2013-11-28, 14:18
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag har på egen hand kommit fram till argumenten innan jag ens läst att det fanns något kalam eller någon WLC. Därför kan jag utan vidare använda det som min egen argumentation.

Vem tror du det är du lurar? Inte är det mig och resten av tråddeltagarna.
Från ditt inlägg med postnummer 13384 finns att läsa:
Citat:
Det jag har att tillföra till kalam är väl i så fall att jag eventuellt kan visa att det som "förklarats och bemötts av kapabla personer" möjligen kan vara bristfälligt? Jag har själv inte sett några motargument som håller måttet.

Patetisk och uppenbar lögnare är ett par ord som jag osökt kom att tänka på...

Citat:
Nu kan du dock leva vidare i din överlägsna arrogans och inte besvära dig för jag ska vila från forumet ett tag.

Som ungdomarna säger nu för tiden:
And nothing of value was lost...

*Edit* Lade till ett citat från skrumpelnubb
Senast redigerad av Clovius 2013-11-28 kl. 14:50.
Citera
2013-11-28, 14:28
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Visst wlc presenterar den bättre. Men det är inte bara leveranskvaliteten i sig. Jag tror det handlar mycket om att det argumentet är specialdesignat för att
1. låta så intuitivt övertygande som möjligt
2. ta så kort tid som möjligt att leverera och så lång tid som möjligt att bemöta.

I wlc:s debattformat där han spyr ur sig kalam och annan dynga i 20+ minuter är det nästan omöjligt att hinna med att presentera sin egen syn och bemöta allt han säger varpå han deklarerar seger ("as you can see my opponent couldnt beat any of the three points i raised"). I skriftlig form som här på FB är det betydligt enklare att hantera och argumentet framstår som det skämt det egentligen är.

Du har poäng i att det inte är i hur väl Kalam presenteras som avgör att det enkelt kan motsägas.
Det som ger Kalam uppfattad validitet är att det rör sig i termer och områden där de flesta är ovana och har svårt att bemöta.
Du har vidare en poäng i att peka ut att Dr William Lane Craig, likt de flest kreationister använder sig av Gish Gallop, även om det finns olika grader av detta.
Citera
2013-11-28, 14:32
Medlem
Människan är en slump.
Varje grässort, insekt, däggdjursvariant etc är en slump.

Den enda meningen med livet för allt levande och växande är -liv-.
D v s - att överleva och föröka sig.

Varje levande och organism med förmåga att föröka sig är speciell med unika egenskaper och unika perceptionssystem. Ibland enkla - ibland tillkrånglade. Det betyder i korthet att varje litet grässtrå, råtta, björk och mygga känner höstvindarna och inrättar sig därefter.

Människan med sitt medvetande ingår också i detta system.

Nu kommer det viktiga!
Det vi kallar Gud är en mental diposition i människans hjärna. Man kan kalla "gud" för religiös aktivitet. På varje plats där människan har etablerat sig med samhällsbygge, vilket är en annan mental disposition, har också människan ordnat någon form av religiös aktivitet, oftast åtföljd av en skriven eller muntligt traderad urkund. I alla dessa urkunder finns bl a förklaringar på människans ständiga frågor: varifrån, varför och varthän.

I mån av behov och individuell mottaglighet kan vi plocka fram vår "gud" och berika våra liv med hans uppfattade närvaro närhelst det passar. Ni som inte tror detta är möjligt - vänta då tills ni ligger där på onkologen fulla mer morfin och några dagar att leva, medan era små cellerna löper amok inuti er.

Gud i alla former - är alltså ett slags av människan sammanställt och förvaltat filosofiskt system, baserat på en befintlig disposition i hjärnan - som innehåller förklaringsmodeller för många varianter av mänskligt liv och handlande, samt råd om hur livet ska levas för att det eviga kontraktet - att föröka sig - ska förverkligas.
Citera
2013-11-28, 14:32
Medlem
Citat:
Haha du menar att du kom på samma kalam-version som redan fanns och att detta var en ren tillfällighet?

Inte av en tillfällighet utan efter egna kontemplationer grundade på den matematik jag en gång presenterade här. Men argumentet var inte exakt som kalam men i stort sett.

