Citat:
Lambertz uttalar sig tvärsäkert med stort mått av arrogans som får debattmotståndare att antingen komma av sig eller bli förbannade, vilket gör att han klarar sig förvånansvärt bra i debatter, men vad är det han säger egentligen? Han säger att domarna mot Quick var helt korrekta, men vill inte säga att Quick är skyldigt?! Hur går detta ihop? En fällande dom kan väl inte vara riktig, om den åtalade är oskyldig? Varför ställer ingen denna fråga till Lambertz?Jag fattar inte vad karln håller på med. De övriga inblandade kan man på nåt sätt förstå - de har sin heder att försvara. Lambertz har däremot helt frivilligt hoppat ner i lejonets kula och låter sig slitas i stycken. Han kan inte vara riktigt klok? Visserligen utredde han Quickhistorien som JK, men han var ju inte skyldig till att få honom fälld. Han skulle relativt lätt ha kommit undan med hedern i behåll genom att göra avbön och skylla lite på att Bergström ännu inte tagit tillbaka sina erkännanden när han gjorde utredningen.
Istället håller han mot bättre vetande(?) på att envist hävda att de ursprungliga domarna var riktiga. Det övergår mitt förstånd. Att han är domare i HD gör att jag får kalla kårar utmed ryggraden. Är ju inte direkt så man skulle vilja ha honom att avgöra ens fall om man hamnade inför skranket. Om en person som Lambertz sitter i HD undrar man hur det står till i de lägre domstolarna..
Istället håller han mot bättre vetande(?) på att envist hävda att de ursprungliga domarna var riktiga. Det övergår mitt förstånd. Att han är domare i HD gör att jag får kalla kårar utmed ryggraden. Är ju inte direkt så man skulle vilja ha honom att avgöra ens fall om man hamnade inför skranket. Om en person som Lambertz sitter i HD undrar man hur det står till i de lägre domstolarna..
Vidare säger han att en åtalad kan vara skyldig även om han har frikänts. Detta är naturligtvis sant ur en allmän filosofisk synvinken, men juridiskt sett så är alla oskyldiga, om de inte kan fällas skyldiga. Vill Lambertz vända på bevisföringen? Vill han att man i framtiden måste bevisa sig vara oskyldig, och betraktas som skyldig till dess? Ytterligare en fråga som borde ställas till Lambertz. Det är illa nog att en jurist verkar ha dessa märkliga uppfattningar, men det är katastrofalt att en domare i HD har dem!