Citat:
Varför är du hårt emot att folk i tråden skulle kunna ha rätt eller att en viss oro är befogad? För att svara på din fråga, tror du en cool 14åring i en högstadieklass säger till en journalist att han är rädd och att föräldrarnas oro är befogad? Snarare, har föräldrar någonsin rätt i den åldern?
Sedan, om det stämmer så är jag bara glad för ungarna ifråga. Däremot är det dumt, för vem som helst, att gå omkring för sig själv eller två och två i (vad som egentligen inte ens behöver vara) belastade områden kvälls- eller nattetid i Malmö. Så återigen, jag förstår att en förälder till en tretton- eller fjortonåring inte vill skicka sin unge hit.
Sedan kanske jag för femtielfte gången bör belysa att jag är född, uppvuxen och boende i Malmö.
Sedan, om det stämmer så är jag bara glad för ungarna ifråga. Däremot är det dumt, för vem som helst, att gå omkring för sig själv eller två och två i (vad som egentligen inte ens behöver vara) belastade områden kvälls- eller nattetid i Malmö. Så återigen, jag förstår att en förälder till en tretton- eller fjortonåring inte vill skicka sin unge hit.
Sedan kanske jag för femtielfte gången bör belysa att jag är född, uppvuxen och boende i Malmö.
Det är en stor skillnad på retoriken "en viss oro" och den som du exempelvis ser i inlägget ovanför ditt..
Självklart har de rätt till en viss oro, inte bara för att Malmö har en del problem, utan också för att det är en större stad + som någon nämnde, att ungarna ska sova över hos främmande familjer.
Alla har vi olika perspektiv, förväntningar, erfarenheter och skalor för vad som är farligt. Men jag tycker att mycket av den negativa kritiken om staden baseras på att de drar iväg något så in i helvete i dessa trådar där man läser att "staden är förlorad", "blondiner våldtas på löpande band" och "horder av araber sveper runt och rånar". Det är så klart en otroligt skev bild, men många tror onekligen på den. Jag tycker det är förundransvärt att folk inte är nyfiknare än att de åker dit och tittar själva.
Du är onekligen en Malmö bo som inte tycker det är trevligt och den känslan kan jag inte ta ifrån dig. Samtidigt har flertalet Malmöbor skrivit och sagt att de bott där hela sitt liv och är trygga och tycker situationen är överdriven. Deras känsla kan inte heller viftas bort, och framförallt inte av folk från Katrineholm som aldrig varit där (inget ont om Katrineholm, tog bara första medelstora svenska staden jag kom på)..