Mitt argument var att; alla orsakers första orsak har inte en början samt att universum och materian har en början. Slutsatsen blev att orsakernas första orsak inte kan vara universum eller materia.

Jag blev nyfiken på om det fanns info om detta på internet och då fann jag kalam som stort sett säger samma sak.

Citat:
Jag måste säga att jag tvivlar. Du hade inte ens hört talas om aquinos primemover-version innan heller, förstås?

Vet inte vad det är men jag ska kolla upp det.
Citera
2013-11-28, 14:38
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Ibland har han tom lagt upp 8! argument. Hur fan ska motståndaren kunna hinna svara på alla dessa samtidigt som han ska presentera och försvara sina egna.

Dessutom brukar han t o m säga (i det här fallet en debatt om historiska bevis för jesu uppståndelse) typ: "In order to win the debate, my opponent not only have to deal with my five points, he also has to build an entire case of his own to explain them".

Fin inställning där, bill....
Citera
2013-11-28, 14:42
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Människan är en slump.
Varje grässort, insekt, däggdjursvariant etc är en slump.

Evolution är ingen slump.

Citat:
Den enda meningen med livet för allt levande och växande är -liv-.
D v s - att överleva och föröka sig.

Säger vem?

Citat:
Nu kommer det viktiga!
Det vi kallar Gud är en mental diposition i människans hjärna. Man kan kalla "gud" för religiös aktivitet. På varje plats där människan har etablerat sig med samhällsbygge, vilket är en annan mental disposition, har också människan ordnat någon form av religiös aktivitet, oftast åtföljd av en skriven eller muntligt traderad urkund. I alla dessa urkunder finns bl a förklaringar på människans ständiga frågor: varifrån, varför och varthän.

I mån av behov och individuell mottaglighet kan vi plocka fram vår "gud" och berika våra liv med hans uppfattade närvaro närhelst det passar. Ni som inte tror detta är möjligt - vänta då tills ni ligger där på onkologen fulla mer morfin och några dagar att leva, medan era små cellerna löper amok inuti er.

Äh, finns massvis med människor som inte blir religiösa på dödsbädden.
Citera
2013-11-28, 14:42
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Dessutom brukar han t o m säga (i det här fallet en debatt om historiska bevis för jesu uppståndelse) typ: "In order to win the debate, my opponent not only have to deal with my five points, he also has to build an entire case of his own to explain them".

Är Bill hans mellannamn?
Citera
2013-11-28, 14:43
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:

Kan vara av vikt att nämna att Dr Craig även i samtal med Matt Dillahunty gått med på att med hans variant av Kalam så kommer man inte fram till någon specifik övernaturlig kraft som prime mover. Även om det Craig argumenterar för är en klassisk Judeo-Christian G-domlighet.

*Edit*stavfel
Senast redigerad av Clovius 2013-11-28 kl. 14:46.
Citera
2013-11-28, 14:48
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Inte av en tillfällighet utan efter egna kontemplationer grundade på den matematik jag en gång presenterade här. Men argumentet var inte exakt som kalam men i stort sett.

Mitt argument var att; alla orsakers första orsak har inte en början samt att universum och materian har en början. Slutsatsen blev att orsakernas första orsak inte kan vara universum eller materia.

Det förutsätter fortfarande att det faktiskt finns en första orsak och det har du fortfarande inte visat.

Och det enda jag sett om stegen efter dessa ovaliderade premisser är ett youtube-klipp med fler fel än jag hann räkna.
Citera
2013-11-28, 14:48
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Är Bill hans mellannamn?

Kort för william
Citera
2013-11-28, 14:49
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Du har poäng i att det inte är i hur väl Kalam presenteras som avgör att det enkelt kan motsägas.
Det som ger Kalam uppfattad validitet är att det rör sig i termer och områden där de flesta är ovana och har svårt att bemöta.
Du har vidare en poäng i att peka ut att Dr William Lane Craig, likt de flest kreationister använder sig av Gish Gallop, även om det finns olika grader av detta.

Gish Gallop

Kollade upp det, riktigt roligt uttryck.
Citera
2013-11-28, 14:50
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Kort för william
Lol. Det visste jag faktiskt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto