bo

Jag tar därför tillbaka mitt påstående att Dr William Lane Craig gått med på att hans variant av Kalam inte leder till en specifik G-domlighet.
Stort tack till Fiffiniffi för att du håller mig ärlig. Jag ber om ursäkt, jag brukar inte vara så här slarvig.

Mea Culpa. Mea Culpa Maxima.
Citera
2013-11-28, 15:16
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag misstänker tyvärr att du har rätt. Det ser inte bättre ut än att det var debatten med Matt Slick jag tänkte på.
http://www.youtube.com/watch?v=rb1mfKJU6bo

Den är ifs också intressant (men den handlar om TAG och inte KALAM). Inte minst veckan efter när Dillahunty är lite förbannad på slick efter att denne deklarerat seger....och kör en lång harang som till slut avslutas med att han tittar in i kameran och med eftertryck säger "CHECKMATE!"

Citat:
Jag tar därför tillbaka mitt påstående att Dr William Lane Craig gått med på att hans variant av Kalam inte leder till en specifik G-domlighet.

Påståendet är ifs faktiskt inte helt fel. Vad craig säger är ju att det oundvikligen leder till att universum skapades av ett "kroppslöst, tidslöst, rumslöst, icke-materiellt oerhört mäktigt medvetande", men inte specifikt vilken gud. När han sedan ska visa vilken gud tar han istället fram sitt case för "historiska bevis för uppståndelsen", och det är faktiskt ännu sämre.

Citat:
Stort tack till Fiffiniffi för att du håller mig ärlig. Jag ber om ursäkt, jag brukar inte vara så här slarvig.

Mea Culpa. Mea Culpa Maxima.

Nu ska vi inte överdriva, alla kan minns fel
Citera
2013-11-28, 15:24
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Den är ifs också intressant (men den handlar om TAG och inte KALAM). Inte minst veckan efter när Dillahunty är lite förbannad på slick efter att denne deklarerat seger....och kör en lång harang som till slut avslutas med att han tittar in i kameran och med eftertryck säger "CHECKMATE!"

Du har såklart rätt. Kalam nämns inte i denna.

Citat:
Påståendet är ifs faktiskt inte helt fel. Vad craig säger är ju att det oundvikligen leder till att universum skapades av ett "kroppslöst, tidslöst, rumslöst, icke-materiellt oerhört mäktigt medvetande", men inte specifikt vilken gud. När han sedan ska visa vilken gud tar han istället fram sitt case för "historiska bevis för uppståndelsen", och det är faktiskt ännu sämre.
Kalam leder inte till någon specifik G-domlighet. Dock kan jag inte stödja mitt påstående att Dr Craig gått med på detta.

Citat:
Nu ska vi inte överdriva, alla kan minns fel

Dock så ska rätt vara rätt. Har jag fel får jag stå för det.
Uppskattar tanken.
Citera
2013-11-28, 19:01
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Människan är en slump.
Varje grässort, insekt, däggdjursvariant etc är en slump.

Den enda meningen med livet för allt levande och växande är -liv-.
D v s - att överleva och föröka sig.

Varje levande och organism med förmåga att föröka sig är speciell med unika egenskaper och unika perceptionssystem. Ibland enkla - ibland tillkrånglade. Det betyder i korthet att varje litet grässtrå, råtta, björk och mygga känner höstvindarna och inrättar sig därefter.

Människan med sitt medvetande ingår också i detta system.

Nu kommer det viktiga!
Det vi kallar Gud är en mental diposition i människans hjärna. Man kan kalla "gud" för religiös aktivitet. På varje plats där människan har etablerat sig med samhällsbygge, vilket är en annan mental disposition, har också människan ordnat någon form av religiös aktivitet, oftast åtföljd av en skriven eller muntligt traderad urkund. I alla dessa urkunder finns bl a förklaringar på människans ständiga frågor: varifrån, varför och varthän.

I mån av behov och individuell mottaglighet kan vi plocka fram vår "gud" och berika våra liv med hans uppfattade närvaro närhelst det passar. Ni som inte tror detta är möjligt - vänta då tills ni ligger där på onkologen fulla mer morfin och några dagar att leva, medan era små cellerna löper amok inuti er.

Gud i alla former - är alltså ett slags av människan sammanställt och förvaltat filosofiskt system, baserat på en befintlig disposition i hjärnan - som innehåller förklaringsmodeller för många varianter av mänskligt liv och handlande, samt råd om hur livet ska levas för att det eviga kontraktet - att föröka sig - ska förverkligas.
Finns det något som inte är en mental disposition?
Är vetenskapen ett filosofiskt system?
Citera
2013-11-28, 19:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Finns det fler?
Citera
2013-11-28, 22:35
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Finns det fler?

Är det en dumfråga?
Citera
2013-11-28, 22:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Finns det fler?
http://en.wikipedia.org/wiki/Creator_deity
Citera
2013-11-28, 23:17
Medlem
Tråden har kommit 1122 sidor och fortfarande finns ingen som har bevisat att gud finns. Trots att det är vad tråden handlar om.
Citera
2013-11-28, 23:22
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jensolsson92
Tråden har kommit 1122 sidor och fortfarande finns ingen som har bevisat att gud finns. Trots att det är vad tråden handlar om.

1122 sidor och över 2000 år.

Ville bara lägga till det där sista, för att förtydliga avsaknaden av bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in