2013-11-28, 13:01
Medlem
bwahahahas avatar
.
Citera
2013-11-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du HAR ingen "argumentation" före du presenterar ett valitt underlag (med tillhörande metodologi) för din special-logik.

Att .... som du hittills har gjort ..... manifestera i stort sett alla logiska- och argumentations-fel i (den rationella logikens) bok är bara trams.

Men jag har en argumentation och den består i argumenten att det finns en oorsakad första orsak utan egen början. Samt att universum har en början. Erkänner man att universum har en början finns det två alternativ: 1: universum har uppstått utan orsak. 2: Det finns en orsak som inte är universum.

Ett tredje alternativ "universum orsakar sig själv" = att universum existerade innan det existerade faller på sin egen orimlighet.

Nu kommer vi till motargumentationen, jag vill ge ett exempel på hur den är cirkulär: Flera gånger har jag fått ett medgivande på att universum troligen har en början. När jag då kommer till de två alternativen, orsak eller icke orsak har svaren varit undvikande eftersom man förstår att icke orsak är än mer långsökt än alternativet. Pressar jag den poängen vänder man på foten och börjar hävda att universum kan vara evigt. När sedan detta kan motsägas är vi tillbaka på ruta ett och så går det runt och runt. Vi kommer inte vidare.

Och du Bogomil, du vänder på premisser och slutsatser och antyder att mina argument är "from ignorance" eller "ad hoc" eller "falsk dikotomi" Eftersom motargumentationen är cirkulär finns det alltid en plats i den cirkeln där du tycker dig kunna placera dig och hävda fallacy från min sida. Du sköljer bort barnet med badvattnet.

En annan sak jag vill säga är att eftersom jag av tidsbegränsning hoppat över mycket och inte svarat på allt, inte ens i de inlägg jag svarat på, så känner vissa att jag struntar i dem. jag beklagar detta. Det bästa hade varit att bara föra diskussion med en i taget. Men det inser jag nu i efterhand. Jag får göra det nästa gång. Jag tänker iaf ta ett break nu för jag ser att diskussionerna inte leder nånstans.

Och Fiffiniffi. Du struntade tydligen i ditt löfte att hyptetiskt acceptera premisserna! Jag ber om ursäkt att jag inte svarade till hundra procent på dina inlägg.

/ Skrumpelnubb.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-11-28 kl. 13:09.
Citera
2013-11-28, 13:16
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Och Fiffiniffi. Du struntade tydligen i ditt löfte att hyptetiskt acceptera premisserna!

Say what??? Du har ju inte ens kommit med ditt argument baserat på premisserna ännu! Du har bara postat ett youtubeklipp som jag inte höll med om, OAVSETT om dina tidigare premisser är sanna.

Du måste väl förstå att jag kan ha två separata diskussioner med dig samtidigt? En där vi diskuterar premisserna och en annan där vi hypotetiskt antar att dina premisser är sanna. Ser du skillnaden?
Citera
2013-11-28, 13:23
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men jag har en argumentation och den består i argumenten att det finns en oorsakad första orsak utan egen början. Samt att universum har en början. Erkänner man att universum har en början finns det två alternativ: 1: universum har uppstått utan orsak. 2: Det finns en orsak som inte är universum.

Beror på vad man menar med universum.

Citat:
Ett tredje alternativ "universum orsakar sig själv" = att universum existerade innan det existerade faller på sin egen orimlighet.

Argument from ignorance.

Citat:
Nu kommer vi till motargumentationen, jag vill ge ett exempel på hur den är cirkulär: Flera gånger har jag fått ett medgivande på att universum troligen har en början. När jag då kommer till de två alternativen, orsak eller icke orsak har svaren varit undvikande eftersom man förstår att icke orsak är än mer långsökt än alternativet. Pressar jag den poängen vänder man på foten och börjar hävda att universum kan vara evigt. När sedan detta kan motsägas är vi tillbaka på ruta ett och så går det runt och runt. Vi kommer inte vidare.

Jag måste ha missat när du visade att det inte kan ha funnits någonting (detta universum/multiversum/vad du vill) för evigt? När skedde detta?
Citera
2013-11-28, 13:26
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Dina svar är anklagande eller korta "va? varför?..." på sådant jag redan tidigare förklarat.
Nej. Mina korta svar är på sådant som DU INTE har förklarat. Men du ljuger ju självklart igen.

