2013-11-27, 02:13
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Varför är du hårt emot att folk i tråden skulle kunna ha rätt eller att en viss oro är befogad? För att svara på din fråga, tror du en cool 14åring i en högstadieklass säger till en journalist att han är rädd och att föräldrarnas oro är befogad? Snarare, har föräldrar någonsin rätt i den åldern?

Sedan, om det stämmer så är jag bara glad för ungarna ifråga. Däremot är det dumt, för vem som helst, att gå omkring för sig själv eller två och två i (vad som egentligen inte ens behöver vara) belastade områden kvälls- eller nattetid i Malmö. Så återigen, jag förstår att en förälder till en tretton- eller fjortonåring inte vill skicka sin unge hit.

Sedan kanske jag för femtielfte gången bör belysa att jag är född, uppvuxen och boende i Malmö.

Det är en stor skillnad på retoriken "en viss oro" och den som du exempelvis ser i inlägget ovanför ditt..

Självklart har de rätt till en viss oro, inte bara för att Malmö har en del problem, utan också för att det är en större stad + som någon nämnde, att ungarna ska sova över hos främmande familjer.

Alla har vi olika perspektiv, förväntningar, erfarenheter och skalor för vad som är farligt. Men jag tycker att mycket av den negativa kritiken om staden baseras på att de drar iväg något så in i helvete i dessa trådar där man läser att "staden är förlorad", "blondiner våldtas på löpande band" och "horder av araber sveper runt och rånar". Det är så klart en otroligt skev bild, men många tror onekligen på den. Jag tycker det är förundransvärt att folk inte är nyfiknare än att de åker dit och tittar själva.

Du är onekligen en Malmö bo som inte tycker det är trevligt och den känslan kan jag inte ta ifrån dig. Samtidigt har flertalet Malmöbor skrivit och sagt att de bott där hela sitt liv och är trygga och tycker situationen är överdriven. Deras känsla kan inte heller viftas bort, och framförallt inte av folk från Katrineholm som aldrig varit där (inget ont om Katrineholm, tog bara första medelstora svenska staden jag kom på)..
Citera
2013-11-27, 06:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja det är bara Sveriges tredje största stad vilken håla. Är allt utanför tokholm hålor.

Det kan väl vara trist stad för , även om den är stor.. Visby är en roligare stad än Malmö, den är betydligt mindre.
Citera
2013-11-27, 12:36
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max-sweden
Varför skulle någon vilja skicka sitt barn till någon alls, som varken barnet eller man själv har träffat? Invandrarfamilj eller ej, skulle jag aldrig skicka iväg mitt barn vind för våg till en helt främmande familj i ett annat land.

I nian blev jag och mina klasskamrater ivägskickade på en klassresa till Kraków i Polen, vi fick bo i värdfamiljer som vi varken kände eller kunde prata med (de kunde inte så mycket engelska). Det var inga direkta problem, tvärtom så var det väldigt lärorikt, de "farligheter" vi råkade ut för var oftast självförvållat. Men visst de danska föräldrarna kanske inte litar på sina barn -- ett nojigt folk som sagt.

Jag förstår ärligt talat inte alla som i tråden hävdar att de inte skulle skicka iväg sina barn på en resa utomlands med skolan där de bor i värdfamiljer, har ni aldrig ens åkt på språkresor? Har ni aldrig gått på sommarinternat utomlands? Var ligger farligheten i att bo i en värdfamilj, jag förstår faktiskt inte. Dessa danska ungdomar ska väl knappast ränna omkring på stan och provocera fram situationer där de kan riskera den Tuffa Malmökriminalitetens Våld, larvigt.

Eller är det så att svenska föräldrar börjar bli lika nojiga som danskarna? Synd, i så fall...
Citera
2013-11-27, 14:25
Medlem
HBOLLs avatar
Hur reagerade du när danskarna backade ur?*??Jag blev ganska arg först, sedan mera ledsen. Det handlar om en ledsamhet över att vi inte har kommit längre, att det fortfarande finns så mycket fördomar, säger Karolina Linse.

Haaaahaaaaahaaahaaa

Fördomarna som tidigare fanns är en verklighet, att dom inte fattar någonting alls.
Citera
2013-11-27, 14:49
Medlem
Tycker detta är ganska komiskt att folk utanför Malmö tror att man måste ha skottsäker väst för att vistas här. Och hur kan nån någonsin i sin vildaste fantasi tro att Malmö är farligare än Köpenhamn? Haha
Citera
2013-11-27, 14:53
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Fördomarna som tidigare fanns är en verklighet, att dom inte fattar någonting alls.
Jo, det har ju blivit lite så. Mina fördomar är mina förfäders lärdomar, typ.
Citera
2013-11-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaputnik2
Tycker detta är ganska komiskt att folk utanför Malmö tror att man måste ha skottsäker väst för att vistas här. Och hur kan nån någonsin i sin vildaste fantasi tro att Malmö är farligare än Köpenhamn? Haha

För en random 14-åring är Malmö klart farligare än KBH. Sen är det ju klart att KBH har fler kriminella som kan käka upp dig om du rör dig i fel kretsar, men det beror ju på att stan är fem gånger så stor.
Citera
2013-11-27, 15:19
Medlem
Det är föräldrarna som bestämmer vad som ska hända med deras barn, lärarnas personliga åsikter och teorier är lika ointressanta i sammanhanget som en fis i rymden.
Citera
2013-11-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Anpassad till invånarantal då antar jag?

