2013-11-28, 00:15
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
I den processen sållar jag bort sådant som jag tycker att jag redan har förklarat flera gånger.
Så du menar att du inte svarar på mina inlägg för att du tycker att du redan har förklarat dem flera gånger? Lögn... Snarare svarar du inte på dem för att du inte KAN.
Citera
2013-11-28, 00:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är inte samma sak som att argumentet är ogiltigt. Den premissen kan dessutom bytas ut mot "alla orsakers första orsak har ingen egen början".

Vilket förutsätter att det finns en första orsak....

Citat:
Och om universum har en början. Så kan alltså inte universum vara första orsaken. Utan den orsaken är "extra-kosmisk".

Jag väntar fortfarande på att du ska visa att det där "icke-materiella, extra-kosmiska, tidlösa"-hittepåkonceptet är en gud och att du vet vilken gud....
Citera
2013-11-28, 00:29
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tycker du att ett evigt multiversum är ett mer rimligt alternativ än en evig Skapare?

Har du ens läst inlägget du citerade?
Citera
2013-11-28, 08:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du menar att allt som finns i naturen består av redan existerande byggstenar.

Förvisso har du en poäng i att det är en skillnad på det redan befintliga som orsakats bli till något annat och på det som orsakats bli något från ingenting. Universums orsakande är inte samma sak som orsakande av förändringar av universums innehåll.

Jag håller med om den bristen i argumentet.

Tack för medhållet. Jag anser det felaktigt att göra påståendet att allt som börjar existera har en orsak när vi inte någonsin observerat något som börjat existera.
Citera
2013-11-28, 08:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är inte samma sak som att argumentet är ogiltigt. Den premissen kan dessutom bytas ut mot "alla orsakers första orsak har ingen egen början". Och om universum har en början. Så kan alltså inte universum vara första orsaken. Utan den orsaken är "extra-kosmisk".

Ponera att orsak är extra-kosmisk eller åtminstone extra-lokala universum. Hur bestämmer man dess egenskaper menar du?
Citera
2013-11-28, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad menar du med att första orsak är en sak?
Betoning på EN.

Citat:
Jag är inte säker om jag förstod din fråga. Menar du att varför första orsaken nödvändigtvis måste vara en Skapare?
Ja, varför de egenskaperna? Varför inte bara en process istället för en magisk tidlös och allsmäktig himmelsk despot?

Citat:
Jag vet inte heller om evighet eller oändlighet finns. Men spekulera(tro) kan man ju alltid göra, eller hur?
Tycker du att ett evigt multiversum är ett rimligare alternativ än en evig Skapare?
Rimligare? Ja, om vi utesluter evig ur ekvationen då båda har den egenskapen så är en multitud universum mindre utanför vår kunskapsbubbla än en entitet med superkrafter utanför alla kända normer.

För att göra en dålig jämförelse: Är existensen av en triljon kossor mer rimligt än existensen av Stålmannen?
Citera
2013-11-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Så du menar att du inte svarar på mina inlägg för att du tycker att du redan har förklarat dem flera gånger? Lögn... Snarare svarar du inte på dem för att du inte KAN.

Dina svar är anklagande eller korta "va? varför?..." på sådant jag redan tidigare förklarat. Du vill tvinga mig till att försvara mig eller upprepa mig. Alternativ leda mig till någon av dina "talking points" som består av något vetenskapligt antagande av något exceptionellt undantag eller något undantag som bara ytligt sett verkar ha betydelse för argumentationen. (ta infinitesimal undantaget, oändliga händelsekedjor i materiella verkligheten eller negativ Hubble som ex.) Alltid är det nåt nytt du kommer med. Du tror sannolikt inte ens själv på dina "talking points" men du använder dem för att smula sönder min argumentation. När du fått motargument mot dessa antaganden så låtsas du ändå som de aldrig framförts och du övergår till att anklaga mig för lögn när jag går vidare. I allt detta så har du ständigt en nedlåtande ton mot mig. Även när jag i vänlighet vill tala om för dig att det är dags att avsluta och gå till sängs(för att du inte ska vänta på svar) då svarar du "Ja spring iväg du".

Därför vill jag inte svara dig. För att du är Falsk, anklagande, otrevlig, och nedlåtande.

Du får göra BlackJewel sällskap på min ignorelista från och med nu.
Citera
2013-11-28, 10:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Räkna själv. Om det är 4-5 st som svarar på varje inlägg jag gör och jag ska svara på alla dessa så ökar det exponentiellt.

Jag tror inte du förstår vad ordet betyder om du menar att svar på hela inlägg istället för halva skulle vara en exponentiell ökning.

Citat:
Därför är det enda jag kan göra, att när jag har tid och lust, välja något av era inlägg som jag kan ge ett svar på som i största mån kan besvara flest. I den processen sållar jag bort sådant som jag tycker att jag redan har förklarat flera gånger.

I den sållningen verkar även dina belägg för att första orsaken är en gud (och dessutom specifikt din gud) ha innefattats?
Citera
2013-11-28, 10:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Dina svar är anklagande eller korta "va? varför?..." på sådant jag redan tidigare förklarat. Du vill tvinga mig till att försvara mig eller upprepa mig. Alternativ leda mig till någon av dina "talking points" som består av något vetenskapligt antagande av något exceptionellt undantag eller något undantag som bara ytligt sett verkar ha betydelse för argumentationen. (ta infinitesimal undantaget, oändliga händelsekedjor i materiella verkligheten eller negativ Hubble som ex.) Alltid är det nåt nytt du kommer med. Du tror sannolikt inte ens själv på dina "talking points" men du använder dem för att smula sönder min argumentation.

Du HAR ingen "argumentation" före du presenterar ett valitt underlag (med tillhörande metodologi) för din special-logik.

Att .... som du hittills har gjort ..... manifestera i stort sett alla logiska- och argumentations-fel i (den rationella logikens) bok är bara trams.
Citera
2013-11-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag tror inte du förstår vad ordet betyder om du menar att svar på hela inlägg istället för halva skulle vara en exponentiell ökning.

I den sållningen verkar även dina belägg för att första orsaken är en gud (och dessutom specifikt din gud) ha innefattats?

Jag har inte tid just nu men du kan kolla på detta så länge. Han delar min uppfattning i stort sett helt och hållet.

How Do You Know the Cause of the Universe is God?

https://www.youtube.com/watch?v=vD6Ci0KK9DQ&list=PL3gdeV4Rk9Ef6jhlYL-Pp1UwzvnL_kbqw
Citera
2013-11-28, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inte tid just nu men du kan kolla på detta så länge. Han delar min uppfattning i stort sett helt och hållet.

https://www.youtube.com/watch?v=vD6Ci0KK9DQ&list=PL3gdeV4Rk9Ef6jhlYL-Pp1UwzvnL_kbqw

Blir det sagt det samma på denna snutte, som du hittills har sagt? Annars skulle jag vara intresserat av vad nytt du här har tillförd.

Med dina egna ord .... när du får tid.
Citera
2013-11-28, 10:59
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Det var bara en mängd ogrundade påståenden, falska dikotomier och felaktig logik ihopsytt i ett enda stort argument from ignorance. Det måste väl ändå finnas något bättre?

Och jag skulle verkligen vilja veta vad ett "icke-materiellt, tidlöst, icke-spatiellt, evigt medvetande med allsmakt och fri vilja" är för något. Är det ens möjligt? Vad består det utav? Har man observerat något sådant? Det slår mig som rent hittepå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in