Citat:
Du vill tvinga mig till att försvara mig eller upprepa mig.
Jag vill tvinga dig att försvara dig ja. Eftersom du ALDRIG ger belägg för det du säger.

Citat:
Alternativ leda mig till någon av dina "talking points" som består av något vetenskapligt antagande av något exceptionellt undantag eller något undantag som bara ytligt sett verkar ha betydelse för argumentationen.
På vilket sätt skulle de vara exceptionella menar du?

Citat:
(ta infinitesimal undantaget
Du menar där du blev fullständigt krossad? Du tom erkände att jag hade rätt!

Citat:
oändliga händelsekedjor i materiella verkligheten
Du menar då du blev fullständigt krossad och slutade svara på mina inlägg?

Citat:
eller negativ Hubble som ex.)
Du menar då jag förklarade för dig att ditt argument krävde en genomsnittlig hubble parameter > 0 och att detta antagande inte alls behöver gälla. Ditt svar på detta var att hubble parametern IDAG är >0 men det säger ju ingenting om den GENOMSNITTLIGA. När jag påpekade detta för dig så blev du tyst.

Citat:
Alltid är det nåt nytt du kommer med. Du tror sannolikt inte ens själv på dina "talking points" men du använder dem för att smula sönder min argumentation
Jag finner både ett oändligt universum och en genomsnittlig Hubble parameter som är =0 eller <0 troligt.

Citat:
När du fått motargument mot dessa antaganden så låtsas du ändå som de aldrig framförts och du övergår till att anklaga mig för lögn när jag går vidare.
Jag har bemött ALLA dina så kallade "motargument". Det är du som har undvikit säkert 10 inlägg och istället fortsatt postulera samma sak som om dina argument inte redan bemötts.

Citat:
I allt detta så har du ständigt en nedlåtande ton mot mig. Även när jag i vänlighet vill tala om för dig att det är dags att avsluta och gå till sängs(för att du inte ska vänta på svar) då svarar du "Ja spring iväg du".
"Nedlåtande" ton. Du är ganska känslig va?

Citat:
Därför vill jag inte svara dig.
Du vill inte svara på mina inlägg därför att du VET att du inte KAN.

Citat:
För att du är Falsk, anklagande, otrevlig, och nedlåtande
Du får tycka vad du vill. Bryr mig inte det minsta.

Citat:
Du får göra BlackJewel sällskap på min ignorelista från och med nu.
Men gubben lilla.
Citera
2013-11-28, 13:27
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Say what??? Du har ju inte ens kommit med ditt argument baserat på premisserna ännu! Du har bara postat ett youtubeklipp som jag inte höll med om, OAVSETT om dina tidigare premisser är sanna.

Du måste väl förstå att jag kan ha två separata diskussioner med dig samtidigt? En där vi diskuterar premisserna och en annan där vi hypotetiskt antar att dina premisser är sanna. Ser du skillnaden?
citera mitt senaste inlägg så han ser vad jag har skrivit, ty.
Citera
2013-11-28, 13:28
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:

Nåja, nu har vi ju redan gått igenom att det inte är din argumentation, utan Dr William Lane Craig´s variant av Kalam som du amatörmässigt försökt presentera och på ett mycket undermåligt sätt.

Men så länge detta underhåller övriga deltagare får jag önska lycka till.
Citera
2013-11-28, 13:42
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Dina svar är anklagande eller korta "va? varför?..." på sådant jag redan tidigare förklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Nej. Mina korta svar är på sådant som DU INTE har förklarat. Men du ljuger ju självklart igen.

Citat:

Du vill tvinga mig till att försvara mig eller upprepa mig.

Citat:
Jag vill tvinga dig att försvara dig ja. Eftersom du ALDRIG ger belägg för det du säger.

Citat:

Alternativ leda mig till någon av dina "talking points" som består av något vetenskapligt antagande av något exceptionellt undantag eller något undantag som bara ytligt sett verkar ha betydelse för argumentationen.

Citat:
På vilket sätt skulle de vara exceptionella menar du?

Citat:

(ta infinitesimal undantaget

Citat:
Du menar där du blev fullständigt krossad? Du tom erkände att jag hade rätt!

Citat:

oändliga händelsekedjor i materiella verkligheten

Citat:
Du menar då du blev fullständigt krossad och slutade svara på mina inlägg?

Citat:

eller negativ Hubble som ex.)