Skulle vara intressant att se vart du fått denna statistik från, länka gärna
Ja självklart per invånare.

Källa: FBI, Uniform Crime Reporting, Brå och Cali's polismyndighet.

http://www.skanskan.se/article/20120214/MALMO/120219927/-/antal-personran-tillbaka-pa-rekordniva 924rån, det blir 332 rån per 100k invånare.

http://www.ucrdatatool.gov/Search/Crime/Local/JurisbyJurisStepTwoLarge.cfm?NoCrimeCrossId=Yes&CF ID=40669936&CFTOKEN=323592d82e6660cf-07A4C739-FDF8-143C-290729F33559CAFF
233 rån per 100k invånare i Los Angeles, det är alltså nästan 45% fler rån i Malmö. Och då jämför jag personrånen i Malmö med det totala antalet rånen i L.A, vilket betyder att siffran är ännu högre än 45%.

http://colombiareports.co/cali-crime-statistics/
308 rån per 100k invånare, Malmö har alltså 8% fler rån än Colombias farligaste stad, den enda staden i Colombia som internationella myndigheter avråder turister att besöka.

http://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2012/crime-in-the-u.s.-2012/tables/8tabledatadecpdf/table-8-state-cuts/table_8_offenses_known_to_law_enforcement_by_new_y ork_by_city_2012.xls
243 rån per 100k invånare, Malmö har alltså 37% fler rån än New York, staden som brukade vara kända för sitt enorma antal rån.
Citera
2013-11-27, 17:49
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskis123
Ja självklart per invånare.

Källa: FBI, Uniform Crime Reporting, Brå och Cali's polismyndighet.

http://www.skanskan.se/article/20120214/MALMO/120219927/-/antal-personran-tillbaka-pa-rekordniva 924rån, det blir 332 rån per 100k invånare.

http://www.ucrdatatool.gov/Search/Crime/Local/JurisbyJurisStepTwoLarge.cfm?NoCrimeCrossId=Yes&CF ID=40669936&CFTOKEN=323592d82e6660cf-07A4C739-FDF8-143C-290729F33559CAFF
233 rån per 100k invånare i Los Angeles, det är alltså nästan 45% fler rån i Malmö. Och då jämför jag personrånen i Malmö med det totala antalet rånen i L.A, vilket betyder att siffran är ännu högre än 45%.

http://colombiareports.co/cali-crime-statistics/
308 rån per 100k invånare, Malmö har alltså 8% fler rån än Colombias farligaste stad, den enda staden i Colombia som internationella myndigheter avråder turister att besöka.

http://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2012/crime-in-the-u.s.-2012/tables/8tabledatadecpdf/table-8-state-cuts/table_8_offenses_known_to_law_enforcement_by_new_y ork_by_city_2012.xls
243 rån per 100k invånare, Malmö har alltså 37% fler rån än New York, staden som brukade vara kända för sitt enorma antal rån.

Behöver vi ens diskutera de kloka föräldrarnas val?
Behöver vi en diskutera hur djävla perverst det är med mångkulturdiktatur?
Tack för informationen och de rediga länkarna.

Det här perversa vansinnet mångkultur som innefattar massvåldtäkter och massbrott som något naturligt, något som vi svenskar skall anpassa oss till måste få ett slut nu.
Rösta rätt 2014!

Mångkultur är kaos, svensk monokultur fungerar!

"Förvånad"
Citera
2013-11-27, 17:58
Medlem
tryffs avatar
"Några av utflykterna skulle gå till Rosengård" står det i den danska tidningen. Bra gjort av danska föräldrar...
Citera
2013-11-27, 18:22
Medlem
Golonkas avatar
Kul att så många här i tråden trivs i det spännande och dynamiska Malmö med sina många möten mellan människor från överallt i världen! Bor man bland råttor på en soptipp, så lär man sig nog att undvika farorna och äckel-päcklet där också. Kanske rent av trivas där! Jag har sett filmer från brasilianska favelas där folk lever och andas i slummen, men som trivs ändå.

Det gick ett par program från Samhällsredaktionen på SvT för några år sedan. Man besökte Seved och Rasmusgatan och intervjuade det stackars offret Drottningen av Seved bland annat. De territoriella blatte-hjordarna föreföll tydligt att inte uppskatta närvaron av obekanta ansikten på "sin" gata. Man stoppar och frågar helt enkelt ut folk! Ilmar Reepalu själv blev påhoppad av en aggro-babbe med lynnesfel framför rullande kamera!

Tro fan man i helvete heller vill exponera sin 14åring för sådan här skit?

Till Malmö åker man uppsutten i PBV och klar för vagnstrid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in