Citat:
Du menar då jag förklarade för dig att ditt argument krävde en genomsnittlig hubble parameter > 0 och att detta antagande inte alls behöver gälla. Ditt svar på detta var att hubble parametern IDAG är >0 men det säger ju ingenting om den GENOMSNITTLIGA. När jag påpekade detta för dig så blev du tyst.

Citat:

Alltid är det nåt nytt du kommer med. Du tror sannolikt inte ens själv på dina "talking points" men du använder dem för att smula sönder min argumentation

Citat:
Jag finner både ett oändligt universum och en genomsnittlig Hubble parameter som är =0 eller <0 troligt.

Citat:

När du fått motargument mot dessa antaganden så låtsas du ändå som de aldrig framförts och du övergår till att anklaga mig för lögn när jag går vidare.

Citat:
Jag har bemött ALLA dina så kallade "motargument". Det är du som har undvikit säkert 10 inlägg och istället fortsatt postulera samma sak som om dina argument inte redan bemötts.

Citat:

I allt detta så har du ständigt en nedlåtande ton mot mig. Även när jag i vänlighet vill tala om för dig att det är dags att avsluta och gå till sängs(för att du inte ska vänta på svar) då svarar du "Ja spring iväg du".

Citat:
"Nedlåtande" ton. Du är ganska känslig va?

Citat:

Därför vill jag inte svara dig.

Citat:
Du vill inte svara på mina inlägg därför att du VET att du inte KAN.

Citat:

För att du är Falsk, anklagande, otrevlig, och nedlåtande

Citat:
Du får tycka vad du vill. Bryr mig inte det minsta.

Citat:

Du får göra BlackJewel sällskap på min ignorelista från och med nu.

Citat:
Men gubben lilla.

Citat:
citera mitt senaste inlägg så han ser vad jag har skrivit, ty.

Nemas problemas.
Citera
2013-11-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Nåja, nu har vi ju redan gått igenom att det inte är din argumentation, utan Dr William Lane Craig´s variant av Kalam som du amatörmässigt försökt presentera och på ett mycket undermåligt sätt.

Jag skulle sluta skriva men det här måste jag bara bemöta.

Jag har på egen hand kommit fram till argumenten innan jag ens läst att det fanns något kalam eller någon WLC. Därför kan jag utan vidare använda det som min egen argumentation.

Det du har kommit med i frågan är en länk som tar upp en mängd invändningar som kan motsägas. Men du har inte argumenterat alls själv. Bara påstått att argumenten är dåliga.

Nu kan du dock leva vidare i din överlägsna arrogans och inte besvära dig för jag ska vila från forumet ett tag.
Citera
2013-11-28, 13:50
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius

Visst wlc presenterar den bättre. Men det är inte bara leveranskvaliteten i sig. Jag tror det handlar mycket om att det argumentet är specialdesignat för att
1. låta så intuitivt övertygande som möjligt
2. ta så kort tid som möjligt att leverera och så lång tid som möjligt att bemöta.

I wlc:s debattformat där han spyr ur sig kalam och annan dynga i 20+ minuter är det nästan omöjligt att hinna med att presentera sin egen syn och bemöta allt han säger varpå han deklarerar seger ("as you can see my opponent couldnt beat any of the three points i raised"). I skriftlig form som här på FB är det betydligt enklare att hantera och argumentet framstår som det skämt det egentligen är.
Citera
2013-11-28, 13:53
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag skulle sluta skriva men det här måste jag bara bemöta.

Jag har på egen hand kommit fram till argumenten innan jag ens läst att det fanns något kalam eller någon WLC. Därför kan jag utan vidare använda det som min egen argumentation.

Haha du menar att du kom på samma kalam-version som redan fanns och att detta var en ren tillfällighet? Jag måste säga att jag tvivlar. Du hade inte ens hört talas om aquinos primemover-version innan heller, förstås?
Citera
2013-11-28, 14:01
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
I wlc:s debattformat där han spyr ur sig kalam och annan dynga i 20+ minuter är det nästan omöjligt att hinna med att presentera sin egen syn och bemöta allt han säger varpå han deklarerar seger ("as you can see my opponent couldnt beat any of the three points i raised"). I skriftlig form som här på FB är det betydligt enklare att hantera och argumentet framstår som det skämt det egentligen är.
Ibland har han tom lagt upp 8! argument. Hur fan ska motståndaren kunna hinna svara på alla dessa samtidigt som han ska presentera och försvara sina egna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in